Reservewiel

Vandaag een lekke band. Da's pech. Maar wat volgde was erger. Bij de koop kozen we voor een dubbele bodem in de kofferbak (€180,=). Makkelijk voor losse spullen. Nadeel: Geen echt reservewiel, maar een compressortje en foam. Dus met de compressortje en foam aan de slag en op naar een bandenzaak om de band goed te laten repareren volgens de instructie. Max snelheid is 80 km. Maar wat blijkt. Een band die zo is gerepareerd kan niet meer goed worden hersteld. De bandenfirma's doen dit niet en ook de Skoda dealer zei dat er een nieuwe band op moest. Moet je voorstellen. Nog geen 5000 km op de teller en de band nog als nieuw, maar toch een nieuwe moeten kopen. Een reservewiel kost af fabriek €70. Als je achteraf een reservewiel bestelt plus een krik (die zit er nl. ook niet bij) kost dat €400.:407:

Dus ik heb mijn les geleerd: altijd gaan voor een reservewiel.
 
Ja, ik heb mijn eerste lekke band ook al gehad. Gelukkig heb ik wel een reservewiel als optie genomen. Gewoon repareren dus, zo gebeurd.
Verder vind ik het bijzonder fijn geen tildrempel meer te hebben. De dubbele laadvloer is in de dagelijkse praktijk ook ideaal. Voor mij meer voordelen dan nadelen.
 

hemi24

Forumguru
Handig dat niemand je daar op attendeerd als je een dergelijke optie kiest (of juist niet kiest)...

Je hebt het geluk bij een ongeluk dat je de band nog kon repareren met het setje; als het gat te groot is blijft 'ie gewoon leeg hangen en daar sta je dan...

@car44: zit de krik er wel bij als je de reservewieloptie neemt?

Hoe denk je dat reservewiel anders te monteren? Heb je een (bere)sterke vrouw?!?
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik kijk er überhaupt van op dat er standaard geen reservewiel bij de Yeti zit. Ook standaard geen sigarettenaansteker bijv.
Verbaas me nog maar over weinig dingen, hou het dus ook voor mogelijk dat je ook nog 's afzonderlijk de krik als optie zou moeten aankruisen...
 
Inderdaad jammer dat de dealer ons dat niet vertelde. Pas toen ik hem vanmiddag belde zei hij dat. Ook bijzonder is dat er geen krik en wielmoersleutel wordt geleverd als de compressoroptie neemt. Skoda gaat er blijkbaar vanuit dat je niet (nooit) het wiel zelf eraf haalt. Ben nu aan het kijken om elders een stalen velg, band, krik en wielmoersleutel te kopen. €400 vind ik veel te duur.
 

hemi24

Forumguru
maar één onderdeel krijg je ALTIJD, ongeacht reservewiel of schuim-set:

het ijzeren haakje om de wieldop van je velg te trekken!!!

Vraag me tot de dag van vandaag af wat ik daarmee moet, met 17" LM-velgen!?!?
 

Maarten

Forumguru
Ook hier van de week mijn eerste lekke band. 15000 km met de banden gereden. Helaas bleek de binnenzijde beschadigd, dus een nieuwe bleek noodzakelijk. €118,-.
Mijn reservewiel en de nieuwe band erop laten leggen. De gebruikte ligt er nu in als reserve.
 

hemi24

Forumguru
De plastic dopjes pluk je er af met de zwarte overmaatse pincet...
Daarnaast zit er ook nog dat draadstalen ringetje met trekhaak onderin de piepschuim opbergbak...

Volgens handleiding:

The vehicle tool kit contains the following parts (depending on equipment fitted):​
​
Wire clamps for removing the full wheel trims,

​
Plastic clip for a wheel bolt cover,

​
Wheel wrench*,

​
Towing eye,

Adapter for the wheel bolts lock.*
 
Ja, de krik wordt er bijgeleverd. Wel even zoeken naar het juiste krikpunt, is aangegeven met een pijltje. Reservewiel is trouwens een thuisbrenger met maat 195/60.
 

Monteurtje

Forumguru
Dat haakje met oog is voor velgen waar een kap over alle wielbouten zit. Zoals bijvoorbeeld LM 16" 6 spaaks Octavia II velgen. Dan kun je dat haakje gebruiken om die kap eraf te trekken. Zit een uitsparing in die kap, waar je dat ding kan achter haken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Had in 1e instantie ook niet de reservewiel-variant besteld. Als ik dit en andere berichten lees, ben ik blij dat ik de order later heb veranderd. In ons geval is het ruimte-verlies relatief omdat de bagage op die plek altijd bestaat uit 2 honden
 
Mijn dealer raadde mij het af om het reservewiel te nemen omdat je daardoor veel ruimte weggooit.

Je weet het nu. Als je lek rijdt: niet met het schuim aan de gang maar het wiel normaal laten repareren. Kost anders een nieuwe band. Probleem blijft wel dat als je lek in de middle of nowhere en het gat is te groot om met schuim te dichten (laatste redmiddel), je mooi vast zit zoals een lid al zei.

Ik ga nu een stalen wiel en band aanschaffen. Veel internet bandenzaken bieden zoiets aan. Krijg al van een lid (The Washman) een krik en moersleutel.
Mijn dank is groot.
 

Erkens

Lid
Gelukkig ben ik lid van de ANWB...

Maar met alleen een wiel+band (en krik) ben je er niet, want je moet toch ook de rest nog opvullen rondom het wiel?
 

LenK

Forumguru
Kun je bij lekke band de mobiliteitsservice niet bellen?
En hoe moeilijk is het bij een normaal gat in het loopvlak de band terplekke te repareren dmv een prop ?
1000-08.jpg
 

Erkens

Lid
Kun je bij lekke band de mobiliteitsservice niet bellen?
Nee:

http://skoda.nl/home/service_en_support/mobiliteitsgarantie/0,5046,_D0Lnl,00.html

Niet gedekt onder mobiliteitsservice:

Pech veroorzaakt door eigen toedoen of door oorzaken van buitenaf, vallen niet onder de Mobiliteitsservice. Voorbeelden hiervan zijn onder meer:

  • Lege accu door eigen toedoen
  • Naderhand verkeerd ingebouwde accessoires
  • Sleutel in afgesloten auto achterlaten
  • Verkeerde brandstof in tank
  • Ongeval
  • Lekke band
  • Geen brandstof in tank
 

Constant

Erelid
De Engelse wegenwacht overweegt om gestrande automobilisten zonder reservewiel niet meer te helpen. Eigenlijk best logisch.

Als men geen reservewiel wenst, dan zouden Run-Flat banden misschien nog een serieuze optie kunnen zijn om de dichtsbijzijnde garage te halen.
 
Bovenaan Onderaan