Skoda TSI kopen

Joske

Forumguru
het ging ons inderdaad om de AntiSlipRegeling @EdK ;)

@Rudi-DSG : ik stel toch voor om even een apart nieuw topic te openen, is duidelijker en dan wordt dit topic niet onnodig veel belast
 

LT83

Forumguru
Dat klinkt als "wheelhop", zegmaar stuiterende wielen. Krijg je bij bepaalde mate van grip tussen volledige wielspin en goede tractie.
ESP uitzetten heeft geen zin, gewoon liften dat gas anders wordt het alleen maar erger. oftewel gedoseerd wegrijden in de eerste versnelling ;)
Klinkt als een gechipte 1.8tsi als dat echt vaak voorkomt. Goede bandenkeuze doet ook altijd veel!
 
Dank allen. ASR (Anti-Slip-Regeling?) bedoelde ik dan. Maar ik ken alleen de ESP knop. En waarom zou bij optrekken het ABS in werking treden? Dat is toch niet zinvol? Of bedoelde je ASR? Of ben ik nu weer heel dom?
En ik heb hem idd net 2e hands gekocht, maar bij de dealer met 1 jaar volledige garantie. En hij was van de baas.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet niet hoe je wegrijdt, maar het is wel essentieel om even een of twee seconden te wachten met gas geven. Als je direct (veel) gas geeft, zonder heel even te wachten dat je hem voelt aangrijpen, gebeurt dit
 
Oh en de banden zijn nog prima: Conti Sportcontact 225/40/18. Maar de voorwielen/banden lijken ook niet vlak te staan bij stuur verdraaien. Dat was bij mijn 2001 Passat Variant V5 (170PK) wel zo, dus mogelijk meer band/wegcontact, zo te zien. Andere voorwielophanging? En die had 16 inch. En een handbak. Die slipte ook wel eens door maar dan gewoon zonder al dat geklapper. Wellicht moet ik er gewoon nog wat aan wennen maar ik vond het erg verontrustend in ieder geval. Geen herkenning, iemand? De DSG schakelt verder schokvrij en heel erg fijn.
 
Oh sorry, had jullie reacties inmiddels nog niet gezien. Ik stamp helemaal niet erg op het gas of zo. Ik moet ook eens opletten of de bak dan in 1 of 2 staat als dit gebeurt.
 
En ik was begonnen/ingehaakt in een topic over welke 18 inch banden kopen voordat ik hier inhaakte. En daar heeft Corne de Kluiver geantwoord:

@Rudi-DSG, misschien idd een ander topic starten en aan de mods vragen om jouw vraag en dit antwoord te verplaatsen ;)
Met mijn V6 heb ik 4 wiel aandrijving, dus sowieso geen wielspin, zelfs met ASR uitgeschakeld en gebruik makend van de launchcontrol lukt het vrijwel niet om de banden aan het piepen te krijgen.
Ik weet wel dat de 1.8 een erg agressieve vermogensopbouw heeft, tenminste dat is mijn mening, omdat ik daar eens mee proefgereden heb. Een agressieve opbouw al vanaf lage toeren heeft tot gevolg dat er wielspin kan ontstaan. Voorwiel aangedreven Octavia's en Superb's hebben naar mijn mening vanaf de 1.8 TSI toch al moeite om het vermogen in de 1e versnellingen goed op de weg te krijgen, dit heeft tot gevolg dat de hulpsystemen kunnen en zullen ingrijpen en dat kan gepaard gaan met schokken in de aandrijflijn, gedoseerd gas geven bij het wegrijden is dan de remedie.
Je kan testen wat de bak doet bij voluit accelereren of dat vloeiend gaat, daarna gas los laten uitrijden, automatisch terugschakelen moet ook vloeiend gaan in alle versnellingen, kort laten rollen in D en daarna in R mag ook niet gepaard gaan met stoten evenals kort achteruit en daarna in D.....
Verder kan je bij bijvoorbeeld @ertromp in Apeldoorn of @Antera in Breda middels VCDS laten checken hoe je koppeling er voor staat, dat is misschien ook nog een optie.
 
Corne, nogmaals dank voor jouw uitvoerige reactie. Komt overeen met wat anderen hier al geantwoord hadden.
Lijkt mij dat de bak verder geen problemen heeft: schakelt boterzacht en snel en zonder schokken of klappen. Ik snap alleen niet dat de DSG7 (in combinatie met de ASR wellicht?) totaal niet kan omgaan met een beetje stevige rechtervoet. Helemaal niet overdreven zwaar hoor. Dat kon mijn Passat V5 met handbak makkelijk hebben. Wilde nu ook eigenlijk 4x4 maar die was 2e-hands bijna niet te koop, behalve een 1.8 en een 3.6 beide met teveel km's.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
De droge DSG 7 kan sowieso minder koppel verwerken als een natte DSG 6, ik dacht dat Skoda officieel de limiet van 250Nm hanteert, dit kan middels een software aanpassing probleemloos omhoog trouwens, daarvoor ben je bij TVS Engineering / DSG-Dokter aan het juiste adres.
 

andrehj

Forumguru
Hallo allen. Bij mijn 1.8-je slaan de voorwielen al erg snel door en soms met heel harde klappen in de aandrijflijn. Klinkt en voelt helemaal niet gezond. Moet je het ESP of ASR dan uitzetten soms, omdat dat ingrijpt en de DSG7 daarop niet goed reageert of zo? Weet niet of ie getuned is. Voelt wel zo. Schakelt verder perfect. Of zou de koppeling toch al defect zijn? Nog geen 30.000 km. Gaarne advies. Wie?
Ik heb precies hetzelfde. Als je te veel gas in de een geeft grijpt de ASR (Traction Control) bepaald niet soepel in, met die keiharde klappen in de aandrijflijn. Dit zou ik ook graag anders zien. (BJ 2011, MJ 2012, 1.8 TSI DSG).
 
OK dankjewel voor je reactie Andrehj. Je hebt dezelfde aandrijflijn en bouwjaar als ik. Goed om te weten dat ik niet de enige ben met die klacht. Vraag ik me toch weer af of ASR(ESP) uitschakelen hier zou helpen. Ga ik morgen toch maar eens proberen. Ik laat het je wel weten als het helpt.
 

jered

Lid
Kan iemand mij in het kort vertellen wat het verschil is tussen de elegance en de elegance buss. waar verschillen deze twee uitvoeringen gaat om bwj 2009-2011
 

Michel

Forumguru
De Elegance Business heeft het Columbus navigatiesysteem, alarm, multifunctioneel stuurwiel, parkeersensoren voor en achter en Xenon. En volgens mij in latere versies de MDI interface. De Elegance heeft dat allemaal niet of gedeeltelijk. In plaats van de Columbus zit er dan een Swing radio/cd-speler in en heb je alleen parkeersensoren aan de achterzijde.

Destijds heb ik de Elegance gekocht, omdat ik de diefstalgevoelige Columbus er niet bij wilde hebben.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad zoals @Michel aangeeft heeft de Elegance standaard geen Xenon, parkeersensoren voor, MDI, alarm en Columbus navigatiesysteem.
 
Bovenaan Onderaan