Rechter zijspiegel een kleintje?

Stripedkrijn

Forumguru
Ja verdomd, dat was/is ook zo. Die busjes zelf zijn niet duur. De verzendkosten weer wel, maar dan is het nog steeds goedkoper!! Kleur was verder goed hoewel mijn vriendin vertelde dat er IETS verschil zou zijn. Zelf niet gezien en verder, ALS er enig verschil zou zijn, dan zie je dat niet ivm de camouflerende vorm van de kap.
Nog even dit: als je het spiegelglas gaat plakken zet de spiegel dan zo goed mogelijk in de uiteindelijke stand voordat je het glas erop plakt. Bij mij kreeg ik een los plastic ondergrond die uiteindelijk de ondergrond van het glas zelf is. Als dat scheef zit krijg je het glas niet meer los vrees ik.
Ik heb de linker en rechterspiegel met elkaar vergeleken en daarna, dus na het handmatig globaal instellen van de nieuwe Engelse spiegel, het glas vastgezet. Eigenlijk wijst het zichzelf. De onderkant/ binnenkant van de spiegel zijn daarbij mijn ijkpunten geweest.
 

Hakar

Donateur
Heb de spiegel uit elkaar gepeuterd.
Spiegelglas was even pielen, je bent altijd een beetje voorzichtig, want je wilt niet dat het breekt.
Glas is er eentje met dode hoek, en we gaan eerst eens ervaren hoe dat werkt.

Glas er uit gepeuterd hou je dit over.
In de twee uitsparingen, en in het gat zitten de twee schroefjes die het draaimechanisme van het spiegelglas borgen.

IMG_20180509_175635.jpg


Twee kabeltjes van de spiegelverwarming, het draaimechanisme met stekker en een verzameling van spinrag stof en ander vuil.

IMG_20180509_175648.jpg


Aan de onderkant van de spiegel zitten twee schroefjes die het binnenframe van de spiegel borgen.
Voor dit klusje hoefden ze er niet uit, maar ach ik had de schroevendraaier toch in de hand, dus er uit.

IMG_20180509_180139.jpg


De kap van de spiegel los klikken doe je het best met wat zacht gereedschap bijvoorbeeld bekledinspateltjes.
Ik ben begonnen op de stengel die bij de grondplaat zit, op de kant die je nu niet ziet.
Beetje met beleid, en je voelt vanzelf wanneer de kap een beetje los komt.
De kant die hier in het zicht is ook even geholpen met een spateltje en je schuift de kap er zo af.

Dan houd je dit over.

IMG_20180509_180639.jpg


Naar wens schoonmaken of terzijde leggen.

Dit is het land van herkomst van het binnenwerk.

IMG_20180509_180717.jpg


Het van kleur voorzien en alle handelingen die daar bij horen volgen in een later stadium, moet eerst nog lak en aanverwante artikelen halen dan wel bestellen.
 

Hakar

Donateur
@Stripedkrijn

Heb jij een effen kleur auto?
Ik vind in mijn kleur aldaar enkel busjes van 200 ml en van de blanke lak enkel 200 ml bezfarebný lak.
De laatste is volgens mij geen 1 of 2 K
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is dat je de spiegelkappen niet in kleur spuit, maar bijvoorbeeld met een folie van 3M wrapt.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Hakar : Klopt. Ik heb ook 200ml busjes. Is meer dan genoeg voor 1 spiegelkapje.
En die moeilijke naam is inderdaad de Gloss. Is inderdaad gewoon 1 komponenten acryllak. Duurt een dag of wat voordat het helemaal uitgehard is. Verder prima lak. Hou wel de tijd aan tussen de verschillende laagjes. Ik had 4 laagjes kleur en 3 laagjes glans gedaan. Ziet er netjes uit. Kleur onder de warme kraan opgewarmd. Ongeveer 50°.
 

Hakar

Donateur
@Cordoba

Heb ik ook aan gedacht, en al eens geprobeerd met een onderdeel van een andere auto.
Was minder rond dan deze spiegels, maar echt strak was het resultaat niet.
Schoenmaker blijf bij je leest is het dan, en dan maar op het oog iets meer werk met dat wat ik wel machtig ben.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Hakar: Vreemd... Je kunt verwijzen naar mijn avatar Stripedkrijn en het feit dat ik op 13 februari 2018 via jan.slavicek@dofal.sk mijn bestelling van 200ml "Sedá 9151" en 200ml "Bezbarvý lak" heb geplaatst.
Ik heb trouwens een metalliek blauw-grijze kleur: Stone met.
De conversatie verliep in uitstekend Engels.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@Stripedkrijn met landenlijst voor registratie bedoel ik dat wanneer je probeert een account te maken, dit niet lukt.
Dit kan alleen voor de landen Polen en Slowakije.

Mail is al door de kabels onderweg naar Slovakia.
Nu maar hopen dat ik me een beetje begrijpelijk heb kunnen uitdrukken in het Engels.

Was wel mooi puzzelen dat Slowaaks.
Het is bijna Pools, maar dan net iets anders.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja is inderdaad puzzelen. Ik ben zo vrij geweest om gewoon een mail in het Engels te sturen met mijn vraag of ze de volgende kleuren ......... konden sturen. Kreeg keurig antwoord terug dat ze ook naar Holland leverden. Wel met vooruitbetaling maar dat is begrijpelijk. De contactpersoon daar was dus die Ján. Jawel, met streepje.
 

Hakar

Donateur
Nu nog even afwachten of er in Slowakije vandaag ook wordt gewerkt.
Ze kennen daar volgens allerlei feestdagen sites geen hemelvaart.

Daarnaast natuurlijk ook nog even de vraag of mijn mailtje niet in een spambox terecht komt aldaar.
 

Stripedkrijn

Forumguru
De mail werkt daar traag. Was bij mij ook vaak een dag onderweg. Dus ik gaf ze de tijd. Als je nul op request krijgt wil ik wel interveniëren en hen een verklarend mailtje er 8teraan sturen. Geduld is een schone zaak.
 

Hakar

Donateur
Oh, dat is nog snel.

Een Skoda dealer van de A punt familie doet er ongeveer drie weken over om je een antwoord te geven op een vraag per mail.
Een andere van dezelfde familie daarentegen mailt je binnen een uur terug.

Maar je hebt gelijk, Rust Alleen Kan U Redden.
 

Hakar

Donateur
Toch nog één vraagje.
Zit me een beetje in te lezen in hoe kunststof te spuiten.
Dat een goede voorbereiding het halve werk is weet ik uit ervaring.
Bij alles wat ik tot nu toe tegenkom in mijn zoektocht met koekel schuurt en ontvet men alles voordat men begint met het spuiten van lak.
Dit alles snap ik.
Dan gebruikt men overal een primer, voordat men kleur aanbrengt.

Mijn bescheiden mening is, er zit al kleur op.
Schuur deze niet te diep weg, en je behoudt je hechting.
De gewenste nieuwe kleur zal dan mogelijk een extra laagje nieuwe lak nodig zijn.

De kunststof onderdelen van keukenkastjes die ik in een ver verleden eens heb gespoten heb ik ook zo gedaan, en nooit problemen gehad met slijtende lak, of niet hechtende lak.

Deze kap is van ABS gemaakt volgens mij, behoeft die een andere aanpak?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Vanaf en inclusief "Mijn bescheiden" etc beschrijf jij precies zoals ik het zelf heb gedaan Ik heb geschuurd, eerst met gewoon HT en K papier. Droog zelfs. Daarna ontvetten met gewone Dasty en met goed warm water nagespoeld. Daarna schuren nat met druppeltje afwas en WP papier 320. En toen spuiten....
Viel wel mee in totaal!
 

Hakar

Donateur
Dankbaar voor je antwoord.

Nu nog even wachten tot Ján van zich laat horen, en dan verder met dit kleine maar leuke projectje.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Geen punt. Daarvoor ben je/ zijn we lid van de club. En mooi dat er dan automatisch bericht komt als er zich weer wat roert op het forum wat ons interesseert. Tot zover dan : Toedels!
 

Hakar

Donateur
Voor zover ik kan nagaan zit er kleur op, zie her en der wat zwarte plekken en vage zwarte vlekken waar zo te zien geen lak op zit.
Eentje springt er uit, daar is de overgang super recht, alsof daar de knijper op heeft gezeten tijdens het lakken.

Edit 12-05-18 9:25

Die vlekken en plekken zitten aan de binnenkant van de spiegel kap.
Buitenkant zit nog mooi strak in de lak.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Toch nog één vraagje.
Zit me een beetje in te lezen in hoe kunststof te spuiten.
Dat een goede voorbereiding het halve werk is weet ik uit ervaring.
Bij alles wat ik tot nu toe tegenkom in mijn zoektocht met koekel schuurt en ontvet men alles voordat men begint met het spuiten van lak.
Dit alles snap ik.
Dan gebruikt men overal een primer, voordat men kleur aanbrengt.

Mijn bescheiden mening is, er zit al kleur op.
Schuur deze niet te diep weg, en je behoudt je hechting.
De gewenste nieuwe kleur zal dan mogelijk een extra laagje nieuwe lak nodig zijn.

De kunststof onderdelen van keukenkastjes die ik in een ver verleden eens heb gespoten heb ik ook zo gedaan, en nooit problemen gehad met slijtende lak, of niet hechtende lak.

Deze kap is van ABS gemaakt volgens mij, behoeft die een andere aanpak?

Toevallig een poos terug iemand die ik van een ander merkforum ken, het advies gegeven om ongelakte kunststof trims éérst van een primer te voorzien, voor je de uiteindelijke kleur er op gaat zetten. Dat heeft ie toen nagelaten, met als gevolg dat het na een half jaar lelijk werd, daarom bij zijn volgende auto (en project) toch maar eerst de primer er op, en het resultaat was direct al beter, en blijft tot nu toe ook netjes. Zolang je maar minimaal de primer op gelakte kunststof laat zitten, hoef je niet opnieuw met primer aan de gang, aan de andere kant liever wat extra moeite en geld voor de primer en een goed eindresultaat, dan dat het na een poosje toch niet strak blijft.
 

Hakar

Donateur
Ik ben van plan de lak die nu op de kap in te schuren, en niet volledig weg te schuren.
Net als bij het schilderwerk aan huis en haard zeg maar.

Deed ik vroeger heel lang geleden ook alles kaal schuren en dan opnieuw gronden en aflakken.
Kostte me een vrije week en veel lak.
Heden ten dage door schade en schande en een lege portemonnee na die onderhoudssessies doe ik het alleen maar ontvetten licht schuren en lakken.
 
Bovenaan Onderaan