Reservewiel

Witte Yeti

Actief lid
In eerste instantie had ik de indruk gekregen bij de dealer dat het een volwaardig reservewiel zou zijn, maar er staat op velg een codering die aangeeft niet harder dan 80 km/u. Een reservewiel van dezelfde maat als de banden die eronder zitten is te hoog (breed), waardoor de laadvloer hoger is dan de drempel.
Door de keuze van een thuiskomer van 195 breed, ligt de laadvloer gelijk aan de achterdrempel.
Twee caravanbanden kort na elkaar stuk is wel heel bijzonder. Waren dat ook michelins...of caravan te zwaar beladen....banden te oud?
 
Nee, dat was puur door dat de banden onder de hobby van een achteraf niet goed kaliber waren. We hebben dit ook gedeeltelijk vergoed gekregen.
 
Het reservewiel is inderdaad een 195, maar het is wel een volwaardige "octaviaband". Die 80 km is dan ook niet zozeer een brevet van onvermogen omdat het zo'n zielig thuiskomertje zou zijn. Je kunt er dan ook "nromaal" mee rijden. Alleen kan het zijn dat de elektronica gek gaat doen door verschillen in de omtrek van de band. Als die trouwens gelijk is zal het wel meevallen..
Zoals Witte Yeti reeds aangeeft wordt de laadvloer te hoog als je er een 215 of zelfs een 225 onder legt, dus is een compomis de 195... Jat je in de fabriek gewoon een paar van de productielijn van de Octavia..
 

Ron_2

Senior Member
Twee caravanbanden kort na elkaar stuk is wel heel bijzonder. Waren dat ook michelins...of caravan te zwaar beladen....banden te oud?

Afgelopen vakantie kreeg een caravan voor ons net onder Utrecht een klapband waarbij redelijk wat hout en piepschuim over de weg vloog, de bestuurder wist hem veilig aan de kant te zetten en wij stopten voor hem om te zien of we konden helpen.
Het bleek de tweede klapband te zijn, de andere was de dag ervoor in Frankrijk geklapt en zat in de disselbak.
Caravan en banden waren 4 jaar oud, draagvermogen ruimschoots, ze waren niet van een probleemmerk en de caravan had voor de vakantie een beurt gehad. Met het reservewiel van onze caravan konden ze door naar huis. Later brachten ze dit geleende wiel terug, hun caravan was total-loss (er was binnen geen kastje meer heel) en het het hoe en waarom was een groot raadsel. Gelukkig was de caravan nog tegen nieuwwaarde verzekerd.

Dat is iets waar je totaal niet op voorbereid kan zijn, op zaterdagavond of zondag vind je niet gauw een bandenboer, en wie verwacht nou dat de andere de volgende dag klapt??

Maar los van de caravan: Waarom een auto leveren zonder reservewiel is voor mij een raadsel, die plaksetjes hebben nooit echt goed gewerkt, en onlangs heb ik nog een test er van gezien met bedroevende resultaten. Voor mij geen twijfel over deze keuze, de bagageruimte wordt niet kleiner qua vloeroppervlak en de honden kunnen beter naar buiten kijken. Alleen geen twee lekke banden krijgen :):)
 

Ron_2

Senior Member
Het reservewiel is inderdaad een 195, maar het is wel een volwaardige "octaviaband". Die 80 km is dan ook niet zozeer een brevet van onvermogen omdat het zo'n zielig thuiskomertje zou zijn. Je kunt er dan ook "nromaal" mee rijden. Alleen kan het zijn dat de elektronica gek gaat doen door verschillen in de omtrek van de band. Als die trouwens gelijk is zal het wel meevallen..
Zoals Witte Yeti reeds aangeeft wordt de laadvloer te hoog als je er een 215 of zelfs een 225 onder legt, dus is een compomis de 195... Jat je in de fabriek gewoon een paar van de productielijn van de Octavia..
Als de auto er is zal ik de hoogte eens opmeten, als er verschil in zit is het misschien slimmer om het reservewiel achterop te plaatsen (en bij een lekke voorband dus een dubbele wissel te doen)
Een paar millimeter verschil moet m.i. niet uitmaken, ander zou je al problemen krijgen als je banden nog 3 mm profiel hebben en je er bij een lekke band een zou vervangen voor een nog ongebruikt (volwaardig) reservewiel met 8 mm profiel.
 

Constant

Erelid
Het reservewiel is inderdaad een 195, maar het is wel een volwaardige "octaviaband". Die 80 km is dan ook niet zozeer een brevet van onvermogen omdat het zo'n zielig thuiskomertje zou zijn. Je kunt er dan ook "nromaal" mee rijden. Alleen kan het zijn dat de elektronica gek gaat doen door verschillen in de omtrek van de band. Als die trouwens gelijk is zal het wel meevallen..
Zoals Witte Yeti reeds aangeeft wordt de laadvloer te hoog als je er een 215 of zelfs een 225 onder legt, dus is een compomis de 195... Jat je in de fabriek gewoon een paar van de productielijn van de Octavia..
Ander risico is dat tijdens noodstops de smallere band minder remweerstand zal bieden, dus kan op instabiliteit etc, en dan is de 80 km/u een gangbare norm om veilig te kunnen rijden (en remmen!) met een afwijkend wiel. Overigens een beetje flauw dat die 80 km/u norm blijkbaar voor alle banden geldt, want op zeer kleine en smalle thuiskomertjes zit ook zo'n 80 km/u sticker terwijl we het hier hebben over een volwaardig reservewiel met iets smallere band (10% smaller?).
 

Ron_2

Senior Member
Ander risico is dat tijdens noodstops de smallere band minder remweerstand zal bieden, dus kan op instabiliteit etc, en dan is de 80 km/u een gangbare norm om veilig te kunnen rijden (en remmen!) met een afwijkend wiel. Overigens een beetje flauw dat die 80 km/u norm blijkbaar voor alle banden geldt, want op zeer kleine en smalle thuiskomertjes zit ook zo'n 80 km/u sticker terwijl we het hier hebben over een volwaardig reservewiel met iets smallere band (10% smaller?).

Mogelijk is het een wettelijke eis bij een afwijkende maat, ongeacht of het nu een echt thuiskomertje is of een volwaardige band die alleen maar een iets andere maat heeft?
Ik heb de auto nog niet, maar als straks blijkt dat het inderdaad een volwaardige band is met normale beladings- en snelheidsindex (op de band dan, niet op de sticker) zal ik me niet zo druk maken over die 80 km beperking.
Hooguit zoals hierboven al gezegd achter monteren als de hoogte meer dan een paar millimeter afwijkt.
 

Constant

Erelid
Ik heb ooit met een echt thuiskomertje gereden met 80 km/u, dat was nog best te doen. Met het thuiskomertje van Skoda (ik heb in mijn Scout ook zo'n 195/55/R16 reservewiel) durf ik wel meer :winkie: Maar ik blijf dan wel veel rechts tussen het rustige verkeer, ik wil het resultaat van een noodstop niet uitproberen.
 

Witte Yeti

Actief lid
Het reservewiel/thuiskomer die ik meteen bij de Yeti heb besteld heeft de maat 195 /60 /16.
Het is wel een volwaardige band, maar op de velg staat wel de gele aanduiding 80 km/u
De afwijking t.o.v. 215 /60 /16 is in hoogte 2,4 cm en omtrek 7,5 cm (-3,6%)
De afwijking t.o.v. 225 /50 /70 is in hoogte 1,6 cm en omtrek 5,1 cm (-2,5%)
Door deze afwijking wordt dit reservewiel als een thuiskomer beschouwd (2 verschillende maten op 1 as)
 

Ron_2

Senior Member
De afwijking t.o.v. 215 /60 /16 is in hoogte 2,4 cm en omtrek 7,5 cm (-3,6%)
Door deze afwijking wordt dit reservewiel als een thuiskomer beschouwd (2 verschillende maten op 1 as)

Deze afwijking zal dus ook voor onze auto gaan gelden, naarmate de banden onder de auto slijten wordt het verschil vanzelf minder :-)
Een reservewiel wordt doorgaans ook iets harder opgepompt dan die onder de auto en zakt dan ook iets minder in, in de praktijk zal het dus allemaal wel loslopen.
Voor een echte thuiskomer geldt volgens mij ook nog een maximale afstand die je er mee af mag leggen, dat zal bij deze dus niet het geval zijn, dus ook iets minder noodzaak om ergens in de vreemde op een uiteraard onmogelijk tijdstip een bandenboer te hoeven zoeken, met een beetje aangepaste rijstijl een prima oplossing lijkt mij.
 
Waar heeft de handelaar je verkeerd voorgelicht? De meeste punten staan inderdaad al in de handleiding.

Mijn dealer adviseerde vooral het pompje te gebruiken bij kleine gaatjes en dan zsm richting een bandenrepartuur te gaan, bij kleine gaatjes loopt de band namelijk langzaam leeg. De reden voor het advies van niet gebruiken: bij het gebruik van het dichtingsmiddel kun je de band namelijk weggooien (en er maximaal 1000 km mee rijden).
Bij een klapband of lange(re) scheur helpt het dichtingsmiddel overigens niet! Dan moet je alsnog de band gewoon verwisselen/ vervangen.

Bij een standaard reservewiel kun je overigens alles weer terugbouwen tot het minimum en houd je een grotere kofferbak over.
Wel een vreemd fenomeen wat dat betreft. Bij een 2WD Yeti mis je dan namelijk wel de mogelijkheid om de krik etc. mee te nemen, die zit in een uitsparing van het reservewiel en daar is dan onvoldoende ruimte voor in het vakje waar anders het pompje zit (stand 2011 trouwens). Je zou dan het pompje met dichtmiddel thuis moeten laten om de krik alsnog mee te nemen.
Bij de "echte" Yeti's (4x4) is dat extra vak veel groter en zit de krik, sleutel en het sleepoog gewoon daarin opgeborgen en past het pompje met dichtmiddel er ook nog bij in. Zelfs dan blijft er nog ruimte over! Op zich vreemd, want juist daar zou je minder ruimte verwachten omdat de 4x4 extra ruimte nodig heeft voor de Haldex. Maar in plaats van minder ruimte heeft die juist meer ruimte...
 

tatraman

Nieuw lid
Volgens mij zit er een plastic dop over de echte moer...
Heb zelf de 17 inch Dolomite.
en is natuurlijk gemakkelijk als je de zomerbanden voor de winterbanden verruilt en andersom. Ik neem op grote afstanden dan ook in de zomer een winterband en in de winter een zomerband mee en moersleutel en krik. zo heb ik in elk geval een goedkope oplossing voor een lekke band, want zoals maarten al stelt. bij een groot gat in je band helpt ook het compressorsetje niet meer
 

CartonBox

Nieuw lid
Reservewiel kit voor de Skoda Yeti en Bandenreparatieset / Bandenafdichtingsmiddel

Veel nieuwe auto’s worden tegenwoordig standaard geleverd zonder een reservewiel en krik. De auto is dan standaard voorzien van een luchtcompressor en een bus bandenafdichtingsmiddel, de bus met het chemisch goedje bij lekke banden (bandenreparatieset).

Een reservewiel of thuiskomer is dan in sommige gevallen als optie bij de nieuwe auto te bestellen.

Veel mensen, zoals ik dat ook niet wist, weten vooraf niet waar je bij het gebruik van een bandenreparatieset mee rekening moet houden.

Hier zijn een aantal punten om mee rekening te houden:

1. Met een met bandenreparatieset gevulde band mag niet harder gereden worden dan 80 Km. per uur (info Skoda handleiding).
2. Beschadigingen aan de band groter dan 4 mm. kunnen / mogen niet gevuld worden met de bandenreparatieset (info Skoda handleiding).
3. Na reparatie met de bandenreparatieset moet ALSNOG de gevulde band zo snel mogelijk vervangen of gerepareerd worden (info Skoda handleiding).
4. Er zijn banden firma’s die gevulde banden niet repareren.
Firma’s die gevulde banden wel repareren kunnen de band soms niet repareren omdat het chemisch goedje in de band zich niet of moeilijk laat verwijderen voor de reparatie.

Je moet er dus onderweg rekening mee houden dat de kans aanwezig is dat de met de bandenreparatieset gevulde band moet worden vervangen door een nieuwe band (info banden firma's).
5. De Skoda bandenreparatieset heeft een beperkte houdbaarheidsdatum van 4 jaar (info op de bus).

Bij de Skoda Yeti die standaard is geleverd met een luchtcompressor en bandenreparatieset is het mogelijk om achteraf alsnog een reservewiel netjes achter in de achterbak te leggen, middels een zogenaamd ‘ Reservewiel kit ’.

Deze reservewiel kit dient om de vloer van de achterbak van de Yeti tot aan de drempel te verhogen en om het reservewiel in de uitsparing in de vloer te vervoeren zonder schuiven. De kit is eenvoudig zelf te plaatsen en ziet er netjes en verzorgd uit.

(Bij het plaatsen van de kit moet je de achterstoelen (naar voren) omhoog klappen. Let er op dat de stoelen dan niet uit zichzelf op je vingers terug vallen als je de kit aan het plaatsen bent.)

De reservewiel kit bevat: 3x schuim (ophoog) vormstukken, 1x krik + moersleutel, 1x bout om het reservewiel op de vloer vast te schroeven, 1x nieuwe (verhoogde) vloer voor in de achterbak.

De Yeti reservewiel kit is los en dus achteraf voor € 154,- incl. btw (excl.wiel, prijs 2012) bij de Skodadealer te bestellen onder artikelnummer: 5L0071108, reservewiel kit.

Bij de Skodadealer is natuurlijk ook de thuiskomer (195/60 R16 - 80 km.) voor €200,- incl. btw (prijs 2012) voor de Yeti te bestellen. Maar een goedkoper 2ehands wiel is natuurlijk ook mogelijk.
 

CartonBox

Nieuw lid
Sparkie,

Ik heb in mijn post over 2 verschillende onderwerpen geschreven (reservewiel kit Yeti en beperkingen bandenreparatiesets)

De post is op 2 discussies geplaatst zodat de 2 verschillende onderwerpen bij de 2 bijbehorende discussies te vinden en te lezen zijn.

Ik zal er in vervolg rekening mee houden en per post over 1 onderwerp schrijven.
 

andrehj

Forumguru
De Yeti reservewiel kit is los en dus achteraf voor € 154,- incl. btw (excl.wiel, prijs 2012) bij de Skodadealer te bestellen.
Bij de Skodadealer is natuurlijk ook de thuiskomer (195/60 R16 - 80 km.) voor €200,- incl. btw (prijs 2012) voor de Yeti te bestellen.
Sodemieter, meer dan 350 euro, alleen om je auto met een reservewiel uit te rusten...

Dat gaat in de Superb, waar de kit slechts 49.50 kost en een gewoon wiel in de uitsparing past (zodat je een reeds aanwezig winterwiel kunt gebruiken) toch wel essentieel makkelijker dan...
 

andrehj

Forumguru
Heb voor 30 euri een reseveband gekocht, schaarkrik bij een caravandealer 12:50 euro en zelf een plaatbodem gemaakt, simpel
Past die krik wel op je auto dan? Van de S2 weet ik dat de krik precies de juiste uitsparing heeft, zodat ie de auto NIET op de velsrand opkrikt, maar op het vlak daar net achter. De velsrand wordt slechts voor de positionering gebruikt. Bij een S2 kan ik me niet voorstellen dat een universele krik past, en bij een Yeti zal het toch niet veel anders zijn?
Volgens ETKA kost een krik voor een Yeti bij de dealer 42 euro, maar misschien dat je er eentje op de sloop kunt vinden?
 
Bovenaan Onderaan