Ruiten ijsvrij houden....tips

Leon54

Actief lid
"Even laten inweken helpt, dan hoef je minder hard te boenen!" Dit geldt natuurlijk voor alle vuil op de auto waar het dan ook zit....
 

TooTall

Forumguru
Mijn mening en tips;

1. Plastic is minder hard dan een autoruit dacht ik, dus krabben is ok. Ik heb een gloednieuwe ruit laten zetten bij aanschaf van mijn O2, omdat de auto nogal bekrast was. Na 1 winter heb ik nu een ruit vol met krassen. Mijn ijskrabber is geen 0.99€ ding van de Action, maar een Brabantia trekker met 1 zachte rubberen stuk en 1 hard plastic krabgedeelte. Weet ook niet hoe het komt, maar ik heb krassen. En veel! Zowel op de voorruit, de zijruiten en zelfs op de koplampen die eens be-ijst waren!!! Sommige trekkers zijn dus wel degelijk slecht denk ik dan!

2. Heb een oud picknicklaken aan mijn zus gegeven. Die heeft er aan de voor en achterkant 2 badhanddoeken aangestikt, en wat lussen elastiek. Dit lelijk geval gooi ik 's avonds op de auto, bedekt alle ruiten (ook de zijruiten!) elastiek onder de nummerplaat, onder de zijspiegels en vooraan onder de ruitenwissers, en 's morgens een volledig ijsvrije auto! Dit bevroren deken vouw/breek ik dan wat opeen en gooi ik in een grote wasmand in de inkomhal. 's Avonds is dit dan ontdooit en kan opnieuw gebruikt worden. Af en toe eens in de droogkast zodat het vocht eruit is. Nooit enig probleem gehad met vastvriezen aan de auto!

3. Ik heb ook al de warmwatergieter truc moeten toepassen, maar heb hier toch bedenkingen over. Niet zozeer over het mogelijke "springen" van de ruit, maar eerder over het opnieuw aanvriezende water dat over de ruit in de afvoerkanalen geraakt...

4. Over het starten, een diesel zal nooit warm worden van stationair te draaien. En de VAG auto's staan bekend om hun bewasemen bij het starten van de auto, kan je niets aan doen. Dus als mijn ruiten ijsvrij zijn, dan start ik de auto met de zonnekleppen naar beneden en de kachel op vol, halfwarm, binnencirculatie aan. Na 30 seconden kan ik meestal aanrijden, indien nodig help ik het ontwasemen met een microfleecedoek. Na 30 seconden is de olie overal wel eens geweest hopelijk, en rij ik langzaam warm. Alleen goed oppassen voor die bestuurders die een vierkantje van 10 cm² hebben opengekrabt...

De beste tip om ruiten ijs/damp vrij te houden is ze proper maken! Een ruit die 100% droog en vuilvrij is, zal niet beijzelen of bewasemen! Test het maar eens uit, maak een stuk van je ruit goed proper, met wat azijn oid. Dit zal véél minder last hebben, en véél sneller proper zijn! Vandaar ook dat als ik binnen in de auto met die microfleece doek de ruit proper moet wrijven, ik dan 's avonds de ruit vanbinnen proper maak. Want dan is die goed vettig en smerig geworden van het aandampen en het wrijven.

Of je kan een garage huren natuurlijk :)
 

EdK

Forumguru
Alleen goed oppassen voor die bestuurders die een vierkantje van 10 cm² hebben opengekrabt...

Ach om deze idioten die gebruik maken van de openbare wegen hoef jij je geen zorgen te maken, want in alle gevallen draaien deze personen die niet weten waar ze mee bezig zijn op voor alle kosten aan jou wagen.
Of het nu wel jouw schuld had geweest of niet in normale omstandigheden.

Maar doordat politie niet zo snel aanwezig is op plaats delict wel even gauw een foto maken van zo''n gevalletje idioterie
 

TooTall

Forumguru
Ja maar toch liever geen miserie door deze bestuurders...

Vorige winter...Voor mijn huis is er een 'eilandje' met 3 paaltjes. Dit zorgt ervoor dat je uit een zijstraat niet schuin de hoofdweg opkan, maar je dus haaks erop komt en je praktisch moet stoppen om te kunnen draaien. Ik was mijn doek aan het opplooien 's morgens, en ik hoor een nogal vreemd kraak-geluid. Meneer met zijn busje met 10 cm² zicht hobbelde tegen 50 recht over het eilandje, en spuwde langs achter 3 betonnen paaltjes uit (deze worden elke maand minstens 1 keer in frut gereden dus ze zitten niet erg diep in de grond, denk dat de gemeentearbeiders het beu zijn er nieuwe te zetten, duwen de kromme paaltjes gewoon weer in het gat)

Toen hij mij zag staan, gas erop en met piepende bandjes richting de hoofdweg, om toch maar niet in de problemen te moeten komen.

Helaas voor hem werkte mijn dashcam perfect, dus hij heeft toch mooi mogen opdraaien voor de kosten...
 

Canon-Eye

Forumguru
Een ruit die 100% droog en vuilvrij is, zal niet beijzelen of bewasemen!
Vervang "niet" door "minder" en je hebt gelijk.

Als de ruit maar koud genoeg is en de lucht vochtig genoeg, zal er altijd vochtaanslag (condensatie) optreden: simpele natuurkunde, dat hou je met schoonmaken echt niet tegen.
Je schone glas wordt immers ook nat aan de buitenkant, als het bier maar koud genoeg is en de lucht niet al te droog...?:cool:
 

TooTall

Forumguru
Wat ik wil zeggen dat als je ruit 100% droog en proper is, deze 100% niet zal beslaan. Dat dit natuurlijk in de praktijk onmogelijk is, weet ik ook. Maar elke avond even met een glasreiniger en een stuk huishoudpapier over de ruit heen, en je zal toch wel een verschil merken met een vettige ruit hoor!

En ik drink geen bier, ik weet dus niet waar je het over hebt! :tongue:
 

Tallguy

Forumguru
Zojuist wat offtopic berichten verwijderd. Discussies over drank, fristi en bier graag voeren in het Stamcafé.
 

Michelv.

Forumguru
Gewoon een fles lauw water over je ramen gieten en met 30 seconden rij je weg met volledig zicht door je ramen.
 

Constant

Erelid
De elektrische ontdooiers hebben mijn inziens te weinig wattage om een ruit snel te ontdooien. Ik heb er ooit eentje gekocht, was een doffe teleurstelling, duurt een lange tijd voordat ze zijn opgewarmd. Een ruit met een laagje ijs wordt niet snel ontdooid, er zit teveel koude in zo'n ruit.

Ik heb alleen goede ervaringen met flacons ruitontdooier. Erop spuiten, even wachten, de smurrie verwijderen en wegrijden met schone ramen.
 

Canon-Eye

Forumguru
een fles lauw water over je ramen gieten en met 30 seconden rij je weg
Toch niet als het echt flink (10 à 15 graden) vriest - dan is dat water inmiddels ook stijf bevroren...
(die vergissing heb ik heel lang geleden al eens gemaakt...)
 

EdK

Forumguru
Het leuke is van die warmwatergooiers dat ik niets lees over dat men dan even op de stoep / parkeervak nog even wat zand of pekel strooit ?
Staan jullie er wel bij stil dat als het ook overdag vriest dat met dat warmwatergegooi dat warme water ook weer koud wordt en uiteindelijk een veradelijk stukje gladde stoep kan creeeren waar een mede bewoner goed door op zijn platte plaat kan vallen !?

En dat je dikke pech hebt als je dan geclaimd word........... want dan kun je flink in je buidel tasten.
 

Wilko

Senior Member
Ik las in een van de erste reacties op dit topic dat er door PON geen vrwarmde voorruiten geleverd worden/werden in NL. Nu zit ik nog enkele dagen in CZ met een voorruit die door steenslag helemaal aan gort ligt. Is het interessant om hier te proberen een voorruit met voorruitverwarming in te laten bouwen of komt daar meer bij kijken dan alleen een speciale voorruit en schakelaar in laten bouwen?
 

andrehj

Forumguru
Buiten het feit dat deze voorruiten erg duur zijn heb je in ieder geval nog de bedrading nodig en een extra relais. Deze verwarming vreet nl. stroom, veel meer nog dan de achterruitverwarming. Daardoor werkt ie dan wel weer erg goed, ik hoef em vaak maar een paar seconden aan te zetten om na een koude start beslaan te voorkomen.
 
E

Ex-lid 2926

Of het goed werkt weet ik niet, maar zag in een camping tijdschrift een advertentie voor een electrisch kacheltje, een zogenaamde infraroodstraler. Prijs nog geen Euro 15. Met omvalbeveiliging. Zo'n ding in de auto zetten (desnoods in een kistje op de stoel) en aanzetten bij het opstaan. Je moet natuurlijk even een verlengsnoer vanuit huis naar buiten leiden, maar je zou toch denken dat na een half uurtje de auto dan wel ontdooid is. Als zo'n ding een flinke tent of vouwwagen kan verwarmen?
Iemand al eens zoiets geprobeerd? Iets op gas lijkt mij niet zo'n goed idee omdat dan de kans bestaat dat de auto wel heel rigoreus ontdooid wordt.
Nadaal van ruiten krabben, onntdooier spuiten etc: Ruit schoon, maar direct na het wegrijden beslaat/bevriest de ruit aan de binnenkant en kan je weer niets zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou dan nog eerder een ventilatorkacheltje gebruiken, dat warmt tenminste het hele interieur op inplaats van alleen het gedeelte waarop de straling is gericht.
 
Bovenaan Onderaan