Rugpijn in 2005 Octavia Combi

TL@

Forumguru
Ik vind de stoelen ook een beetje speciaal. Heb er echter wel binnen een dag een goede positie in gevonden. De rugleuning een beetje platter en de lendensteun bijna op het minimum doen voor mij wonderen. Ik vind de stoel beter dan die van mijn voorloper Passat, daar had ik meer dan een week nodig om een goede zit te vinden.
 
Vergelijken met de bijrijdersstoel?Als die steviger is lijkt het mij duidelijk dat de bestuurdersstoel doorgezakt is.

Ik heb nog eventjes geprobeerd om vandaag weer een lekker zitpositie te verkrijgen. Dat lukte me helaas weer niet.

Ik heb daarom gekeken naar de passagierstoel. Deze is iets (een fractie) steviger en de lendesteun laat zich iets beter / comfortabeler indraaien. Al met zit hij niet veel beter, maar wel iets.

Wat ik waarneem aan de bestuurderskant is een harde deel in de middenrug die niet verstelbaar is. Deze priemt een klein beetje in je rug, omdat mijn stoel bijna geen steun voor de onderrug biedt ga je om dit harde deel in de middenrug heen zitten. De lendesteun indraaien geeft pijnklachten in het bekken, onderrug en benen. Soms heb ik het idee dat de lendesteun niet helemaal recht erin zit.

Het rijgenot en de kwaliteitservaring lijdt aardig onder deze slechte stoelen... :shocked:

Kan een dealer wat met deze klachten? Wie is er al mee naar de dealer geweest?
 

tlpeter

Actief lid
Je zou de stoel kunnen laten aanpassen door schuim te laten toevoegen of weghalen
In de kartwereld gebeurd dit veel
Je gaat dan zitten in een zak met schuim die dan uithard
 

sitechris

Donateur
Ik sluit me ook aan bij de klachten over de stoelen. Ik begin ook echt rugklachten te krijgen. Probleem ligt inderdaad bij de lendesteun. Die is steenhard, je rug glijdt er (mede dankzij gladde leer) gewoon vanaf. Begint echt heel vervelend te worden. Het verstellen van de lendesteun heeft geen enkel effect. Ik voel niet eens het verschil. Kan zijn dat die kapot is, maar dat is vreemd, want nog nooit gebruikt. En ik heb weinig zin om dat (buiten garantie) te laten repareren, mede omdat ik bezig ben mijn auto in te ruilen. De zeer matige stoelen versnellen dit proces alleen maar. Snel op zoek naar een auto met betere stoelen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik waardeer de stoelen juist enorm. Ze zijn vrij hard, maar geven voldoende steun. Ik heb specifiek op de stoelen gelet omdat ik altijd al (lage) rugpijn heb, maar heb er in de O2 nog totaal geen last van gehad.

Misschien dat de stoelen pas op langere termijn slecht worden, of vonden jullie ze altijd al slecht?
 

Dutch

Actief lid
Ook ik heb regelmatig last van mijn bovenbenen en onderrug na een lange rit in de O2. Dat is voor mij een belangrijke reden geweest om nu voor de Volvo V50 te kiezen. De stoelen in die auto zijn veeeeel beter dan in de O2.
 

Captain Hook

Forumguru
FYI
Sinds ik in autos van het VAG concern rijd, heb ik juist geen last meer van rugpijn.
Met Toyota, Citroen, Peugeot, Renault had ik dat altijd wel. Ben zelf vrij groot en breed (1.92m), maar ook de stoelen van m'n O2 vind ik prima zitten.
En vooral stoelverwarming vind ik een uitkomst. Dat kleine beetje warmte onder in je rug is gewoon zalig...:xyxthumbs:
 

Tallguy

Forumguru
Ik denk dat het ook afhangt van je lengte. Ben zelf 2mtr en had vorig jaar (met 200km per dag woon-werk) erge last van rug. Blijkt dat de meeste autostoelen gemaakt zijn voor een gemiddelde lengte van 1.85mtr.

Ik heb in juli een Ass autostoel op maat gekregen en de rugpijn werd snel minder. Zoiets kan dus ook een optie zijn.
Richtprijs zit zo rond de € 1600
 

MarcoO2

Forumguru
Met Toyota, Citroen, Peugeot, Renault had ik dat altijd wel. Ben zelf vrij groot en breed (1.92m), maar ook de stoelen van m'n O2 vind ik prima zitten.

De stoelen van Peugeot zitten goed als je er net in gaat zitten, maar na een half uur niet meer. Heb zelf privé twee Peugeot's gereden en had als enige serieuze tegenkandidaat voor de O2 de 308 SW. Maar met name vanwege de stoelen heb ik voor de O2 gekozen.

Ik denk dat het ook afhangt van je lengte. Blijkt dat de meeste autostoelen gemaakt zijn voor een gemiddelde lengte van 1.85mtr.

En dat zou ook een verklaring kunnen zijn... ik ben 1.86 meter lang (en dus niet breed) ;)
 

Captain Hook

Forumguru
1.92m breed !!!! Jemig man had je dat niet eerder kunnen zeggen.... vanaf nu geef ik je altijd gelijk :D

El capitano :worshippy:
:ot:
Dat had ik eerder moeten weten, als nou iedereen denkt dat ik 1.92 breed ben en dat ze me dan altijd gelijk geven... :yeah:
 
Je kunt nog altijd zoiets monteren:
(goedkoper dan een scheel o.i.d.)

Voorstoelen zouden moeten passen dacht ik.
Net zoals golf4 stoelen in een O1.

http://link.marktplaats.nl/197620234

http://link.marktplaats.nl/219580732

Dat zou volgens mij wel kunnen passen.

Je hebt dan wel afwijkende bekleding. Ik weet niet of de achterbank ook past, want dan heb je voor en achter ook nog eens verschillen.

Daarnaast moet je weten of de airbags over gezet kunnen worden. Weet iemand dit?
 
Ik kan een nieuwe bestuurdersstoel kopen met airbag en al, voor niet al te veel. De bekleding is iets anders (middenbaan).

Zijn de orginele sportstoelen van een octavia zoveel beter dan de normale stoelen?
 

senna

Nieuw lid
Ik zelf heb na 1,5 jaar met veel rugklachten te hebben rondgereden in mijn ocatavia een andere stoel laten monteren en sindsdien zijn de klachten nagenoeg verholpen.
De octavia heeft tov andere auto's een vrij smalle stoel en dit is een van de oorzaken van rugklachten.
Ik heb nu een stoel van Savas en die bevalt prima !!
 

TL@

Forumguru
Ik kan een nieuwe bestuurdersstoel kopen met airbag en al, voor niet al te veel. De bekleding is iets anders (middenbaan).

Zijn de orginele sportstoelen van een octavia zoveel beter dan de normale stoelen?

Niet veel verschil tussen beiden vind ik.
 

mbles

Nieuw lid
relatief oud draadje, maar ik begin steeds meer problemen te krijgen met de stoel in mijn 2008 Octavia Elegance Attr Business.

Prima auto, maar met mijn ruim 1,98m lengte lukt het me niet meer om een pijnloze rijpositie te vinden. Veel last onderin rug, veel druk op onderrug en te weinig ondersteuning van de bovenbenen. In mijn Volvo V70 is het echt totaal anders (die past helaas niet in leasenorm...).

Wie weet er welke stoel uit de VAG stal in de Octavia passen? Welke stoelen passen zonder frameaanpassing en werkt de sidebag dan ook nog? De comfortstoel uit de Passat Comfortline (deels elektrisch) zit al heel stuk beter en is relatief goedkoop te vinden.

Wie weet raad?
 
Bovenaan Onderaan