Rijden met de caravan

derf

Senior Member
Gisteren hebben wij de caravan uit de stalling gehaald en er meteen 25 km mee gereden (lmc Mucica met max belading tot 1350 kg. rijklaar 1160kg)
Onze eerste ervaring is matig . De auto (octavia 03 1.4) trekt de caravan makkelijk doch de combinatie is wel licht instabiel. Achter de octavia 02 lag hij als een blok en nu kwispelt hij een beetje.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met het lichtere eigen gewicht van de nieuwe octavia. Experimenteren dus met de belading. veel in de auto zodat die wat meer gewicht krijgt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
 

Gieliovd

Forumguru
Zo. De eerste 5000 km zitten er alweer op. Tijd dus om een eerste balans op te maken. Het betreft mijn nieuwe Octavia Combi 2.0 TDI Elegance:

Pluspunten:
Voelt erg solide aan, met name de stijfheid van de carrosserie.
Je hebt het gevoel in een (veel) duurdere Audi (A4) te rijden.
Comfortabeler dan ik verwacht en vooraf gelezen had wat betreft de vering (die zou achter nogal stug zijn?).
Heerlijk ruim! Maar daarom had ik ook voor deze auto gekozen en niet voor de Golf of de A3 (en scheelt ook in de portemonnee).
Lekker dat multifunctionele driespakige stuur, ligt door z'n vorm ook heerlijk in je handen.
Goede stoelen, niet te krap maar ook niet te ruim.
Sjieke uitstraling, met name in de kleur Platin Grey!
Motor: beschaafd en bedaagd maar als je het gaspedaal verder intrapt gaat het heel rap!
Als je wilt kun je extreem zuinig rijden. 4.5 liter per 100 km is zeker haalbaar als je veel buitenwegen rijdt.
Heerlijke motor, maar oppassen met de snelheid. Ongemerkt rijd je al gauw te hard!
Climatronic werkt fantastisch!
Qua uiterlijk: de zijkant vind ik vooral een lust voor het oog, maar ook de voorkant mag gezien worden! De achterkant vind ik daar eerlijk gezegd wat gewoontjes bij afsteken..(kwestie van smaak)
Leuk dat info-display over allerlei details over de auto!

Minpunten:
In de folder en op de Skoda-site staan allerlei features die zelfs in deze luxe Elegance-uitvoering ontbreken. Ik vind dat enigszins misleidend.
Oppassen met het de sierlijsten aan binnenkant van de portieren als je je gordels afdoet, je hebt gauw krassen als de metalen delen tegen elkaar ketsen!
Met de caravan er achter zakt de kont van de wagen verder naar beneden dan ik vooraf had verwacht. Ik overweeg daarom alsnog aanschaf hulpveren.
Door het lagere gewicht en de andere carroserievorm en de lengte van de auto rijdt mijn OIII Combi met de caravan niet zo stabiel als mijn vorige auto (Golf Plus)
Met de caravan er achter is er genoeg power t/m de vierde versnelling, in V en VI lijkt de puf er een beetje uit.
Problemen met de chromen portierlijsten (te krap gemonteerd waardoor delen bekneld raken): moet nog worden opgelost. Daar schijnen meer mensen problemen mee te hebben.
Probleem met vaste trekhaak: is gelukkig opgelost door kosteloze montage afneembare trekhaak.
Ik kan me het verbeelden, maar ik heb het idee dat het Canton Soundsysteem minder goed uit de verf komt in combinatie met de Bolero-radio. In de Octavia HB waar ik in heb proefgereden vond ik het geluid mooier klinken (Canton in combinatie met het Columbus-systeem).
Klein minpuntje: als je de bediening voor de ramen wat langer vasthield gingen de ramen in de Golf vanzelf helemaal omhoog of omlaag. In de Octavia moet je de knop blijven vasthouden (als je loslaat stopt het meteen).
Op de egaal zwarte vloerbedekking zie je werkelijk alles!

Samenvattend: ik heb absoluut geen spijt van de aankoop!! Ik hoop en vertrouw er op dat het probleem met de chromen sierlijsten spoedig zullen worden opgelost.
Ik verwacht dat de nieuwe Octavia een verkoopsucces zal worden!
 

Noord26

Forumguru
Een juiste belading van je caravan en juiste kogeldruk resulteert in een zeer koersvaste combinatie. Daarin maakt het soort ophanging aan de achterzijde totaal geen verschil.
 

jalex_h

Forumguru
In wat Noord26 schrijft, moet je inderdaad de oplossing zoeken. Meer specifiek: de kogeldruk verhogen en vooral de watertank zo goed als leeg laten.
Overigins vermoed ik dat, zoals je zelf al aan geeft, de oorzaak ligt in het lagere gewicht van de O3. Je zit daardoor simpelweg nu veel dichter tegen de kritische grens aan. Er vanuitgaande dat de caravan niet zwaar overbeladen is, mag de gewichtsverhouding voor een ervaren caravanner geen problemen opleveren.
 

Noord26

Forumguru
Laatst nog met een 9 jaar oude Renault met 1.6 16V (zonder turbo) een flinke caravan getrokken. Prima koersvast.

De juiste belading van de caravan doet alles voor een koersvastheid. Laden recht boven de assen en beladen op de juiste kogeldruk is de key-factor. Dus niet zo maar de laadvakken onder de stoelen vol proppen oid. Mensen zouden eigenlijk eens verplicht wat vrachtauto-lessen moeten nemen als ze caravan gaan rijden in mijn optiek. Dan krijg je een indruk hoe het beste te laden en wat dat met je combinatie doet..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
de kogeldruk verhogen en vooral de watertank zo goed als leeg laten
Als die watertank in de disselkast zit, is dat - binnen de grens van het max. totaalgewicht - nou juist een goeie manier om de kogeldruk desnoods tot op de kilo te finetunen.
 

jalex_h

Forumguru
In theorie wel maar het grote nadeel van water is dat het gaat klotsen en daardoor juist een slingerreactie op wekt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat klotsen is ook vrij theoretisch hoor. Je bent toch niet met een IBC van een kuub onderweg? Een liter of 40, 50 is wel zo'n beetje de max denk ik - al is het maar omdat je anders niet snel genoeg aan verversen toekomt...
Bovendien:
  1. bij min of meer rechtuitrijden zal er sowieso weinig zijwaartse beweging zijn, en op rotondes ligt de snelheid weer zo laag dat het ook geen rol van betekenis speelt.
  2. als hij vol zit, klotst hij ook niet. Om die reden geldt voor tankauto's de regel dat er bij een vullingsgraad groter dan 20% of kleiner dan 80% slingerschotten in moeten zitten - maar dan hebben we het wel over véél grotere massa's vloeistof in combinatie met een veel hoger zwaartepunt.
Kortom: het klotsen in de watertank is nou niet het eerste waar ik me zorgen over zou maken.
De juiste gewichtsverdeling - oftewel voldoende kogeldruk - is prio 1!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
Vergeet in dit verhaal ook zeker de "overhang" niet. De afstand van de kogel tot hard achteras is ook van grote invloed op de stabiliteit. Ik weet niet of deze bij de O3 misschien groter is?
 

jalex_h

Forumguru
@noord26: je onderschat echt de kracht van klotsend water. Dat is geen theorie, ik heb al meermaals de watertank vergeten leeg te maken en daardoor aan den lijve mogen ervaren dat 10(!) liter een verschil van dag en nacht is.
 

Canon-Eye

Forumguru
@jalex_h: dan zit je te dicht aan je limiet, denk ik... of zit die tank bij jou misschien juist helemaal achterin?
 

Noord26

Forumguru
@noord26: je onderschat echt de kracht van klotsend water. Dat is geen theorie, ik heb al meermaals de watertank vergeten leeg te maken en daardoor aan den lijve mogen ervaren dat 10(!) liter een verschil van dag en nacht is.

Ik onderschat dat niet hoor. Alleen moet je die helemaal niet gebruiken als je het goed wilt doen. Ga voor vaste massa (juiste belading) ipv een massa die zich kan verplaatsen zoals een tank met water.
 

Gieliovd

Forumguru
Vergeet in dit verhaal ook zeker de "overhang" niet. De afstand van de kogel tot hard achteras is ook van grote invloed op de stabiliteit. Ik weet niet of deze bij de O3 misschien groter is?
De wielbasis is langer geworden dus ik neem aan dat de overhang gelijk is gebleven. De binnenrukte is gegroeid.

Verder moet er absoluut geen probleem zijn met deze wagen en caravan lijkt mij.

Ik heb het gevoel dat een achterwielophanging in deze uitgevoerd met torsie als beter werkt dan multi link. De wielen blijven namelijk altijd parallel aan het wegdek dus is de grip daar in theorie beter dan multi link welke een beetje kantelt.
 

jalex_h

Forumguru
@Canon-eye: voor de beeldvorming: mijn huidige caravan weegt beladen ca. 1500 kg. Met ca
5 liter water kan ik, ook als ik de stabilisator uit schakel, zonder problemen 115 km rijden. Zit er 15 liter in de tank, dan wordt de caravan, met ingeschakelde stabilisator, boven de 90 km onrustig (hoe het dan is met uitgeschakelde stabilisator laat zich slechts raden). Gooi er er vervolgens 10 liter uit, dan ligt de caravan weer als een blok op de weg. En nee, de tank staat juist in de disselkast. Het heeft dus niets met dicht tegen de kritiscje grens aan zitten te maken. Het verschiinsel heb ik met meerdere caravans en trekauto's ervaren. Ook als de caravan tov de auto een stuk lichter was.

@Noord26: het moge duidelijk zijn dat ik het daar mee eens ben :-)
 

Majefloti

Forumguru
In wat Noord26 schrijft, moet je inderdaad de oplossing zoeken. Meer specifiek: de kogeldruk verhogen en vooral de watertank zo goed als leeg laten.
Overigins vermoed ik dat, zoals je zelf al aan geeft, de oorzaak ligt in het lagere gewicht van de O3. Je zit daardoor simpelweg nu veel dichter tegen de kritische grens aan. Er vanuitgaande dat de caravan niet zwaar overbeladen is, mag de gewichtsverhouding voor een ervaren caravanner geen problemen opleveren.

@Noord 26
Watertank kan bepalend zijn maar het ligt vooral aan de standaard type indeling van de caravan, merk en type caravan en (rekening houden met positie fietsendrager) en waar je wat kan bijladen. Dus eerst kijken naar de vaste componenten en met de variabele spelen om tot de juiste kogeldeuk te komen. Uit ervaring is 5 kg kogeldruk boven het de maximale kogeldruk een goed uitgangspunt. Niet te veel op de kogel maar ook niet te veel op de kont. In praktijk blijkt dat een goede belading (kogeldruk) icm de juiste bandenspanning tot prima rijcombinatie leidt. Ik rijd, waar mogelijk, rond de 115 à 120km/uur op de cc. Zeer stabiel maar voor alles geldt, koppie erbij houden :-)
 

dirkkroneman

Forumguru
Alleen lijken sommige mensen niet harder te kunnen dan 70.. Tot grote ergernis van (ons) chauffeurs (zeker als er een inhaalverbod van toepassing is)
 
Bovenaan Onderaan