Seat Leon ST 1.4TSI - tijd om er wat geld tegenaan te gooien? Walnutblasting en tuning

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Voor wie wil, denk eens met mee. Ik heb een aantal dingen waaraan ik me stoor en iets wat ik gewoon graag wil(mevr.Pizza moet nog even overtuigd).

Het betreft een FR met 150pk motor uit 2015.

Gelet op dit forum en andere fora, lijkt het me verstandig de motor
1.te laten walnutblasten
2.een goedje bij de olie te (laten)doen vóór de oliewissel (flushen?) Ook tegen koudestartgetotter?)
3. ik zou hem graag stage 1 getuned willen hebben (180pk volgens mij) en dan gelijk ACT uit (in ieder geval bij 1-2-3)

Wat is nou een slimme volgorde? 14.000km gelopen sinds aanschaf (jaar terug) en heeft toen grote beurt gehad bij Seat Zwolle. (Edit: 126.000 gelopen bij aanschaf, nu 140.000)

Ik weet ff niet zo goed waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
De wallnut blasting uitvoeren zoals eerder al aangegeven. Huisman autoservice in Apeldoorn kan dat perfect voor je doen.
Tuning van de 1.4 ACT niet aan beginnen. Vindt de standaard turbo niet echt prettig.
 

ertromp

Forumguru
Vraag bij VAGTechniek of een JD engineering of het wellicht gaat om bepaalde series turbo's op de 1.4 ACT .
En natuurlijk speelt mee of je constant op de limiet zult gaan rijden.
 

PizzaPieter

Forumguru
Vraag bij VAGTechniek of een JD engineering of het wellicht gaat om bepaalde series turbo's op de 1.4 ACT .
En natuurlijk speelt mee of je constant op de limiet zult gaan rijden.
Tuurlijk niet, voor de fun, souplesse, caravan wat beter trekken, inhalen.
Ik kom uit Brabant, maar ben ginne NewKid, wanne
 

Cordoba

Forumguru
De laatste keer dat ik bij Vagtechniek was, gaven ze aan dat ze ook wallnutblasting in het pakket op willen nemen, dus mogelijk dat je wat kunt combineren, kun je het in Brabant houden. Ik zie het ook wel genoemd op hun site, maar verder geen prijs of details.

Misschien gewoon een extra oliewissel, zonder flushen? Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van flushen: je hoort te vaak dat er veel vuil is losgekomen, maar dat er binnen een jaar na het flushen problemen ontstaan, door vuil wat later alsnog is losgekomen en dan problemen veroorzaakt. Zoals Ertromp ook al aangeeft, zou ik ook alleen de wallnutblasting laten doen.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba ik KOM uit Brabant (Asten, Peter Gillis erc), maar WOON er niet meer .

Hoe sta jij tegenover tunen?

Gr Pieter

PS: Cordoba style, vandaag NonFerro van Monello binnengekregen
 

PizzaPieter

Forumguru
Hhaa.
Prinsenweide heette vroeger gewoon 'Oostappen', zoals de Peter Gillis groep heet.

Met een 4.20m (of langer) DuFour surfplank avhter mn fiets en later brommer (vespa) lekker chillen
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben nogal behoudend als het over tunen gaat, eigenlijk alleen als er door de fabrikant krachtiger versies van hetzelfde blok worden geleverd, laat ik zelf tunen. Het aanpassen van DSG-schakelmomenten ben ik wel een groot voorstander van. Verder wat vermogenstuning betreft: als je een ongeluk krijgt, en de verzekering kan aantonen dat de auto serieus getuned is, is officieel je typegoedkeuring vervallen, en ben je dus in feite onverzekerd. En aangezien verzekeringsmaatschappijen geen mogelijkheid onbenut laten om een schade niet uit te keren....
 
Ik zou die flush niet doen.
1) ik verwacht eigenlijk bij 14.000km geen vervuiling. 2) als er wel serieuze vervuiling is; de kans dat dat los komt met flush is groot. Kans dat je dan een olie kanaal dicht zet idem. Maar dat geld eigenlijk voo4 motoren die al dik een ton kf wat gelopen hebben. De jouwe is nog nieuw zou ik haast zeggen. Er gaat behoorlijk dunne olie in dat blok toch.. is dat er al 1 met 0W20?

walnutblasten; ja ook gedaan in mijn CHPA, maar bij veel hogere km stand, amper vervuiling. Bij jouw 14.000 moet er toch niet zoveel zitten. Zeker geen mogelijkheid om met een camera bij de inlaat te komen zonder de boel los te moeten halen?

tunen; geen verstand van. Act uit; ja als het hinderlijk is waarom niet. De brandstof brsoaring zal toch al niet heel veel zijn gok ik?
 

PizzaPieter

Forumguru
@Disaster-Master
Mijn blok heeft 140.000 gelopen, gekocht en grote beurt bij 126.000.

Bij 1.9TDI passat 2003 door JD laten tunen en mijn Peugeot 307SW ook (door een Duitser in een Porsche die ff naar Apeldoorn kwam). Daar was ik tevreden over.

Als ik bovengemiddeld veel risico loop met een 1.4TSI tov andere motoren, dan doe ik het ermee.....
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik de vraag neerleggen bij JD of een VAGTechniek hoe zij aankijken tegen tunen van dit blok c.q. de mogelijkheden van de turbo. Er is nl. een periode geweest dat verschillende tuners geen tuning deden van dit specifieke blok vanwege turbo problemen. Kan zo maar een serie slechte turbo's geweest zijn zoals eerder aangegeven.
 

PizzaPieter

Forumguru
Op advies @ertromp zojuist gebeld met Huisman. Prijs opgevraagd (en gekregen) voor walnutblasting incl nieuwe sealing injectoren en injectoren test en oliewissel.

Straks met mevrouw Pizza overleggen en dan afspraak maken
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn blok bij 70k km laten kijken, en ik had weinig vervuiling in het inlaattraject, dus waarschijnlijk dat ik ergens rond de 100k km een wallnut blast ga laten doen.
Mogelijk dat je al wat extra paardjes terugwint bij de behandeling door Huisman.
 
Bovenaan Onderaan