Seat Leon ST 1.4TSI - tijd om er wat geld tegenaan te gooien? Walnutblasting en tuning

Topic in 'Alles over andere VAG auto's' gestart door PizzaPieter, 08-06-2021.

  1. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Heren,

    Voor wie wil, denk eens met mee. Ik heb een aantal dingen waaraan ik me stoor en iets wat ik gewoon graag wil(mevr.Pizza moet nog even overtuigd).

    Het betreft een FR met 150pk motor uit 2015.

    Gelet op dit forum en andere fora, lijkt het me verstandig de motor
    1.te laten walnutblasten
    2.een goedje bij de olie te (laten)doen vóór de oliewissel (flushen?) Ook tegen koudestartgetotter?)
    3. ik zou hem graag stage 1 getuned willen hebben (180pk volgens mij) en dan gelijk ACT uit (in ieder geval bij 1-2-3)

    Wat is nou een slimme volgorde? 14.000km gelopen sinds aanschaf (jaar terug) en heeft toen grote beurt gehad bij Seat Zwolle. (Edit: 126.000 gelopen bij aanschaf, nu 140.000)

    Ik weet ff niet zo goed waar ik moet beginnen.

    Alvast bedankt.
     
    Laatst aangepast: 09-06-2021

  2. ertromp

    ertromp Forumguru

    De wallnut blasting uitvoeren zoals eerder al aangegeven. Huisman autoservice in Apeldoorn kan dat perfect voor je doen.
    Tuning van de 1.4 ACT niet aan beginnen. Vindt de standaard turbo niet echt prettig.
     
  3. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Ja tnx @ertromp, je tip staat me nog bij. Is er qua volgordelijkheid nog iets slim/stom?

    Dat de tuning niet oke was, was mij niet bekend.....
     
  4. ertromp

    ertromp Forumguru

    Ik zou het bij alleen wallnut belasten houden.
    Je ververst toch al jaarlijks olie?
     
    PizzaPieter vindt dit leuk.
  5. ertromp

    ertromp Forumguru

    Vraag bij VAGTechniek of een JD engineering of het wellicht gaat om bepaalde series turbo's op de 1.4 ACT .
    En natuurlijk speelt mee of je constant op de limiet zult gaan rijden.
     
  6. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Olie wissel normaal 30.000 (LL) maar nooit met 'flushing'. Toen reed ik echter nog 30+ per jaar.
     
  7. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Tuurlijk niet, voor de fun, souplesse, caravan wat beter trekken, inhalen.
    Ik kom uit Brabant, maar ben ginne NewKid, wanne
     
  8. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    De laatste keer dat ik bij Vagtechniek was, gaven ze aan dat ze ook wallnutblasting in het pakket op willen nemen, dus mogelijk dat je wat kunt combineren, kun je het in Brabant houden. Ik zie het ook wel genoemd op hun site, maar verder geen prijs of details.

    Misschien gewoon een extra oliewissel, zonder flushen? Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van flushen: je hoort te vaak dat er veel vuil is losgekomen, maar dat er binnen een jaar na het flushen problemen ontstaan, door vuil wat later alsnog is losgekomen en dan problemen veroorzaakt. Zoals Ertromp ook al aangeeft, zou ik ook alleen de wallnutblasting laten doen.
     
  9. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    @Cordoba ik KOM uit Brabant (Asten, Peter Gillis erc), maar WOON er niet meer .

    Hoe sta jij tegenover tunen?

    Gr Pieter

    PS: Cordoba style, vandaag NonFerro van Monello binnengekregen
     
  10. EdK

    EdK Forumguru

    Massa is Kassa.....:cry:
     
    PizzaPieter vindt dit leuk.
  11. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Peter roept het, z’n dieetcoach denkt het..!

    vwb de Leon: wat vaker met de sleurhut op stap, dan hou je de ingewanden beter schoon!
     
    PizzaPieter vindt dit leuk.
  12. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Hhaa.
    Prinsenweide heette vroeger gewoon 'Oostappen', zoals de Peter Gillis groep heet.

    Met een 4.20m (of langer) DuFour surfplank avhter mn fiets en later brommer (vespa) lekker chillen
     
  13. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik ben nogal behoudend als het over tunen gaat, eigenlijk alleen als er door de fabrikant krachtiger versies van hetzelfde blok worden geleverd, laat ik zelf tunen. Het aanpassen van DSG-schakelmomenten ben ik wel een groot voorstander van. Verder wat vermogenstuning betreft: als je een ongeluk krijgt, en de verzekering kan aantonen dat de auto serieus getuned is, is officieel je typegoedkeuring vervallen, en ben je dus in feite onverzekerd. En aangezien verzekeringsmaatschappijen geen mogelijkheid onbenut laten om een schade niet uit te keren....
     
  14. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ik zou die flush niet doen.
    1) ik verwacht eigenlijk bij 14.000km geen vervuiling. 2) als er wel serieuze vervuiling is; de kans dat dat los komt met flush is groot. Kans dat je dan een olie kanaal dicht zet idem. Maar dat geld eigenlijk voo4 motoren die al dik een ton kf wat gelopen hebben. De jouwe is nog nieuw zou ik haast zeggen. Er gaat behoorlijk dunne olie in dat blok toch.. is dat er al 1 met 0W20?

    walnutblasten; ja ook gedaan in mijn CHPA, maar bij veel hogere km stand, amper vervuiling. Bij jouw 14.000 moet er toch niet zoveel zitten. Zeker geen mogelijkheid om met een camera bij de inlaat te komen zonder de boel los te moeten halen?

    tunen; geen verstand van. Act uit; ja als het hinderlijk is waarom niet. De brandstof brsoaring zal toch al niet heel veel zijn gok ik?
     
  15. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    @Disaster-Master
    Mijn blok heeft 140.000 gelopen, gekocht en grote beurt bij 126.000.

    Bij 1.9TDI passat 2003 door JD laten tunen en mijn Peugeot 307SW ook (door een Duitser in een Porsche die ff naar Apeldoorn kwam). Daar was ik tevreden over.

    Als ik bovengemiddeld veel risico loop met een 1.4TSI tov andere motoren, dan doe ik het ermee.....
     
  16. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ooh. Ik dacht 14.000 maar je bedoelde dat je er na aankoop zélf 14.000 hebt bijgereden dus ;)
     
    PizzaPieter vindt dit leuk.
  17. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Ik ken de verhalen over tuningsproblemen bij dit blok niet. En heb er toch best wat over gelezen in de jaren dat ik ‘m in mijn Leon had liggen. Misschien hier de vraag stellen: https://www.seat-online.nl/forum.php
     
  18. ertromp

    ertromp Forumguru

    Persoonlijk zou ik de vraag neerleggen bij JD of een VAGTechniek hoe zij aankijken tegen tunen van dit blok c.q. de mogelijkheden van de turbo. Er is nl. een periode geweest dat verschillende tuners geen tuning deden van dit specifieke blok vanwege turbo problemen. Kan zo maar een serie slechte turbo's geweest zijn zoals eerder aangegeven.
     
    Chiel vindt dit leuk.
  19. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Op advies @ertromp zojuist gebeld met Huisman. Prijs opgevraagd (en gekregen) voor walnutblasting incl nieuwe sealing injectoren en injectoren test en oliewissel.

    Straks met mevrouw Pizza overleggen en dan afspraak maken
     
    ertromp vindt dit leuk.
  20. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Bij mijn blok bij 70k km laten kijken, en ik had weinig vervuiling in het inlaattraject, dus waarschijnlijk dat ik ergens rond de 100k km een wallnut blast ga laten doen.
    Mogelijk dat je al wat extra paardjes terugwint bij de behandeling door Huisman.
     

Deel deze pagina