Regenwater over de linker zijruit

EJDW

Lid
In het kinderziektestopic over de O3 worden veel klachten genoemd. Ik rijd nu een half jaar in een O3C EB en (gelukkig) heb ik deze klachten niet. Ik ben reuze tevreden met de auto en deze voldoet aan alle verwachtingen. Wat dat betreft ben ik blij man! Er is één ding waar ik niet blij van wordt en dat is het water wat over de linker zijruit wordt afgevoerd, of beter, niet wordt afgevoerd.

Bij een regenbui, en dan hoeft het helemaal niet hard te regenen en ik hoef helemaal niet hard te rijden, wordt het zicht in de spiegel door de zijruit gereduceerd tot een minimum door het water wat van de voorruit, via de spiegelvoet, op de zijruit terecht komt. Behoorlijk linke boel, want ik zie niets meer naast en achter me.

In het kinderziektestopic wordt het ook genoemd maar daar sneeuwt het een beetje onder omdat er daar veel ernstiger klachten worden genoemd. Ik lees daar dat er een gemodificeerde spiegelvoet/kap bestaat. Op het bedrijf waar ik werk, rijden een flink aantal O3's rond, van allereersten tot een paar weekjes oud. Ik zie echter bij geen enkele auto verschil met de mijne... Ik heb de klacht bij de dealer neergelegd, hij zegt dat hij niet meerdere klachten heeft en dat de klacht bij PON ook niet bekend is, m.a.w., ik moet het er maar mee doen.

Ik wil graag jullie reacties verzamelen, wie heeft deze klacht ook, wie is er met zijn dealer hierover in gesprek en wat is de dealer's / PON's reactie, wie heeft de oplossing, enz.

Hartelijk dank!
EJDW
 

Rick

Senior Member
Zeker weten goed gekeken? Die nieuwe spiegelkappen hebben een stripje aan de onderkant van de spiegel zitten (op het zwarte deel als ik me goed herinner). Daardoor vallen de druppels er eerder af en slaan ze minder tegen het raam. Bij mijn O3 (geleverd 30-11-13) zit dat er op. Een maandje eerder of zo zaten ze er nog niet op volgens mij.
http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/spiegel-jpg.23083/
 

ertromp

Forumguru
In Duitsland zijn al hobbyfreaks die zelf eea aanpassen:

20131106_095010_resized.jpg

Dmv dubbelzijdig kleefband onder op de spiegel een speciaal profiel geplakt.
Deze foto is bij 200km/h in volle regen gemaakt
 

D_R1978

Senior Member
Goed dat je het noemt, moest hier gisteren ook weer aan denken.

Net de dealer gesproken, die zegt van niks te weten. Ga er volgende week maar eens langs om er naar te laten kijken. Als er iets uitkomt meld ik me weeer.

Groet, Roel
 

insomnia

Actief lid
Onze Fabia 2 heeft het zelfde euvel. Bij maar een beetje regenbui is het zicht nihil... toch bijzonder dat skoda/importeur van niets weet :shutup:
 

EdK

Forumguru
Volgens mij een skoda probleem want met de Roomster en nu de Yeti ook last van, maar verholpen met de zijschermen die sommige oudbollig vinden maar de ramen en spiegel netjes schoon houden met regen..
 

Renzo4000

Forumguru
Kleine tip die het probleem in een keer oplost: gebruik rainx op je ruiten. Kijk maar eens op YouTube, ik gebruik het al jaren en zou niet zonder meer willen.
 

Gieliovd

Forumguru
Zelfde issue hier. De dealer zou met PON praten over dat stripje en het water.

Ja, dat was december ofzo. Ik zal ze weer eens benaderen want die beloften daar houden helaas geen stand. Ze zouden terugkomen op de spiegel en het water. Op de krakende tokkelende voortrein ook.

De olie raakt goed op, dus moet sowieso ff langs om hem af te laten toppen. Maar ja... Misschien maar een einde maken aan de relatie met deze dealer.

Is en blijft gruwelijk irritant dat raam.

M.i. komt het ook niet echt van de spiegel maar is de regenafvoer via de A stijl, waar het raam in ligt, onvoldoende. Zelfs als ik ruitensproeier gebruik en ik gebruik iets te veel (al die bugs) dan loopt het over m'n raam.
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is heel simpel op te lossen, en ik heb volgens mij al eerder hier op het forum mensen de tip gegeven, om Rain-X of een vergelijkbaar product op het zijraam aan te brengen: het water loopt dan enorm snel weg, en je hoeft niet door een soort 'golfslagbad' naar de spiegel te kijken. Kosten van zo'n flesje rond de 12 euro, en 1x goed aanbrengen werkt voor een maand of drie, dus met zo'n flesje kun je echt jaren vooruit.

Gisteravond onderweg van het werk naar huis, had ik er ook enorm voordeel van: het was continue een extreem fijne regen, een soort mix tussen mist en motregen. Eigenlijk het hele stuk (zo'n 17 km afstand) nauwelijks de ruitenwissers nodig gehad, en veel beter zicht dan mét ruitenwissers. Alleen bij lage rijsnelheden (onder de 30-40 km/u) even de ruitenwissers een slagje laten maken, verder liep het water er vanzelf af. Ook bij tegenmoetkomende vrachtauto's: je ziet een grijze waternevel(afkomstig van de vrachtauto) op je af komen, en een fractie van een seconde later heb je weer helder zicht, ongeveer 10 keer sneller dan dat een ruitenwisser een slag kan maken.

Does-Rain-X-work.jpg
 

D_R1978

Senior Member
Geloof graag dat het goed werkt en als de dealer niks kan doen wil ik best een flesje kopen, maar zou het gek vinden als Skoda hier niks aan doet.

Je ziet echt bijna niks, terwijl aan de bijrijders kant er niks aan de hand is (ten minste bij mij).
 

Cordoba

Forumguru
Het komt bij heel veel automodellen voor, en bij de een erger dan bij de ander.

In hoeverre je er last van hebt, is afhankelijk van een aantal zaken:
- wat is je zitpositie (of beter wel deel van de zijruit kijk je door om de spiegel te zien, dat kan voor iemand met een lengte 1,95 heel ander zijn als bij iemand van 1,65.
- wat is je rijsnelheid
- wat is de windsnelheid en windrichting
- oppervlakte gesteldheid van het raam: is het schoon, is het vuil, zitten er krasjes of kleine beschadigingen op waardoor het water minder snel wegloopt
- temperatuur van het water (beinvloed het gedrag/viscositeit van het water op het raam)
- vorm van de auto
- vorm van de buitenspiegel: een iets andere plaatsing, of andere vorm van spiegelkap kan een behoorlijke invloed hebben op het probleem.

@D_R1978 Gewoon eens zo'n flesje proberen, je zicht verbeterd echt grandioos, zelfs bij auto's zonder 'het' probleem.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb al sinds ik mijn Fabia heb dit probleem en heb mij suf gemeld. Foto's erbij gedaan en een bijna aanrijding hierdoor gehad. Maar zowel PON, de dealer als de fabrikant steken geen enkele vinger uit voor dit best wel gevaarlijke probleem.

Het is leuk en aardig dat er producten voor zijn maar het is ondeugdelijk en gevaarlijk. Dus als iemand dat busje van 12 euro al zou moeten betalen is PON dat en zou de dealer het erop mogen smeren bij een beurt. Maar veel beter zou uiteraard een goede oplossing zijn. Ik het kader van de luchtweerstand zijn de afvoerkanalen absoluut niet toereikend gemaakt.
 

spikehome

Forumguru
Het komt bij heel veel automodellen voor, en bij de een erger dan bij de ander.
Nou bij mijn golf 6 als het regent en de ramen zijn nat en ga dan rijden is alles droog.
Hopelijk dit probleem opgelost voordat ik eind 2014/begin 2015 ga bestellen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het er aan ligt hoe je het definieert, als je de tekst van Rob (RefleCs) anders interpreteert klopt ie wel:

In het verleden hadden (tot jaren 80-90) hadden veel auto's een regengoot dit langs de A-stijl liep: water op de voorruit bereikte dan nooit de zijruit, omdat het via de regengoot werd afgevoerd. In het kader van de aerodynamica is die regengoot bij zo'n beetje alle auto verdwenen, liggen de voorruiten niet meer in een rubber en liggen ook de zijruiten veel meer gelijk met de rest van de carrosserie. Het gevolg kan dan het probleem zijn, waar dit topic over gaat. Als je het zo leest/interpreteert, heeft @RefleCs beslist een punt.

Als je het interpreteert zoals @Peter-036 : heeft ie ook een punt.

Overigens vind ik het niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk kortzichtig om alle schuld op dealer/autofabrikant te schuiven, zeker omdat er ook andere zaken zijn die invloed hebben, zoals ik al eerder genoemd heb in dit topic. Een mooi voorbeeld is een vuile zijruit, waardoor het water meer blijft 'plakken'. Als je auto vuil is, door regen, rijden of wat voor oorzaak dan ook, dan ga je ook niet naar Pon omdat ze je auto moeten wassen. Een ander punt: als je al een bijna-aanrijding hebt gehad door dit probleem, lijkt het probleem mij toch ernstig genoeg om het op te lossen. Buiten no-claim, eigen risico en dat soort financiele zaken, zelfs een ongeluk zonder lichamelijk letsel voor wie dan ook, heeft veel meer impact dan eens in de 2-3 jaar zo'n flesje kopen om je ramen te behandelen. Ik heb níet het genoemde probleem, maar sinds ik weet hoe groot het effect is, van zo'n product op wat je kunt zien, gebruik ik het op alle ramen van de Faab. (Fabia I heeft het probleem niet, uit de reactie van RefleCs trek ik de conclusie dat de Fabia II het wel heeft)
 
Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
En zo bedoelde ik het inderdaad ;)

Als ik naar de Seat Leon kijk dan lijkt die wel een soort van gootje te hebben langs de voorruit. Wellicht dat @sitechris dit kan beamen?

Seat-Leon_SC_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpg

De Skoda heeft dat niet:
Skoda-Octavia_RS_2014_1600x1200_wallpaper_07.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bij de Leon kan het ook zo zijn, dat daar normaal de ruitenwissers onder liggen, dat is (denk ik) ook zo bij het vorige model Leon.
 

RefleCs

Forumguru
Persoonlijk vind ik dit soort zaken toch wel behoorlijke fouten van de design teams en zou het best opgenomen mogen worden bij de type goedkeuring aangezien de veiligheid toch behoorlijk in het geding kan komen.
 
Bovenaan Onderaan