Roet filter

SkodaMan

Actief lid
Re: Roetfilter

Bij ongeblazen benzinemotoren haalde men 15-20 jaar geleden goede resultaten met 4 kleppen per cilinder zonder een turbo toe te passen want die was nogal storingsgevoelig en hadden een "turbo-gat". De motor bleef aardig compact en kon toch beter atmosferisch ademen en dus meer brandstof innemen met een hoger vermogen tot gevolg. Diesels zaten in die tijd alleen nog in vrachtwagens en in taxi's en op de achterkant van personenauto's stonden termen als: 5-speed, lambda-sonde en natuurlijk 16Valve. Tot zover de geschiedenis want ja....SkodaMan is al oud.
Onder andere vanwege de hoge compressie in een dieselmotor werkt een Uitlaatturbine (turbo) al bij lage toeren en het gefluit van de turbo valt niet erg op naast de dieseldreun. Bovendien kun je de dieselbrandstof direct inspuiten dus waarom zou je dan überhaupt 4 kleppen per cilinder willen.
De mentaliteit is echter dat "bigger and more is better". In de PC wereld werd eens per jaar de processorsnelheid verdubbeld, de twee-speed cd-romspeler werd al gauw 4-speed of 16-speed en nu lult niemand er meer over.

Kijk nou toch eens waarom die 4 kleppen per cilinder nodig waren in een benzine-auto. Dan heb je het toch niet meer over 2 kleppen per cilinder in een diesel. Of kom ik van een andere planeet?
 

___JC___

Forumguru
Re: Roetfilter

Wat ik begrepen heb is dat de DPF inderdaad een 8v is en de normale gewoon een 16v. Uiteraard zijn de opgegeven aantal pk's en NM's gelijk dit is makkelijk af te stellen via het motormanagement in de fabriek natuurlijk.

Een 8v schijnt meer trekkracht onderin te hebben en een 16v heeft meer trekkracht in hoge toeren. Tevens zou een 16v iets zuiniger moeten zijn. Waarom de versie met DPF een 8v is ligt in het feit dat een 16v meer roet geeft en daarbij moet de filter te hard werken ofzo.

Ik wil geen filter op mn diesel. Als ze mn dr op zetten sloopt ik mn dr wel weer onderuit.
grin.gif
 

sitechris

Donateur
Re: Roetfilter

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />

Nou..., als ik hem binnen heb zal ik het jullie laten weten ook!
Al moet ik persoonlijk het kleppendeksel er af bijten
1439.gif

Er is mij persoonlijk toegezecht dat het "zeker weten een 16 klepper is"
Al is het maar voor de formaliteit
wink.gif


[/ QUOTE ]

Dealers zeggen wel vaker dat ze zaken zeker weten, maar ik zou er niet blind op varen. Ik heb ook een DPF en dat is gewoon een 8-klepper.
 

LenK

Forumguru
Re: Roetfilter

In de discussie eerder werd gemeld dat de 8-klepper met DPF motor een minder motorloop had.
Of het waar is weet ik niet maar zo ja dan is het de vraag of het door het filter of door de 8 kleppen komt.

Vind het wel raar dat de 8 met DPF en 16 zonder DPF exact dezelfde specificaties hebben (PK/NM met toerental) en prestatie hebben (Topsnelheid en accelleratie).
Of is dit de bekende wassen neus?

Of dat DPF nu echt zo goed voor het milieu is, is ook de vraag, want het verbruik en de CO2 uitstoot is bij de DPF versie dus wel slechter (volgens fabrieksopgave).
 

Ad_O2

Lid
Re: Roetfilter

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Vind het wel raar dat de 8 met DPF en 16 zonder DPF exact dezelfde specificaties hebben (PK/NM met toerental) en prestatie hebben (Topsnelheid en accelleratie).
Of is dit de bekende wassen neus?

Of dat DPF nu echt zo goed voor het milieu is, is ook de vraag, want het verbruik en de CO2 uitstoot is bij de DPF versie dus wel slechter (volgens fabrieksopgave).

[/ QUOTE ]

Dat is dus ook mijn punt waar ik mee zit.
Hoe kan het dat een motor die beter kan ademen door 16 kleppen nu precies dezelfde specs hebben als een 8 klepper.
Daarnaast lees ik overal dat de motor zo nu en dan het roet filter "schoon brand".
Volgens mij betekend dat dat de hele hap nu nog in het milieu terrecht komt en het eigenlijk, in mijn beleving, meer een stofzuiger zak is die zo nu en dan uitgeklopt wordt.
 
Re: Roetfilter

Dat schoonbranden wordt gedaan door de motor temperatuur hoger te maken, hoe ze dat doen? Jawel, door tijdelijk meer brandstof in te spuiten.... ergo, ook weer meer uitstoot. Uiteindelijk zal het met de roetfilters wel goed komen en over 5 jaar weten we niet beter. Ging destijds met de katalysator ook zo. E.e.a. moet nog gefine tuned worden. Alleen is het momenteel wel een enorme hype, waar wel een grote kantekening moet worden gezet bij de retrofit roetfilters, de werking hiervan blijft discutabel, vooral op de langere termijn. Denk ook aan APK etc.

@digital8 inderdaad ongeveer om de 500km ging de roetverbranding van start, om zo'n 20km te duren. En als je pech hebt en weinig snelweg kilometers maakt blijft hij regeneren...
 

Skombi

Actief lid
Re: Roetfilter

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />


Volgens mij betekend dat dat de hele hap nu nog in het milieu terrecht komt en het eigenlijk, in mijn beleving, meer een stofzuiger zak is die zo nu en dan uitgeklopt wordt.

[/ QUOTE ]
Het roet komt pas na verbranding in het milieu dus als CO2 ipv C.
 

SkodaMan

Actief lid
Re: Roetfilter

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />
Dat is dus ook mijn punt waar ik mee zit.
Hoe kan het dat een motor die beter kan ademen door 16 kleppen nu precies dezelfde specs hebben als een 8 klepper.

[/ QUOTE ]
Het ademen van een motor met 4 kleppen per cilinder levert nauwelijks meer resultaat op ten opzichte van 2 kleppen per cilinder als je een uitlaatturbo gebruikt. Door (chip)tuning zijn turbo motoren eenvoudig op te voeren dus het verschil met een 4 kleppen motor is makkelijk te compenseren.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />
Daarnaast lees ik overal dat de motor zo nu en dan het roet filter "schoon brand".
Volgens mij betekent dat dat de hele hap nu nog in het milieu terrecht komt en het eigenlijk, in mijn beleving, meer een stofzuiger zak is die zo nu en dan uitgeklopt wordt.

[/ QUOTE ]
Ik sluit me aan bij de vorige schrijver. De koolstofresten (als gevolg van onvolledige verbranding) worden met een heel klein beetje brandstof bij hoge temperatuur volledig verbrand. Dit levert een te verwaarlozen hoger verbuik op.
 
Re: Roetfilter

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

tegen:
-mogelijk vermogensverlies
-mogelijk storingsgevoeliger

voor:
-belastingvoordeel



[/ QUOTE ]

Tegen:
- Geen fabrieks garantie meer op de auto
407.gif

van belang voor de niet leaserijders dan

Link Klik Hier!
 

Deje

Lid
Re: Roetfilter

Het "schoon maken" van het roetfilter gebeurt afhankelijk van de tegendruk die het filter oplevert. Deze tegendruk wordt door het motormanagement gemeten en bij een bepaalde waarde wordt een schoonmaakactie gestart. De actie bestaat door extra brandstof na het normale injectiemoment in te spuiten. Hierdoor ontstaat een behoorlijk hogere uitlaatgastemperatuur. deze temperatuur (± 550°.. 650°C) moet de verbranding van de roetdeeltjes in het filter veroorzaken. De "schoonmaakactie" duurt zo´n 10 tot 15 minuten tijdens het rijden. normaliter merk je er niets van. Misschien bij plankgas op de autobahn zal de top iets terug lopen.....
Ik denk dat de keuze voor een 8-klepper te maken heeft met die hogere temperatuur.
Overigens geldt bovenstaande alleen voor een fabrieksuitvoering.... Het is mij nog steeds een raadsel hoe een "retrofilter" schoon wordt......
crazy.gif
 

RSTDI

Actief lid
Re: Roetfilter

Zie hier de werking van het DPF filter (helaas in het duits) zoals toe gepast op de 77kw en 103kw 8 kleppers en de 125kw 16klepper.
Ik zet zeker vraagtekens bij de retrofilters, deze kennen geen regeneratie.
1439.gif

@Deje op top heb je geen last van regeneratie. Bij deze snelheid haal je de tempertuur wel voor het verbranden van de roetdeeltjes.(zie tekst)
Octavia Dieselpartikelfilter

Die neue Abgasnorm EU4 bringt eine bedeutende Verschärfung für die durch Dieselmotoren produzierten Rußpartikelemissionen. Obwohl es häufig gelingt, die Anforderungen dieser Norm mit Konstruktionsmaßnahmen im Motor zu erfüllen (insbesondere bei Motoren mit kleineren Hubräumen), bleibt der Einsatz des Rußpartikelfilter der wirksamste Weg zur Reduzierung des Rußgehalts in Abgasen.

Was ist der Rußpartikelfilter?
Der Rußpartikelfilter ist analog dem Katalysator eine zusätzliche Komponente in der Abgasleitung, in der die Rußpartikel aufgefangen und abgelagert werden, die sich bei der Verbrennung in Dieselmotoren bilden.

Welche Stoffe kann der Filter eliminieren?
Der Filter fängt praktisch alle Rußpartikel in Abgasen auf. Er kann jedoch nicht die Werte weiterer Schadstoffe, wie Kohlenmonoxid (CO), Kohlenwasserstoffe (HC) und Stickstoffoxide (NOx) reduzieren.

Was ist der Unterschied zwischen dem Rußpartikelfilter und dem Katalysator?
Während der Filter feste Fremdstoffe in Abgasen einfängt, regt der Katalysator chemische Reaktionen zwischen gasförmigen Stoffen an und beeinflusst sie. Bei diesem Vorgang werden unerwünschte Verbrennungsprodukte in weniger gefährliche Stoffe zersetzt.

Wie entstehen und was sind Rußpartikel?
Es handelt sich insbesondere um festen Kohlenstoff in Form von Ruß, der durch unvollkommene Verbrennung von Kraftstoff in Dieselmotoren entsteht. Die Grundlage eines niedrigen Rußgehalts in Abgasen ist also eine möglichst feine Zerstäubung der Kraftstofftropfen vor der Verbrennung. Bei Ottomotoren ist das Risiko der Rußbildung minimal, da es hier zur Verbrennung eines Luft-Kraftstoff-Gemischs kommt, welches durch Verdampfung des Kraftstoffs und nicht durch seine Zerstäubung entsteht.

Rußpartikel
Rußpartikel sind mikroskopisch kleine Kohlenstoffkügelchen mit einem Durchmesser von rund 0,05 Mikrometer. Sie bestehen im Wesentlichen aus reinem Kohlenstoff. Auf diesen Kern schichten sich diverse Kohlenwasserstoffverbindungen, Metall- und Schwefeloxide.

Was ist das Prinzip des Rußpartikelfilters?
Die Konstruktion des Rußpartikelfilters besteht aus einem wabenförmigen Keramikkörper aus Siliziumkarbid in einem Metallgehäuse. Abgase müssen durch den Filterkörper, der von zahlreichen einseitig geschlossenen Kanälen gebildet wird. Der Verschluss der Kanäle ist abwechselnd, so dass das Gas, welches in der freien Richtung in den Kanal eintritt, nachfolgend durch die porösen Wände in den Nachbarkanal gelangen muss, der in die
andere Richtung offen ist. Während der Abgasströmung durch den Filter wird so
Ruß in den Eingangskanälen aufgefangen, während die gasförmigen Abgase die
porösen Wände des Keramikfilters durchdringen können.

Was geschieht bei der Filterregeneration?
Der Rußpartikelfilter wird automatisch vom Ruß gereinigt, damit er nicht verstopft und seine Funktion nicht beeinträchtigt wird. Im Laufe dieser Regeneration werden die durch den Filter aufgefangenen Partikel durch die sog. katalytische Verbrennung bei Temperaturen von 500°C in Kohlendioxid (CO2) umgewandelt. Das Hauptproblem ist dabei die hohe Zündtemperatur von Ruß, die ungefähr bei 600-650 °C liegt. Eine solche Abgastemperatur kann bei einem Dieselmotor nur bei Volllast erreicht werden. Zur Lösung dieses Problems werden heute zwei Grundmethoden der Filterregeneration verwendet: Systeme mit Zusatzmittel und Systeme ohne Zusatzmittel, so genannte trockene oder wartungsfreie Systeme.

Welche Nachteile hat der Rußpartikelfilter?
Der Filter (genauso wie der Katalysator) erhöht den Gegendruck in der Abgasleitung, den der Motor überwinden muss. In Folge dessen kann es zu einer mäßigen Erhöhung des Kraftstoffverbrauchs kommen.

Wartungsloser Filter
Dieses System funktioniert ohne jedes Zusatzmittel. Es arbeitet in zwei Betriebsarten:

Bei der so genannten passiven Regeneration kommt es automatisch zu einer langsamen umweltfreundlichen Umwandlung der aufgefangenen Rußpartikel in CO2. Das geschieht schon bei Abgastemperaturen von 350 bis 500°C, also z.B. während der Fahrt mit der Autobahngeschwindigkeit.

Nur wenn der Motor längere Zeit im Teillastbetrieb arbeitet, z.B. im Stadtverkehr, ist, kommt es ungefähr alle 1.000 bis 1.200 km zu eine aktiven Filterregeneration durch gezielte Erhöhung der Abgastemperatur auf ca. 600° C. Der Fahrer spürt weder den Beginn noch den Verlauf des automatischen Regenerationsprozesses.

Dieselrußpartikelfilter im Octavia
Der Dieselrußpartikelfilter ist in unmittelbarer Nähe des Motors, gleich hinter dem Turbolader positioniert. Dort haben die Abgase dank der kurzen Entfernung des Verbrennungsraums vom D-PF-Filter immer noch ausreichend hohe Temperaturen zur Rußverbrennung. Diese Lösung ermöglichte den Einsatz des sogenannten wartungsfreien Systems, das kein Zusatzmittel mehr erfordert. Im Dieselrußpartikelfilter ist gleichzeitig der Oxidationskatalysator integriert.

Stellt das Motorsteuergerät fest, dass die Betriebsbedingungen für die Regeneration nicht geeignet sind (z.B. bei dauerhaft langsamer Fahrt in der Stadt), leuchtet die Kontrollleuchte für D-PF am Kombiinstrument auf. Dadurch wird der Fahrer aufgefordert, ca. 15 Minuten lang eine konstante Geschwindigkeit von ungefähr 60 km/h zu halten, damit die Filterregeneration eingeleitet wird und die Rußpartikel verbrannt werden können. Die Kontrollleuchte erlischt danach. Sollte die Leuchte nach dieser Maßnahme nicht erlöschen, wird am Maxi-DOT Display die Aufschrift "ENGINE WORKSHOP!" (MOTOR - IN DIE WERKSTATT) angezeigt. In diesem Fall muss eine Fachwerkstatt aufgesucht werden.
 
Re: Roetfilter

ff snel door een online vertaler heen gejaagt voor de mensen die het Duits niet al te goed beheersen....

--------------------------------------------

De nieuwe uitlaat standaardEU4 brengt een belangrijke verslechtering voor de emissies van het roetdeeltje die door diesel motoren worden veroorzaakt.
Hoewel vaak slaagt, de vereisten van deze norm met het werk dat in de motor wordt grootte-genomen om te vervullen (in het bijzonder met motoren met kleinere slaggebieden), blijft de het deeltjesfilter van het werkgelegenheidsroet de meest efficiënte manier aan de vermindering van de roetinhoud in uitlaatgassen.

Wat is de filter van het roetdeeltje?
De filter van het roetdeeltje is gelijkaardig aan de katalysator een extra component in de uitgangsgasleiding, in die zin dat de te vangen en te deponeren roetdeeltjes, vorm met de brandwond in diesel motoren.

Welke materialen kan de filter elimineren?
De filter vangt praktisch alle roetdeeltjes in uitlaatgassen.
Het kent nochtans niet de waarden van verdere verontreinigende stoffen, als Koolmonoxide (Co), De koolwaterstoffen (HC) en de stikstofoxyden (NOx) verminderen.

Wat is het verschil tussen de filter van het roetdeeltje en de katalysator?
Terwijl de filter firma van buitenlandse kwestie in uitlaatgassen vangt, de katalysator activeert chemische reacties tussen gasachtige materialen en beïnvloedt het.
Tijdens deze procedure ongewenste Verbrennungsprodukte worden ontbonden in minder gevaarlijke materialen.

Hoe ontwikkel me en wat roetdeeltjes zijn?
Het betreft vaste koolstof in het bijzonder in de vorm van roet, door onvolmaakte brandwond van brandstof in diesel motoren ontwikkelt zich. De basis van een lage roetinhoud in uitlaatgassen is zo een zo fijne atomisering van de brandstofdalingen vóór de brandwond mogelijk.
Met benzinemotoren is het risico van de roetvorming minimaal, aangezien het hier over de brandwond van een aërodynamisch kracht materieel mengsel komt, welke uit verdamping van de brandstof en niet door zijn atomisering voortvloeit.
De deeltjes van het de deeltjes
roet van het roet zijn microscopisch kleine koolstofballen met een diameter van ongeveer 0.05 micrometers.
Zij bestaan hoofdzakelijk uit zuivere koolstof.
Op dit de verbindingenlaminaat van de kern diverse koolwaterstof zelf, De oxyden van het metaal en van de zwavel.

Wat is het principe van het roetfilter ?
De filter van het roetdeeltje wordt schoongemaakt automatisch door het roet, zodat het niet belemmerd is en zijn functie is niet geschaad.
In de loop van deze regeneratie worden de deeltjes die door de filter worden gevangen door zogenaamd de katalytische brandwond bij temperaturen zette van 500°C om in kooldioxide (Co2).
Hauptproblem is daardoor de hoge ontstekingstemperatuur van roet, ongeveer met 600-650 ligt °C.
Zulk een uitlaatgastemperatuur kan met een diesel motor slechts met volledige lading worden bereikt.
Voor de oplossing van dit probleem worden vandaag twee basismethodes van de filterregeneratie gebruikt: Systemen met additief en systemen zonder additieven, droog of onderhoud-vrije zo vermelde systemen.

Welke nadelen heeft de filter van het roetdeeltje?
De filter (precies het zelfde als de katalysator) verhoogt de tegendruk in de uitgangsgasleiding, dat de motor om te overwinnen moet.
In zijn gevolg kan het aan een gematigde verhoging van de brandstofconsumptie komen.
De onderhoud-losse filter dit systeem functioneert zonder elk additief.
Het werkt op wijze twee van verrichting:
Met de passieve op zulke wijze gespecificeerde regeneratie komt het automatisch over een langzame verontreinigings vrije transformatie van de gevangen roetdeeltjes in Co2.
Dat gebeurt reeds met uitlaatgastemperaturen van 350 aan 500°C, aldus z.B. terwijl het drijven met de autosnelwegsnelheid.

Van het diesel de filter roetdeeltje in Octavia van de van het Diesel filters roetdeeltje is in directe nabijheid van de motor, direct achter de turbocharger posities.
Daar hebben de uitlaatgassen nog voldoende hoge temperaturen ten gevolge van de korte afstand van de verbrandingskamer van de D-PF-Filter voor roetbrandwond.
Deze oplossing maakte de werkgelegenheid van het zogenaamde onderhoud-vrije systeem mogelijk, niet meer additief vereist.
In de van het Diesel filter roetdeeltje is de oxydatiekatalysator tezelfdertijd geïntegreerdz.
Het motor dure materiaal bepaalt, dat de werkende voorwaarden voor de regeneratie niet geschikt zijn (z.B. tijdens blijvend langzame reis in de stad), het controlelicht voor lichten D-PF omhoog bij het combinatieinstrument.
Aldus wordt de bestuurder gevraagd, ong. 15 minuten lang met constante snelheid van ongeveer 60 kmom h te houden, zodat de filterregeneratie en de roetdeeltjes wordt geïntroduceerdb om te branden te kunnen.
Het controlelicht verloopt daarna. Het licht zou niet na deze maatregel moeten verlopen, wordt bij MaxiPUNT de vertoning WORKSHOP van de het etiket de „MOTOR!„(MOTOR - IN de WORKSHOP) gewezen op.
In dit geval moet een kaderplaats worden bezocht.

--------------------------------------------

'k hoop dat het een beetje leesbaar is....
wink.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Re: Roetfilter

"...De basis van een lage roetinhoud in uitlaatgassen is zo een zo fijne atomisering van de brandstofdalingen vóór de brandwond mogelijk..."
ahum.gif




...Maar bedankt voor de moeite
smile.gif
 
Re: Roetfilter

jaja, je moet wel een beetje tussen de regels doorlezen zal ik maar zeggen...
wink.gif


Ikzelf heb genoeg aan de Duitse uitleg, maargoed ik heb dan ook 7.5 jaar in Duitsland gewoond en gewerkt....
 
Re: Roetfilter

Van de ANWB website....


Welke voordelen heb ik door de montage van een retrofit roetfilter op mijn auto?
Dieselauto’s stoten een aanzienlijke hoeveelheid fijn stof (roet) uit. Deze fijne deeltjes zijn zeer schadelijk voor de menselijke gezondheid en voor natuur en milieu. Een retrofit roetfilter reduceert de deeltjesuitstoot van een auto met circa 30 tot 50%. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de bescherming van gezondheid, natuur en milieu. In de toekomst zal een roetfilter wellicht nog meer voordelen opleveren. In de media zien we dikwijls berichten over bijvoorbeeld hogere parkeertarieven voor ‘vuile auto’s’ of over een naar vervuiling gedifferentieerde kilometerheffing.

Wat kost de montage van een retrofit roetfilter op mijn auto?
Er zijn nog te weinig aanbieders van retrofit filters om een eenduidig antwoord op deze vraag te kunnen geven. Het subsidiebedrag zal mogelijk niet volledig kostendekkend zijn. Op basis van de informatie die wij nu hebben (augustus 2006) denken wij dat u voor veel verkochte automodellen rekening moet houden met zo’n 600 euro inclusief montage en btw. Na ontvangst van de subsidie kan er dus zo’n 200 euro voor eigen rekening komen. Een en ander kan verschillen per leverancier, het is dus raadzaam te zijner tijd meerdere prijsopgaven te vragen.

Voor welke auto’s is/komt er een retrofit roetfilter beschikbaar?
Er zijn nu nog niet heel veel typegoedgekeurde retrofit filters beschikbaar. Alleen typegoedgekeurde filters mogen worden verkocht en komen voor subsidie in aanmerking. Raadpleeg het overzicht van auto's waarvoor nu een goedgekeurd (gesubsidieerd) filter beschikbaar is. De verwachting is dat het aanbod de komende maanden snel zal toenemen. Er zal zeker op korte termijn niet voor iedere auto een retrofit filter beschikbaar komen. Zoals het zich nu laat aanzien zullen er filters ontwikkeld worden voor de voertuiggeneratie met bouwjaren tussen 1995 en 2005. Hierbij is het aannemelijk dat filterfabrikanten zullen kijken naar (Europees) marktaandeel van de automodellen waarvoor ze een filter gaan ontwikkelen. Gelukkig zien we op dit moment ook een tendens dat autofabrikanten zelf retrofit filters willen gaan aanbieden voor eigen (bestaande) modellen. De streefdatum voor invoering van de regeling is 1 juli 2006 zodat de verwachting is dat het aanbod vanaf die datum snel zal toenemen. De ANWB zal in samenwerking met de RDW en het Ministerie van VROM een lijst samenstellen met de beschikbare, typegoedgekeurde roetfilters per merk, type en modeljaar van auto’s. Er zal zeker op korte termijn niet voor iedere auto een retrofit filter beschikbaar komen. Zoals het zich nu laat aanzien zullen er filters ontwikkeld worden voor de voertuiggeneratie met bouwjaren tussen 1995 en 2005. Hierbij is het aannemelijk dat filter fabrikanten zullen kijken naar (Europees) marktaandeel van de automodellen waarvoor ze een filter gaan ontwikkelen. Gelukkig zien we op dit moment ook een tendens dat autofabrikanten zelf retrofit filters willen gaan aanbieden voor eigen (bestaande) modellen. De ANWB zal zo spoedig mogelijk komen met een overzicht van leverbare retrofit-roetfilters voor bestaande dieselpersonenauto’s.

Heeft de montage van een retrofit roetfilter invloed op prestaties en verbruik van mijn auto?
De enige verandering aan de auto is een zeer geringe verhoging van de uitlaatgas tegendruk door een iets hogere weerstand in de uitlaat. De constructie van het retrofit roetfilter is dusdanig dat deze hogere weerstand onder alle omstandigheden minimaal is. Hiermee is de effectiviteit van het filter lager maar is de bedrijfszekerheid van het voertuig gewaarborgd én zullen prestaties en verbruik niet merkbaar veranderen.

Heeft de montage van een retrofit roetfilter invloed op de marktwaarde van mijn auto?
Op korte termijn zullen tweedehands auto’s met een roetfilter alleen voor milieubewuste autokopers een meerwaarde hebben. Toch is het denkbaar dat dit in de nabije toekomst snel verandert. In de media zien we dikwijls berichten over bijvoorbeeld hogere parkeertarieven voor ‘vuile auto’s’ of over een naar vervuiling gedifferentieerde kilometerheffing. Als dergelijke maatregelen er werkelijk komen zullen ze zeker invloed hebben op de marktwaarde van auto’s met een roetfilter. Ook ten tijde van de invoering van een apart (lager) LPG G3 tarief voor de motorrijtuigenbelasting (LPG auto’s met een G3 installatie zijn schoner dan auto’s met een oudere generatie LPG installatie) hebben we een zeer sterke reactie gezien op de marktwaarde van LPG auto’s zonder en met een G3 installatie.

Hoe zit het met onderhoud en levensduur van een retrofit roetfilter?
Volgens informatie van filterfabrikanten zijn retrofit roetfilters onderhoudsvrij en gaan bij normaal gebruik een autoleven lang mee. Tijdens de typegoedkeuring geeft de fabrikant de garantie mee dat het filter minimaal 80.000 km probleemloos moet werken. De ANWB is een onderzoek gestart naar onder andere de duurzaamheid, gebruik (prestaties, geluid, verbruik, onderhoud) en de effectiviteit van retrofit roetfilters in de dagelijkse (wegenwacht) praktijk. Na afsluiting van deze lange-duurtest bij wegenwachtauto’s brengen wij de resultaten naar buiten (voorzien in juli 2007).

Kunnen er problemen ontstaan met de fabrieksgarantie van de auto?
Van een retrofit roetfilter met een typegoedkeuring is het niet aannemelijk dat er een nadelig effect is op de werking van de auto. Als een dealer (of importeur) zich toch op verval van garantie wil beroepen, moet HIJ het bewijs leveren dat er verband is tussen de geplaatste roetfilter en het opgetreden gebrek.
Heeft u toch problemen over de garantie, neem dan contact op met ANWB Rechtshulp, telefoon (070) 314 77 88, op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur.
ANWB Rechtshulp is bereid om over een geschikte zaak een proefprocedure te voeren.

Mag een eenmaal gemonteerd roetfilter weer verwijderd worden?
Deze situatie kan zich voordoen als het filter door bijvoorbeeld schade (verkeersdrempel) defect is geraakt. Er zijn twee mogelijkheden; het filter wordt vervangen door een ander roetfilter (1) . Er zal niet opnieuw subsidie worden verstrekt want slechts één keer per filter en één keer per kenteken bestaat recht op subsidie. De registratie in het kentekenregister blijft echter behouden en er is geen reden om subsidie terug te vorderen. Wordt het filter echter vervangen door iets anders dan een roetfilter (2) dan is men verplicht de registratie van een roetfilter bij de RDW uit het kentekenregister te laten verwijderen. Gebeurt dit niet dan valt de afwezigheid van het roetfilter bij de eerstvolgende APK op en wordt alsnog de registratie bij de RDW verwijderd. De verstrekte subsidie kan na de verwijdering van het filter worden teruggevorderd. In principe mag een roetfilter dus weer verwijderd worden maar dan moet ook de registratie bij de RDW ongedaan worden gemaakt. Eventuele (toekomstige) privileges verdwijnen en de verstrekte subsidie kan worden teruggevorderd. Als er subsidie is verstrekt zal er bij de APK controle worden uitgevoerd op de aanwezigheid van het roetfilter.

Mijn auto is af-fabriek voorzien van een roetfilter dat vervangen moet worden. Kan ik subsidie aanvragen voor het benodigde filter?
Nee, de onderhavige regeling is echt bedoeld voor bestaande auto’s zonder roetfilter. In uw geval hebben we te maken met een bestaande auto met roetfilter en dus hoort het vervangen van het roetfilter tot het reguliere onderhoud van uw auto. Subsidie kan slechts worden verstrekt op auto’s zonder roetfilter registratie bij de RDW en slechts één keer per filter en één keer per kenteken. Omdat uw auto af-fabriek een roetfilter heeft staat dit kenteken al bij de RDW geregistreerd als voorzien van een roetfilter.

---------------------------------------------

Misschien is dit duidelijker.....
wink.gif
 

ad5000

Actief lid
Re: Roetfilter

Niet dat ik er iets aan ga hebben want die van mij is een leasebak, maar wat zou zo'n fabrieks roetfilter eigenlijk gaan kosten als hij tzt vervangen moet worden....
confused.gif
 

___JC___

Forumguru
Re: Roetfilter

Ik moet zo een ding niet. Mijn auto is zonder geleverd en gechipt en het hoort er niet op.
Ga net een open dubbele uitlaat op mn Buick zetten, daar zeurt toch ook niemand over het milieu!
grin.gif
 
Bovenaan Onderaan