Regenwater over de linker zijruit

EJDW

Lid
Vanmiddag op de A1 tijdens de hevige regenval even illegaal een fotootje getrokken.

Ik heb inmiddels ook een flesje RainX gekocht en op de ruiten gesmeerd. Ik reed gisteren in dezelfde bui op dezelfde A1 en inderdaad, het zicht in de spiegel is stukken beter.

Wat er nu wel gebeurt is dat het water wat vanaf de voorruit, over de spiegelvoet naar het zijraam wordt gegooid, zich geen raad weet en als een gek in de rondte danst op de ruit, voor onderin, bij de spiegelvoet. Vanaf daar schieten met een bloedvaart allerlei kleine druppeltjes naar achteren en naar boven. Dit gebeurt allemaal in het zicht vanuit mijn linker ooghoek. Dit leidt behoorlijk af....

Maar goed, RainX gedraagt zich als paracetamol, de pijn is grotendeels weg maar de oorzaak van de hoofdpijn is er nog steeds...
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet helemaal....Mijn O3 spiegelverwarming staat altijd aan, behalve als ik de stelknop op de onderste stand draai. Zodra de knop op links of rechts staat blijft de verwarming aan... Best irritant!
Dat lijkt me een ontwerpfout, eigenlijk. Want Links of Rechts heeft alleen te maken met het verstellen - per definitie een zeer tijdelijke bezigheid - en zou alleen al daarom niets te maken moeten hebben met al of niet verwarmen.
Maar goed, gelukkig hoef ik me daar dus niet aan te ergeren... :D
 

Cordoba

Forumguru
Niet helemaal....Mijn O3 spiegelverwarming staat altijd aan, behalve als ik de stelknop op de onderste stand draai. Zodra de knop op links of rechts staat blijft de verwarming aan... Best irritant!
Maar de O3 heeft toch ook een moderner systeem? Bij de Fabia I, heb je maar 3 standen: L, verwarming, en R. De nieuwere systemen hebben volgens mij een 4e stand en als ik het me goed herinner is dat een '0', ook bij het elektrisch inklappen van de buitenspiegels zijn er bepaalde randvoorwaarden, voor het inderdaad laten inklappen.
 

turboturbo

Forumguru
Maar de O3 heeft toch ook een moderner systeem? Bij de Fabia I, heb je maar 3 standen: L, verwarming, en R.
Je kunt de knop op stand 'verwarming' ook nog naar voor en achter bewegen. Als je 'm naar achter beweegt hoor je een relais klikken, die er volgens mij voor zorgt dat de verwarming (weer) aan gaat (kennelijk stopt het verwarmen na zoveel minuten?)
 

Cordoba

Forumguru
Nooit geprobeerd @turboturbo normaal gebruik ik de knop alleen als draaiknop, en als joystick bij het afstellen van de spiegels. Eens voorzichtig proberen of het bij mij ook zo zit, of dat er bij jouw auto onbedoelde speling zit.
 

Rodo

Lid
Vandaag nog steeds in mijn leen Yeti, omdat mijn O3 bij PON staat. Flinke regenbuien maar water wordt netjes via de raamstijlen richting dak geleid. Dat is werkelijk een verschil met de O3.
 

Gieliovd

Forumguru
Maar de O3 heeft toch ook een moderner systeem? Bij de Fabia I, heb je maar 3 standen: L, verwarming, en R. De nieuwere systemen hebben volgens mij een 4e stand en als ik het me goed herinner is dat een '0', ook bij het elektrisch inklappen van de buitenspiegels zijn er bepaalde randvoorwaarden, voor het inderdaad laten inklappen.
Nou dat valt wel mee denk ik. Ik klapte per ongeluk laatst met 130 nog rustig mijn spiegels in.

Dat is best vreemd rijden!
 

VWim

Forumguru
Dan is er toch wat veranderd bij de o3, dat lukt bij die van mij namelijk echt niet.
Die van mij is geleverd in december.
 

Cordoba

Forumguru
Nou dat valt wel mee denk ik. Ik klapte per ongeluk laatst met 130 nog rustig mijn spiegels in.

Dat is best vreemd rijden!

Met een Fabia I is dat nog vreemder, die kan je alleen mechanisch inklappen, dus als je die bij 130 km/u inklapt gok ik dat ze kapot zijn (en waarschijnlijk meer dan alleen de spiegels, zou wel heel toevallig zijn als je er dan alleen de spiegels af rijdt.;))
 

Cordoba

Forumguru
Hmm, Prius is nu niet echt geweldig vormgegeven qua aerodynamica. Eerste massamodel van de auto met dezelfde naam met hybride aandrijving heeft weinig met aerodynamica te maken, en dat geldt eigenlijk ook voor zijn opvolgers. Daarnaast is aerodynamica in professionele vorm veel te lastig/ingewikkeld voor het gewone publiek. Zaken die de man uit de straat ziet als aerodynamische onvolkomenheid, kan juist een stukje perfect verscholen aerodynamica zijn. Dat lijkt misschien een l*l-verhaal, daarom zal ik het toelichten met een voorbeeld.

Stel je hebt het dak van een hatchback of een station: een mooi glad dak, waar de lucht mooi over heen strijkt, alleen zo jammer dat daar dat naadje voor de achterklep in zit. De werkelijkheid is meestal anders: de lucht strijkt inderdaad over het eerste deel van het dak, maar door de uitgekiende plaats en afmetingen van de naad, gaat de luchtstroom daar over van laminaire stroming in turbulente stroming. Het gevolg is, dat die turbulente stroming beter de achterklep kan volgen qua vorm, met als resultaat een kleiner luchtzog achter de auto. Resultaat is dus een lagere luchtweerstand, dan zonder dat 'aerodynamische' randje.

Overigens: een goede aerodynamicus kan veel zaken inschatten op het oog, kan dingen uitrekenen en meten, maar ook een aerodynamicus ziet niet alles op het oog. Verder kan je als aerodynamicus er allerlei kentallen bijpakken en berekenen om een betere inschatting te maken.
 

TL@

Forumguru
Ik heb er gisteren eens op gelet of het op mijn (hele vuile) O2 ook gebeurd. Er loop effectief wel wat water langs de ruiten maar helemaal niet veel en niet hinderlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Eén en ander hangt ook wel samen met bijvoorbeeld de wind. Onderstaande foto is van een dag later, tijdens een rit met veel minder regen. Toch stond kennelijk de wind nét zo, dat er een 'spoor' getrokken werd van voor naar achter. Dat 'spoor' is in mijn herinnering vaak veel breder geweest, waardoor je een soort brede band van water in je zichtlijn naar de buitenspiegel kon hebben.
 

Bijlagen

  • regenwater.jpg
    regenwater.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 90
Bovenaan Onderaan