Seat Leon ST 1.4TSI - tijd om er wat geld tegenaan te gooien? Walnutblasting en tuning

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk niet dat het walnoten verhaal pure onzin is, zoals de neutronenkorrels voor de wintertuin. Het zal wel degelijk helpen bij ernstige vervuiling met verminderde prestaties als gevolg. Waar mijn twijfel zit betreft de vraag in hoeverre dit altijd echt noodzakelijk is. Het optisch vergelijken van de situatie voor en na behandeling, wekt een overtuigende indruk, maar zegt op zich natuurlijk lang niet altijd iets. Ook bij "onschuldige" vervuiling welke lijkt me ook al na weinig kms zichtbaar is, is het resultaat van die vergelijking natuurlijk op het oog spectaculair. Vaak genoeg om de klant te overtuigen, maar de vraag blijft dan of het in dit geval wel echt nodig was.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoi @PizzaPieter
Ook ik zou chiptuning van DSG en blok aanbevelen. Erg tevreden over stage 1 bij VAGtechniek, maar ik heb een iets ouder type dan jij (CHPA, 140 pk, géén ACT).
Vraag aan jou: waarom wil je de ACT laten uitschakelen?
Succes!
 

PizzaPieter

Forumguru
@VW Golf 1.4 tsi DSG-7
Ik heb geen DSG, dus die laat ik ook niet aanpassen :-) (tenzij ze hem erbij kunnen programmeren in de ECU)

Bij aan/uit van de 2-cil-stand voel ik een schokje. Dat vind ik fokking irritant (zoals veel dingen). Mss nu eruit na walnutblasting, maar mss ook niet. Kost €100 extra naast tuning en dat vind ik dan weer wat gortig.

Tuning is sowieso nog in overweging....
 

hemi24

Forumguru
?? Heb je het wel eens uitgevoerd zien worden?

Heel eerlijk? Nee, maar ik ga het beleven, of mijn huidige TSI het ooit nodig gaat hebben.
De afgelopen 20 jaar enkel diesel gereden en daar nooit problemen met interne vervuiling gehad.
 

PizzaPieter

Forumguru
Foto 'na' zijn ze vergeten..... Degene hierbij is een voorbeeld
546340aec4f2c4dff30a58a9ae2a57a9.jpg
74eca2fca3bb4d1d790279aa4829e6c9.jpg
624449a8090fb9b3fc228123a181105c.jpg
 

hemi24

Forumguru
Noem mij een azijnzeiker, maar ik hoop dat ze nauwkeuriger zijn met de finale reiniging dan de voorbeeldfoto..!

(En van dat grof gereedschap op de accu wordt ik ook niet echt blij…)
 

Tees

Donateur
Je bent wel een azijnzeiker @hemi24 ;)

Wat vind je niet schoon aan die onderste foto dan? Ik vind dit er behoorlijk brandschoon uitzien, ze mogen mijn badkamer best komen schoonmaken :deuk: Of vind je de linker klep nog teveel kleur hebben?

En ach, een hamer op de accukap...kan ie wel hebben hoor (aangenomen dat ze m er niet van een meter afstand opgegooid hebben).
 

hemi24

Forumguru
Zeker bij een voorbeeldfoto zou ik helemaal geen achtergebleven materialen willen zien, of ben ik de enige die het restant bij de linker klep ziet?

Ik zie nergens onderdelen los liggen, waar ik met een dergelijk slaggereedschap op zou willen slaan.
Dus wat dat vuistje daar doet is mij een raadsel…
 

Kanerr

Forumguru
Jezus wat een drama omdat Pizza meneer zijn auto heeft laten blasten. Voroaf is iedereen lovend en erna alleen maar zeiken.

Joh, al doet het niks. Je hebt toch een x mm aan drap weggehaald bij je inlaat en dat kan je ook weer zien als onderhoud ;)

Zoals eerder gezegd, ECU zal bijsturen naar aanleiding van nieuw gemeten waardes, zal je wel snel merken maar ik zie dat de vervuiling wel meeviel. Heb erger gezien :)

Vooral van genieten en als iets irritant is dan los je het op... Toch? :bloemen: Even 2 maanden geen pizza eten, heb je daar weer 100 euro mee bespaard :laugh:
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Reactie VAG op mijn specifieke vraag over de CZEA motor:

"Beste Pieter,

Deze motor heeft gewoon een prima turbo, hier zijn bij mij geen slechte verhalen van bekend, ook niet in relatie met chiptuning van ons.
Ik vermoed dat die verhalen over de oudere versies van de 1.4TSI gaan. Wat dat betreft geen enkel probleem om een chiptuning uit te voeren.
Heb je verder vragen dan hoor ik dat graag!"
Beste mensen,

Ik zat wat te googelen over de levensduur van mijn turbo (1.4 tfsi, Golf 7 uit 2013, code CHPA, 160.000 gelopen, stage 1 tuning bij VAG Techniek).

Op https://carwiki.de/vw-golf-7-bekannte-probleme/ vond ik:

Das Problem: Der Turbolader der früheren Revisionen am Golf 7 (vor allem bei den größeren 2.0 TSI Motoren im GTI, R, aber auch in einigen 1.4 TSI Motoren) gibt in den ersten 30.000 Kilometern den Geist auf.
Der Grund: Die frühen Revisionen der Turbolader (Kennzeichnungen: IS…) sind fehleranfällig und wurden ab 2015 durch neuere, stabilere Modelle ersetzt.

Aangezien ik zo’n “vroege” 1.4 heb wilde ik eens kijken of mijn turbo ook van serie IS… is.
Mijn vraag is nu: heeft iemand een idee waar ik dat kan terug vinden?

Overigens heb ik momenteel geen klachten, maar ik ben wel benieuwd waar ik eventueel rekening mee moet houden.
Ik ga voorzichtig met mijn auto in (weinig korte ritjes, goed warm rijden, etc.) maar ik trap hem op een lege snelweg nog wel eens flink door.

Ohja, ik snap dat een Golf geen Skoda is :) maar aangezien ook in veel Skoda’s deze motor zit is mijn vraag hopelijk voldoende relevant voor dit forum.

Vriendelijke groet,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoi @hemi24
Update: onder de motorkap kan ik dat type plaatje niet vinden. De turbo zit volgens mij weggestopt ergens achter het blok. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan