Rijden met de caravan

Dit weekend de eerste meters gemaakt met cararavan, viel niet tegen. Ook de doorhang met de verlaging was minder erg dan waar ik bang voor was (natuurlijk nog geen kids en spullen achterin). image.jpg image.jpg



Ter vergelijk nog even een voorganger van de Octavia.
image.jpg
 
Ja expres een stukje omgereden om de snelweg te kunnen pakken, viel niet tegen. Is toch altijd weer lastig een inschatting maken als je na een jaar weer een caravan erachter hebt maar lijkt me geen probleem geven.
Deze caravan lag sowieso al stabiel achter de auto ook bij de vorig modellen, ook achter een Mitsubishi Galant V6 '98 met een eigen gewicht van 1265kg ( en dat is maar 28 kg zwaarder dan de octavia).
 

micky

Forumguru
Ik herken de ervaring van @micky bij lange na niet als het om een DSG gaat. Bij de eerste de beste molshoop schakelt die al terug. Zodra het serieuse heuvels worden, gaat de bak nog verder terug. Op de doorgaande routes in Frankrijk betekent dat je meestal in de vierde versnelling (ruim 4000 toeren) omhoog gaat. Olie- & koelvloeistoftemperatuur lopen dan niet of nauwelijks op.
Zowel op het vlakke als bergop kun je aan het actuele verbruik prima zien of de motor niet onder zijn toeren draait (want dan is het verbruik hoger dan in een lagere versnelling). Mijn ervaring is dat de DSG op het vlakke altijd de juiste versnelling kiest en bij korte of flauwe hellingen vaak één versnelling te laag zit. Maar ik ben te lui om dat te corrigeren. Bergaf blijft het uiteraard wel zaak om handmatig terug te schakelen.
Overigens heb ik met oudere automaten wel dezelfde ervaring als Micky beschrijft.

Ik heb het primair over "de gewone automaat" met de DSG en caravan heb ik zelf nog geen ervaring, dat komt dit jaar wel, maar toch lees ik op andere fora dat dit fenomeen zich ook bij DSG voordoet.
 
Bovenaan Onderaan