Rugpijn in 2005 Octavia Combi

Arne

Lid
Mijn probleem:

Als sinds het begin van de tijd dat ik in mijn '05 Skoda Octavia combi eleganse rij, heb ik rugpijn.

De auto heeft gewone stoelen, en er is 1 bestuurder voor mij geweest.

Continue zit ik de draaien op mijn stoel, rij daardoor veel op de cruisecontrol.

Eerste keer naar de dealer, kreeg ik het advies om veel meer rechtop en tegen het stuur aan te gaan zitten. Dit bood helaas geen soelaas.

Terug bij de dealer hebben ze de zitting vervangen. Met de mededeling dat " deze niet meer van de juiste kwaliteit was".

Nu ben ik een tijdje verder, zonder echt groot verschil.

Dit weekend met zijn 3en een autorit gemaakt van 1300KM.
Na ongeveer 2 uur krijg behoorlijke pijn in mijn onderrug, dit straalt flink uit naar mijn rechter zij-been thv mijn bekken, priecies aan de zijkant.
Verwisselen van rijder met ander postuur; exact het zelfde probleem ! Beschrijft het als een "hernia" gevoel.
3rde bestuurder, klein en gedrongen, na een tijdje rijden wederom hetzelfde. .

Herkent iemand deze problemen?

Mijn lendesteun staat op de nominatie om vervangen te worden, dealer verzekerde me dat dit geen reden kon zijn van de rugpijn, aangezien hij er goed in zit, maar soms doldraaid.

Dealer is overigens zeer coulant en deskundig, de S in hun naam staat oprecht voor SERVICE. Alleen dit is al een reden om skoda te kopen.

Maar als er geen oplossing voor wordt gevonden, ben ik zeer bang dat ik op korte termijn afscheid ga nemen van deze verder uitstekende bolide.
Dit met pijn in mijn hart, aangezien hij verder uitstekend bevalt, en ik zeer hoge kosten op mij moet nemen voor een nieuwe auto/ afkoop contract.
 

Dutch4x4

Senior Member
Welkom Arne! :D

Ik hoop van harte dat iemand hier een oplossing weet, want het zou toch zonde zijn als hij zo'n mooie auto om zo'n suffe (maar helaas terechte) reden moet wegdoen...
 

Arne

Lid
Dutch4x4,

Hartelijk dank.

Afgelopen tijd ook actief naar de sportschool geweest om benen, rug, buik te trainen om mijn rug te versterken.
Dit heeft niet geholpen.

Feit dat meerder mensen het opeens hebben, wijst er ook op dat het niet aan mijn houdig ligt?
 

MarcoF

Lid
Op zich wel grappig dat je hier nu een dergelijke topic opent. Ik heb sinds 1,5 week een O2 combi (met sportstoelen), en heb er inmiddels 5000 km mee gereden (Rondje Frankrijk gemaakt :) ).
Wat me vrij snel opviel was dat ik het 'zitten' zeker op langere afstanden als vermoeiend ervaar. Ik rijd 60.000 km per jaar en 4 keer per jaar naar Frankrijk, dus ben wel wat autorijden gewend, maar heb de afgelopen week gemerkt dat de langere afstanden me wat tegenvielen. Ik heb vaker moeten stoppen en had echt momenten dat ik echt moe uit de auto kwam. Vooralsnog doe ik het af met het gegeven dat ik de laatste weken veel gewerkt heb en laat naar bed ben gegaan waardoor het langere autorijden me wat tegenvalt. Maar juist het 'draaien' op je stoel en het zoeken naar een goede positie is erg herkenbaar. Moet wel zeggen dat ik (nog) geen pijn in rug oid heb.

Wat me opvalt aan de O2 is dat de stoelen wat aan de smalle kant zijn, dat de voorkant van de stoel (waar je knie overheen loopt) niet in hoogte verstelbaar is, en dat als je met je linkerarm stuurt, je snel geneigd bent om deze op de raamdorpel te leggen die relatief hoog zit. Het kunnen redenen zijn dat je een onjuiste houding aanneemt.

Ik heb hiervoor Volvo gereden en moet helaas zeggen dat er nog steeds geen stoelen zijn die hun kwaliteit overtreffen. Heb nooit een moment gehad dat ik moe uit de auto stapte, ook na lange tijd.
 

Arne

Lid
O
Ik heb hiervoor Volvo gereden en moet helaas zeggen dat er nog steeds geen stoelen zijn die hun kwaliteit overtreffen. Heb nooit een moment gehad dat ik moe uit de auto stapte, ook na lange tijd.

Ik heb lange ritten achter de boeg in zeer vele merken, waarbij peugot toch wel het lekkerst is.

Volvo, is ook goed, maar dat waren meer zetels dan stoelen.

Niemand van ons 3en heeft ooit last gehad van de rug met autostoelen. En onder ons zijn echt vele miljoenen kilometers verreden.
 

Lucky Loek

Nieuw lid
Arne,

Helaas heb ik reeds een aantal jaren last van mijn (onder)rug. Dit was onder andere de reden dat mijn vorige auto een Renault Scenic was, omdat dat lekker hoog instappen was. Aangezien Renaults van mijn werkgever niet meer geleast mogen worden, ben ik overgestapt op de Skoda. Dit dat in verband met de reeds bekende prijs-kwaliteit verhouding. Ik merkte in het begin dat ik inderdaad erg moest zoeken naar een goede "zit" in de sportstoelen. Maar nu ik die gevonden heb, ben ik zeer tevreden en is mijn rugpijn zelfs verminderd. Ook na een aantal uur in de auto heb ik niet overdreven veel pijn. Wat ook schijnt te helpen is het rijden van een automaat (DSG), zodat je rustiger en recht in je stoel kan blijven zitten. MarcoF schrijft dat hij de neiging heeft om zijn arm in het raam te leggen. Ik heb me laten vertellen dat dat inderdaad een onjuiste houding veroorzaakt. Let er dus op dat je netjes recht en rechtop blijft zitten (je kan de stand van de binnenspiegel als uitgangspunt gebruiken) en probeer zo vaak mogelijk je beide handen aan het stuur te houden! Succes!
 

Arne

Lid
Loek,

ik heb vanalles al geprobeert, mede op aanrade van de Chef werkplaats van de dealer. ( zeer prettige man )
Het best zit nog als ik de rugleuning praktisch rechtop zet, dan zit ik wel als een oma achter het stuur.

Naar voor, naar achter, hoog laag, lings recht, onderuitgezakt strak in de stoel.
Het maakt niets uit, na 1 straat voel ik het al opkomen :(
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik heb sinds 1,5 week een O2 combi (met sportstoelen), maar heb de afgelopen week gemerkt dat de langere afstanden me wat tegenvielen.

Oeh, dat zal Arne niet leuk vinden om te lezen. Elders heeft hij al aangeraden gekregen om op de sportstoelen over te stappen, want daar heeft niemand problemen mee (ik ook niet). Toch hoop ik (en denk ik) dat dat een verschil zal maken.

Maar het lijkt me een prijzige grap...
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb ook last van pijn in de onderrug, volgens mij komt dit doordat de ondersteuning van de rug iets te hoog zit.Eigenlijk zou ik iets meer steun in de onderrug moeten hebben. Ik heb wel baat bij een kussentje achter mijn rug( zovan type "liefste peter" of "tofste papa").Vergeet soms portefeuille uit achterzak te halen en dat hindert ook tijdens rijden, ga ik van scheef zitten. Ik zou het wel beter vinden moest hellingsvlak van de zit geregeld zou kunnen worden. Ik ben ook steeds mijn houding kwijt als ik moet schakelen, vermits koppelingspedaal nogal een lange slag maakt en heel diep moet ingetrapt worden, been en voet helemaal strekken.
 
Als je echt goede stoelen wilt, dan zijn er ook bedrijven als Recaro en Scheel die stoelen maken/hebben voor mensen met rugklachten.. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En je gezondheid kan wat dat betreft nooit genoeg kosten..
 

purk

Senior Member
Ik heb ook last van pijn in de onderrug, volgens mij komt dit doordat de ondersteuning van de rug iets te hoog zit.Eigenlijk zou ik iets meer steun in de onderrug moeten hebben. Ik heb wel baat bij een kussentje achter mijn rug( zovan type "liefste peter" of "tofste papa").Vergeet soms portefeuille uit achterzak te halen en dat hindert ook tijdens rijden, ga ik van scheef zitten. Ik zou het wel beter vinden moest hellingsvlak van de zit geregeld zou kunnen worden. Ik ben ook steeds mijn houding kwijt als ik moet schakelen, vermits koppelingspedaal nogal een lange slag maakt en heel diep moet ingetrapt worden, been en voet helemaal strekken.

Ik kan me wel vinden in het verhaal, met knip nog in de kontzak. vooral op lange afstanden (vakantie 1300 km) merk ik ook dat lang scheef in de auto zit en dan last krijg van onderrug en rechter been en veel aan het draaien ben. vanaf de laatste vakantie in februari en een reis van 950 km heb ik niks meer in mijn kontzak gehad en ik moet zeggen dat ik toen geen last heb gehad.
 

higgy

Forumguru
Ik ben te zwaar, heb een lastige rug, heb altijd (heerlijk zittende) Franse auto's gereden, EN ZIT HEERLIJK IN DE OCTAVIA !
Ook tot m'n eigen verbijstering hoor!
Zit echt heel lekker!

Denk dat de OP nog maar 1 keus heeft: een maatstoel van, zoals hierboven als staat, bijv. Scheel of ASS.
 
ik heb meer dan 300.000km met mijn O1 slx "achter de rug" en altijd gevonden dat de zetels schitterend waren, tot op de dag dat mijn lendensteun het begaf. ik meet 187cm en heb eveneens een gevoelige rug. maar nooit had ik ook maar iétsje last van de zetels, ze zitten lekker hard en stevig. Mijn vorige auto, een volvo, had inderdaad hele goeie stoelen, maar waren daarom zeker niet béter... ik hoop enkel dat de O2 tov de O1 geen stap achteruit is voor wat betreft de voorzetels?!

mij is wél al opgevallen dat de mensen sinds de hele suv- en minivan hype graag hun stoel op het hoogste niveau draaien, en dat is dan weer helemaal niet goed, van ergonomisch standpunt uit gezien.
daarenboven is lang in dezelfde houding zitten ook wel een oorzaak van rugklachten, zoals jullie beslist wel weten, dus regelmatig op je stoel wat heen en weer schuifelen is helemaal niet slecht. sommige mensen (vele taxichauffeurs) zweren op zo een houten bolletjes-inlegmat, vermits het constant de rugspieren masseert. ok, het is niet mooi, maar misschien is het wel iets dat soelaas kan bieden???
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik kan me wel vinden in het verhaal, met knip nog in de kontzak. vooral op lange afstanden (vakantie 1300 km) merk ik ook dat lang scheef in de auto zit en dan last krijg van onderrug en rechter been en veel aan het draaien ben. vanaf de laatste vakantie in februari en een reis van 950 km heb ik niks meer in mijn kontzak gehad en ik moet zeggen dat ik toen geen last heb gehad.

Weet je wat nou zo grappig is? Vorig jaar ben ik eens begonnen met het rijden zonder portemonnee in de kontzak. Het resultaat: rugpijn en hoofdpijn. Toen ik eenmaal de relatie met die portemonnee had gelegd, wist ik niet hoe gauw 'm weer moest terugstoppen.

Kennelijk ben ik al zo scheefgegroeid dat die portemonnee nodig is voor de delicate balans in mijn fysiek... :D
 
Weet je wat nou zo grappig is? Vorig jaar ben ik eens begonnen met het rijden zonder portemonnee in de kontzak. Het resultaat: rugpijn en hoofdpijn. Toen ik eenmaal de relatie met die portemonnee had gelegd, wist ik niet hoe gauw 'm weer moest terugstoppen.

Kennelijk ben ik al zo scheefgegroeid dat die portemonnee nodig is voor de delicate balans in mijn fysiek... :D

moet jij een dikke portemonnee hebben zeg! :-)
 

TurboBooster

Forumguru
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch4x4
Weet je wat nou zo grappig is? Vorig jaar ben ik eens begonnen met het rijden zonder portemonnee in de kontzak. Het resultaat: rugpijn en hoofdpijn. Toen ik eenmaal de relatie met die portemonnee had gelegd, wist ik niet hoe gauw 'm weer moest terugstoppen.

Kennelijk ben ik al zo scheefgegroeid dat die portemonnee nodig is voor de delicate balans in mijn fysiek...

moet jij een dikke portemonnee hebben zeg! :-)

Met een knipoog naar 'Oom Dagobert Duck'.:super:
 
Ik ben al tweemaal aan een hernia geopereerd en ken het "herniagevoel" maar al te goed en het komt inderdaad behoorlijk overeen met wat jij beschrijft. Voor mij zitten de zetels van de Octavia (bij mij comfortzetels zoals in de Elegance) uitstekend en steunen ze vooral opzij erg goed. Ik vind het een pluspunt dat ze relatief smal zijn. Net zoals velen hier kan ik het absoluut niet hebben om (letterlijk dan) op mijn portefeuille te zitten.

Natuurlijk zijn we allemaal verschillend gebouwd en zijn de stoelen uniform. Het is dus ook altijd een stuk persoonlijk. Je zegt dat je de tweede eigenaar bent. Misschien heeft de stoel zich wel te zeer naar de contouren van de eerste bestuurder "gezet" waardoor ie jou niet meer past? Heb je al eens in een andere (nieuwe) Octavia gereden?

Het steeds moeten verzitten is trouwens een fenomeen dat ik herken als ex-hernialijder maar dat had meer met de hernia zelf dan met het zitmeubel te maken.
 

Arne

Lid
Knalselder,

Vreemde is dat we alle 3 hetzelfde ervaarden.
1.87 smalle bouw
1.75 normale bouw
1.68 forse bouw
Dan zou je toch denken dat iemand de stoel wel zo passen?

Misschien een idee om een " Meet and Seat" te doen ?? ;)

Wat zou een sportstoel kosten?
Als ik hem zelf wil laten vervangen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Misschien een idee om een " Meet and Seat" te doen ?? ;)

Seat? Van dat merk moeten we hier niks hebben, hoor. :D

Maar goed, inderdaad een merkwaardige draai aan het verhaal dat jij nu niet meer de enige bent die er last in heeft.

Andere mogelijkheid: zet je Octavia een dagje neer bij S-Point en huur via A-Point aan de overkant een vergelijkbare Octavia van EuroMobil, het huurbedrijf van de A-Point Groep. Kost je 35 euro. Gebeurt er niks, dan weet je dat het aan de stoelen in jouw auto ligt. Doet het daarin ook zeer, dan heb je óf een verborgen hernia (maar beetje raar als de hele familie Arne die heeft) óf de Skoda-stoelen passen gewoon niet bij jou/jullie (maar ook dat is een beetje raar, want hoe kan dezelfde stoelvormgeving nu niet passen bij drie totaal verschillend gebouwde mensen?).

Andere vraag: heb je er alleen last van in de bestuurdersstoel of had je het ook toen je meereed? Misschien zou je ook de stoelzittingen eens kunnen wisselen (als dat kan).

Ik gok dus toch op een verborgen gebrek in jouw bestuurdersstoel.

De kosten van sportstoelen kunnen je ze trouwens in het magazijn van S-Point zo vertellen.
 

Arne

Lid
Dutch,

Op de passagierstoel heb ik, nog mijn mede passagiers, geen last van gehad.

Iedereen die in de auto stapt zegt ook dat hun onderrug niet ontspant.

Zitting is al een keer vervangen, volgens de dealer was deze " niet meer van de juiste kwaliteit" .
 
Bovenaan Onderaan