Reservewiel

Claude

Lid
Wat voor velg je ook gebruikt, 16 of 17 inch, de rolomtrek van het wiel zal toch altijd nagenoeg gelijk moeten blijven? Dit los je dan toch op met een bepaalde maat band.

In zijn algemeenheid heb je daarmee natuurlijk gelijk. Maar zo'n band moet dan wel passen op die velg én in de juiste maat leverbaar zijn om het "kloppend" te maken.
De link voor yeti34 verwees niet alleen naar een velg, maar naar een compleet wiel. Die combinatie is prima om te dienen als reservewiel bij 17 inch originele banden. Als thuiskomer, wel te verstaan!

Je kunt niet zomaar een velg pakken en zomaar een band.
De velg zal allereerst moeten passen op een Yeti. Dat betekent 5 gaten voor de bouten met een steek van 5 x 112.

Verder gaat het om een thuiskomer, waarmee je bagageruimte wilt sparen.
Dat betekent dus een smalle velg, die best een grotere diameter mag hebben dan de originele velg. Met een band, die op de smalle velg past, maak je het dan "kloppend" bij de originele set wielen voor wat betreft ashoogte en afrolomtrek.

Het wiel waarnaar yeti34 (met 17 inch originele wielen) werd verwezen was een standaard VAG onderdeel: de thuiskomer van een zwaardere Golf V. Bijkomend voordeel van die oplossing is, dat dit wiel minder ruimte vraagt dan de originele thuiskomer, waardoor je minder kofferruimte verliest.
 
Dank je Claude,

Resumerend; of je nu een 16 of 17 inch wiel hebt maakt voor de rolomtrek niets uit want deze zijn voor de Yeti nagenoeg gelijk en dus zou de maat van de thuiskomer in de door jouw verwezen site ook voor een 16 inch wiel toepasbaar zijn zij het uiteraard alleen als functie van thuiskomer.
 

Claude

Lid
Ik deel jouw conclusie niet, Fabiaatje.

Bij gebruik van die thuiskomer samen met 16 inch originele banden staat de as 16 mm uit het lood en is het verschil in afrolomtrek 4,8%.
Ik zou dat risico niet nemen en op zoek gaan naar een beter passende oplossing met minder verschil met de originele banden voor wat betreft ashoogte en afrolomtrek.

Maar ieder is vrij in zijn keuze, natuurlijk.
 
@Cloude,

Claude je verhaal klopt maar moest dit voor mezelf toch helder krijgen en ben zelf eens aan het rekenen geslagen, immers meten is weten.
Eea naar aanleiding van de link van @Claude

16 inch 215/60
wielhoogte = 664.4mm
ashoogte = 332.2mm
afrolomtrek = 2087.3mm

17 inch 225/50
wielhoogte = 656.8mm
ashoogte = 328.4mm
afrolomtrek = 2063.4mm

Het valt mij nu pas op :confused: dat de as/wiel hoogte verschilt tussen een 16” en 17” Yeti.

18 inch 125/70 (thuiskomer)
wielhoogte = 632.2mm
ashoogte = 316.1mm
afrolomtrek = 1986.1mm

ashoogte verschil 16 inch met 18 inch = 16.1mm.
ashoogte verschil 17 inch met 18 inch = 12.3mm.

afrol verschil 16 inch met 18 inch = ca 4.8%
afrol verschil 17 inch met 18 inch = ca 3.7%

Zou het het afrolverschil van max. 2% ook gelden voor een “thuiskomer”?
Er zal toch iets van regelgeving zijn rondom de zgn thuiskomers.
 

Melis

Lid
Ik ben ook even wezen kijken bij mijn Yeti wat voor maat reserve wiel ik erin heb liggen.
Onder mijn Yeti zit 215/60/16 en mijn reserve wiel die ik direct bij besteld heb dus vanaf fabriek. Heeft de maat 195/60/16.

Misschien bied dit opheldering. Waarbij ik nog moet aantekenen dat ik met dat wiel niet harder mag dan 80 dit staat er op.
 
Ik ben niet zo technisch. Ik begrijp nu dat de dealer de bandmaat 205 adviseert. Hij gaat dan uit van een gewoon wiel zonder de 80km snelheidbeperking.

Begrijp ik nu dat ik voor mijn wagern 225x50x17 deze band kan nemen: 195/60/16. Als thuiskomer natuurlijk en 80 km maximaal?
 

TamRex

Actief lid
Kheb ook een reservewiel af fabriek besteld € 70,- maar denk er over 4 winterbanden te kopen (bij een actie) en er dan 1 mee te nemen op vakantie. Wij zijn met z'n tweeen, dus plek zat.
 

Tallguy

Forumguru
@TAMREX...ik heb je vragen over de werking van het forum verplaatst naar Feedback. Daar hoort het thuis nl.
 

Gieliovd

Forumguru
De totaalhoogte wordt bij resp. 17" en 16" 656,8 en 640,4 millimeter.

Deze combinatie is dus even anders qua maat. Omtrek zou je even moet berekenen.

Origineel is 2063,4mm en de andere wordt dan 2011,9mm in omtrek.

Je hebt dus een 2,5% afwijking.

Als reserveband helemaal geen probleem. Sneller dan 80 moet ook prima gaan.

Maar je blijft rijden met een afwijkende maat dus je rijgedrag kan anders uitpakken.
 

Ronnie

Forumguru
Let wel op; bij een te grote afwijking (op de vooras) moet het differentieel continu heel hard werken, hier te lang mee doorrijden kost diff. lagers!
 

Constant

Erelid
Schijnt ook voor de veiligheid beter te zijn om de thuiskomert op de achteras te zetten, dus bij lekke voorband kun je beter twee keer wisselen :1884: .

En bij remmen krijg je nog eens een verschil in remkracht door het verschil in de breedte van de band.
 

Gieliovd

Forumguru
Lastig wisselen als je één krik hebt. Ja, die lekke band omzetten...

Overigens zal je geen verschil in remkracht krijgen, hoogstens een sneller gripverlies en dus onregelmatig gedrag bij een slip.
 
Ik ben ook even wezen kijken bij mijn Yeti wat voor maat reserve wiel ik erin heb liggen.
Onder mijn Yeti zit 215/60/16 en mijn reserve wiel die ik direct bij besteld heb dus vanaf fabriek. Heeft de maat 195/60/16.

Misschien bied dit opheldering. Waarbij ik nog moet aantekenen dat ik met dat wiel niet harder mag dan 80 dit staat er op.

@Melis,

Ik ben heel benieuwd hoe dit reservewiel in de achterbak ligt.
Is deze optie netjes met de bijbehorende schuimbakken met daarin de krik en de dopsleutel erin opgeborgen? En hoe hoog komt nu het afwerkdekje tov de klep?
Mijn dealer kon helaas deze vragen niet beantwoorden.
 

Melis

Lid
Het reservewiel ligt heel netjes tussen bakken in waar je spullen in kan doen. De krik en wiel sleutel liggen ook netjes opgeborgen in een kunststof bak. Door het reserve wiel krijg je nu een vlakke laadvloer in de bagageruimte. De zijkanten van de plaat kan je omhoog zetten en ik heb rails met haken dus ik zou een tas weg kunnen laten zakken in zo bak. Ik vind het een stuk handiger voor mij zelf. Dus op zich heb je misschien iets minder laadruimte maar het is wel keurig netjes afgewerkt. En voor mij was belangrijk dat ik een reserve wiel bij me heb als ik weg ga op vakantie.
 

hemi24

Forumguru
Misschien verduidelijkt een plaatje iets:

De rail met haken zitten aan de zijkant.

115.jpg
 
Bovenaan Onderaan