Seat Exeo

Bothje

Heel gewoon lid
Echt bizar dat Bothje de primeur had
:eek: Was echt stom toevallig dat ik die dag daar was en van Adrie hoorde dat je deze wagen een paar uur later op kwam halen.
Maar hoe bevalt het sportonderstel?
Het dak vind ik echt gaaf zeg :worshippy: , is dat een optie of aftermarket?
 

___JC___

Forumguru
Prachtige wagen moet ik zeggen. Dak is inderdaad erg gaaf. Jammer dat het de oude A4 is met de beperkte binnenruimte die daar bij hoort. Denk dat je in vergelijk met een Leon zelfs op ruimte ingeleverd hebt. Maar als je veel ruimte niet nodig hebt een zeer gave bak!
 

Michel

Forumguru
Sowieso is de techniek ook niet al te nieuw meer. De 1.8 motor is bijvoorbeeld niet degene die je momenteel in de Leon II of Octavia II kunt krijgen, maar het type dat je destijds in de Leon I en Octavia I leverbaar was. Op zich is er niets mis met deze motor, maar als je het afzet tegen de prijs, krijg je voor je geld toch wel een vrij gedateerd model, zowel qua uiterlijk als van binnen.

Al met al zullen er nog genoeg Audi-fetisjisten zijn, die wel kicken op dit model. Maar goed, de gemiddelde Audi-rijder begrijp ik ook niet altijd. Waarom (te)veel betalen voor weinig auto?
 

sitechris

Donateur
idd, ik ben ook bang dat de houdbaarheid van de Exeo erg kort is. Volgens mij ga je qua inruil fors onderuit, want zeker tweedehands is een Audi A4 van vorige model dan voor veel mensen toch aantrekkelijker dan een gebruikte Exeo. Ik zou er als particulier iig niet mijn vingers aan durven branden.
 

Vacaro

Senior Member
Heb test in autoweek gelezen over de Exeo ST en daar werd vermeld dat de exeo niet verkrijgbaar is met DSG vermits motor overlangs is ingebouwd en DSG daarop niet voorzien.
Maar kun je dan bij Audi ook geen DSG krijgen of wel, wie weet hier meer over.
 

Hetzer

Forumguru
Heb test in autoweek gelezen over de Exeo ST en daar werd vermeld dat de exeo niet verkrijgbaar is met DSG vermits motor overlangs is ingebouwd en DSG daarop niet voorzien.
Maar kun je dan bij Audi ook geen DSG krijgen of wel, wie weet hier meer over.

had dat niet te maken dat veel audi motoren in de lengte richting geplaatst ipv dwars gemonteerd zijn, en er daarom geen dsg gemonteerd kan worden???
 

LenK

Forumguru
Die 1.8T werd bij Audi met Multitronic geleverd, een CVT, ook 6 traps manual te schakelen.
Kun je toch net zo goed hebben als DSG?
 

___JC___

Forumguru
Die 1.8T werd bij Audi met Multitronic geleverd, een CVT, ook 6 traps manual te schakelen.
Kun je toch net zo goed hebben als DSG?


Dat is niet echt te vergelijken L&K. Een CVT of een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling. Maar dat verhaal over Audi en DSG klopt. Alleen op de quattro modellen leverbaar. Zal niet met de plaatsing van de motoren te maken hebben denk ik. De 2.0TFSI is in quattro met DSG en als fwd met een CVT bak leverbaar.
 

Hetzer

Forumguru
de quattro modellen leverbaar. Zal niet met de plaatsing van de motoren te maken hebben denk ik.
toch wel

Audi gebruikt een zestraps S tronic-versnellingsbak in de Audi A3 en Audi TT. S tronic is Audi's benaming voor dezelfde DSG-versnellingsbak van Volkswagen, die tot 2006 bij Audi nog gewoon DSG heette. De zestraps versie kan alleen gebruikt worden op dwarsgeplaatste motoren, dus alleen de A3 en TT die op het Golf-platform zijn gebouwd.
 

Hetzer

Forumguru
de quattro modellen leverbaar. Zal niet met de plaatsing van de motoren te maken hebben denk ik.

toch in eerste instantie wel

Audi gebruikt een zestraps S tronic-versnellingsbak in de Audi A3 en Audi TT. S tronic is Audi's benaming voor dezelfde DSG-versnellingsbak van Volkswagen, die tot 2006 bij Audi nog gewoon DSG heette. De zestraps versie kan alleen gebruikt worden op dwarsgeplaatste motoren, dus alleen de A3 en TT die op het Golf-platform zijn gebouwd.

Echter in 2008 presenteerde Audi een nieuwe eigen S tronic met 7 versnellingen. Deze is gemaakt voor in lengte richting geplaatste motoren en kan dus in de overige modellen van Audi gebruikt worden. Deze versie is aanzienlijk sterker dan de Volkswagen-versie en kan een koppel aan van maximaal 550 Nm. Reden hiervoor is dat de S tronic geen droge koppeling heeft zoals de zeventraps DSG van Volkswagen. De nieuwe S tronic kan in combinatie met quattro-vierwielaandrijving en kan een maximaal toerental van 9.000 toeren per minuut aan. De zeventraps S tronic zal vooralsnog alleen beschikbaar komen op Audi's nieuwe MLB-platform. Dit zijn dus de Audi A4, Audi A5 en Audi Q5.
 

___JC___

Forumguru
Okee, duidelijk verhaal Hetzer. Maar die 7-traps DSG versie kan toch ook gewoon op versies zonder quattro gezet worden lijkt me? Dan wordt het dus toch een gevalletje marketing bij Audi.
 

LenK

Forumguru
"Alles" kan, het komt allemaal uit dezelfde magazijnen, maar of iets werkelijk geproduceerd wordt moet je maar afwachten.
DSG had ook al lang op de benzine Octavia's kunnen zitten. Daar hebben zo ook heel lang mee gewacht. En zo zijn er nog wel 10 voorbeelden te vinden.
 

___JC___

Forumguru
"Alles" kan, het komt allemaal uit dezelfde magazijnen, maar of iets werkelijk geproduceerd wordt moet je maar afwachten.
DSG had ook al lang op de benzine Octavia's kunnen zitten. Daar hebben zo ook heel lang mee gewacht. En zo zijn er nog wel 10 voorbeelden te vinden.

Nog zoiets. In bijna alle modellen is een 2.0TFSI te bestellen, behalve een Superb 2. En dat terwijl die het gat tussen de huidige 160 en 260 pk perfect op zou vullen. Gemiste kans weer van VAG..
 

sitechris

Donateur
gisteren even een kort rondje gereden in een Exeo 1.8T (150 pk). Best een prettige auto, mooi interieur, strak onderstel. Best wel premium als je erin zit. Het is echt een Audi met Seat logootjes. Wel een tegenvaller vond ik de motor. De 1.8T kwam echt wel wat power tekort. Het duurde lang voordat de teller voorbij de 160 was. Mijn (tijdelijke) Audi A4 2.0 TDI is echt wel wat sneller. En verder is de auto (net als de A4 uiteraard) absurd krap. Bijna net zo beperkte beenruimte als mijn Einser. Geloof me, dat is heel erg weinig.

Zou ik de Exeo kopen? Nee.....hij is te krap, motorisch niet spannend genoeg (je moet echt de 2.0 TFSI hebben)en er zijn teveel aantrekkelijke concurrenten. Gevoelsmatig vind ik het eigenlijk toch een budget Audi. Hoog 'wil wel maar kan niet' gehalte.
 

Sand3r

Senior Member
Ik heb ook met oa de 1.8T gereden. Ik vond de motor eigenlijk prima.
Vergeet niet dat jij met je 1 serie wat anders gewend bent. En dat die TDI gevoelsmatig wellicht meer schopt ivm het hogere koppel?

De 1.8T is in iedergeval een prima motor, voor een gemiddelde keuze.

Verder een prima en mooi interieur. Staat wat mij betreft boven de Octavia. Ook het dashboard.
 

___JC___

Forumguru
Verder een prima en mooi interieur. Staat wat mij betreft boven de Octavia. Ook het dashboard.

Bijzonder. Ik (en mn twee collega's die ook meereden) vond het dash zwaar gedateerd. Rode lampjes en alles in een kleur. Goedkope, harde materialen. Dat doet de nieuwe Octavia of de nieuwe Laguna echt veel beter.

Wat ook nog opviel is dat de stereo echt heel slecht klinkt, zelfs met een upgrade pakket.
 
Bovenaan Onderaan