Rechter zijspiegel een kleintje?

Stripedkrijn

Forumguru
@Hakar
De spiegel die uit Engeland kwam had (uiteraard) een knik en was dus dode hoek.
Ik heb een set losse, verwarmbare, bolle, grote (large) spiegels (alleen het glas dus) besteld via Ebay bij "Worldcarmirrors".
Heeft het zelfde effect als spiegel met knik en ik vind het zelfs prettiger in gebruik.
Mijn eigen originele spiegel links -met knik- is nog redelijk dus ik heb het nieuwe glas nog niet over gezet. Gaat binnenkort gebeuren.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het voelt of één van de spiegels een afwijkend effect heeft op mijn brein.
Op de spiegels (met name rechts, waarin referentiepunten kan zien) lijk ik recht te staan.
Als ik daarna het plaatje in ogenschouw neem, staat Fab zo brak als een auto die al twintig jaar uit het lood is.
Dat ligt vermoedelijk niet zozeer aan de spiegel(s) als wel aan de van voor naar achter oplopende onderste raamlijn (bij mij nog een beetje versterkt door de hulpveren). Die werkt - in elk geval voor mij - misleidend, ook al rij ik al bijna 7 jaar in deze auto. Ik moet hem achterwaarts in een parkeervak bewust met de neus iets "teveel" naar rechts zetten, dan staat hij wel recht.
Wat soms ook wel helpt, is om me in de linkerspiegel te richten op de voegen in de bestrating t.o.v. de zijkant van de auto. Maar dat hangt uiteraard weer van het type bestrating af.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Canon-Eye
Ja ik ken dat gevoel en die onzekerheid. Maar inderdaad, met die nieuwe spiegel gaat het wat makkelijker. Ik heb vroeger ook een jaar of wat in een Audi A2 gereden. Omdat daarbij de wielen achter helemaal achteraan zaten kwam ik bij fileparkeren achteruit altijd verkeerd terecht. Om witheet van te worden want ik ga al een paar jaartjes mee met autorijden. Toen ingeruild tegen een Renault Laguna station en daar parkeerde ik tot op de milimeter.
En ja, ik ben ook altijd blij met voegen en andere hulplijntjes zoals stoepranden. :D
 

Hakar

Donateur
@Canon-Eye Heb het geprobeerd, maar visgraatverband en verschillende kleuroppervlakken van de bestrating geven ook een beetje heleboel Escher effekt.

@Stripedkrijn Dat van die jaartjes ken ik, en het gevoel witheet heb ik inmiddels kunnen temperen.
Ducato bus destijds zonder problemen kunnen achteruitsteken, R 4tje geen probleem, Passat geen probleem, Nevada geen probleem, Taunus geen probleem, Cuore stond altijd scheef, ik kon er niet aan wennen dat ik in de spiegels nog iets zag, terwijl mijn eigen kont eigenlijk al boven de streep stond. :banghead:

Gevoel in de Fab is weer anders, hoewel vrouwlief me vanmiddag liet weten dat achteruit het steeds beter gaat, dat achteruit op de oprit parkeren dan hè.
 

Hakar

Donateur
Ben sinds gisteren in afwachting van de levering van een Engelse rechter spiegel.
Enige issue kan nog zijn dat deze alleen maar elektrisch verstelbaar is, maar niet kan worden verwarmd.

Kleur is donkerrood, dus nog een mooi klusje om die in de Cappuccino of Sahara beige te krijgen.
Eerste stap is uiteraard beoordelen of die inderdaad zo gaaf is als op de foto.
Zo ja, glas er uit proberen te pielen, eventueel bedrading er uit, ontvetten, schuren eventueel nog weer ontvetten, primeren, ontvetten, schuren, lak spuiten, en afwerken met blanke lak.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoi @Hakar, mijn engelse spiegel had nogal wat krassen. Faabje was kennelijk gaan rollen. Maar met wat plamuur en eenvoudig schuur- en spuitwerk uit een rattlecan was het zo opgelost. Ik had de spiegel niet draadloos gemaakt. In zoverre dan, dat ik de bovenkap van de zwarte basis heb afgehaald. Die zit vast geklikt. Makkelijk nadien bij het spuiten: minder stof wat los komt. Ik heb dus uitsluitend de kap zelf behandeld. Moet lukken! Goed kijken. Kap moet naar boven toe verwijderd worden.
 

Hakar

Donateur
@Stripedkrijn

Ik had nog niet verder gekeken dan naar alleen het kunnen bemachtigen van een Engelse bestuurdersspiegel.
Had me dus nog niet verdiept in hoe en wat te gaan aanpakken.

Als ik het goed begrijp is de basis, dus de steel die aan de deur zit gemonteerd van de spiegel hetzelfde als van de standaard?
Lijkt me na een vluchtige check toch kleiner.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Nee, is kleiner en past dus niet. De gekleurde kap kan van de basis af. Die was bij mij matzwart en dat blijft ook zo. Ik had mijn verhaal eerder als opwarmertje geschreven.
 

Hakar

Donateur
Zojuist via trek en trees van onze goede ouwe Tante Pos kunnen zien dat het pakket waar de spiegel in moet zitten in ieder geval in Nederland is gearriveerd.
Vrouwlief is al weer een aantal uren met de Fab op pad, heb dus niet echt goed de boel kunnen bestuderen.
Gewoon even geduldig afwachten, morgen is er weer een dag.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Daar moet ik even naar zoeken. Gaat lastig nu want ik zit nu elders op mijn foon te pielen. Was eigenlijk gewoon Duplicolor maar dan via Tsjechië. Gewoon uit pure eigenwijzigheid heb ik de busjes lak dáár besteld omdat ik mij ergerde aan sommige prijzen die ze hier in Kikkerland durven te vragen voor zoiets.
Vanavond laat weet ik meer en kan ik reageren.
 

Hakar

Donateur
Kalm aan joh, tis warm zat.
Ga zo even pielen om de spiegel uit elkaar te halen.
Met jouw beschrijving moet het lukken.
 

Cordoba

Forumguru
Voor mensen die dit ook willen proberen: ook in Nederland staan er aardig wat Skoda's met rechts stuur op de sloop. (Rijden ze soms regelmatig aan de verkeerde kant op het vaste land?). Als je de site schadeautos.nl bezoekt, zorg dat je in het deel 'demontage' zit, en niet in het gedeelte "schadeauto's", want schadeauto's zijn auto's die na schadeherstel weer de weg op gaan. Selecteer het merk, model en bouwjaren waarin je zoekt, en je krijgt te zien wat er op de aangesloten bedrijven staat. Omdat de auto's met foto's zijn te bekijken, kun je dus vaak aan de interieurfoto's zien of het een links of een rechts gestuurd exemplaar is. (en of er dus een grote rechterbuitenspiegel op zit, of heeft gezeten)

:mad: Een poosje terug toen ik wat aan het zoeken was, kwam ik tussen de 5 en 10 rechtsgestuurde Fabia's tegen, als ik nu zoek, vind ik er niet één.
 

Hakar

Donateur
@Cordoba

Wat jij aangeeft klopt.
Een aantal weken terug toen dit topic HOT was, was ik ook zoekende, en vond er onder de schadeauto's in NL een aantal.
Echter was mijn portemonee leeg op dat moment.
Niet getreurd, linkjes opslaan en opnieuw beginnen.
Niks, njente, nada aan Fabia met rechts stuur te vinden, laat staan met een Engelse spiegel.

Ik had ook her en der wat plaatjes opgeslagen van diverse sites, en blijkt tot mijn verbazing eentje verhuisd te zijn naar de UK.
In de UK her en der wat sloperijen aangeschreven en uiteindelijk eentje gevonden die voor een redelijk bedrag wilde verkopen en opsturen.
Ik ga ècht geen € 100,-- ex verzending a € 32,-- for overseas shipping neertellen.
 

Cordoba

Forumguru
Precies, omdat zo'n grote rechterspiegel voor een redelijke prijs binnenhengelen een stuk makkelijker is als de boel al in Nederland staat, gaf ik dit ook aan. @Peter-036 voor dit moment is die info misschien niet heel nuttig, maar als iemand over een paar maanden dit wil gaan aanpassen misschien wel.
 

Hakar

Donateur
@Stripedkrijn

Dank, en dat zijn mooie prijsjes.
Past ook beter bij mijn portemonnee en bij het binnenwerk van de spiegel.
Dat laatste is ook geproduceerd in Slovakja.
 
Bovenaan Onderaan