Skoda Tuning ervaringen

JeSko

Forumguru
Turbogat heb je inderdaad altijd, daarom dat performantere auto's vaak Bi-Turbo zijn geblazen, om dit gat oftewel dodepunt te overbruggen. Wat @Timmer zegt klopt dan ook, je moer hiermee leren omgaan, als je eco rijd zit je altijd met da turbogat, en rijd je zelfs vaak zonder de turbo te gebruiken, door meer toeren te maken vooraleer op te schakelen, vallen de toerentallen niet zo hard terug wanneer je opschakelt, en zo beland je met je toerental weer onmiddellijk in die Turbo - zone = vlotter rijden. Duurde ook een tijdje vooraleer ik dit bij mijn Superb onder de knie had.

* En nu is het een racemonster ;)
 

Timmer

Donateur
:ot: maar toch;

Turbolag (of gat, of ...) is iets wat je altijd zal hebben bij een turbo. De turbo moet namelijk eerst opspoelen en druk beginnen opbouwen.
Bi-turbo's zijn idd vaak 1 turbo voor de helft van het motorblok (vaak bij V blokken, zoals idd al gezegd 1 per spruitstuk).
Dan heb je nog variabele turbo's, turbo's die beginnen aanjagen met hulp van een elektromotor, hybride turbo's,...
Variabele turbo's passen zich aan ifv het toerental, en kunnen zo in een groter bereik werken.
Elektro turbo's beginnen aanjagen door een elektromotor om zo het opbouwmoment te minimaliseren.
Hybride turbo's zijn vaak turbo's met een scherper binnenwerk in de standaard behuizing om zo meer druk te kunnen opbouwen.

Het leuke aan een turbo is (voor mij) de niet-lineaire opbouw (het welgekende duwtje in de rug *Woooosh*)
Compressors hebben veel minder lag (of gat :shutup:) omdat ze rechtstreeks aangedreven worden door de poulie, hebben de lineaire versnelling maar hebben ook niet het duwtje in de rug.
 

LT83

Forumguru
:ot: maar toch;

Turbolag (of gat, of ...) is iets wat je altijd zal hebben bij een turbo. De turbo moet namelijk eerst opspoelen en druk beginnen opbouwen.
Bi-turbo's zijn idd vaak 1 turbo voor de helft van het motorblok (vaak bij V blokken, zoals idd al gezegd 1 per spruitstuk).
Dan heb je nog variabele turbo's, turbo's die beginnen aanjagen met hulp van een elektromotor, hybride turbo's,...
Variabele turbo's passen zich aan ifv het toerental, en kunnen zo in een groter bereik werken.
Elektro turbo's beginnen aanjagen door een elektromotor om zo het opbouwmoment te minimaliseren.
Hybride turbo's zijn vaak turbo's met een scherper binnenwerk in de standaard behuizing om zo meer druk te kunnen opbouwen.

Het leuke aan een turbo is (voor mij) de niet-lineaire opbouw (het welgekende duwtje in de rug *Woooosh*)
Compressors hebben veel minder lag (of gat :shutup:) omdat ze rechtstreeks aangedreven worden door de poulie, hebben de lineaire versnelling maar hebben ook niet het duwtje in de rug.

Ik heb nog best een duwtje hoor, maar begrijp je punt :tongue:
Turbomotor heeft een minder directe maar wel explosievere vermogensopbouw.
 

Fmoon

Forumguru
@Boomboom280, leuk dat je er nog was (al stond je er zelf wel erg lang). En wat een geweldige wagen heb je! Ik appte m’n vrouw nadat u weg was dat we toch misschien ook maar naar een Superb moeten kijken met hetzelfde blij als u.
 
Thanks @Fmoon het is een grappig ding!

De ervaring van VVT dan ook maar! Super geregeld bij de jongens. Ze hebben de DB killer die iets teveel kneep eruit gehaald en ze waren na 6 uur tunen niet tevreden dus een vervolgafspraak staat en hoefde maar de helft te betalen. Heb inmiddels wel 391pk en 520nm dus is wel een beetje bijgekomen!:) Aardige jongens daar!
 

Fmoon

Forumguru
Decibel verminderen.

M’n zwager was iets minder tevreden met het resultaat, dit is wel ver onder de beoogde cijfers gebleven helaas. Maar gezien z’n kilometerstand wellicht logisch.
 

Monte Deppy

Forumguru

Monte DeppyLid
Heb al aardig rondgestruind in diverse topics met "tunen" en in de zoekbalk gezocht.
Zal misschien nog niet zo wijs zijn in het zoeken.

Ik wilde eens weten of er al iemand is die zijn of haar 1.0 tsi 95 pk Fabia blok hebben laten tunen?

Daarbij de vraag of het effect en het gedrag van het blok aan de verwachtingen heeft voldaan?

Mocht daar al wel wat over geschreven zijn dan alvast sorry voor de vraag hier.
 

Cordoba

Forumguru
Die zijn er verschillende, maar het is ook de vraag welke tuning je wilt en wat je verwacht. Zo kun je bij Vagtechniek bijvoorbeeld ook kiezen voor een 'fabrieksupdate', dat betekent dat er software in gaat uit een andere Vag-telg met hetzelfde blok maar meer vermogen af-fabriek, daarbij krijg je typisch zo'n 20 pk extra vermogen en ook een duidelijk wat hoger koppel vanaf bepaald toerental (vanaf bijv. 1500 rpm), waardoor het echt verschil maakt, omdat je normaal ook in dat toerengebied rijdt. (Er zijn ook gevallen waarbij je pas vanaf bijvoorbeeld 4000 rpm meer vermogen krijgt, dat merk je in normaal straatverkeer niet of nauwelijks).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar bij zo'n 95 pk versie ga je er behoorlijk op vooruit met een stage1 tuning, minstens 40 pk
Ik had hiervoor 2 Fabia's en een Yeti met rond de 110 pk. Ook dan is er met een stage 1 tuning een duidelijk merkbaar en aangenaam verschil
 

Monte Deppy

Forumguru
Owja natuurlijk, ik zou gaan voor een stage 1 tuning.

Dus van 95 naar 135/140 pk.

Ik zie dat Vagtechniek een aanbieding heeft naar 135, ook een stage 1. Vraag mij dan af wat het verschil is met JDEngineering die dan zo te zien wel naar 140 pk gaat met stage 1.
 

Rosinfield

† In Memoriam
dergelijke verschillen betekenen in de praktijk niets; zelfs niet als je het meet op een rollenbank. Vag Techniek komt in de praktijk ook meestal hoger uit, maar geeft bewust niet te hoge waarden op omdat ze geen klanten willen terugzien die klagen dat ze "te weinig hebben gehad". Wel is het zo dat je wat hoger uitkomt als je op 98 benzine laat tunen. Daar moet je dan ook wel op blijven rijden. Zeker wel aan te raden bij tuning, al is het niet noodzakelijk.
Wat je zou kunnen doen, is naar de FB pagina's van JD en VT gaan en dan een type auto met jouw motorisering in het zoekveld typen. Dan zie je de historie van dergelijke auto's die ze daar hebben behandeld, met de bijbehorende resultaten. Er staat dan ook meestal wel bij of het al dan niet op 98 is gedaan
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, wat je zou zien, is dat die waarden iha wat hoger liggen dan opgegeven. Zelfs rond de 150 pk gezien. Maar bij een "simpele" stage 1, kun je denk ik uitgaan van 135 (95) 140 (98). Het zal er dan niet veel naast zitten. Belangrijker dan die schijnexacte cijfers, is hoe de auto rijdt na de tuning
 

Monte Deppy

Forumguru
Inderdaad, nou lees ik dat Vagtechniek en JDEngineering beide goed zijn. En verschil van 200 euro vindt ik dan ook aanzienlijk.
Dus vandaar dat ik vroeg wat het verschil zou zijn.
 
Bovenaan Onderaan