Rugpijn in 2005 Octavia Combi

relatief oud draadje, maar ik begin steeds meer problemen te krijgen met de stoel in mijn 2008 Octavia Elegance Attr Business.

Prima auto, maar met mijn ruim 1,98m lengte lukt het me niet meer om een pijnloze rijpositie te vinden. Veel last onderin rug, veel druk op onderrug en te weinig ondersteuning van de bovenbenen. In mijn Volvo V70 is het echt totaal anders (die past helaas niet in leasenorm...).

Wie weet er welke stoel uit de VAG stal in de Octavia passen? Welke stoelen passen zonder frameaanpassing en werkt de sidebag dan ook nog? De comfortstoel uit de Passat Comfortline (deels elektrisch) zit al heel stuk beter en is relatief goedkoop te vinden.

Wie weet raad?

Ik heb ditzelfde ervaren toen ik last kreeg van rugpijn en later hernia's kreeg. Ik reed 50.000 km en heb de standaard bestuurderstoel vervangen door één sportstoel van de Octavia. Kan dit iedereen aanbevelen. Ow ja blijf niet te lang zo doorrijden, dat is mij beetje funest geworden. Je ziet wel iets kleurverschil tussen de andere stoelen. Daarnaast kan ik je aanbevelen om een Mc Kenzie lenderol in de stoel te leggen. Dit zit niet echt lekker, maar geeft veel minder klachten en je zit actiever.

Met de sportstoel is de ondersteuning van de bovenbenen beter, niet veel. De rugleuning is hoger. Maar vooral is de ondersteuning in de onderrug beter. De standaardstoel is echt slecht, je zit, als je net zo lang (1.96m) bent als ik soort van open, zonder enige vorm van ondersteuning. Probeer eens zo'n rol in de huidige stoel
 

Bakkertje

Forumguru
De L&k uitvoeringen van de O2 hebben volgens mij ook meer instelling mogelijkheden (vergelijkbaar met de elektrische verstelling van een Passat). Maar ja, zie die maar eens 1 te vinden..
 

Falcon

Donateur
Ik moet helaas melden dat ik het juist heb met de sportstoelen in mijn occie. Nee als je goeie stoelen wil, zou ik kiezen voor een paar stoelen uit een VW. Deze zitten goed.
 

mbles

Nieuw lid


Ik ga morgen proefzitten en kijken wat de opties zijn. Recaro / Scheel en ASS staan goed bekend. Ik ben heel benieuwd hoe nu een echte goede stoel zit.

Ik zal wel bericht plaatsen wat er uitkomt.

Afgelopen weekeinde Passat geprobeerd: zeer fijne stoel. Daarna de nieuwe Jetta (model 2011): minder dan Passat maar best goed. Meteen daarna de Golf (is niveau Octavia): voor mij echt niet goed. Toen voor de grap een glazenwassersbusje (de Caddy): zat heerlijk, maar wel rechtop.:smirk:
 
Sinds 1 maand in het ( privé- ) bezit van een Octavia TDI uit 2006 en inmiddels een kleine 5000 kilometer verreden. Ik heb hiervoor 8 jaar in 2 verschillende Mitsubishi Carisma's gereden met een gemiddeld jaarkilometrage van 60000 kilometer. In de Carisma's zaten monsterachtig goede zetels. Breed, niet te hard of zacht EN de hoogte van de zitting was aan de voor- en achterkant apart in te stellen. Ik heb in deze auto's nooit rugklachten gehad ofschoon ik al 20 jaar loop te sukkelen met m'n rug. De rugklachten die ik dan heb komen niet van het autorijden. Enfin, in de tijd dat ik nu met de Octavia heb gestuurd is de stoel me gewoon goed bevallen. De zitting is inderdaad wat smal, maar voor mij geen probleem. De eerste dag even wat aan het draaien geweest om de stoel naar m'n wens in te stellen en verder absoluut geen omkijken naar. Ik draai verder niet in de stoel, verleg wel m'n benen als ik op de cruise control rijd. Ik heb echter wel altijd de stoel in standje 'senior' staan met de rugleuning tamelijk rechtop. Oh ja, lengte van 1.70 m bij 57 kg. Geen fors postuur dus...:grin:
 
Bovenaan Onderaan