Reservewiel

oco1979

Forumguru
graag gedaan ;)

Kleine update voor de Belgische skoda rijders i.v.m. met skoda-assistance.

"Geen recht meer op vervangwagen bij kapotte band "na" de openingsuren van de garage" indien geen reservewiel.

Das ons medegedeeld :cry:.

Wel mag er een sleep worden gedaan van de wagen naar "officiële dealer naar keuze"

Als het tijdens de openingsuren van garage is, moet deze voor een oplossing zorgen, band of VVW of iets anders.....

(Bij batterijdefect idem regel) :cry:
 

EdK

Forumguru
Noodreparatie die bij normaalgebruik van de wagen perfect kan dienen voor lange tijd.
Dit meen je niet ???
Volgens mij staat in die RTFM van dat setje dat je max snelheid dan ook maar 80Km is !
Maw dezelfde dag nog of de dag erna naar de bandenboer om de plakker aan binnenzijde te laten plakken of nieuwe band(en) erop laten zetten....
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat hier wat door elkaar wordt gehaald: veel reparaties van binnenuit zien er aan de buitenkant toch uit als een prop. Zo is bij onze vorige auto ook ooit een winterband geplakt. Deze werd netjes van de velg gehaald, en van binnenuit werd daar een soort plakker met prop in het gat gemaakt. Dit zat supergoed en heeft nog jaren zonder problemen gefunctioneerd.
 

andrehj

Forumguru
Dat is een hele goeie keuze. Deze banden hebben net met overmacht de test van AMS gewonnen (in 245/45R18). Scoren op alles goed, behalve op rolweerstand. Levensduur werd in deze test niet gemeten.
 

oco1979

Forumguru
Dit meen je niet ???
Volgens mij staat in die RTFM van dat setje dat je max snelheid dan ook maar 80Km is !
Maw dezelfde dag nog of de dag erna naar de bandenboer om de plakker aan binnenzijde te laten plakken of nieuwe band(en) erop laten zetten....

Dat zou met sterk verwonderen.
Ik heb er al genoeg gestoken en collega's ook, voor jaren ver.
Zelf ook nog meegereden

Heb wel verschillende kwaliteiten ook.

Anders post eens waar dat sta van 80km/u.......
 

oco1979

Forumguru
INFO :

Autoband plakken bij een garage

Een bandenspecialist kan een te repareren band op twee manieren herstellen. Door middel van de zogeheten ‘prop’-methode of door de ‘paddenstoel’-methode toe te passen. De propmethode is sneller en daardoor ook goedkoper.


lekke-band-prop-lekke-band-prop.jpg.pagespeed.ce.z3Xztz6IMd.jpg

De propmethode (links) en de paddenstoel of paraplumethode (rechts)





De propmethode
Hierbij wordt de band van buitenaf gerepareerd door het bestaande gat eerst schoon te maken en er vervolgens een ‘prop’ of ‘lont’ met lijm in aan te brengen. De uiteinden van de prop die buiten de band uitsteken worden vervolgens afgeknipt en dan is de band geplakt. De propmethode mag alleen worden toegepast in het loopvlak van de band en enkel als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. Dit heeft te maken met het bewegen van de band tijdens het rijden, waardoor de prop los zou kunnen raken.


De paddenstoel of paraplumethode

Voor een duurzamere reparatie wordt de paddenstoelmethode gebruikt. Deze wordt ook wel paraplumethode genoemd. Hierbij wordt de band van de velg afgehaald en goed schoongemaakt. Het voorwerp dat de schade heeft veroorzaakt wordt verwijderd en vervolgens wordt er in het gat eerst geboord en daarna brengt men een soort paddenstoel aan. Het voordeel van de paddenstoelmethode ten opzichte van de propmethode is dat de paddenstoel flexibeler is en mee beweegt met de band.

Daarom zou deze methode in sommige gevallen ook in de wang kunnen worden gebruikt. Bij deze methode worden zowel de buiten- als de binnenkant van de band gecontroleerd op schade, terwijl dat met de propmethode niet het geval is. Voor langdurige reparatie geniet de paddenstoelmethode daarom duidelijk de voorkeur.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik lees nu pas dit topic.
Om weer even naar de oorspronkelijke discussie te gaan. Wel of geen reservewiel?
Ik ga uit van de Wet van Murphy! Als het fout kan gaan, dan gebeurt dat op het slechts denkbare moment.
Dus bijvoorbeeld, na sluitingstijd én in het weekend of als er een feestdag is.
b.v. Zo iets als carnaval. Dan is alles een paar dagen dicht.
Dus neem ik altijd een reservewiel. Thuiskomertje is ook goed, omdat je er toch weg mee kan komen.
Een thuiskomertje is ook om wat gewicht en ruimte te besparen. Maar liever een écht wiel. Ik zie dat als een soort verzekering.
En ruimte, gewicht? Tja, ik rijdt weinig met anderen in de auto, meestal alleen. Maar laat ik daarom de andere stoel en de achterbank thuis? Ik dacht van niet. :maakmegek: . Ook de hoedenplank heb ik altijd mee. :tegek:
 
Bovenaan Onderaan