Seat Exeo

Hetzer

Forumguru
Met onmiddellijke ingang combineren de SEAT Exeo en Exeo ST TDI dieseltechnologie met de soepele efficiency van een Multitronic Continu Variabele Transmissie (CVT) met zeven vastomlijnde overbrengingen. Deze nieuwe aandrijflijnoptie versterkt de positie van de Exeo in het middenklassesegment als ideale sedan of stationwagon voor zowel de veeleisende zakelijke rijder als voor prijsbewuste gezinnen.
CVT voor Exeo groot

2jbplzk.jpg


Naast het debuut van de nieuwe combinatie dieselmotor-Multitronic CVT heeft de Exeo een nieuw ontworpen achterbank en voorstoelen (achterzijde) gekregen om extra ruimte te verschaffen aan de inzittenden achterin, zonder afbreuk te doen aan het comfort. Tegelijkertijd zijn voor de Exeo nieuwe achterlichtunits met LED-technologie optioneel (i.c.m. bi-xenon koplampen) te bestellen, die de Exeo een nog modernere uitstraling verlenen.

Prima mix tussen comfort en dynamiek
Het is voor SEAT de eerste maal dat de 2.0 TDI met common-rail inspuiting, met een vermogen van 105 kW/143 pk en een koppel van 320 Nm, binnen het modelprogramma wordt gecombineerd met een Multitronic CVT. Deze automaat biedt een overtuigend alternatief voor de handgeschakelde versnellingsbak voor zowel op comfort gestelde bestuurders als automobilisten met een voorkeur voor een sportieve rijstijl. De Multitronic CVT-versnellingsbak voorziet in comfortabel rijden in stadsverkeer en biedt tevens de mogelijkheid voor een meer dynamische rijervaring wanneer de handgeschakelde stand wordt ingeschakeld. Wanneer voor de ‘manual’ optie wordt gekozen neemt de CVT zeven vastomlijnde overbrengingen aan, met een interactieve controle over de transmissie tot gevolg.

Met een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 5,8 liter op 100 kilometer combineert deze uitvoering dynamische eigenschappen met zuinige prestaties, geheel in de traditie van SEAT. De topsnelheid bedraagt 208 km/u, terwijl de Exeo 2.0 TDI Multitronic in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.

Comfort gekoppeld aan een sportiviteit
De elektronisch gestuurde Multitronic maakt gebruik van continu variabele overbrengingen, wat inhoudt dat de motor altijd met maximale efficiency werkt. Kenmerkend voor de CVT is zijn vloeiende karakter, waardoor het leven achter het stuurwiel er nog comfortabeler op wordt. Echter, door enkel de versnellingspook een stapje opzij te schakelen verandert de CVT in een transmissie met een meer dynamisch karakter dankzij de zeven voorgeprogrammeerde overbrengingen die of via de schakelpaddles aan het stuurwiel of via de versnellingspook geselecteerd kunnen worden. De hoge efficiency en de brede spreiding van overbrengingen van deze hightech versnellingsbak optimaliseert de brandstofconsumptie en de emissies.

Verfijnde vermogensafgifte, soepele motorkarakteristieken
Deze kenmerken maken de zeventraps Multitronic tot de perfecte kompaan voor de 2.0 TDI. De TDI behoort tot ’s werelds meest succesvolle diesels en wordt geprezen voor zijn verfijnde vermogensafgifte. In de Exeo wordt de viercilinder turbodiesel met directe inspuiting in zijn nieuwste en meest comfortabele vorm gemonteerd. De hoge-drukpomp in het common-rail systeem levert een maximale systeemdruk van 1.800 bar, terwijl de brandstof via injectoren met acht uitsparingen met een enorme precisie en timing in de brandstofkamers wordt gespoten. Met als gevolg een extra soepel verbrandingsproces. Verder zorgen twee balansassen die ten opzichte van de krukas met dubbele snelheid in tegengestelde richting draaien voor het opheffen van massatraagheidskrachten voor een soepele loop.

Moderne technologie met positieve invloed op verbruik en milieu
Het inlaatspruitstuk is vervaardigd van lichtgewicht polymeer. De acht inlaatkanalen, de kleppen die de luchtwerveling afregelen en de inkepingen in de zuigerkoppen zorgen er voor dat de inlaatlucht een optimale werveling krijgt. Het resultaat is een perfecte thermodynamica in de verbrandingskamer die een positieve invloed heeft op zowel de brandstofconsumptie als het milieu, omdat dat de viercilinder TDI daardoor met een grote hoeveelheid gerecirculeerde uitlaatgassen kan werken. Een nieuwe, compacte radiateur levert een aanzienlijke verlaging van de werktemperatuur op, omdat een koelere verbranding de uitstoot van stikstofoxiden aanzienlijk beperkt. Een partikelfilter doet de rest, met als resultaat conformering aan de strenge Euro 5 normen.

Comfortabele metgezel
De aandrijflijncombinatie met de 2.0 TDI en de zeventraps Multitronic CVT maakt de SEAT Exeo en Exeo ST tot de perfecte metgezel. Met een lengte van 4,66 meter biedt hij meer dan genoeg ruimte voor vijf inzittenden en een genereus bemeten bagageruimte. Voor meer comfort tijdens langere reizen is de ruimte achter in de Exeo en Exeo ST met 44 millimeter vergroot dankzij een nieuw ontworpen achterbank en een nieuw design voor de voorstoelen. Samen bieden ze de inzittenden achterin meer beenruimte. Verder is het onderste deel van de B-stijl nieuw ontworpen om de achterpassagiers een gemakkelijkere instap te verschaffen.

Met een bagage-inhoud van 442 tot 1.354 liter, de brede opening van de achterklep en de grote veelzijdigheid is de Exeo ST de perfecte auto voor een sportieve levensstijl, een drukke zakelijke dag of een actief gezinsleven. Verder onderstrepen de nieuwe, optionele achterlichten met LED-technologie het hightech karakter van de Exeo en zorgen ze dat hij in één oogopslag herkenbaar is. Nog zo’n noviteit voor de Exeo is de stroomvoorziening tussen de voorstoelen, ideaal voor het aansluiten van bijvoorbeeld een laptop. Verder komt het hoge kwaliteitsniveau van de Exeo tot uitdrukking via het (optionele) premium Bose-audiosysteem. Het systeem is goed voor 190 watt en beschikt over tien speakers voor een duidelijk, uitgebalanceerd en krachtig geluid.

Uitvoeringen en prijzen
De 2.0 TDI common-rail dieselmotor met de Multitronic CVT is in de SEAT Exeo en Exeo ST leverbaar in combinatie met de Style en Sport uitrustingsniveaus. Vanaf voorjaar 2011 start SEAT Nederland met de levering. Prijzen worden zo spoedig mogelijk bekendgemaakt.


bron seat.nl
 

Atria

Actief lid
Vandaag proefgereden met zowel een Seat exeo (1.8 t van begin 2009) en een nieuwe octavia (1.6 tdi). Ik twijfel tussen de nieuwe Octavia 1.8 tsi elegance (lekker ruim) en de Seat Exeo 1.8 tsi sport (sportiever uiterlijk). Qua prijs komt het aardig bij elkaar in de buurt. De octavia is achterin (zowel kofferbak als achterbank) ruimer als de Exeo. Nu is de Exeo vanaf modeljaar 2011 door een wat andere plaatsing van de achterbank en de voorstoelen 4,4 cm ruimer geworden achterin, dus dat scheelt alweer. Deze modellen stonden echter nog niet in de showroom.
De Exeo geeft je echter wat meer een luxe gevoel door de wat rustigere wegligging (afrolgeluiden) en de wat hoogwaardigere materialen in het interieur. Daarnaast moet er met de auto een caravan getrokken worden. nu mag de Exeo 80 kilo kogeldruk hebben en de Octavia volgends de folder "maar" 50. Klopt dit laatste? Ik meen mij te herinneren dat mijn Octavia 2.0 fsi ook 75 kilo op de haak mocht hebben.
 

deusjevo

Forumguru
Alle nieuwe Octavia's mogen 75 kilo kogeldruk hebben.
Die 5 kilo meer voor de Exeo maakt, plat gezegd, geen ruk uit.
Minder afrolgeluiden kwam trouwens misschien door de gemonteerde banden?

Dacht toevallig gisteren bij het stoplicht: wa's dat nou voor een vreemd bouwpakketten autoachtig ding naast me?
Bleek later een Exeo Station te zijn... :uitlachen:
 

Atria

Actief lid
Exeo vs Octavia

Alle nieuwe Octavia's mogen 75 kilo kogeldruk hebben.
Die 5 kilo meer voor de Exeo maakt, plat gezegd, geen ruk uit.
Minder afrolgeluiden kwam trouwens misschien door de gemonteerde banden?

Dacht toevallig gisteren bij het stoplicht: wa's dat nou voor een vreemd bouwpakketten autoachtig ding naast me?
Bleek later een Exeo Station te zijn... :uitlachen:

Het gaat niet om 5 kilo meer kogeldruk voor de exeo, maar om 50 kilo (vlgs de nieuwste folder van Skoda) of 75 kilo gewicht. Dat is met het rijden met een caravan een essentieel verschil. Als het inderdaad 75 is en dat verkeerd in de folder staat prima.

Over het uiterlijk van auto's kun je lang dicussieren, dat blijft een kwestie van smaak, maar om nu zo te roepen dat een Octavia een veel mooier design heeft dan een Seat Exeo (of een Audi A4) dat gaat mij weer net iets te ver.......
 

kcj

Actief lid
Dan zal het een typefout in de gedrukte folder zijn. leek me ook al sterk.
Vraag voor de zekerheid om het instructieboekje eens te mogen lezen ?
(meestal liggen die niet in de auto in de showroom).

Koen
 
Bovenaan Onderaan