Skoda TSI kopen

jered

Lid
Goedeavond allemaal,

Even voorstellen Jered Seedorf ben bijna 28 jaar. Wegens uitbreiding van mijn gezin is mijn huidige auto aan de kleine kant dus zijn we op zoek naar een wat ruimere auto( stationwagen). Ik ben wat op internet gaan zoeken eerst natuurlijk bij skoda zelf. Ik krijg negatieve berichten te lezen zelf afgeraden om een tsi motor als particulier aan te schaffen. Is het probleem zo groot of wordt het zo groot gemaakt. Want ik heb wel een auto op het oog maar daar zit een tsi motor in.

Wat is jullie ervaring doen of niet?
 

Noord26

Forumguru
Het bekende verhaal:

Zoek wat op internet en je krijgt over iets wat miljoenen keren verkocht is ook de meest negatieve dingen te horen. Hogen bomen vangen veel wind verhaal. Als ze echt zo slecht waren, waarom zijn er dan legio mensen die meerdere auto's achter elkaar kopen met deze motoren?

Ga er eens mee proef rijden is mijn advies en neem anders een jaar garantie mee bij onderhandelen (of 2 jaar). Dat krijg je nieuw altijd, 2e hands is het onderhandelbaar.
 

Hetzer

Forumguru
Doen !!!

Ik zie dit als kinderziektes. Probleem met de distriketting, is inmiddels erkend door importeur en VW, mogelijke problemen worden ook na de garantieperiode hersteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Welkom hier!
Net als wat de andere topicschrijvers hier aangeven beding garantie!
En inderdaad Skodadealers zullen e.e.a. onder coulance verhelpen mocht het voor gaan komen.
Waar ben je van voornemens om een auto aan te schaffen? Dealer / Handelaar / Leasemaatschappij (doorhalen wat van toepassing is :D)
Welk bouwjaar / motortype heb je dan op het oog?
Wat mag de max km stand zijn?
Wat is je budget?
Wat ga je met de auto doen (caravan trekken o.i.d)?

Stel je gaat maar max 15.000 per jaar rijden stap dan zsm over van longlife naar jaarlijks onderhoud waarbij je de longlife olie (veelal 5W30) zsm moet vervangen dooe een VW 502 00 type 5W40 of zelfs 10W40 wat beter is voor je draaiende delen. Een TSI motor moet je zo nu en dan eens flink in de toeren rijden (natuurlijk met warme motor)

Je zult zien dat het zeer soepele motoren zijn waarbij de 1.2 TSI al de pk's en zeker een hoger koppel heeft dan een "ouderwetse" 1.6 benzine motor.

Ik ben zeer content met m'n 1.4 TSI en m'n volgende wordt weer een TSI waarbij ik wel zit te denken aan een zwaardere motor de 1.8TSI :D

Dus DOEN!
 

hpolie

Senior Member
@ jered, zelf rij ik nu 1 jaar een Fabia II 1.2 TSI en dat bevalt mij prima, is lekker snel met optrekken en een hele degelijk auto voor die prijs. En voor de rest zal je zelf moeten beslissen wat je doet daar een ander dat nooit voor je kan doen. Alleen 2e hands daar moet je altijd geluk mee hebben ongeacht het merk het is meestal een lot uit de loterij.

Henk
 

Bram_O2

Actief lid
Ik zat met dezelfde onzekerheden maar heb maar gewoon de gok genomen en twee weken geleden een 2009 Octavia 1.4 TSI gekocht. Tot zover bevalt de auto heel goed, heb een half jaar garantie op het geheel, dus mocht er iets stuk gaan, graag voor eind juni :D
 

EdK

Forumguru
Rij nu ruim 2 jaar een yeti 1,4tsi en tsja moet ik erover vertellen.
Eigenlijk niets, hij start elke keer gewoon, als ik gaspedaal indruk dan begint hij te rijden en eigenlijk al 40K zonder ook maar één hik te geven.
Forums zijn schitterend om je problemen kwijt te kunnen, en iedereen die problemen heeft post dat hier en op andere fora, maar de andere 99% van de gebruikers hoor je niet, omdat ze geen problemen hebben.

Dus ff kijken hoeveel tsi blokken er al gemaakt zijn en hoeveel problemen er zijn en dan kun je procentueel uitrekenen of het eigenlijk wel meevalt.

Vergeet niet dat die tsi blokken in de gehele VAG vloot worden ingebouwd, dus je praat over aantallen met 6 cijfers
 

jered

Lid
Welkom hier!
Net als wat de andere topicschrijvers hier aangeven beding garantie!
En inderdaad Skodadealers zullen e.e.a. onder coulance verhelpen mocht het voor gaan komen.
Waar ben je van voornemens om een auto aan te schaffen? Dealer / Handelaar / Leasemaatschappij (doorhalen wat van toepassing is :D)
Welk bouwjaar / motortype heb je dan op het oog?
Wat mag de max km stand zijn?
Wat is je budget?
Wat ga je met de auto doen (caravan trekken o.i.d)?

Stel je gaat maar max 15.000 per jaar rijden stap dan zsm over van longlife naar jaarlijks onderhoud waarbij je de longlife olie (veelal 5W30) zsm moet vervangen dooe een VW 502 00 type 5W40 of zelfs 10W40 wat beter is voor je draaiende delen. Een TSI motor moet je zo nu en dan eens flink in de toeren rijden (natuurlijk met warme motor)

Je zult zien dat het zeer soepele motoren zijn waarbij de 1.2 TSI al de pk's en zeker een hoger koppel heeft dan een "ouderwetse" 1.6 benzine motor.

Ik ben zeer content met m'n 1.4 TSI en m'n volgende wordt weer een TSI waarbij ik wel zit te denken aan een zwaardere motor de 1.8TSI :D

Dus DOEN!


Het is een autobedrijf
2011 bwj 1.2 tsi meer heb ik niet nodig
km niet meer dan 150.000
budget max 13.000 euro
is echt alleen vervoeren van a naar b
 

VWim

Forumguru
Ik begreep een poosje geleden dat de 1.2tsi een sterkere motor is dan de 1.4tsi. ik meen dat @Race Eend daar iets over schreef op dit of een ander forum. Je zou hem eens kunnen vragen. Hij werkt bij JD Engineering en is daarom wel behoorlijk bekend met de standaard problemen van de diverse motoren.
 

ertromp

Forumguru
Het principe tussen de 1.4 en 1.2 maakt geen moer uit!
@VWim heeft wellicht gehoord dat er een verschil is in 1.4 blokken nl de 122pk versie en de 160pk die bij VW wordt genruikt en is voorzien van een compressor en andere intercooler. Dit 160pk blok kent meer mechanische problemen tov de 1.4 122pk en de 1.2. Dus in degelijkheid zit er geen verschil tussen de 1.2 en 1.4 122pk. Componenten ondanks dat e.e.a "groter" is in de 1.4 tov de 1.2 hebben hetzelfde ontwerpprincipe. En een kreet "sterker" zegt niets omdat er geen relatie is gelegd waar dit in gaat zitten zoals @Rosinfeld al concludeert.
 

Neptukker

Forumguru
Ik heb ruim 4 jaar lang tot volle tevredenheid een 1.4 tsi in bezit gehad vanaf nieuw. Een kleine 90.000 probleemloze kilometers waarvan een groot gedeelte met vakkundige chiptuning. Een heerlijk soepel en stil motortje die bij beheerst gebruik veel kilometers per liter geeft.

Ik sluit me aan bij eerdere posts dat je vooral de problemen hoort en dat er natuurlijk heel veel 1.2 en 1.4 tsi's rondrijden. De problemen betreffen voornamelijk 1.2 tsi en de 1.4 tsi met turbo en compressor, dus niet de 122 pk variant die enkel een turbo heeft.
 

franli

Nieuw lid
Ik heb in oktober 2012 een Roomster Active 1.2 TSI spikslinternieuw gekocht. Geen korting gevraagd, wel gekregen, voor 13.000 € . Het verbaasd me nog altijd hoe krachtig de motor reageert, als ge op z'n staart trapt. En hoe geruisloos hij in vrijloop draait heb ik al tot mijn schande ondervonden, toen ik de starter activeerde terwijl de motor draaide. Sindsdien kijk ik altijd naar de toerenteller alvorens te starten!
 

paultie

Forumguru
de superb 1.4 TSI al totaal 70.000 KM op gezet zonder problemen. Nu sinds november is daar ook een 1.2 TSI bijgekomen die ik een kleine JD upgrade heb gegeven.

Volgende zal ongetwijfeld ook een TSI worden.
 
Ik heb in april 2012 bij de skodadealer een verlaagde, witte Octavia combi 1.2 tsi dsg van september 2011 aangeschaft met 17.000 km op de teller. Prachtige zwarte velgen met bandenmaat 225 40 18. Het is de duurste uitvoering met alles erop en eraan. De teller staat nu op bijna 80.000 en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad. Behalve twee keer een nieuwe bougiekabel dankzij hongerige marters.
Kortom, dit is ongeveer mijn twintigste auto en de eerste Skoda. Van de Octavia aanschaf heb ik nog geen moment spijt gehad.
Op naar de 100.000.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Yeti 1.2 dsg met jd tuning en dsg optimalisatie (tvs). Ketting is vervangen. Geen problemen verder. Rijdt fantastisch
 

Falcon

Donateur

Volgens mij heb ik je vraag op autoweek.nl forum ook voorbij zien komen of niet :) Daar gingen ze inderdaad gelijk de negatieve hoek in.

De auto heeft 130k op de teller staan en is hierdoor wat mij betreft aardig aan de prijs voor een benzine.

Waar ik benieuwd naar ben.. heb je al de onderhoudshistorie via de dealer weten te achterhalen?
 

Rooney

Nieuw lid
Ik ben ook nog steeds aan het kijken?
Wat is een leuke km stand om te kopen voor een 1.4 tsi? Zelf denk ik aan tot 120000.
Maar mijn grote vraag is: hoeveel km kan zo'n tsi motor nou mee gaan?
Haalt hij de 3 ton zoals normale benzine motoren moeten kunnen?
Of moeten we bij de tsi aan 2 ton denken?
De turbo zal eens in de 100.000 km wel eens stuk gaan, maar de motor op zich draait minder rpm dan een oude benzine motor, dus zou deze m.i. Langer mee moeten gaan.
 
Bovenaan Onderaan