Rugpijn in 2005 Octavia Combi

margrietje

Nieuw lid
stoelen octavia 2

Mijn probleem:


Als sinds het begin van de tijd dat ik in mijn '05 Skoda Octavia combi eleganse rij, heb ik rugpijn.

De auto heeft gewone stoelen, en er is 1 bestuurder voor mij geweest.

Continue zit ik de draaien op mijn stoel, rij daardoor veel op de cruisecontrol.

Eerste keer naar de dealer, kreeg ik het advies om veel meer rechtop en tegen het stuur aan te gaan zitten. Dit bood helaas geen soelaas.

Terug bij de dealer hebben ze de zitting vervangen. Met de mededeling dat " deze niet meer van de juiste kwaliteit was".

Nu ben ik een tijdje verder, zonder echt groot verschil.

Dit weekend met zijn 3en een autorit gemaakt van 1300KM.
Na ongeveer 2 uur krijg behoorlijke pijn in mijn onderrug, dit straalt flink uit naar mijn rechter zij-been thv mijn bekken, priecies aan de zijkant.
Verwisselen van rijder met ander postuur; exact het zelfde probleem ! Beschrijft het als een "hernia" gevoel.
3rde bestuurder, klein en gedrongen, na een tijdje rijden wederom hetzelfde. .

Herkent iemand deze problemen?

Mijn lendesteun staat op de nominatie om vervangen te worden, dealer verzekerde me dat dit geen reden kon zijn van de rugpijn, aangezien hij er goed in zit, maar soms doldraaid.

Dealer is overigens zeer coulant en deskundig, de S in hun naam staat oprecht voor SERVICE. Alleen dit is al een reden om skoda te kopen.

Maar als er geen oplossing voor wordt gevonden, ben ik zeer bang dat ik op korte termijn afscheid ga nemen van deze verder uitstekende bolide.
Dit met pijn in mijn hart, aangezien hij verder uitstekend bevalt, en ik zeer hoge kosten op mij moet nemen voor een nieuwe auto/ afkoop contract.

sinds 3 weken ben ik in het bezit van een octavia 2 ambiente voorheen ruim 5 jaar een octavia 1 tot volle tevredenheid. in de octavia 2 heb ik nog steeds niet de juiste zit gevonden achter het stuur, ik heb geen pijn in de rug maar al na een km of 5 rijden krijg ik pijn in de nek zowel links als rechts, alle instellingen van stoel en stuur heb ik reeds geprobeerd maar niets helpt, is dit probleem voor iemand herkenbaar?
 

van inkel

Forumguru
sinds 3 weken ben ik in het bezit van een octavia 2 ambiente voorheen ruim 5 jaar een octavia 1 tot volle tevredenheid. in de octavia 2 heb ik nog steeds niet de juiste zit gevonden achter het stuur, ik heb geen pijn in de rug maar al na een km of 5 rijden krijg ik pijn in de nek zowel links als rechts, alle instellingen van stoel en stuur heb ik reeds geprobeerd maar niets helpt, is dit probleem voor iemand herkenbaar?

Ik heb 4 jaar in een O1 gereden zonder last van m'n rug of benen. In m'n nieuwe O2 heb ik in de eerste weken last van m'n bovenbenen en rug gehad. Ik heb de rugleuning nu wat meer rechtop staan en de stoel iets naar voren, en heb nu soms nog een beetje last van m'n onderrug maar het wordt minder.
 
heb nu 30.000km met mijn O2 scout afgelegd, en geen last van mijn rug. enkel in de ochtend als ik opsta, maar dat ligt héél vermoedelijk aan mijn matras...
 

Peter79

Actief lid
Ik rij ook een dikke 60.000 km per jaar en heb wel sportstoelen. Helpt enorm, maar als je er last van blijft houden: Recaro of Scheel stoel erin zetten. Deze stoel heeft een collega van mij ook en dat is dus gewoon perfect. En als je een nieuwe auto koopt, kan je de stoel zo omzetten. Kortom het is geen domme investering en denk aan je lichaam, dat is belangrijker dan alles. Over 10 jaar loop je helemaal krom en je hebt een grote kans op een hernia....

ps. als het een leaseauto is, kan je dit dan niet aanschaffen via je werk? Ik kan dit namelijk wel...

Ik weet
 
Ik rij ook een dikke 60.000 km per jaar en heb wel sportstoelen. Helpt enorm, maar als je er last van blijft houden: Recaro of Scheel stoel erin zetten. Deze stoel heeft een collega van mij ook en dat is dus gewoon perfect. En als je een nieuwe auto koopt, kan je de stoel zo omzetten. Kortom het is geen domme investering en denk aan je lichaam, dat is belangrijker dan alles. Over 10 jaar loop je helemaal krom en je hebt een grote kans op een hernia....

ps. als het een leaseauto is, kan je dit dan niet aanschaffen via je werk? Ik kan dit namelijk wel...

Ik weet

... kwam op dat moment soms die werkgever binnen en zag hij wat je wereldkundig maakte? :1819:
 

Peter79

Actief lid
Verkeerde knopje...Blijft moeilijk soms.

Maar om het verhaal af te ronden: het is dus wel degelijk mogelijk bij sommige bedrijven om een aangepaste stoel te krijgen op kosten van de zaak. Dit gebeurt ook bij burostoelen, etc.
 
Ik sta op het punt om een Octavia Combi met DSG te bestellen, maar na een zeer uitgebreide testrit met een Octavia Combi DSG Ambiente ga ik waarschijnlijk van mijn keuze afzien. Ik vind de zetels namelijk echt dramatisch slecht. Mijn onderrug doet nog pijn van de testrit en zelfs na eindeloos verstellen van de zetel kon ik geen goede positie vinden. Ik heb er nadien een kussentje ingelegd om de rug beter te ondersteunen en dan ging het al beter. Ik heb nochthans geen rugproblemen, maar het lijkt wel alsof de rugleuning te bol is en constant in de rug drukt.

Ik heb voordien met een Franse auto gereden, en nooit last gehad van mijn rug. Verleden week een VW Jetta gereden, en wat een heerlijke zetels heeft die auto! Helaas is een Jetta te duur met DSG, past niet in het leasebudget.

Maar nu vroeg ik mij af of de Elegance versie betere zetels heeft, of dat op z'n minst de onderrug beter ondersteund wordt. Een sportzetel is helaas geen optie. De auto mag voor de rest nog helemaal geweldig zijn en vet uitgerust, als ik er rugpijn in heb dan rij ik nog liever in een kale Golf rond.
 

Sosh

Lid
Ik heb in het begin ook wel even moeten wennen aan de stoelen. De zitting is wat smaller als bij de Altea. Maar na 4 weken en 4000km ben ik er al helemaal aan gewend. In het begin wel wat last gehad van mijn benen, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn houding (altea is hoog zitten) van de ene op de andere dag compleet veranderde (extreem laag in mijn O2).

Nu ik weer enkele kilometers heb gereden met de lage stoelen, zou ik geen MPV meer willen...
 
Om op je vraag te antwoorden: de Elegance heeft inderdaad andere, zogenaamde comfortstoelen (met regelbare lendensteun o.a.). Door voor de duo-bekleding leer/stof te kiezen heb ik ze ook in mijn Ambiente en dat tot volle tevredenheid.
 

Frankie

Actief lid
heb nu 30.000km met mijn O2 scout afgelegd, en geen last van mijn rug. enkel in de ochtend als ik opsta, maar dat ligt héél vermoedelijk aan mijn matras...

Je slaapt toch niet in je Scout, of wel ?? ;) Dan zal het met zekerheid aan je matras liggen !! :-)
 
Vandaag een eindje gestuurd met een Elegance met Supreme Onyx interieur, helemaal top die zetels! Mijn Octavia zal dus binnenkort besteld worden :yeah:
 

Logic

Actief lid
Leuk om te zien hoeveel meningen er over de O2 stoelen zijn. Ik rij er ook al drie jaar in, met soms dagen van 600 tot 700 kilometer, en voor mij zitten ze heerlijk(1m93, 80 kilo).
Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen. Ik ben het absoluut niet eens met de mensen die zeggen dat de stoelen slecht zijn, dat is complete onzin. Maar ze kunnen wel voor die personen ongeschikt zijn, dat is een belangrijk verschil.
Ik weet wel iets van zitten aangezien ik in een grijs verleden fysiotherapeut was en me nu alweer zo'n 12 jaar bezig hou met het zitten op kantoor(onder andere).
Een goede stoel is voor niet alle mensen hetzelfde. Stoelen worden gemaakt voor de grootste algemene deler, dat betekent dat er altijd wat mensen afvallen. Daarnaast zijn wij mensen wonderlijke individuen, het kan zijn dat ik perfect zit in een stoel terwijl een van jullie met exact hetzelfde postuur deze mening niet deelt. Hoe dat kan? Dat vragen de diverse geleerden zich ook al jaren af......
Zit je echt niet goed in een standaard (auto)stoel, bekijk dan inderdaad de mogelijkheden van een aangepaste stoel. Ik heb trouwens alleen Recaro, Scheel en ASS langs zien komen, maar in Zaltbommel zit ook nog Savas. Is ook een goede partij. Na aanmeting wordt de stoel gemonteerd met een uitprobeerperiode.Dan weet je baas tenminste zeker dat hij zijn geld nuttig uitgeeft.
 

Okki

Donateur
Ik zal eens naar je knipperen, ik rijdt elke dag naar Oud-Beijerland. Kom daar ca. 08.30 uur aan :bye:
 

Logic

Actief lid
ik zal terug knipperen, nu nog een donkergrijze O2, vanaf 16 mei een leenauto en daarna mijn nieuwe O2 in Satin Grey, zo mooi..... zucht
 

Octavia_II

Actief lid
Mijn probleem:
Na ongeveer 2 uur krijg behoorlijke pijn in mijn onderrug, dit straalt flink uit naar mijn rechter zij-been thv mijn bekken, priecies aan de zijkant.
Verwisselen van rijder met ander postuur; exact het zelfde probleem ! Beschrijft het als een "hernia" gevoel.
3rde bestuurder, klein en gedrongen, na een tijdje rijden wederom hetzelfde. .

Herkent iemand deze problemen?

Ja, heb hetzelfde probleem.
Na 2 uur begint het rechter been te tintelen....

Kreeg de volgende tip: de stoel iets hoger zetten waardoor de zitting horizontaler komt te staan waardoor de rug beter belast wordt.

Na uitproberen van deze tip geen probleem meer van een slapende rechter been!:yeah::yeah::yeah::yeah:

Doe er je voordeel mee.

Charlie
 
Ik heb al een maand een Octavia II uit 2005. Sinds die tijd ben ik continue in gevecht met het instellen van mijn stoel.

Er schijnen comfortstoelen in te zitten, maar ondanks een lendesteun en in hoogte te verstellen stoel, slagen deze stoelen er vooralsnog niet in om mij van het gewenste comfort te voorzien.

Ik heb de stoelen omhoog gezet, leuning wat verder naar voren (steiler), maar dit werkt niet echt. Ik mis nog steeds de steun in de onderrug en in de middenrug vind ik de stoel te hard.

Ook ervaar ik klachten in het bekken en uitstralingspijnen naar me benen (met name linkerbeen).

Ik blijf bezig met de instelling te veranderen tot dat het beter is.

Ik heb een kleinbeetje het gevoel dat de vullig wat dunnetjes is (op twee plekken voel je met een beetje drukken in de naad al een ijzeren binnenwerk). Ook heb ik soms het idee dat de lendesteun niet helemaal recht is.

Zijn dit soort zaken gemakkelijk te controleren door een dealer?
 

Desperado

Forumguru
Vergelijken met de bijrijdersstoel?Als die steviger is lijkt het mij duidelijk dat de bestuurdersstoel doorgezakt is.
 
Bovenaan Onderaan