Ruiten ijsvrij houden....tips

jurjen

Lid
Die verbruikt ook diesel en de gassen na die verbranding worden niet door filters heen geleid, stoten nog meer troep uit daardoor, dan een motor die warm aan het draaien is.
Mee eens, maar die kachel produceert z'n warmte op een vele malen hoger rendement dan een stationair draaiende (diesel)motor. Verbruik per uur is ongeveer het zelfde (dacht ik) en ik vermoed dat de verbranding in de kachel schoner is. En omdat je met warm koelwater wegrijdt is de motor sneller op temperatuur = minder wrijving en daardoor een lager verbruik en minder slijtage. De kachel warmt de hele auto in een kwartiertje goed op vanaf onder nul en dat red je echt niet met een stationair draaiende motor.

Dat gezegd hebbende was comfort voor mij het zwaarst wegende argument bij de keuze voor de standkachel.
 

turboturbo

Forumguru
.... dan een motor die warm aan het draaien is.
Eigenlijk wordt de motor maar nauwelijks warm, met stationair draaien. De belasting is nihil. Ik zou het daarom ook geen warm draaien noemen. Ben benieuwd hoeveel minuten het wel duurt voordat de motor (danwel de kachel) enigzins warm worden, als je de motor op een ochtend bij 0ºC stationair warm laat draaien.

Als het bij mij al 7 a 8 minuten duurt, terwijl ik dan al 5 minuten op de snelweg rijd......:crazy:
 

MarcoO2

Forumguru
Karton op de ruit? Dat leer je wel af na één nachtje met een combinatie van vocht en vriezen... en krassen op de ruit? Ik heb al heel wat sneeuw en ijs van ruiten gekrabt, en nog nooit één kras kunnen ontdekken!
 

EdK

Forumguru
Tsja waarom hebben we wel ruitenwissers met rubber voor als het regent
maar geen wissers met krabbers erop voor de vorstperiode ?
Kun je die aanzetten met draaiende motor en hoef je alleen nog de zijramen te doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
echt de grootst mogelijke onzin van die krassen; 40 jaar lang altijd gekrabt en nooit een kras gezien. Verder gewoon even alles wegkrabben (paar minuten werk), starten, blower op 3 en op ruit gericht, temp hoog, bij al tye slecht zicht even op circulatiestand en in no time is alles schoon en de auto warm. Dus what's all the fuzz about?
 

Canon-Eye

Forumguru
Eens met freewheeler2 - en bijkomend voordeel is, dat na een krabbeurt je voorruit ook meteen écht schoon is: alle vuil/stof/bagger/aanslag van de buitenkant gaat mooi mee.
Zó schoon dat je ook meteen kunt vaststellen dat een goeie poetsbeurt van de binnenkant ook geen kwaad kan (hoe lang was dat ook al weer geleden?). Dan zul je merken dat hij daardoor ook minder snel aanslaat.
 
maar vuil wat vastgevroren aan ijs zit, kan wel degelijk krassen, in een stad zal je er weinig last van hebben misschien, maar hier in een buitendorp, kan ik de auto soms nauwelijks zemen na het wassen, omdat er al weer stuifzand op de lak ligt.
tja wie gaat er dan ook in een buitendorpje wonen(ikke)
 

Canon-Eye

Forumguru
tja wie gaat er dan ook in een buitendorpje wonen(ikke)

Ik ook - 415 inwoners, dus véél landelijker kan het bijna niet.
Maar of het nou vastgekoekt straatvuil betreft of vers gevallen saharazand, ik heb nog nooit last gehad dat hierdoor krassen worden veroorzaakt. Het helpt wel als je met een goeie scherpe krabber aan de gang gaat, en in geval van een harde ijslaag deze eerst "openbreekt" met de tandjes. Dan kun je dwars op de streepjes meteen goed onder het ijs komen.

Juist met de-icers heb ik vervelende ervaringen: na gebruik hiervan duurt het een hele tijd voordat m'n ruitewissers weer een beetje streeploos willen wissen.
 
nog geen 400 inwoners, een aardig uniek dubbel-lintdorp.
maar wat is dan een goede krabber?
behalve de buurman of de vrouw.
 
Ik doe al jaren bij verschillende merken auto's (VW Polo/Volvo V40/VW passat en 2 Octavia's) hetzelfde: een lege 1,5 liter fles frisdrank vullen met warm water uit de kraan. Dit met beleid over de voorruit gieten. Met wisser goed "trekken" (anders sta je na 500 meter alsnog met de ijsbloemen op je raam) en daarna de auto starten, verwarming/aicro etc aan en wegrijden.

Verhalen over ramen die barsten etc zijn m.i. broodje aap verhalen tenzij je natuurlijk een enorme barst of ster in je ruit hebt.

Heb trouwens ook wel eens gelezen dat het ook helpt om de avond daarvoor je raam in te spuiten met glassex oid zodat er een soort van laagje achterblijft. Dat vergemakkelijkt de volgende ochtend het krab proces.

Wat mij betreft moet iedereen het gewoon doen op de manier die hij of zij het prettigst vind.

De laatste paar dagen mogen we overigens niet mopperen met die droge kou. Heb al dagen niet meer hoeven krabben.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb laatst de truuc met een plastic zak warm kraanwater geprobeerd. Het werkte aardig; al moest ik alsnog wel goed opletten dat het warme water niet over de ruit zou lopen, uit de zak. De plastic zak wordt nl. ook nat aan de buitenkant (smelwater) en dat wil de hele tijd weer vastvriezen aan de ruit, en 'keer' je de zak zó om als je niet oplet. De zak moet je dus continu in beweging houden. Ook moet je er aardig wat bij staan trekken met de trekker, want je hebt zo weer ijsbloemen. In elk geval was het niet sneller dan krabben, merkte ik.

Maar krabben doe ik sinds de nieuwe voorruit niet meer (ondanks dat sommigen zeggen geen last van krassen te hebben; er zijn er ook die dat wel hebben)
Ik leg nu standaard het alu kleedje op de voorruit.

z0100286_640x640_v1.gif


Dat is effe hannissen 's avonds, maar 's ochtends heb je er profijt van en rij je zo weg. En 's zomers kan het ding dienen als warmte werend dekentje voor de parkeerplaats bij het strand...
 

Sparkie

Forumguru
Misschien heeft het te maken met de fabrikant van de (voor)ruit. Op mijn Citroën had ik eerst een voorruit van Saint Gobain die vreselijk zacht leek en vreselijke krassen trok tijdens het krabben. Na een ruitbreuk is er een Pilkington ingezet. Deze krast veel minder.

Iemand die weet welk ruitenmerk er in een Octavia zitten?
 
Ik heb een fles 1 lt met daarin antivries.
Op de sproeistand zetten en op je raam spuiten.

Als alles nat is motor starten, en wissen en rijden!!

30s werk!!
 

Leon54

Actief lid
Ik weet dat deze tip wel weer veel reacties los zal maken,maar ik wil toch graag vermelden hoe ik mijn voorruit al 20 jaar ijsvrij maak.

- Ik start de auto en zet de blower op de voorruit.
- Voorts zet ik de spiegelverwarming en achterruitverwarming aan.
- Indien nodig,spray ik dan de zijruiten in met ijsvrij spray.
- Dan tenslotte giet in met een bloemengieter of lege frisdrankfles langzaam vanaf de bovenzijde van de voorruit, anderhalve liter warm water over de ruit.

Ik laat de ruitenwissers even een slag maken en kan zo wegrijden. Ik heb dus nooit krassen op de ruit en ben 's morgens altijd het snelst weg onder strenge winterse condities. Bijkomend voordeel is dat de binnenkant van de ruit ook condens en ijsvrij is !!
Ondanks alle waarschuwingen die ik vaak heb gehad, doe dit al zo'n 20 jaar met verschillende nieuwe auto's en heb nog nooit een gescheurd voorruit gehad.
Natuurlijk moet je er niet een emmer kokend water overheen gooien, maar goed warm water met beleid, dan gebeurt er niets.
Ik heb dit vorige week voor het eerst al weer toegepast op mijn nieuwe Yeti ! :santa:
 

turboturbo

Forumguru
Ik doe die truuc met een plastic zak warm water. Die een beetje tegen je voorruit aan swaffelen. Ben je ook zo klaar. De 'scherven' ijs glijden er zo af.

En ik start pas vlak voor ik vervolgens heel rustig wegrijd. Niet alleen voor het milieu, maar die motor wordt toch niet warm, voordat die iets te doen heeft (nl. rijden)

Ik wilde mijn pas vernieuwde ruit ook proberen krasvrij te houden. Echter heb ik dat al verpest aan de spons van een tankstation, ik had een hardnekkige vogelpoep vlek tijdens het rijden opgedaan, dus moest flink boenen. Later zag ik dat er _natuurlijk_ allemaal zand in die spons heeft gezeten. Er zitten nu 3 kleine krasjes op m'n splinternieuwe ruit... :icon_smile_dead:

EDIT: ik zie dat ik in herhaling val.... :uitlachen:
 
Bovenaan Onderaan