Rijden met de caravan

leo442

Forumguru
Samenvattend: een beer van een trekauto in verhouding tot motorinhoud en gewicht en op goede wegen heel stabiel. Op minder goed wegdek (sporen en bij zijwind, kan ook aan de caravan liggen) wat onrustiger af en toe.

Leuk jouw ervaring zo te horen. Moet dan volgend jaar met mijn 1.8 tsi en m'n knaus 450tf geen probleem zijn!
 

derf

Senior Member
Ik heb helaas een andere ervaring. Ik vind de combinatie (1.4 tsi combi met een lmc van 1350 kg) behoorlijk instabiel. Ga nog wel wat experimenteren met de kogeldruk om de rijeigenschappen te verbeteren (volgend jaar).De caravan lag stabieler achter de vorige octavia. Die mocht echter maar 1200 kg trekken. Dus de caravan helemaal leeg. Weet een van jullie inmiddels al iets over de tsa?
 

CDK

Forumguru
mooie review, goed om te horen dat je tevreden bent over de rijeigenschappen van je combinatie!
 

MaRco2

Forumguru
Belading is ook erg belangrijk. Op de terugweg (vergeten kogeldruk te meten voor vertrek... hing er al achter, thuis nog even gekeken voor de volgende keer) was hij een stuk stabieler dan op de heenweg (was al snel extra voorzichtig door de diverse berichten) door een net iets te hoge kogeldruk (iets boven de 75 kg als het apparaat klopt) en minder kleding in de bovenkastjes (zaten in vuilgoedzak op de as in toiletruimte) en niets meer onder het zitje achter de as (lag vol met volle frisdrankflessen op de heenweg, lege wegen niets meer).

Wiebel/sporenwegdek is wel goed voelbaar, maar nauwelijks meer dan met de Outlander. Viel me al met al niet tegen door het lagere gewicht.
 

MaRco2

Forumguru
Nog iets waar ik gisteren achter gekomen ben toen ik de caravan af ging koppelen (zondag laat thuisgekomen en alles maar zo laten staan).

Als je de stekker uit de doos draait, gaat het alarm af (als die geactiveerd is, c.q. aanwezig is natuurlijk). Mooie beveiliging.

Moest even naar binnen sprinten om de sleutel te halen.:)
 

Majefloti

Forumguru
Goeie review @MaRco2, ik moet het allemaal nog ervaren met de O3C. Eerst maar eens zorgen dat de stekker en de bekabeling in orde komt. Naar aanleiding van allerlei berichten op dit forum (en daar hebben we tenminste wat aan!) onlangs even navraag gedaan bij de dealer of de bekabeling er überhaupt wel ligt (en aangesloten) en of er rekening gehouden is met het CERS systeem en extra accu in de KIP caravan. Afgelopen weekend getest met fietsdrager maar geen signaal te bespeuren. Afspraak inmiddels gemaakt bij de dealer. Ben benieuwd of dit in 1 keer goed gaat komen.
 

VWim

Forumguru
Heb geen ervaring met specifiek de eibach set. Wel ervaring met het rijden met verlaging, (set van op elkaar afgestemde veren en dempers) dat was vele malen beter dan een normale set.
 

spikehome

Forumguru
Hoorde van dealer dat voornamelijk de greenlines (ivm 14%) lager liggen en daardoor eerder setjes nodig hebben.
 
Ik heb een vraag aan de caravanners die ervaring hebben met de DSG. Laten jullie de bak gewoon in D staan? Mijn laatste drie auto"s waren vol automaten en die zette ik altijd een trap lager, b.v niet in D maar in 4 zoadat de hoogste versnelling niet in kwam, dit om de olie in de automaatbak beter te koelen. Mijn eerste auto waar een caravan achter hing (Mitsubishi Galant '98 2.5 V6, woog maar 1200kg en nooit instabiel geweest) had een handbak en ook die liet ik in zijn 4 staan.
Zou wel makkelijk zijn om de DSG gewoon in D te kunnen laten staan, met uitzondering in de bergen natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik reed van 2007-2011 een O2C 1.9 tdi, DSG6 waar zo af en toe een stevige aanhanger achter hing.
In principe altijd gewoon in D blijven rijden - die bak zoekt zelf wel uit welke versnelling (oftewel: welk toerental) er hoort bij een bepaalde inspanning die wordt gevraagd. Of dat komt van tegenwind of van een helling oprijden is niet relevant; als het nodig is dan schakelt-ie wel terug
Bewust handmatig terugschakelen deed ik alleen bij helling-af gaan om op de motor af te remmen.

N.B.: dit was dus wel een DSG6 van vóór de eco-terreur. Kijk voor alle zekerheid ook even in topics die gaan over het aanpassen van de DSG software om het schakelgedrag van de (huidige) dsg-bakken prettiger te maken.
 

erikkie

Senior Member
hoi, heb sinds kort mijn 1e caravan.
Heb er nog nauwelijks mee gereden. Keer van de verkoper naar huis, keer naar stalling, keer naar camping hier in de buurt.
Eerste test-weekend is goed bevallen, dus we gaan er van het voorjaar en van de zomer nog maar eens mee op pad!
Caravan weegt incl. belading max rond 1000 kg volgens papieren. Mijn 1,4 trekt hem m.i. met groot gemak.

Nog wat tips van de ervaren caravanners??? Kun je op snelweg in NL (geen bergen, harde tegenwind) gewoon in 6 rijden, of sloop je dan je motor? Bij de 90 á 1000 draait hij rond de 2000 tpm en fluit turbo al vrolijk mee..
Kan het kwaad om in 6e te rijden bij ong. 2000 tpm en bij inhalen, bergop even terug naar 5,4,? Of is het beter om bij snelheden van rond de 80/90/100 in de 4e / 5e versnelling te blijven en 6 niet te gebruiken?

Verbruik was toch wel flink met caravan (rond 1:10) op die paar stukjes die ik ermee heb gereden en dan zat hij nog niet vol met aardappels uit Holland:maakmegek:

Alvast bedankt voor de info en dan gaan we eens kijken waar we van de zomer uitkomen...
 
Nou erikkie, ik hoop juist op een verbruik van 1 op 10, ik heb jaren een verbruik gehad van 1 op 5 a 6. Waarom wil jij in 6 rijden? Heb jij een DSG6? Ik probeerde hem zelf altijd rond de 2500 RPM te houden ook omdat ik dacht dat er onder de motor zou schaden, weet eigenlijk niet eens of dit wel gegrond is.
 

micky

Forumguru
ik rij met elke automaat altijd in de tiptronic stand als de caravan erachter hangt, de automaat weet niet of er een caravan achter zit of niet en kan dus wel heel makkelijk 1 of 2 versnellingen te hoog zitten voor comfortabel rijgedrag, dit is ook 1 van de reden dat ik nu weer flippers aan het stuur heb besteld, dagelijks gebruik ik ze niet vaak, maar met de caravan altijd en we gaan best vaak op pad met de sleurhut.
 
Bovenaan Onderaan