Seat Leon ST 1.4TSI - tijd om er wat geld tegenaan te gooien? Walnutblasting en tuning

PizzaPieter

Forumguru
Zojuist auto opgehaald bij Huisman in Apeldoorn. Indruk was bij maken afspraak al goed en bij ophalen wederom. Goeie uitleg over wat er gebeurd is, wat er geconstateerd is en de factuur even netjes doorgenomen. Enige extra werk bovenop geplande waren 4 nieuwe bougies. Hij controleert ze altijd bij demontage en schijnt bij dit type vaak te gebeuren dat ze breken (witte stuk). Bij deze was ongeveer nul kracht nodig. Pas 30dkm oud, maar goed, die zijn nu dus ook nieuw.

Begreep dat grootste winst nog even moet wachten als de ECU weer merkt dat e.e.a. beter doorstroomt.

Foto's van de cleaning volgen nog via monteur.
ff9920be8ac14c37a4acebe0b1640009.jpg
 

PizzaPieter

Forumguru
En wat wil dat zeggen? Olie op de bougies?

Op factuur staat 4x bougies a €16,50 ex.

Geen idee welke er nu inzitten, is ook niet waar ik echt mee bezig was .
 

mwhite

Forumguru
@EdK dat ook ...
kan oorzaak zijn van lekke klepdeksel pakking.
Lastig zo te zeggen op afstand..
16,50 ex dan mag je wel verwachten dat het originele zijn..
bijvoorbeeld bosch kosten 10,00 incl.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar goed de oude zijn er uit en nieuwe erin en hij is met walnoten behandeld
En neem toch wel aan als die olie ernstig was geweest dat die monteur van die walnoten dan dit we had gemeld aan onze pizza man.

Dus ja zou me in dit geval niet zoveel zorgen maken
 

Cordoba

Forumguru
Maar goed de oude zijn er uit en nieuwe erin en hij is met walnoten behandeld
En neem toch wel aan als die olie ernstig was geweest dat die monteur van die walnoten dan dit we had gemeld aan onze pizza man.

Dus ja zou me in dit geval niet zoveel zorgen maken

Geen probleem: volgende auto krijg geen wallnut blasting, maar wordt gereinigd met olienoten. :D
 

brepus13

Forumguru
Maaaaaar nu de hamvraag: rijdt de auto al merkbaar beter?

Ben wel benieuwd naar de hoeveelheid rotzooi die erin zat!
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik ook benieuwd @brepus13

Heb niet goed getest. Gisteren afgezet en op fietsje terug. Vanochtend om 0600u op fietsje naar werk (7km)!en om 1815u arriveerde ik met fietske vanuit werk bij hem. (9km)

Fietsje achterop en naar huis (door stad, paar km). Niet goed kunnen testen.

Begreep ook dat ecu ff tijd nodig heeft om te wennen.

Maar goed, morgen weer met fietsje naar werk, dus uitwerking moet nog ff wachten. Als ik morgen foto's krijg van kleppen, dan zal ik ze uiteraard posten
 

s-line

Forumguru
Een ecu wennen…..:lezen::pieker:
Ik heb ook wel eens iemand gehoord die zijn tuner dat zei….:maakmegek:de ecu moet nog ff wennen aan de tuning dus dat word nog beter met de tijd!:koffie::banghead:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ook benieuwd @brepus13
Als ik morgen foto's krijg van kleppen, dan zal ik ze uiteraard posten

Die zien er ongetwijfeld brandschoon uit vergeleken met voor de behandeling. Zie dit regelmatig voorbij komen in wekelijks filmpje van bedrijf dat dit ook doet. Dat ziet er optisch natuurlijk fantastisch uit. De (mijn) vraag is echter of dit wel altijd iets zegt over de ernst van de vervuiling en of die zodanig is dat er nodig iets aan gedaan moet worden. Denk dat het er na 1 ritje al een stuk minder schoon uitziet.
Waar m.i. ook rekening mee moet worden gehouden, is een bekend psychologisch effect. Wanneer men een aanzienlijk bedrag uitgeeft voor zo'n dure behandeling, zal men al snel geneigd zijn verbetering te ervaren om die uitgave te rechtvaardigen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Een ecu wennen…..:lezen::pieker:
Ik heb ook wel eens iemand gehoord die zijn tuner dat zei….:maakmegek:de ecu moet nog ff wennen aan de tuning dus dat word nog beter met de tijd!:koffie::banghead:
Toen ik mijn 307 liet tunen (lang geleden, Turkse Duitser in Porsche die in 5 minuten met zn muis de grafiek aanpaste) werd me dat ook verteld.

Ach jongens, weet je wat t is....als iemand me zoiets uitlegt die een autobedrijf heeft, een goed verhaal vertelt, aanbevolen wordt door een forumlid, een actie utvoert die aanbevolen wordt door meerdere forumleden (en door Seat garage, voor wat dát waard is)...wie ben ik dan om dat niet te geloven.

Ik vind het niet onaannemelijk dat een motor 'went' aan een rijstijl, een bepaalde verhouding van dingen etc en dat, als het anders wordt, hij hier ook aan moet wennen.

Een auto die door een opaaje bereden is rijdt minder soepel dan wanneer ik ermee gereden zou hebben. Als ik hem dan overneem van een opaatje zal hij in het begin sloom aanvoelen en steeds iets vlotter worden, toch? En dat zal niet komen omdat de zuigers ineens losser in de cilinders hangen, of omdat de vonk harder, of omdat het gaspedaal vastgeroest zat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Waar dat dan door komt, zou ik ook niet weten. Maar ik denk dat het teveel eer is voor de ECU om haar een zelflerend vermogen toe te kennen. Volgens mij werkt die gewoon op basis van keiharde constante fysische parameters welke zich niet gaan aanpassen ogv externe factoren, anders dan uiteraard externe aanpassing van die parameters (aka chiptuning)
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je daar toch echt naast zit Menno! De ECU heeft wel degelijk een zelflerend vermogen, hij stuurt z'n parameters langzamerhand bij op basis van de meetgegevens.

Dit is een van de redenen dat als je een andere auto koopt, je verrassend vaak foutmeldingen krijgt. Dit omdat de ECU op een andere rijstijl ingesteld is, en jouw rijstijl er dan soms voor zorgt dat ie net buiten z'n gewenste bereik uitkomt. Een reset naar fabriekswaarden kan dan wonderen doen. Hetzelfde geldt voor het inleren van een gasklephuis na reiniging: de ECU leert wel langzaam dat het gedrag anders is, maar als ie erg vuil was kan dat een fout opleveren, omdat het gasklephuis anders reageert dan ie verwachtte. Na inleren snapt de ECU weer dat de waardes anders moeten zijn.

Over de heilige VAG bougies: die zijn 9 van de 10 keer gewoon van Bosch! Kijk ETKA er maar eens op na, staat er gewoon in vermeld. Bij meer performance motoren is t vaak NGK, bij budget soms Beru.
 
Bovenaan Onderaan