Regenwater over de linker zijruit

Cordoba

Forumguru
Te zien aan het flesje inderdaad de juiste versie (er zijn 3-4 verschillende middelen van Rain-X met verschillende doelen). Ik denk dat de IPA alleen als oplosmiddel dient, maar blijf het vreemd vinden dat ik het nooit heb geroken. Overigens is Isopropanol, IPA en 2-propanol allemaal hetzelfde.
Propanol is een molecuul met 3 koolstofatomen, en de 2 geeft aan dat de alcoholgroep aan de 2e molecuul zit, en iso geeft aan dat ie symmetrisch is (doordat de alcoholgroep aan de middelste koolstofatoom zit). Dus even een korte chemische uitleg van de opbouw van de naam, en IPA staat voor Iso Propyl Alcohol, dat is dus hetzelfde als Iso Propanol.
 

micky

Forumguru
@micky Bij de V50 zit het voor jou niet in de weg om je spiegel te zien, maar iemand met een andere lengte en zithouding kan er wel last van hebben.

Goed mogelijk, alhoewel ik het niet verwacht, dan zit je met je hoofd door het dak:) maar goed dat is ook niet mijn punt, ik bedoelde meer om aan te geven dat het ook bij de V50 dus een probleem is:thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
RainX.JPG
rain-x is trouwens vooral gewoon isopropanol. Niet zo bijzonder eigenlijk :)

:tongue:Volgens mij zijn de verhoudingen IPA en werkzame stof in je tekst en op het flesje toch behoorlijk anders Joske.:lezen: Maar wel goed opgemerkt dat er IPA in zit.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ok ok hoofdbestanddeel is mss niet IPA.. Dat weet ik niet, maar veel meer zit er volgens mij toch niet in hoor.


En @Desperado : bedankt hoor! :angry:
 

Cordoba

Forumguru
Nee, heeft vooral te maken met het feit dat het alweer een jaar of 17 geleden is. (maar vooral dat 'zo neutraal mogelijk formuleren' zet wel de toon :D )
 

Joske

Forumguru
Mijn voorgaande stelling dat het vooral IPA bevatte is inderdaad niet correct,

na wat "speurwerk" op het net ben ik tot de volgende stoffen gekomen die aanwezig zijn in Rain-X:
(de verhoudingen van deze stoffen heb ik niet echt gevonden, maar dat lijkt me al eerder niveau bedrijfsgeheim dus ga er ook niet verder achter zoeken ;) )

Ethanol


The active ingredients in Rain-X work only if applied to a clean, dry surface. Lucky, then, that all of the ingredients are dissolved in ethanol. Not only is it a really good solvent, it helps remove dirt and oil from the glass, then evaporates.

Isopropanol


Rubbing alcohol. Some poor souls will try anything to get drunk, so to keep them from chugging ethanol-rich Rain-X, the company adds this stuff — it shares a few chemical properties with its cocktail-friendly cousin, but it’s an unpalatable poison. Mixologize with Rain-X and you’ll end up way under the weather.

Polydimethylsiloxanes (PDMS)


A chain of repeating molecular subunits — two organic methyl groups attached to inorganic silicon-oxygen — forms a thin layer on the windshield, and the methyl groups provide low surface tension, which actively repels high-surface-tension fluids like water.

Ethyl sulfate


During production, the Rain-X gods add sulfuric acid to the mix (for reasons we’ll explain later). By the time it reaches your auto-parts store, some of it has mixed with ethanol and converted to this byproduct, also found in the urine of alcoholics.

Chlorotrimethylsilane


Residue from PDMS synthesis, this compound is regularly used to silanize — that is, chemically neutralize — laboratory glassware so organics won’t stick. Same for your windshield, too? A Rain-X chemist told us he couldn’t say for sure.

Siloxanes and silicones, di-me, hydroxy-terminated


Fragments of PDMS, broken down by that sulfuric acid we mentioned. The hydroxyl groups help them bond strongly to glass, making it tougher for your wipers to disperse the Rain-X.
 

Cordoba

Forumguru
Joske: de teksten die je hebt gevonden zijn nogal twijfelachtig: men heeft het over ethanol (de alcoholsoort die ook in alcoholische dranken zit), en onder het kopje 'Isopropanol' begint men vervolgens over ethanol-rijk Rain-X.:banghead:

Ik krijg de indruk dat ethylsulfaat, ontstaan is uit chemische verbinding tussen ethanol en één of ander sulfaat, maar dat is een gok (ik ben geen chemicus, maar ook geen chemische onbenul). In elk geval lost de tekst een deel van het raadsel op.

Overigens voor de duidelijkheid, zelfs al zou Rain-X voor 95% uit alcohol bestaan, met daarin opgelost 5% werkzame stof, dan nog gaat het om de werkzame stof, en is de alcohol alleen geschikt om het glas schoon te krijgen, en de werkzame stof te laten hechten.

Overigens ook in de dunne-lagen-techniek en in de chips-technologie wordt alcohol gebruikt om een oppervlak te reinigen, zodat de materialen die je daarna aanbrengt goed hechten (dus precies het tegenovergestelde van wat Rain-X doet met water en glas: het zorgt immer dat de hechting juist minder is, waardoor water er makkelijker af loopt/waait).
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vanmiddag op de A1 tijdens de hevige regenval even illegaal een fotootje getrokken.

Je ziet meteen waarom ik er nooit meer over klaag - dat goedje doet uiterst goed z'n werk: je ziet de watermassa in veel kleinere druppeltjes opgedeeld worden, waarna het vrij snel verwaait. Ik denk dat ik het al weer een paar maanden voor het laatst gedaan heb (vlak voor de eerste vorst periode) en sindsdien heeft de auto nog een keer of wat de wasstraat gezien (waarvan de waxlaag ook een paar weken waterafstotend werkt, ook op de ramen)

Vroeger had er vanaf de spiegel een soort waterbaan gelopen, meestal iets schuin naar omhoog waardoor het zicht naar de buitenspiegel belemmerd werd. Met name 's avonds kon dit flink irritant zijn.

Overigens smeer ik de spiegel er ook altijd mee in, maar die moet ik toch vaak tussendoor even extra schoonmaken met een vochtig doekje (verwarmde spiegel laat ook sneller vuilresten aankoeken of aanharden, heb ik het idee)

regen.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo dat sneller aankoeken van vuil is met één draai aan de knop opgelost.:jaja: Ik heb normaal mijn spiegel instelling altijd op de rechterspiegel staan, zodat ik niet per ongeluk de linkerspiegel verstel, én de spiegelverwarming niet standaard aan gaat. Als ik de spiegelverwarming nodig heb, draai ik 'm (een poosje) naar de verwarmingspositie. De belangrijkste reden dat ik dat doe: het steeds opwarmen en afkoelen van de spiegels wil nog wel eens zorgen voor een spiegelverwarming die zich langzaam loswerkt van de spiegel. Door de verwarming alleen te gebruiken als ik 'm nodig heb, hoop ik dat probleem te voorkomen of zover uit te stellen dat ik er niets aan hoef te doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba en @turboturbo :
Voor de nieuwere auto's (vanaf FII en OII) geldt dat de spiegelverwarming nooit automatisch aangaat, ook al staat de knop bij het starten in de verwarmingsstand. Als je dan toch wilt verwarmen, moet je 'm eerst even uit- en vervolgens weer inschakelen, dan doet-ie het voor 10 minuten waarna hij weer uitschakelt. Heeft te maken met besparing op onnodige stroomverbruikers (eco en zo).
 
Niet helemaal....Mijn O3 spiegelverwarming staat altijd aan, behalve als ik de stelknop op de onderste stand draai. Zodra de knop op links of rechts staat blijft de verwarming aan... Best irritant!
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba ; goeie tip! Zo doe ik idd al. Echter als het regent (en dat deed het bijna de hele middag) schakel ik 'm vaak wel in, omdat de druppels dan eerder verdampen.
Anders staat de knop op L of R (goeie tip om 'm op R te zetten. Ik stoot er idd wel eens tegenaan. Laatst sprong de knop er zelfs in z'n geheel af, vlak bij een putdeksel :nailbiting:, toen ik wat lomp uitstapte!)
 
Bovenaan Onderaan