Reservewiel

Ardin

Nieuw lid
ik heb een van de winterwielen in de bagageruimte rechtop gezet ( aan de stuurzijde ) aan linkerzijde en een uitsparing gemaakt in de bagageruimte afdekplaat ,mijn reservewiel staat nu dus rechtop en goed vastgesjord met een spanbandje aar de al aanwezig zijnde beugel en als krik een oliedruk krik van twee ton.
het al mij niet meer gebeuren dat ik in het donker moet gaan liggen/zitten te kloten om een lekke band weer een beetje gevuld te krijgen met wat lucht
 
Vind ik een slimme oplossing. Ik denk dat ik ook voor deze optie ga kiezen. Maar ik ga toch nog wel even kijken of ik een thuisbrenger op de kop kan tikken, die neemt minder ruimte in.
 

Ardin

Nieuw lid
Vind ik een slimme oplossing. Ik denk dat ik ook voor deze optie ga kiezen. Maar ik ga toch nog wel even kijken of ik een thuisbrenger op de kop kan tikken, die neemt minder ruimte in.
is allemaal leuk en aardig een "thuisbrenger" maar als je net als ik een 16 of 17 inch velg er onder hebt zitten dan raad ik een "lilliputterwiel" niet aan ,heb dit wiel een maal moeten gebruiken in onze vorige auto, PT-Cruiser, en eerstens is het geen gezicht , tweedens is het net of je mank rijdt/loopt en derdens als je aan de voorzijde een lekke band krijg moet je twee wielen wisselen daar je echt niet fatsoenlijk kan sturen met een 17 inch en een 14 inch wiel.
 

CDK

Forumguru
het is niet voor niets een thuiskomertje, rustig rijden is een must, maar het kan wel, is ook maar een noodoplossing.
ik heb overigens geen reservewiel, maar een noodreparatieset en een compressortje aansluitbaar op de sigarettenaansteker bij me :)

greetz Corné
 
Ik heb nu ook alleen een noodreparatieset, maar ik heb daar toch geen goed gevoel bij.
Hoewel ik de extra bagageruimte graag gebruik, zoek ook ik naar een oplossing voor een reservewiel.
 

EdK

Forumguru
is allemaal leuk en aardig een "thuisbrenger" maar als je net als ik een 16 of 17 inch velg er onder hebt zitten dan raad ik een "lilliputterwiel" niet aan ,heb dit wiel een maal moeten gebruiken in onze vorige auto, PT-Cruiser, en eerstens is het geen gezicht , tweedens is het net of je mank rijdt/loopt en derdens als je aan de voorzijde een lekke band krijg moet je twee wielen wisselen daar je echt niet fatsoenlijk kan sturen met een 17 inch en een 14 inch wiel.

Tsja met aller respect vind ik dit geheel een beetje kort door de bocht.

En thuiskomer is zoals gezegd word om mee thuis te komen oftewel naar de bandenman of dealer.
En niet vanuit Italië naar uw huis toe.
En er staat op een echte thuiskomer altijd een stikker met 80 wat inhoud dat dit uw maximale snelheid is.
En als je deze snelheid aanhoud en naar de dichts bijzijnde dealer of bandenman om daar een prop erin te laten schieten of er een nieuwe band omheen te laten zetten , dan gebruik je de thuiskomer waar hij voor gemaakt is.

Maar als u de ganse week blijft doorrijden met dat thuiskomertje dan bent u verkeerd bezig maar heeft u wel gelijk met uw opmerkingen als u ook nog de normale snelheden aanhoud die u met normale banden rijd.
Maar dan ga je tegen de veiligheidsregels in en ben je eigenlijk roulette aan het spelen met uw leven.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Ardin

Nieuw lid
ik ben het ook met EdK eens ,maar ook weer niet - omdat ik zelfs in het pikkedonker kan lezen wat er op de velg vermeld staat en ik vermeld ook niet dat ik harder als 80 zou rijden of er een hele week mee door zou rijden of van uit Italie naar Nederland zou rijden .
Het is gewoon een hoop ge-armoei met een thuiskomer en als je dan winterwielen hebt is een van deze banden/wielen achter in plaatsen een betere oplossing.(vind ik zelf)
 

Fmoon

Forumguru
Ik haal even een oud topic omhoog. Gister een schroef in mijn band, in de uiterst rechter groef van mijn band, dus nog 1 rij loopblokjes over. Ik maar even naar de dealer en deze zou het wel even fixen. Na een half uurtje was het klaar. Thuis nog even ernaar kijken.... Zit er zo een prop in! Dit is toch een noodreparatie? Ik wil in Mei even lekker knallen met de wagen in Duitsland, hebben we het bij de dealer nog over gehad en dan stuurt die me dus weg met een prop in mijn band. Mijn vraag, een prop kan niet toch? Moet ik mijn dealer hierop aanspreken?

Volgende actie, ergens een plu erin zetten of wellicht een nieuwe band erop? Wel redelijk zonde want het is een achterband die nog veel profiel heeft, maar over 4 maanden gaat die naar voren omdat er dan wel nieuwe voorbanden opgaan die dan naar achter gaan voordat ik op vakantie ga. Dus dan heb ik een reparatie op mijn voor aangedreven banden, moet je dat willen?

Ik tag @Corné de Kluijver even, die heeft vast een klare mening :-p
 

CDK

Forumguru
@Fmoon, ik heb zeker een mening :) Proppen wordt nog steeds toegepast helaas. De vraag is hoe het is toegepast. Is de band van de velg geweest? Waarschijnlijk niet, want dat kost tijd en dus levert het minder op.... Bij proppen maak je het gat groter, het probleem is als je dat doet met de band op de velg dat je dan niet kan zien of de koordlagen beschadigd zijn. Voor mij is het een absolute NO GO! Je geeft ook aan dat je er de Autobahn mee op zou willen, dus deze manier van repareren is ook voor jou geen optie.
 

blbean

Lid
Ik heb niet alles teruggelezen dus misschien al genoemd, maar kreeg vorige week een tip van een garagetijger dat zo'n ouderwets bandenpropsetje ook erg handig kan zijn. Kan in sommige gevallen voorkomen dat je heel de handel uit moet laden om bij je reservewiel te kunnen. Wel natuurlijk bij terugkomst even die band laten checken.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ja dat gevoel had ik ook al. Kan dus stellen dat die band nu eigenlijk verkracht is. Als met de tijd de achterbanden naar voren gaan zullen ze ook maar een x aantal maanden meegaan, misschien kan ik dan maar beter de hele hap laten vervangen en die paar mm maar als verlies nemen ipv problemen onderweg of erger. Het is het enige contact met de weg en eerlijk gezegd heb ik daar liever helemaal geen reparaties in. Het is ook wel dat dat gat richting de buitenkant zit, eigenlijk op het einde van het loopvlak, anders had ik nog een paraplu kunnen overwegen, weet alleen niet of dit ten goede van alles zal komen.

Zal ik die dealer erop aanspreken? Nut zal het niet hebben maar ergens ben ik toch licht op de tenen getrapt dat ze me zo de weg weer opsturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fmoon

Forumguru
Ik heb niet alles teruggelezen dus misschien al genoemd, maar kreeg vorige week een tip van een garagetijger dat zo'n ouderwets bandenpropsetje ook erg handig kan zijn. Kan in sommige gevallen voorkomen dat je heel de handel uit moet laden om bij je reservewiel te kunnen.

Ja dit gaat ergens anders over :-p
 

CDK

Forumguru
@Fmoon, ik zou zeker de werkwijze even bespreken ja. Al was vooraf beter geweest, maar dat weet je nu pas ;)
Ben het met je eens over liever helemaal geen reparaties aan een band. Als er gerepareerd wordt dan alleen in het midden van het loopvlak en van binnenuit repareren.
Als je een volwaardig reservewiel hebt kan je die band verwisselen voor de goede gebruikte, de gemolesteerde op marktplaats zetten met vermelding dat de band gepropt is en er 1 nieuwe bij kopen. Dan valt de schade nog mee.
 

Fmoon

Forumguru
Haha ja helaas is dat een heel lullig bandje die thuiskomer (17 inch en heel smal). Denk dat ik inderdaad beide banden eraf haal en inderdaad op marktplaats gooi of iets. Net even gemeten, zit nog 6-7mm op. Iemand wil ze vast oproken. Bestel meteen 4 banden en laat alles maar vervangen. Fris het vakantie seizoen in.
 

oco1979

Forumguru
OPtie 1 : Prop langs de weg kan perfect(pas ik veel toe) assistance. Noodreparatie die bij normaalgebruik van de wagen perfect kan dienen voor lange tijd. Eventueel laten controleren achteraf is ook een optie.
Wel mag deze "enkel" in het loopvlak.
Optie 2 : Van binnen uit is een betere reparatie.
Optie 3 : nieuwe band(en)

Zeg altijd als je niet boven de +/- 200Km/u ga oké, al heb ik toch iemand gehad die zei van toch maar niet,nogal zware voet :D.
 
Bovenaan Onderaan