Skoda Tuning ervaringen

vw125

Forumguru
Je hebt toch 1 van de eerste Rs"n in Belgie niet? Dus ook 1 van de eerste turbo's?
Ben je tevreden van resultaat?
Niet te heftig? Doorslippen enz...?

Yep idd, mijn RS is 1 van de eerste in Belgie.
Voorlopig nog geen problemen gehad met turbo of slippende koppeling.
Wel men benzinepomp al moeten laten vervangen ( lekkage )
Ben zeer tevreden van het resultaat maar zoals de meeste hier moet je goed doseren met de gas in de eerste 3 versnellingen of je blijft gewoon ter plekke staan.
Ik rijd hem wel eerst goed warm +- 80 graden ( olietemp. ) voor ik er echt met begin door te duwen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Inplaats van naar de tijd, zou ik lievernarar de olietemperatuur kijken. Gas er pas op als deze 90 graden heeft bereikt.

Van hetene uiterste naar het andere - en beidezijn niet echt heel goed voor de auto.
Gewoon vlot met het verkeer meerijden zonder aldoor sprintjes te trekken en zo af en toe - als daar ruimte voor is - eens een eindje wat steviger belasten, dan komt het doorgaans wel goed.
Ja, vanaf 90 graden gaat het gas er pas op inderdaad. En dan soms ook stevig door tot 6500 toeren, had ie maar geen auto moeten worden. ;)
Enige nadeel is, dat het dan ook meteen veel te hard gaat, gevaarlijk voor het rijbewijs.

Oh en niet meteen uitzetten na een stevige rit, ook de start stop uit, anders zet de auto je motor uit. Eventjes laten draaien en dan pas uit, of even rustig rijden het laatste stuk. Maar ook op 3000 toeren rijden in bijna doodse stilte is lekker.
 

sandurtjuh

Forumguru
Sowieso laat ik de auto een seconde of 10 stationair draaien als ik 'normaal' heb gereden. Als ik wat sportiever heb gereden, zelfs met rustig rijden het laatste stuk, laat ik hem zo'n 2 minuten rustig stationair draaien.
 

boontjeRS

Forumguru
Sowieso laat ik de auto een seconde of 10 stationair draaien als ik 'normaal' heb gereden. Als ik wat sportiever heb gereden, zelfs met rustig rijden het laatste stuk, laat ik hem zo'n 2 minuten rustig stationair draaien.

Groot gelijk, doe dit ook steeds. Mn vrouw kijkt dan wel eens van "waarom stap je niet uit?" Al ettelijke keer uitgelegd maar steeds die blik van... Een beetje autoliefhebber die wat van techniek weet doet dit wel, zeker met een turbo motor. Non turbodeed ik dit zelden al reed ik dan de laatste 5min wat rustiger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sowieso laat ik de auto een seconde of 10 stationair draaien als ik 'normaal' heb gereden. Als ik wat sportiever heb gereden, zelfs met rustig rijden het laatste stuk, laat ik hem zo'n 2 minuten rustig stationair draaien.
Ik ben daar nog wel wat strenger in: bij een (tussen)stop na een flinke snelwegrit, vooral met de caravan, kijk ik naar de olietemperatuur.
Als die 100 graden of hoger is, gaat de motor simpelweg niet uit totdat er 99 op de display staat. Kan wel eens een minuut of 4, 5 duren maar dat moet dan maar.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Maar voor jullie allen gerust te stellen... de laatste generaties TSI heeft een turbo die blijft draaien na stopzetten motor, inclusief rondpomping van de olie. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat hetgeen WE met zijn allen (autoliefhebbers) momenteel doen alleen maar ten goede kan komen voor de levensduur van onze turbo en motor. ;)
 

Spierings

Forumguru
@Joske weet je zeker dat de olie rond blijft pompen, ben zelf bij vag nog nooit een elektrische oliepomp tegen gekomen;)

Een elektrische koelvloeistof pomp wel....
 

Spierings

Forumguru
Dan ben ik benieuwd... Heb zelf diverse 1.2, 1.8 en 2.0 tsi motoren a 2008-2011 open gehad en ben het nog nooit tegen gekomen...
 

Joske

Forumguru
De oliepomp in mijn 1.4tsi is alleszins elektrisch aangedreven, die is trouwens ook regelbaar in toerental afhankelijk van het toerental van krukas. Eco-regeling, ik wil je gerust de tekeningen bezorgen?
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad wat @Spierings aangeeft er is bij de "nieuwe" EA211 motoren (TSI) alleen een elektrisch aangedreven waterpompje die over de turbo pompt de zogenaamde V51 pomp. De oliepomp is nog steeds ouderwets mechanisch aangedreven
 

Joske

Forumguru
Mea culpa!

excuses @Spierings , je hebt inderdaad gelijk, zelfs op de nieuwste EA211 motoren is ook de oliepomp aangedreven door de krukas. De oliepomp is inderdaad wel geregeld, zoals ik vermeldde, maar dit gebeurt oa door N428, de klep voor oliedrukregeling. Afhankelijk van het toerental zal de oliepomp dan sneller of trager gaan pompen.

Het was blijkbaar een kronkel in mijn hoofd... door de variabele snelheid van de oliepomp.

Dat een turbo niet direct stopt met draaien is gelukkig wel het geval, maar een mechanische verder gedwongen olierondpomping is er dus blijkbaar niet.

Ik heb het door mij gepostte naslagwerk nog even uitgebreid nagelezen. Hier ook te vinden in de kennisbank:

https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/zsp-616-ea211-motoren-1-2tsi-en-1-4tsi.219/
 

Arco

Forumguru
Iemand van hier op het forum?
Grijze Skoda RS Combi, stage1 bij DVX met air intake
 

Bijlagen

  • IMG_0239.JPG
    IMG_0239.JPG
    381,7 KB · Weergaven: 56

Goofy@5E

Forumguru
Weet iemand of ze bij DVX ook de dsg finetunen ivm koppelings druk en en de schakelmomenten, vind niks ervan op hun site, bij BR vind ik dan wel weer deze info op hun site ,
 

yesRS@

Forumguru
Ik vind het koppel 466NM ook bijzonder heftig voor een wagen zonder sper. @yesRS@ , hoe je dat doet zonder dat je vrouw het merkt weet ik niet, maar hier hebben ze allemaal nekpijn als ik op het gas duw....
Misschien toch maar NM laten minderen...
Tjah, mijn vrouw wordt snel wagenziek dus als ze mee is rijd ik zoals een bompa, behalve wanneer ik de oprit van de autosnelweg neem. Dan heb ik een kwartier beeld zonder klank :-)) mijn koppel staat op 428 , heb nu ook al eens voorgehad dat vermogen wegviel en het asr lampje doet tegenwoordig overuren . Had er niets over gezegd om haar reactie eens te zien als ze zelf rijdt maar het is zoals ik wanneer ze van de kapper komt en niet zegt dat haar haar gesneden is ;)
 
Bovenaan Onderaan