Ruiten ijsvrij houden....tips

Djinn_4fun

Actief lid
Bij action kan je dat kopen, smeer het de avond te voren over je ramen heen en de volgende ochtend geen last van ijs op de zijramen.
Voorruit doe ik nooit omdat ik een zilvermatje gebruik, plus dat het niet ten goede komt aan de wis capaciteit van je ruitenwissers.
 

turboturbo

Forumguru
^ dat zilver kleurig matje op de ruit he, dat gebruik ik ook. Maar moet je dat 's winters met het zilveren gedeelte naar de ruit toe doen (dus gericht naar het dashboard), of andersom (zilver aan de buitenkan)?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik doe het zilver altijd naar buiten.
De achterkant is schuimachtig, en het is m.i. niet handig om dat aan de buitenkant te doen, want dan kan daar veel meer vocht intrekken. En het is veel stroever, dus het erafvegen van sneeuw en rijp gaat aan die kant ook veel makkelijker.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik krab niet meer. Vorig jaar een degelijke autohoes gekocht. Geschikt voor warme zomer als voor de koude winter. Waterdicht, ademend en wat nog allemaal. Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Zeker omdat die altijd buiten staat. En zo blijft 'ie langer proper, nog een voordeel.

Ik kan het iedereen aanraden. Het is ongeveer op maat dus het kost maar een halve minuut om hem erover te leggen. En als je toch nog in de auto moet zijn: er zijn ritssluitingen voor de koffer en de bestuurderskant.
 
Anti vorst deken/folie altijd met de alu-zijde naar buiten toe op de voorruit leggen.
Door de alu-laag dringt geen vocht door tot op de voorruit en dat betekent dus ook dat er niks kan aanvriezen.
Bijkomend voordeeltje in de zomer: dezelfde folie reflecteert de zonnestralen waardoor het interieur koeler blijft :)

Ik heb altijd een grote plastic draagtas in de kofferbak liggen waar ik de folie in bewaar.
Geen winterse zooi in de auto en altijd klaar om in te zetten.
 

turboturbo

Forumguru
Door de alu-laag dringt geen vocht en geen vocht op de voorruit betekent dus ook dat er niks kan aanvriezen.
Nou eh... het regent ook wel eens 's nachts, en dan sijpelt het regenwater toch wel lekker tussen de ruit en dat foam-achtige achterkantje van het alu-dekentje, hoor.....
Vandaar ook mijn vraag, ik zou zeggen dat op het alu gedeelte niet genoeg vocht aan kan vriezen.
in de zomer: dezelfde folie reflecteert de zonnestralen

:cool:...laat ik hem daar nu juist voor gekocht hebben destijds..... :grin:
 
Heel scherp TT maarre... daar doe je idd niks tegen maar iig scheelt het hoe dan ook een stuk krabben 's ochtends vroeg :grin:

<Net nog ff een "typo" aangepast in m'n vorige post>
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou eh... het regent ook wel eens 's nachts, en dan sijpelt het regenwater toch wel lekker tussen de ruit en dat foam-achtige achterkantje van het alu-dekentje, hoor.....
Op zich correct. In mijn praktijk is dit nog nooit een probleem geweest (gebruik zo'n ding inmiddels alweer een jaar of 6). Hoe dat komt? Ik heb geen sluitende verklaring, anders dan dat het dekentje vrij losjes op de ruit ligt. Maar ja, ook onder de ruitenwissers vriest het toch niet echt vast...
 

turboturbo

Forumguru
Oke, nou ik ga het eens uitproberen, wat het beste werkt! Toch wel een zaak van leven en dood, moet ik zeggen - levert me maar slapeloze nachten op.... :tongue:
 

s-line

Forumguru
Ik krab niet meer. Vorig jaar een degelijke autohoes gekocht. Geschikt voor warme zomer als voor de koude winter. Waterdicht, ademend en wat nog allemaal. Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Zeker omdat die altijd buiten staat. En zo blijft 'ie langer proper, nog een voordeel.

Ik kan het iedereen aanraden. Het is ongeveer op maat dus het kost maar een halve minuut om hem erover te leggen. En als je toch nog in de auto moet zijn: er zijn ritssluitingen voor de koffer en de bestuurderskant.
Dan moet je auto wel schoon zijn als je hem eroverheen trekt!!!
 

Constant

Erelid
Belangrijkste is dat de hoes niet kan gaan schuiven, want schuiven is krassen! Verhaal gehoord over iemand met een nieuwe auto en een hoes met magneten. Volgende dag één en al krassen!
 

turboturbo

Forumguru
Precies, hetzelfde zie je bij hoesjes om telefoons. Wat stof en een zandkorreltje o.i.d. tussen object en zijn hoes, en het krassen kan beginnen....
 
Bovenaan Onderaan