Ruiten ijsvrij houden....tips

MarijntjeTDI

Actief lid
Hallo mensen,

Aangezien de temperatuur weer daalt onder het vriespunt is het weer krabben of spuiten geblazen 's ochtends (als je auto buiten staat...)

Nu zijn er diverse manieren om dit te voorkomen waarvan de standkachel de mooiste is vind ik persoonlijk.
Helaas is dit nogal een dure en lastig in te bouwen aangelegenheid dus wilde ik dit topic aanmaken om te kijken wie er nog andere tips heeft.

Nu kennen we allemaal de achteraf inbouwkacheltjes van bv. defa welke je op 220v aansluit en welke het interieur verwarmt of de koelvloeistof.
maar weet niet of het praktisch is.

Zat zelf te denken aan een low-tech oplossing welke krabben moet voorkomen; een afdekhoes voor de gehele auto, zijn er mensen die dit ook doen en hoe bevalt dat?

Ook andere tips kunnen hier geventileerd worden natuurlijk....
 

mister9

Actief lid
Ik gebruik zelf zo'n aluminium hoes die je gewoon tussen je voorportieren klemt en zo de vooruit afdekt. Werkt prima. Is nooit bevroren 's ochtends. Maar dat geldt dan wel alleen voor de vooruit. Zijruiten zijn alsnog bevroren.
 

andrehj

Forumguru
Een mooie oplossing is voorruitverwarming. Vanochtend weer getest, binnen 1 minuut (je bent pas halverwege met de zijruiten) is het ijs gesmolten en trek je de voorruit met een trekkertje zo droog. Helaas is door beleid van PON voorruitverwarming in NL niet leverbaar. Wil je voorruitverwarming op je Skoda in NL, dan zul je je auto zelf moeten importeren.
 

wanderer

Senior Member
straalkacheltje (500Watt is voldoende) in de auto zetten, 's morgens na het opstaan de stekker in het stopcontact, gaan ontbijten en daarna is het interieur van de auto heerlijk warm en alle ramen ontdooid
 

MarcoO2

Forumguru
En dan maar hopen dat'ie niet 's-nachts omgevallen is.... staat je hele auto in de fik als je pech hebt.
 

EdK

Forumguru
marco wel eens van de omval beveiliging gehoord ?
Als hij dan omvalt schakelt hij zichzelf uit.

Maar als ik in die kou dan me verlengsnoer weer eens moet gaan oprollen en opruimen..........
Ach ik krab wel , en soms is het wel eens hakken.
 

Sparkie

Forumguru
Ik gebruik zelf zo'n aluminium hoes die je gewoon tussen je voorportieren klemt en zo de vooruit afdekt. Werkt prima. Is nooit bevroren 's ochtends. Maar dat geldt dan wel alleen voor de vooruit. Zijruiten zijn alsnog bevroren.
Hier hetzelfde.
 

Ronbe

Senior Member
Onze wagen staat altijd onder onze carport, hierdoor hoeven we nooit te krabben.:xyxthumbs:
Waarom staat dit onderwerp onder Octavia 2 ? Hebben andere skoda's soms geen last van bevroren ruiten ?:grin:
 

MarcoO2

Forumguru
marco wel eens van de omval beveiliging gehoord ? Als hij dan omvalt schakelt hij zichzelf uit.
Ah, de vooruitgang der techniek. Maar volgens mij hebben lang niet alle kacheltjes een dergelijke beveiliging, en nog afgezien daarvan zou ik niet snel een straalkacheltje in mijn auto plaatsen. Geeft van dichtbij gewoon heel veel warmte.

Maar als ik in die kou dan me verlengsnoer weer eens moet gaan oprollen en opruimen.......... Ach ik krab wel , en soms is het wel eens hakken.
Sluit ik me bij aan! Voordeel: je ruit is gelijk weer goed schoon! :D
 

darkprojectx

Forumguru
Misschien ben ik ouderwets, maar ik krab hem gewoon schoon.
Alle 10 de ramen :1884: , het zal mij niet gebeuren dat ik een kind aan rijdt doordat mn ramen niet schoon zijn.
Daarna verwarming rustig aan, airco erbij aan en voor je het weet is het lekker warm en droog in de auto en kun je prima om je heen kijken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit topic onderstreept maar weer eens hoe treurig het is gesteld met de lichamelijke conditie van de gemiddelde Nederlander. Was dit al eerder af te leiden uit de verontrustende toename van het aantal scootertjes, het steeds vaker niet meer in staat zijn richting aan te geven, nu dreigt ook de aloude traditie van het winterse krabben in de vergetelheid te raken. Triest.
 
@freewheeler: Anders gaan we allemaal lopen?! Niks mis met een beetje vooruitgang imo

ontopic: ik ben fan van de ontdooispray.
 
Gewoon krabben, dan starten en wegrijden. Gokken dat je niks raakt tot je wat kunt zien door de ramen. Zo doe ik het in ieder geval altijd.
 

Noord26

Forumguru
Dat is een grapje neem ik aan. En hier tegen de binnenstad aan ook onmogelijk ivm fietsers zonder licht etc..
 

MarcoO2

Forumguru
Ik mag inderdaad hopen dat dat niet serieus is... en zo wel, dan ben ik blij dat je niet bij mij in de buurt woont!!!
 

reeseend

Forumguru
Motor starten, blower aan, ruit/spiegelverwarming aan en de stoelverwarming aan. Daarna ruiten krabben en dan wegrijden.
vroegah eens zo'n matje geprobeerd, maar die vroor vast aan de voorruit dus dat doe ik niet meer.
 
Bovenaan Onderaan