Regelmatig foutmeldingen

Patron

Senior Member
Vorige week is de mijne weer terug geweest voor storingen en montage van de isolatiemat (terugroepactie).
Ze hebben de Front Assist afgesteld en tot nog toe geen storingen meer. Ik zit nog op 1803 (heb de IV) en heb al een aantal weken dat ik wat OTA's krijg, maar daar merk ik verder weinig van.
Hopen dat het goed blijft gaan :D
 
  • Leuk
Waarderingen: MY00

michelangelo

Senior Member
Vandaag is mijn RS+ een hele dag bij de Skoda pimp geweest. Men heeft de wagen software bijgewerkt van 1804 naar 1896
Hardware: H56 ABT Hardware: H47 HBT Software: 2092 Navigatiedatabase: 22.1 Mediacodec: 3.1.4

Wagen lijkt weer helemaal in orde, Skoda Connect doet het weer, ben weer hoofdgebruiker, alles is weer beschikbaar.
Handleidingen laden weer, wageninstellingen ook. Achteruitrijcamera reageert vlotter en geeft geen zwart beeld meer.
Overall is de unit meer responsive dan in vorige versie.

Naar verluidt zijn er zo'n 20 verschillende updates overheen gegaan.

Ga het de komende 2 weken allemaal monitoren. Zodra er iets is meld ik me weer.
 

koesper

Nieuw lid
Afgelopen week voor de tweede keer problemen gehad met mijn Octavia iV, 't is een fijne wagen, tot het moment dat je de mobiliteitsservice moet bellen :(

Drie maanden geleden, nadat ik een poosje was blijven wachten in de stilstaande auto, gingen random allerlei meldingen af.
Waarschijnlijk was de spanning van de 12v accu te laag geworden, maar de monteur kreeg hem niet meer aan de praat en hij moest worden afgesleept.
Heeft bijna een maand bij de garage gestaan, omdat ze een of andere regelmodule moesten vervangen, maar die nergens op voorraad was.

Daarna heeft hij het dus twee maanden weer gedaan, totdat ik van de week weer meldingen kreeg. Toen zelf de accu nagemeten, was nog maar een volt of 8. Veel te laag dus. De hoogvoltage/PHEV accu was wel gewoon helemaal vol.
De monteur heeft hem toen, met een nood lader, wel aan de praat gekregen en ik heb hem naar de garage kunnen rijden.

Vandaag kreeg ik een belletje dat ik hem weer mag komen ophalen, maar dat ze eigenlijk niets hebben kunnen doen. Skoda zou er van op de hoogte zijn, en heeft ergens in het derde kwartaal hopelijk een oplossing. 't zou iets met een accubewakingssysteem te maken moeten hebben...

Als ik dit forum doorlees lijkt het er op dat ik niet de enige ben met problemen met de 12v accu. Hebben jullie het idee dat zo'n klein noodladertje verstandig is om voortaan in de auto te hebben liggen?
 
Afgelopen week voor de tweede keer problemen gehad met mijn Octavia iV, 't is een fijne wagen, tot het moment dat je de mobiliteitsservice moet bellen :(...................
Welk bouwjaar is de auto? Niet erg oud denk ik en nu al problemen. Vervelend, valt het nog volledig onder de garantie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bonyuri

Actief lid
Sinds vandaag ook "feest" in mijn Octavia combi 2.0 diesel DSG. Een hele resem oranje waarschuwingslampjes die aan blijven (en allemaal een beepje geven bij het starten): lane assist, front assist, airbag, start/stop, sos, cruise control). ..............
Ik had dit ook. Alle hulpsystemen zijn "offline" en alle lampjes op dashboard branden.
Auto is vandaag bij de dealer en nu blijkt dat de Airbag regelaar kapot is. Blij dat ik er niet meer rond ben blijven rijden, want een Airbag die niet afgaat is wel ernstig...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

koesper

Nieuw lid
Bouwjaar 2021, dus gelukkig nog onder garantie. Maar 't is gewoon hoop gezeik...

Bizar @bonyuri, dat die defecte airbagregelaar ook 'kermis' kan geven op je dashboard...
 

ertromp

Forumguru
Dat is het gevolg dat alle regelaars zoals die van dashboard maar ook de airbag regelaars in een netwerk hangen het zogenaamde CanBus. Er hoeft maar een verkeerde byte over de datalijn te gaan en een hoop ellende kado
 
Het is een drama, rij al 15 jaar Octavia, maar dit is werkelijk de allerslechtste. Dec 2020 op kenteken gekomen en sindsdien al 3x afgesleept en minimaal 5x extra naar de dealer omdat hij niet wil starten. Krijg allerlei storings meldingen, waarna het rode 3-hoekje blijft branden en er geen beweging meer in te krijgen is. Afgelopen zondag was het weer raak. Inmiddels weet ik dat ik de accuklem moet loshalen en na even wachten de klem weer kan vastmaken, meestal wil die dan wel weer starten. Dit is toch een drama, werkelijk ongehoord dat VW/SKODA dit niet kan oplossen. Alle opgebouwde goodwill van de afgelopen jaren is inmiddels weg, de volgende wagen moet ik maar zien of ik er een uit de VW stal neem. Alle plezier van deze mooie wagen (want dat is tie toch) is inmiddels weg.
 

Pindasaus

Forumguru
Als ik dit forum doorlees lijkt het er op dat ik niet de enige ben met problemen met de 12v accu. Hebben jullie het idee dat zo'n klein noodladertje verstandig is om voortaan in de auto te hebben liggen?
Wordt de accu wel geladen als de motor eenmaal loopt?

Dit zijn namelijk geen laders, maar starthulpen, bedoeld om de startmotor van stroom te voorzien. Zo'n starthulp heeft drie cellen in serie wat 11 V oplevert. Om een 12 V nominaal loodaccu op te laden heb je echter een hogere spanning nodig, zeg 14 V.
 
Laatst bewerkt:

Skoct4

Lid
Denk dat koesper bedoeld een nood starter voor als hij de accu weer leeg aantreft. Voor de zekerheid tot dat skoda eindelijk een oplossing heeft voor de problemen. Ik denk dat dit pas is als bij mij de km er weer zitten en een nieuwe auto kan gaan uitzoeken. De problemen met de navigatie die ik momenteel heb heb ik me ook maar bij neergelegd. Ik gebruik nu Android auto ondanks dat verbinding vaak wordt verbroken werkt hij een stuk beter als dat skoda spul. Ik ga dan ook zeker geen cent betalen aan online updates hiervan.
 

koesper

Nieuw lid
Inderdaad, zou een soort nood startertje zijn, om iniedergeval even de boordcomputers te starten zodat ik weer kan rijden op de elektrische motor. Zodra ik rij wordt de accu wel weer opgeladen.

Overigens stond ik hier wel van te kijken, dat hij -toen hij gestart was met de noodstarter van de sleepdienst- niet op de benzine motor ging, maar puur op de elektrische. Ook door hem in sportstand en maximaal bijladen te zetten vond hij het prima om gewoon op elektra te gaan, de benzine motor ging nauwelijks aan, en startte probleemloos weer op bij de stoplichten.

PS, @Pindasaus , deze geeft aan dat hij tot 19v kan leveren, maar 't is natuurlijk nooit veel sap, in zo'n klein dingetje.
 

Skoct4

Lid
Hoog voltage en laag amperage na starten zal hij gelijk weer aan de lader moeten, maar altijd handig hoor om in de auto te hebben. Ik begreep dat er veel octavia iv rijders problemen hebben met een spontaan lege accu doordat er spontaan een ventilator blijft draaien die je accu leegtrekt. Ik heb er met de iv nog geen last van gehad gelukkig, want zo,n automaat duw je niet even aan.
 

Detlev

Actief lid
Even een vlugge update, sedert mijn laatste garagebezoek, 18mei, hebben ze de infotainment module nogmaals gereset, sedert dan rij ik bijna zo goed als storingsvrij.
Ik heb nog een paar keer
" storing parkeerfunctie"

1x " sos is beschikbaar"

Voor de rest blijkt alles te werken en reageert vlugger dan vroeger.
Er zijn de laatste tijd ook veel updates geweest via de SIM.

De laatste update heeft zelfs een service check link gemaakt.
Binnen 3 weken gaat de auto in onderhoud, daarna heb ik een reisje naar NL gepland ;)
 

Bijlagen

  • 287090807_364865278964212_6330459044969325407_n.jpg
    287090807_364865278964212_6330459044969325407_n.jpg
    188 KB · Weergaven: 56
  • 288042613_1145577666288663_9141556770485434374_n.jpg
    288042613_1145577666288663_9141556770485434374_n.jpg
    170,2 KB · Weergaven: 56
  • 287120890_998284914191281_7123714031033343617_n.jpg
    287120890_998284914191281_7123714031033343617_n.jpg
    185,6 KB · Weergaven: 58

Patron

Senior Member
Goed om te horen @Detlev Net als bij jou heeft bij mij ook de laatste update gewerkt en rij ik storingsloos rond (klopt het af op hout). Scherm is wel wat trager soms na alle updates, maar dat nemen we voor lief.
 
Inmiddels weer 2 keer problemen gehad; vanmorgen kreeg ik de deur niet open, en na deze handmatig te hebben geopend bleek er niet gestart te kunnen worden. De hele accu was blijkbaar leeg getrokken door het electronische controle systeem. De ANWB werd door Skoda assistance ingeschakeld en kon de accu gedeeltelijk geladen worden, blijkbaar werd er niet genoeg bijgeladen door de dynamo. Met een extra accu op de bijrijdersstoel naar een dealer in Nijkerk gebracht. Terwijl ik hier stond te wachten werd ik gebeld door de dealer in Zwolle mbt de vorige storing. Ik kon hem gelijk melden dat ik inmiddels bij zijn collega's stond. Hij kwam met de melding dat er geen oplossing is voorlopig, blijkbaar zijn er in NL ruim 20 auto's met hetzelfde probleem en de leverancier van de elektronica moet een oplossing verzorgen alleen lukt dit nog steeds niet. Er wordt voor het derde kwartaal geen oplossing verwacht. Volgens de dealer gebeurd het bij de meeste auto's maar 1 of 2 keer, echter bij mij is het reeds de 15e!! keer. Nadat ik met de leen auto op de zaak ben aangekomen 2,5 uur later dan gepland, gelijk de lease maatschappij verzocht om een langdurige gelijkwaardige leenauto. Het vertrouwen is nu echt wel weg, steeds op de meest onmogelijke tijden start dit kreng niet. Volgens mij onverantwoord om hiermee op vakantie naar het buitenland te gaan.
 

Skoct4

Lid
Balen man als het al de zoveelste keer is zal de LM het toch wel op een akkoordje gooien met de dealer... idd dit wil je in het buitenland zeker niet hebben. Denk dat je al blij moet zijn dat leased je moet er toch niet aan denken dat je die auto zelf had gekocht van je spaargeld....
 
Bovenaan Onderaan