Rechter zijspiegel een kleintje?

Niels83

Forumguru
volgens is het vnl omdat groter niet nodig is. en je makkelijker kunt in parkeren. volgens mij is 1 van de meest voorkomende schades dat spiegels elkaar raken.

Hey gaat niet om het fornaat maar om wat je er mee doet he.
 

Rallye

Forumguru
Als de spiegels elkaar raken bij het parkeren, had ik liever een hele grote spiegel: dan staat de andere auto verder van mijn lak en mijn deur.......

Ik kan mij nog spiegelschade voorstellen op smalle wegen met tegemoetkomend verkeer, maar dat is juist de linkerspiegel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het liefste spiegels die alle drie dezelfde bolling (lees: vergrotingsmaatstaf) hebben. Daarmee krijgt je brein - eenmaal aan een bepaalde auto gewend - altijd éénduidige informatie binnen met betrekking tot de afstand tot c.q. snelheidsverschil met een auto achter je, ongeacht via welke spiegel je die waarneemt.

Die paar cm extra-gebold glas aan het uiteinde van de linkerspiegel storen daarbij niet, die zitten buiten het hoofdgezichtsveld en zijn wel handig om de dode hoek achter de linkerschouder te verkleinen.
 

turboturbo

Forumguru
Mijn Octavia I heeft links en rechts grote spiegels, terwijl eenzelfde Octavia I een straat verderop weer een kleinere rechter spiegel heeft....

Was misschien ook een optie destijds.
Edit: althans bij de Octavia.
 
Ik heb een engelse spiegel gemonteerd. Heb geen last van vertekend beeld alleen als er een achter me rijd met hobby bon xenon dan wel.
 

Kiswum

Forumguru
Het topic is nog steeds hot, ik vind het zelf lelijk doordat het niet synchroon is. Het liefst heb ik nu 2 gelijke spiegels, net als bij onze Octavia 2. Als ik de kans krijg, dan ga ik nog wel een Engelse spiegel erop monteren. Volgens mij kunnen de spiegels best wel ver naar binnen en buiten draaien.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoihoi, intussen heb ik een rechter Engelse buitenspiegel binnen. Uit elkaar geplukt, schoon gemaakt en de kap netjes in kleur gespoten. Nu weer in elkaar gezet en klaar om te worden gemonteerd.
Ik heb ooit ergens gelezen dat er 2 verschillende stekkers zijn om de spiegel aan te sluiten binnenin het portier. Weet iemand of er een bepaald bouwjaar is waarbij een algehele omschakeling is gebeurd, of is het slechts een kwestie van uitrustingsniveau: met of zonder spiegelverwarming waarbij je met verwarming 2 draden extra zou moeten hebben en dus mogelijk een groter aansluitblok??
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Even een update betreft kleine rechter buitenspiegel. De nieuwe grote Engelse spiegel zit erop en werkt prima. Voorzien van een nieuw zelfplakkend verwarmd spiegelglas. Afstelling werkt feilloos.
De stekker was ook eentje van het grote formaat. Kon zo ingeprikt worden. In beide gevallen verwarmde spiegel.
 

turboturbo

Forumguru
@Stripedkrijn he dat is goed nieuws. Je bent volgens mij een van de weinigen die het daadwerkelijk aangedurfd heeft.
De kijkhoek zou nl zo anders zijn dat je er niets aan zou hebben. Merk je daar iets van? Zit er überhaupt verschil in vergeleken met de kleine behalve de afmeting?
 

Canon-Eye

Forumguru
Je bent volgens mij een van de weinigen die het daadwerkelijk aangedurfd heeft
Begin 1982 was mijn nieuwe auto van de zaak een Opel Ascona hatchback (de eerste voorwielaangedreven Ascona) en daarvan was de rechterspiegel niet zozeer kleiner als wel een stuk boller dan de linker. Dat gaf meer overzicht rechts achter en naast je, was de redenering. Alleen ik vond dat helemaal niks vanwege het voor mij veel te grote verschil in diepte en perspectief.

Gelukkig bouwden ze in Engeland hetzelfde model onder de naam Vauxhall Cavalier, dus via onze Engelse tak daar een rechterspiegel bij de dealer laten halen en als pakje in de lekbak bovenop een tanktrailer met de ferry meegegeven.
Per saldo had ik dus links en rechts spiegels met dezelfde bolling en dat is wat mij betreft prima; in het ideale geval komt die ook overeen met de binnenspiegel zodat een auto achter je in elke spiegel even groot is en dus even ver weg lijkt.
 

peterhuppertz

Forumguru
Mijn Octavia I heeft links en rechts grote spiegels, terwijl eenzelfde Octavia I een straat verderop weer een kleinere rechter spiegel heeft....

Was misschien ook een optie destijds.
Edit: althans bij de Octavia.

Mijn vrouw reed een O1 GLX uit 2000, ik reed in diezelfde tijd een O1C Elegance uit 2001. Zij had een klein rechterzijspiegeltje, ik niet.
Ik dacht altijd dat ze daar kennelijk op een bepaald moment vanaf waren gestapt.

Was maar goed ook, want als we naar Engeland gingen, was dat toch met mijn auto.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@ turboturbo: Hoihoi! Dat was inderdaad mijn angst ook. Dit nadat ik ergens op dit forum een bejaarde bijdrage had gelezen van iemand die dit ooit had geprobeerd en zijn conclusie uiteindelijk was dat de spiegel niet af te stellen was!!
Ik ben gelukkig behoorlijk eigenwijs dus eind vorig jaar heb ik via Google in Engeland een sloopspiegel "wing mirror", "drivers side" , "heated" "Fabia 1" opgepikt.
Ik denkt wel dat het belangrijk is om zoveel mogelijk dezelfde spiegel te zoeken. Dus met name wel of niet verwarmd.
De Engelse spiegel was beschadigd door forse krassen, waarschijnlijk een koprol.
Ik had totaal geen problemen met afstellen. Was bij mij Plug and Play. Als ik schatten moet, dan zijn zowel het blikveld als de afstelmogelijkheid identiek aan het kleine spiegeltje. Maar je hebt wél een groter "scherm" ter beschikking gekregen dus het is allemaal een stuk makkelijker te zien.
Dus eerst links apart afstellen. Daarna rechts apart. Dat is de basisafstelling. En daarna kun je weer samen met de linker om het jezelf gemakkelijker te maken.
Het mechaniekje aan de binnenkant zit met drie Parkertjes vast. In het geval dat de basisafstelling niet voldoende zou kunnen worden bijgesteld, zou ik ofwel het mechaniekje van de oude kleine spiegel hebben overgebouwd ofwel met wat vulplaatjes het Engelse mechaniek hebben afgesteld. Gelukkig niet nodig. Zelfs de kleurcodes van de draden waren identiek. Ik heb dat verder niet uit elkaar gehaald. Alleen dus het mechaniekje eruit gehaald om de spiegelkap los te kunnen halen en daarna gewoon weer terug gemonteerd. Hier en daar als afsluiting wat contactspray gespoten tegen de corrosie.
Lak samen met glans heb ik trouwens gekocht en besteld in Tsjechie. Kleur van mijn koets is 9151.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Nog even dit: het loont vaak de moeite om rechtstreeks op zoek te gaan naar een sloop in Engeland of Ierland.
Daar lopen relatief veel Skoda's.
Kenwoorden: car breakers, skoda fabia type , right door mirror (heated)
Maar ebay.co.uk doet het ook goed.
Er komen zo af en toe wat likes binnen. Waarvoor dank! Hieruit blijkt dat meer mensen dat kleintje maar raar vinden.
Je zou natuurlijk ook 2 kleintjes op je auto kunnen zetten.
Dan ben je echter wel hardcore bezig.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik rij nu een week of twee met die grotere spiegel rechts rond: Het is een verademing! Zoiets als het verschil tussen een kleine 80cm TV en een 100cm. En dan op afstand! Vooral in de stad scheelt het. Onbegrijpelijk dat ze er ooit een klein spiegeltje op gezet hebben. Aan verschil in kosten kan het niet echt gelegen hebben.
 

Huibdos

Senior Member
Na mijn Passat met 2 brede spiegels een Seat met ee kleine rechterspiegel. Een drama met achteruitrijden. Blij dat mijn Skoda weer 2 normale spiegels heeft (anders had ik het vervangen bedongen bij de aankoop)
 

Stripedkrijn

Forumguru
Er zijn dus meer mensen die de ukkie-spiegels een drama vinden. :D
Ik kan mij overigens niet voorstellen dat die RHD spiegels inwendig echt veel zullen verschillen van LHD spiegels. Als ik fabrikant van auto's zou zijn, en zeker als van budget auto's zoals Skoda, dan had ik voor universele spiegels gekozen. En zeker de rechter en linker spiegels op de Fabia even groot. En bovendien identiek te gebruiken bij zowel links als rechts stuur. Waarschijnlijk is het "past niet want het is Engels" verhaal de wereld in gekomen doordat iemand niet wist hoe je de basisafstelling van de spiegels moest doen. Wel goed zoeken in het VK. Die elektrische spiegels kosten daar nogal wat. :(
 

Hakar

Donateur
Na mijn Passat met 2 brede spiegels een Seat met ee kleine rechterspiegel. Een drama met achteruitrijden. Blij dat mijn Skoda weer 2 normale spiegels heeft (anders had ik het vervangen bedongen bij de aankoop)
Herkenbaar.
Ik krijg zelfs een verlengde Ducato recht achteruit geparkeerd op onze oprit, welke we in één stuk hebben aangelegd met de buren.
Niet super ruim, maar voldoende voor het huis en tuin verkeer.
Ben toch nog steeds aan het oefenen om Fabje recht achteruit te krijgen.
Het voelt of één van de spiegels een afwijkend effect heeft op mijn brein.
Op de spiegels (met name rechts, waarin referentiepunten kan zien) lijk ik recht te staan.
Als ik daarna het plaatje in ogenschouw neem, staat Fab zo brak als een auto die al twintig jaar uit het lood is.
 
Bovenaan Onderaan