Rijden met de caravan

Canon-Eye

Forumguru
Kun je op snelweg in NL (geen bergen, harde tegenwind) gewoon in 6 rijden, of sloop je dan je motor?
Zoek even uit in welk toerengebied je motor minimaal 80% van het maximum koppel levert en zorg vervolgens dat je bij een constant te rijden snelheid (90 op de snelweg als de omstandigheden het toelaten) een versnelling kiest die 'm tenminste het begin van dat toerenbereik laat draaien.
Zakt de snelheid toch terug (heuvel- of viaduct op, zwaardere tegenwind na een koerswijziging of zo), dan kun je alsnog even een tandje terug.
Zodoende wordt de motor steeds gunstig belast en kun je 'm nooit slopen.
 

jalex_h

Forumguru
Huh? Dat is voor de huidige turbo-motoren niet zo'n goed advies. Bijvoorbeeld zowel de 1.4 TSI als de 1.8 TSI hebben al bij 1500 omw/min hun maximale koppel. Nu ken ik niet de koppelkromme's uit mijn hoofd, maar je hoeft nauwelijks meer als stationair te draaien om al in de buurt van 80% van je maximumkoppel te zitten. Kan uit ervaring vertellen dat dat helemaal niet prettig rijdt...
Makkelijkste manier om te controleren of je de boel niet sloopt: zet je display op het huidige verbruik. Zowiezo niet schrikken van het verbruik (dan moet je niet met een caravan gaan rijden), maar zodra het verbruik wel erg begint op te lopen, weet je dat het tijd wordt om terug te schakelen. Als je een handbak hebt en de CC gebruikt, is dit zeker aan te raden, omdat je anders helemaal geen controle hebt of je de motor te zwaar belast.
Bij een DSG hoef je je nergens zorgen om te maken. Die heeft binnen een paar 100 meter door dat hij het zwaar gaat krijgen en past zijn schakelgedrag daar op aan.
 
Oke dus als ik het goed begrijp kan de DSG gewoon in D staan en hij past zichzelf gewoon aan. Wat betreft het verbruik, ik denk niet dat ik ga schrikken na een 2.5 V6 een 2.0 zes in lijn en 2x een 3.0 zes in lijn. Ik verheug me nu al op de verbruiksmeter:jaja:
 

micky

Forumguru
@Srettul , wat mij betreft nee (het bromt aan je oren en voelt gewoon niet goed), ik heb nog geen automaat gehad waarbij je gewoon lekker in de "D" kunt rijden, wel in de sportstand
 
@micky, ik dus ook niet, nooit de hoogste versnelling gebruikt maar omdat de DSG toch iets anders is als een volautomaat was ik benieuwd. Er verandert in dat opzicht dus niets.
 

Gieliovd

Forumguru
@Srettul , wat mij betreft nee (het bromt aan je oren en voelt gewoon niet goed), ik heb nog geen automaat gehad waarbij je gewoon lekker in de "D" kunt rijden, wel in de sportstand
Rijdt als een tiet hoor in de D met bak erachter. Hij schakelt later, anders, blijft in 6 en pas als het kan naar 7... Schakelt bij eenheuveltje gerust terug naar 6 etc...

Hij past zich wel degelijk aan.
 

micky

Forumguru
@Gieliovd oke, nou ik ben benieuwd dan, de ervaringen die mij gedeeld waren zijn anders, maar ik weet niet hoe oud en welke DSG bakken dat zijn. alleen maar mooi toch?
 

deusjevo

Forumguru
Kun je op snelweg in NL (geen bergen, harde tegenwind) gewoon in 6 rijden, of sloop je dan je motor? Bij de 90 á 1000 draait hij rond de 2000 tpm en fluit turbo al vrolijk mee..

Als ik het goed herinner rijd ik op snelwegen meestal 100 a 105 km/uur in 5e versnelling met 2500 rpm.
Verbruik is dan ca 1 op 7, caravan weegt 1200 kilo.
Als je de snelheid laat zakken wordt het verbruik gelijk stukken vriendelijker maar 1 op 10 met een kleine TSI is een utopie.
 

cali05

Forumguru
Wij rijden met een relatief kleine caravan (beladen dik 900 kg) met een goede stroomlijn. Wanneer ik tussen de 105 en 110 rijd kon de hendel prima in D staan, rond de honderd werd het minder en stond de versnelling meestaal in S.
In de bergen zelf schakelen.
 

Gieliovd

Forumguru
Wij rijden met een relatief kleine caravan (beladen dik 900 kg) met een goede stroomlijn. Wanneer ik tussen de 105 en 110 rijd kon de hendel prima in D staan, rond de honderd werd het minder en stond de versnelling meestaal in S.
In de bergen zelf schakelen.
Als je er zo eens over nadenkt, kunnen veel mensen eigenlijk echt niet met een caravan rijden. Je zegt zelf schakelen, maar zou het niet zo zijn dat minimaal 50 procent van de chauffeurs hem beter in D laat staan?

Als je je bedenkt hoe veel mensen er met oververhitte motoren komen te staan, koppelingen verbranden, bergen niet op komen.... Of juist de remmen wegfikken.

Leer je daar nou ook wat over met het behalen van rijbewijs E-B?

Vroeger reden wij met een atmosferische Transit diesel, Hobby caravan van 5 meter, grote voortent, 3 kayaks op het dak van de bus, invalidefiets, boot op het dak van de caravan... Dan kwam je er ook.

Grote motoren zijn ook niet heilig. Heb wel eens stilgestaan met een grote Espace 3.0 V6 automaat langs de kant. Sprong steeds in noodloop en geen vermogen meer. Ben je op pad met zo'n dikke bak.....
 
Nou laat ik het dan anders vregen, wat is het minimale toerental waarmee je motor het nog leuk vindt om 1100 km te rijden? De automaten hield ik altijd op zo'n 2500 RPM. Maar zoals gezegd had dat ook te maken met de keoling van de automaatbak, de DSG heeft gewone koppelingsplaten, toch?? Is daar dan nog een verschil?
 

Teun74

Nieuw lid
Mijn octavia 3 hb 7dsg 1.6tdi vrijdag opgehaald en ga er komend weekend voor het eerst een caravan erachter. korte trip van 100km enkelereis. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.
 

micky

Forumguru
Zelf schakelen lijkt me ałleen zinvol hellingaf - verder zoekt-ie het zelf maar uit...

Toch werkt het meestal niet zo met een automaat en de caravan, de praktijk is dat je te laag in de toeren rijdt, waardoor je temperatuur kan oplopen (hoeft niet altijd) en de auto gewoon geen prettig gevoel geeft.
Ik zou zeggen bijna iedereen die met een automaat en caravan naar het zuiden (heuvel op en af) rijdt kent deze ervaring, veel of weinig motorvermogen maakt dan niet eens uit (mijn A6 met V6 TDI 210PK reed ook prettiger in de 4 dan in de 5). de bak gewoon in de handmatige stand en de fijnste versnelling (overbrenging) kiezen als je stijgt of daalt, afhankelijk van je gekozen kruissnelheid is het zelfs op de vlakke weg vaak prettiger 1 of 2 versnellingen terug te schakelen.
Overigens staan er veel ervaringen op internet over dit fenomeen.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn octavia 3 hb 7dsg 1.6tdi vrijdag opgehaald en ga er komend weekend voor het eerst een caravan erachter. korte trip van 100km enkelereis. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

In mijn Superb handleiding staat iets over het aantal kilometers dat je gereden moet hebben voordat je de auto met aanhangers gaat belasten. Of het echt kwaad kan durf ik niet te zeggen natuurlijk, maar ik zou op zijn minst de auto goed warmrijden voordat ik de caravan erachter zou hangen..
 

jalex_h

Forumguru
Ik herken de ervaring van @micky bij lange na niet als het om een DSG gaat. Bij de eerste de beste molshoop schakelt die al terug. Zodra het serieuse heuvels worden, gaat de bak nog verder terug. Op de doorgaande routes in Frankrijk betekent dat je meestal in de vierde versnelling (ruim 4000 toeren) omhoog gaat. Olie- & koelvloeistoftemperatuur lopen dan niet of nauwelijks op.
Zowel op het vlakke als bergop kun je aan het actuele verbruik prima zien of de motor niet onder zijn toeren draait (want dan is het verbruik hoger dan in een lagere versnelling). Mijn ervaring is dat de DSG op het vlakke altijd de juiste versnelling kiest en bij korte of flauwe hellingen vaak één versnelling te laag zit. Maar ik ben te lui om dat te corrigeren. Bergaf blijft het uiteraard wel zaak om handmatig terug te schakelen.
Overigens heb ik met oudere automaten wel dezelfde ervaring als Micky beschrijft.
 
Bovenaan Onderaan