Regelmatig foutmeldingen en updates daarvoor

Jessedew

Forumguru
Dat is wel iets wat ik me afvraag. Wat als die echt leeg is, ik heb startkabels. Welke sluit je dan aan op die klem onder de motorkap? En is dat dan voldoende om hem even te laten zitten? Met de andere auto draaiend ernaast? Kwestie van contact aanzetten? Het is natuurlijk anders dan een verbrandingsmotor die je start. Of zou de brandstof motor uit zichzelf gaan starten als je contact aan zet? Ik heb weleens een lege accu van mn O3 gestart met startkabels, maar dit is net ff wat anders.

hemi24

Donateur
De auto heeft geen echte startmotor, maar wordt gestart met de elektromotor, dus feitelijk vanuit de HV-accu.
Echter heeft de wagen hiervoor wel eerst het 12V circuit nodig voor het opstarten van het boordnet.

Dus simpel met een startboosters of middels starthulp van een andere wagen starten.

Niet nodig om de kabels langer te laten zitten; zodra de wagen is gestart wordt de 12V accu weer bijgeladen vanuit de HV-accu.

Dat gebeurt al bij alleen contact aan, iets van 13,8 volt dacht ik. Of bijna 14. Weet ik niet meer precies.
Bij ready state gaat de spanning nog wat omhoog.

hemi24

Donateur
Bij “ready” is de auto klaar om te rijden; enkel een soort geheugensteuntje voor de bestuurder dat hij geen verdere starthandelingen hoeft te verrichten.
In die hoedanigheid wordt op dat moment ook de 12V-accu weer bijgeladen vanuit de HV-accu.

Bovenaan Onderaan