Reservewiel

LenK

Forumguru
Bij het merk uit mijn footer kan dat wel (lekke band met reparatieset).
Heb zelf een keer met een lege accu op Schiphol gestaan omdat mevr. LenK een kaartleeslampje had aangelaten bij het parkeren.
 

YeMii

Senior Member
Hallo mede Yeti rijders, wie kan mij vertellen aan welke voorwaarden (maten) een reservewiel voor in Yeti moet voldoen. Zodat ik mogelijk via internet een stalenvelg met band kan bestellen, welke dan ook nog past in de uitsparing onderin de kofferbak. Ik heb bij mijn dealer geïnformeerd (los reservewieltje € 285,=) maar die begint ook gelijk over dubbelebodem, andere gereedschapset, sticker voor reserverwiel etc. De prijs gaat dan al aardig richting de € 400,=. Een dubbelebodem is zelf wel te maken en een hydraulisch krikje en wielmoersleutel bij Halfords kosten ook niet veel.
Met vriendelijke groet, Mctreb
 

LenK

Forumguru
Op advies van de dealer geen reservewiel bijbestellen en vervolgens € 400 door dezelfde dealer lichter gemaakt worden.
Of bij elke lekke band gerepareerd met het vulsetje een nieuwe band moeten laten monteren.
En dat ipv een reservewiel af-fabriek voor slechts € 70
Lijkt me echt the way to go.
En dat allemaal vanwege de rage in autoland om het reservewiel weglaten als besparing te promoten (steeds meer merken doen het standaard zonder reservewiel)
 

deusjevo

Forumguru
Heb voor de Nuovo Panda van m'n vriendin een thuiskomer incl. krik, wielsleutel gekocht voor 20 euro.

In haar Panda zat zo'n reparatiebusje + compressor.
Reparatiebusje moet na 2 jaar vervanegn worden ivm beperkte houdbaarheid dus gelijk maar thuiskomertje gezocht op Marktplaats.
 

Captain Hook

Forumguru
Kwestie van die jongens van autobandenmarkt ff bellen.
Ik heb pas geleden daar banden besteld en ze werken echt snel en vriendelijk.
 
Niet onnodig quoten aub

Bedankt voor de link. Mooie oplossing want ik was vandaag bij de dealer en de band (205) is komt tot de bumperrand en dan moet nog de plaat er op komen.

Zoek nu de Continental 125/70R18 99H zoals deze eigenaar dat heeft opgelost. Hou je toch nog ruimte over. Handige vent overigens.
 

EdK

Forumguru
En hoe moeilijk is het bij een normaal gat in het loopvlak de band terplekke te repareren dmv een prop ?

Heb je dit wel eens geprobeert ?
Had vergelijkende set met luchtpatronen standaard bij me motorfietsen van BMW.
Wel en één keer geprobeert gebruik van te maken, maar op lokatie van de pech is dit bijna ondoenlijk om te doen
Raad dit dan ook ter zeerste af !
 

EdK

Forumguru
Wel Lenk er is maar één goed alternatief en dat is de ouderwetse reserve band.
En zoals je wel eens ziet langs de weg, staan zelfs daar tegenwoordig mensen mee te klooien.
Maar ja dit zal meer te maken hebben met vieze handen krijgen of nagels die niet mogen scheuren en noem maar op.
 
Bedankt voor de link. Mooie oplossing want ik was vandaag bij de dealer en de band (205) is komt tot de bumperrand en dan moet nog de plaat er op komen.

Zoek nu de Continental 125/70R18 99H zoals deze eigenaar dat heeft opgelost. Hou je toch nog ruimte over. Handige vent overigens.

Lijkt mij ook een prima oplossing maar kan alleen de afmeting van de thuiskomer niet plaatsen. Hier wordt 18 inch aangegeven met bandhoogte 70. Het origineel op de Yeti is 16 inch met een bandhoogte 60. De oplossing zal dan toch veel te groot zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Wie kan dit verklaren.
 

van_der_P

Senior Member
Hier wordt 18 inch aangegeven met bandhoogte 70. Het origineel op de Yeti is 16 inch met een bandhoogte 60.
Wie kan dit verklaren.

De hoogte van een band wordt weergegeven in procenten van de breedte van die band.
Voorbeeld: Band 165/80R15 is gelijk aan 265/30R19. Deze banden zijn zoals aangegeven even groot. Alleen de breedte verschilt, en de diameter van de velg 15" en 19" Zo is dat met het reservewiel ook, sterker nog soms is dat reservewiel kleiner dan het origineel. Dat terwijl je de maat op het verkeerde been zou kunnen zetten. Meestal hebben deze banden een snelheidsbeperking max 80 km/u staat er dan op. Dat is veiliger, maar ook beter voor de techniek. Een kleinere band draait sneller dan een grotere met de zelfde snelheid.
 
Dank je van_der_P voor de uitleg.

Nooit geweten dat er een verhouding zat in de band maatvoering.

Ben wel benieuwd of iemand ergens de betreffende thuiskomer 125/70R18 99H voordelig weet aan te schaffen?
 

Claude

Lid
@Fabiaatje

De eerder gegeven link was bedoeld ter ondersteuning van de vraag van yeti34 die een reservewiel zocht, passend bij zijn originele 17 inch wielen (Dolomite).

De geboden oplossing speelt daarop in.

Ik zou dit echter niet toepassen in combinatie met een origineel 16 inch wiel. Het verschil wordt te groot.

Als je wilt "spelen" met verschillende bandenmaten om te zien wat bij elkaar zou kunnen passen: zie deze link
 
Claude

Ik dacht dat ik het begreep maar ga nu toch weer twijfelen.
Wat bedoel je met: het verschil wordt te groot?

Wat voor velg je ook gebruikt, 16 of 17 inch, de rolomtrek van het wiel zal toch altijd nagenoeg gelijk moeten blijven? Dit los je dan toch op met een bepaalde maat band.
 

van_der_P

Senior Member
Het gaat over de breedte, je mag wettelijk eigenlijk maar twee maten variëren in de breedte.
Als standaard de maat waar de auto affabriek mee geleverd wordt, b.v. 185/60R15 is mag je naar maximaal 205/55R15 dit geld alleen voor de breedte. Dus in het voorbeeld 185 en 205. De omtrek van een band mag 2% variëren zowel positief als negatief.
De maat in het voorbeeld 185/60R15 heeft een afrolomtrek van 1840 mm. Dat betekend dat je afrolomtrek tussen de (1840 mm - 2%=)1803 mm en (1840 mm + 2%=)1877 mm mag liggen. Of in bandenmaten b.v. van 195/40R17 ( afrolomtrek 1800 mm) tot 205/45R17 (afrolomtrek 1880 mm).

Deze kennis kun je vinden onder: www.onlinecarshop.nl/content/nl/Bandenwijzer.html :xyxthumbs:
 
@van_der_P

Eens wanneer het gaat over standaard wielen met banden. Maar wanneer we het in deze topic hebben over een reserve- of een zgn thuiskomer, gelden deze regels dan ook?
 
Bovenaan Onderaan