Slechte ervaring met dimlicht Fabia II

Kogamyata

Senior Member
@Gerke Hallo,

Zo zie je maar weer, ook al verklaren anderen anders, dat er wel degelijk verschil met die verlichting en dat dat kennelijk ligt aan de bouwjaren. Kennelijk heeft Skoda, al zullen ze dat bestrijden, toch ingezien dat er iets moest veranderen. Jaja en dat heet dan veiligheid. Kijk en daar kan ik nou om lachen. Jij toch ook? Ben blij met je bericht. Groeten en tot schrijfs,

Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn geval niet, beide hadden projectorlampen, de eerste was van juli 2010, de huidige van februari 2011, een wereld van verschil in het voordeel van de huidige GL ;)
He, da's opvallend. Zit daar niet een facelift tussen? Mijne is ook van 2011 (mei).
Wellicht is er dan toch iets gewijzigd aan die projectors?
 

Kogamyata

Senior Member
@ canon-eye, Dit, van die verschillende verlichtingen in bouwjaren, wou ik je al die tijd al mededelen. V.w.b. die leuning, dat zou best kunnen maar ik ga dat niet uitproberen. Wel vond ik dat bij Golf en Polo en schijnbaar is dat ook bij Corsa. Maar goed het is nu duidelijk voor beiden. Succes met je auto's.
Joop.
 

Gerke

Forumguru
He, da's opvallend. Zit daar niet een facelift tussen? Mijne is ook van 2011 (mei).
Wellicht is er dan toch iets gewijzigd aan die projectors?
Geen facelift.
die van 2010 was de eerste lichting Greenline, ik had nummer 8 oid. Dat was/is ook de serie met de problemen met EGR koeler, Boardcomputers die defect raakten, fouten in kabelboom etc.
Kennelijk hebben ze tussentijds de kinderziektes er uitgehaald.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik wil nu iedereen zijn ideeen en meningen heeft kunnen geven, toch even inhoudelijk reageren. Mogelijk veeg ik hiermee ook wat van bovenstaand de prullenmand in. (Sorry!)

De "ballast" is een voltage buck-booster. Deze regelt U + I + R voor de ventilator en LED lamp, zodat de lamp en ventilator altijd op dezelfde electronische spanning werkt. De LED lamp heeft namelijk +/- 30V nodig en de ventilator 5V.

Er is een groot verschil tussen LED-lampen. Mensen die beweren dat LED lampen onvoldoende licht bieden, passen mogelijk niet de juiste LED lampen toe. De samengestelde LED lampjes met SMD LED's o.i.d. bieden inderdaad helemaal niets, daar zijn we het allemaal over eens.

Er moet dus wel voor een goede LED versie gekozen worden. LED's kunnen al 2 a 3k lumen leveren. Deze vragen wel even om U + I + R goed af te stemmen, anders gaan ze snel kapot door spanningswisselingen of branden ze domweg niet omdat de spanning onder de ondergrens geboden wordt. (De spanning moet dus omhoog!) Ook kan de inverter de kleur van het licht in kelvin bepalen.

Door het toepassen van deze buck-boost inverter los je meteen de CANBUS storing op, door af te regelen op het "normale" verbruik van een gloeilamp. Veelal worden er parallel wat weerstanden geplaatst om het canbus systeem te laten "geloven" dat er een lamp aanwezig is met de juiste waarden. Erg leuk natuurlijk, maar het heeft vele nadelen. Zo werkt het canbus lamp-out systeem niet meer als een lamp defect gaat. Om die reden zeg ik dan ook altijd, dan kan je net zo goed deze functie uit laten zetten. Pas je de inverter toe en gaat je lamp dan kapot, dan zal er geheel geen spanning meer lopen en werkt de canbus functie gewoon wel. Eveneens wordt de parallel geplaatste weerstand GLOEIHEET en is het alleen om die reden al voldoende reden deze niet toe te passen. De buck boost inverters kosten slechts enkele euries.

ZO moet het (naar mijn bescheiden mening) dus NIET! (Maar de website kan wel als rekenvoorbeeld gebruikt worden.)
 

Canon-Eye

Forumguru
Laat ik, als leek op dit gebied, nou steeds hebben gedacht dat het voornaamste nut van LED-verlichting schuilt in het lagere stroomverbruik t.o.v. gloeilampen en halogeenlampen. Minder stroomverbruik leidt immers per definitie tot minder brandstofverbruik en daarmee ook tot een lagere CO2-uitstoot, maar dit terzijde. Ik zou me dan ook kunnen voorstellen dat autofabrikanten om die reden overgaan tot toepassen van goed uitgebalanceerde LED-verlichting en dat is op zichzelf alleen maar toe te juichen.

Maar: op het moment dat je bestaande gloei- of halogeenverlichting gaat vervangen door LED en dan met weerstanden moet gaan werken om de canbus te laten geloven dat er niets is veranderd, is er per saldo dus geen sprake van een lager stroomverbruik.
Of er - eventueel bij gelijkblijvend stroomverbruik - wel sprake is van duidelijk meer/beter licht kan ik niet beoordelen, bij gebrek aan ervaring hiermee. Of het daarnaast ook nog mooier is, is vooral een kwestie van smaak en dáárover kan (in tegenstelling tot het bekende gezegde) eindeloos worden getwist, zoals op dit forum regelmatig wordt aangetoond.
Ik vind het niet mooier of lelijker; 't is gewoon anders.

Voor mij geldt wel dat ik er niet voor zou kiezen om bestaande verlichting te vervangen door iets anders dan OEM-goedgekeurde units, en dat laatste dan nog alleen onder voorwaarde dat deze een concrete en duidelijke verbetering bieden bij een acceptabele prijs/prestatieverhouding.
Gelukkig geeft mijn Fabia (mei 2011) gewoon prima dim- en grootlicht uit zijn projector-oogjes (doet zelfs maar weinig onder voor het xenon-dimlicht van mijn voorgaande O2C) - zodat ik geen redenen heb om daar aan te gaan klooien.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar: op het moment dat je bestaande gloei- of halogeenverlichting gaat vervangen door LED en dan met weerstanden moet gaan werken om de canbus te laten geloven dat er niets is veranderd, is er per saldo dus geen sprake van een lager stroomverbruik.
...
Idd. Door de lompe belastingsweerstanden die gewoon energie wegstoken in warmte (wat normaliter de gloei-/halogeenlampen zelf doen), is het energiebesparingsvoordeel qua elektrisch verbruik nihil.

Hooguit het feit dat, mits goede kwaliteit, de LEDs veel langer meegaan dan gloeilampjes. In principe zijn 10.000-50.000 werkingsuren voor LEDs heel normaal. Terwijl je blij mag zijn dat een gloeilamp ergens tussen de 500 a 1000 uur haalt.

Blijft nog steeds een raadsel waarom de CANBUS check niet zodanig geherprogrammeerd kan worden dat de veel lagere stroomsterkte die LEDs (zonder belastingsweerstand) trekken, ook als 'OK' wordt bevonden. En nee, dan bedoel ik niet de CANBUS check uitschakelen...

Ik heb nu zelf bijna 3 jaar LEDs als knipperlichten en stadslichtjes en interieurverlichting in de Roomster. En die doen het allemaal nog steeds.
Terwijl b.v. de H7 halogeens (groot/dim/mistlicht) al een paar keer vervangen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Terwijl b.v. de H7 halogeens (groot/dim/mistlicht) al een paar keer vervangen zijn.
Dáár heb ik nog steeds geen last van gehad, ondanks bijna 4 jaar en ruim 98k km in bedrijf te zijn geweest.
En dan heb ik toch zeker wel de helft van de totale rijtijd de dimlichten aan gehad (dus niet alleen bij duisternis)...

Misschien moest ik maar eens gaan checken of die halogeenpitten niet stiekum aan het verzwarten zijn en om die reden vervangen zouden moeten worden.
Op de mooi weer-to do list dan maar...
 

Captain Hook

Forumguru
Bij mij staan de dimlichten altijd aan. Zowel vóór dimlicht, alsmede de achterlichten (dat zijn wel LEDs).
Inmiddels zo'n 80kkm gereden.
 

Kogamyata

Senior Member
fijn te weten en goed uitgelegd, maar ik heb nog steeds slechte (geen goede) dimverlichting, maar wie weet?
Joop.
 

Captain Hook

Forumguru
@MacManiac78: Op zich wel, maar in z'n totaliteit NIET als er ook belastingsweerstanden worden gebruikt, om het uiteindelijke stroomverbruik net zo hoog te krijgen als met de oorspronkelijke gloei-/halogeenlampen... En dat alles om de starre CANBUS check te laten denken dat de lampjes nog heel zijn...:banghead:
 

MacManiac78

Forumguru
Om die reden geef ik dus HET alternatief voor de weerstanden. Ook is het zo dat niet elke lamp de canbus check heeft.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Zoals jullie weten heb ik de slechte dim-verlichting aangekaard bij deze en gene met 0 op request. Toch heb ik gemeend om hiervoor de rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Die waren daar wel voor in mits ik de verlichting door experts, niet zomaar 'n garage, zou laten testen en dat bij verschillende wegtypen, droog en nat, donker en schemer, wel en geen tegenliggers, wel en geen straatverlichting. Dat gaat met flinke kosten gepaard met rekening man. Daarna zou nog moeten worden afgewacht of die net onder of net boven de streep zou zitten. Als het net boven de (veiligheids) streep zit, hebben wij als klager geen poot om op te staan. Dat betekent dat je er dan en 'n hoop werk, correspondentie en kosten mee hebt en de kans op wederom 0 op request erg groot is. Weliswaar dat indien je in je gelijk staat al die kosten zouden worden terug betaald. Dus ik heb de zaak als niet haalbaar afgeblazen.
Ik bedank dan ook diegenen die mij tot het laatst in deze actie gesteund hebben. Edoch het euvel blijft. Kassa en Radar die ik ook ingeseind heb, doe ik niet de groeten, want die hebben behoudens bericht van ontvangst, niets meer laten weten.
Aan de actievelingen doe ik wel de groeten.

Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
@Helmond42: prima dat je zoiets wilt aankaarten, maar aan de andere kant moet je ook bedenken dat auto's bij hun typegoedkeuring getoetst worden aan allerlei wettelijke (veiligheids)eisen. Zou dat niet in orde zijn, dan mag de auto niet in het verkeer gebracht worden.
M.a.w. blijkbaar zijn de wettelijke (EU) normen wel conform. Dat JIJ daar niet tevreden over bent is natuurlijk een ander verhaal... :koffie:
 

Kogamyata

Senior Member
@Captain Hook Met alle respect, maar ik moet tot de conclusie komen dat jij zeer waarschijnlijk niet alle in's en out's van de 2 topic's gevolgd hebt, want dan had je kunnen zien dat voordat ik me ermee bemoeide al diverse anderen klachten gaven en eindeloos experimenteerden, teneinde beter dimlicht te verkrijgen.
Of Skoda Fabia en ook VW polo voldoende op die verlichtingsveiligheidseisen getest is weet jij niet en ik ook niet. Jij gaat er alleen van uit dat als grote bedrijven zoals VW en Skoda iets maken, dat het dan zondr meer aan alle kritische eisen voldoet. Kun je je nog het zelfdenkend gaspedaal van de beste auto ter wereld Toyota herinneren? Ik wel. Voor de rest verwijs ik je naar de onderwerpen. Overigens zo te zien heb jij geen Fabia. De Roomster heeft dat probleem waarschijnlijk niet. Fabia heeft wel in 2011 de verlichting aangepast. Dat is 'n teken aan de wand!
Goeten,
Joop.
 

Noord26

Forumguru
Hallo Members, Goeroe's en Geïnteresseerden,

In dit topic over slechte verlichting hebben velen hun mening gegeven. De een vindt van wel, de andere van niet. Daarom dacht ik, ik zal het eens voorleggen bij de technici van de ANWB. Het duurde even eer ik 'n bericht had, maar vandaag hebben ze gereageerd en beamen eigenlijk mijn verhaal over de verlichting. Tevens lei ik voor "probleem binnenventilator", maar dat beamen ze niet. Als jullie willen dat ik de ANWB zienswijze in dit topic plaats, willen jullie me dan behulpzaam zijn, want ik weet niet hoe ik "postvak in" in dit topic moet plaatsen".
Bvd en nieuwjaarsgroeten van,
Joop.

Technici bij ANWB? Wat willen ze gaan doen dan of bewijzen dat de verlichting ondermaats is?
Zonder deugdelijke verlichting mag je geen eens rijden en zelfs en zal je kenteken geschorst worden/ingenomen.

Heb het idee dat je de reactie van de ANWB door een roze bril hebt bekeken. Misschien is uw eigen zicht in de loop der jaren ook duidelijk verminderd? Dat is (helaas) een natuurlijk verschijnsel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Fabia heeft wel in 2011 de verlichting aangepast. Dat is 'n teken aan de wand!
Aan de ene kant wel - aan de andere kant zegt dat ook weer niet zo héél veel.

Autofabrikanten voeren voortdurend op allerlei onderdelen verbeteringen - althans: wijzigingen - door. Soms blijkt zo'n wijziging niet goed uit te pakken, soms wel maar kan het nóg beter - kortom, dat noemen we "ontwikkeling". En als er veel aanpassingen tegelijkertijd worden doorgevoerd, dan noemen we dat "facelift". Of zelfs: "het nieuwe model"...
Kortom, een teken aan de wand dat het niet zo goed was als gewenst mag je het noemen - maar dat is nog geen bewijs dat het voordien niet aan de wettelijke minimumnorm voldeed. Als dat wel zo geweest zou zijn, dan zou dit zo goed als zeker wel bij een van de talloze autotesten opgevallen en nader bekeken zijn.

Los van dit alles heb ik overigens het sterke vermoeden dat de Fabia2-verlichting van voor 2011 toch nog wel net wat meer zicht bood dan, pakweg, de 6-Volts pitjes van mijn dienst-Kever 1200N uit 1970.
Maar ja, toen waren mijn ogen ook nog wel wat beter dan vandaag de dag: ik kon op dik 2 km afstand van de meeste schepen die op de Nwe Waterweg passeerden zonder verrekijker de naam lezen.
Dát lukt nu niet altijd meer...
 

Cordoba

Forumguru
Als er een auto met (veel) meer licht achter je rijdt dan jouw lampen geven, dan valt op een deel van de weg en bermen vóór jou het licht van twee auto's, terwijl recht voor jou uit het licht van de achterste auto door de jouwe wordt tegengehouden.
En inderdaad, dat heet "schaduw". Maar daaruit concluderen dat het licht van jouw auto alleen in z'n algemeenheid onvoldoende is, gaat me toch veel te ver. Ook als jouw koplampen net zo fel zouden schijnen als die van de BMW achter je, blijft hetzelfde effect bestaan - simpelweg omdat jouw auto nu eenmaal niet doorzichtig is. Eenvoudige toegepaste natuurkunde...
Naar aanleiding van nieuwe reacties in het topic ben ik weer even aan het doorlezen/updaten, en wil toch even reageren.
Wel verkeerd toegepaste natuurkunde.... Normaal gesproken is namelijk het effect van de grotere afstand van het verlichte object (wegdeel) tot de lichtbron hetgeen de overhand heeft. Het licht mag je hier simpel als een puntbron zien. Stel lichtintensiteit op een afstand van 1 meter van de lichtbron op waarde 100, dan is die lichtintensiteit op 2 meter nog maar 25 (delen door 2 kwadraat), en op 3 meter nog maar 11. Daarnaast heb je op horizontale vlakken (wegdek) nog een ander effect: bij grotere afstand scheert het licht meer over het wegdek, in plaats van dat het er echt op schijnt. Deze effecten maken dat in normale gevallen het extra licht van een auto achter je eigenlijk te verwaarlozen is, voor het aanlichten van hetgeen voor je eigen auto gebeurt. Persoonlijk heb ik alleen de ervaring dat in gevallen dat bijv. een bord buiten de lichtbundel van mijn auto kom, omdat ik er te kort bij ben, en het bord teveel zijwaarts staat, een auto achter me het bord soms wel kan aanlichten waardoor het voor mij zichtbaar blijft zolang ik niet naast dat bord rij.
 
Bovenaan Onderaan