Rechter zijspiegel een kleintje?

Ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda Fabia uit 2006.
Het viel me op dat de rechter zij spiegel kleiner is dan de linker.

Weet iemand waarom het merk met de slogan "Simply Clever" dit heeft gedaan?
 

Leandro

Senior Member
Geen idee, maar mijn vriendin heeft sinds een maand de combi en ook die spiegel heeft de afmeting van een postzegel. Zelf rij ik voor mijn werk in een Caddy en is het altijd wel weer wennen in de skoda. Ben ook wel benieuwd of daar oplossingen voor zijn?

Misschien een spiegel van een engelse auto overzetten? Die zal rechts een grote hebben en links een kleine? Iemand een idee of die te bestellen zijn?
 

Afrit13

Forumguru
Een spiegel van een Engelse auto levert denk ik een probleem op met de hoek waarmee je in de spiegel kijkt. Afstelling is daarvan natuurlijk gericht op de rechtstoel ipv de linkerstoel.
 

Zwapp

Forumguru
Ik ken dit ook van de Ibiza uit 2001, daar waren er ook mensen bij die een Engelse spiegel er op monteerde, is technisch dus wel mogelijk!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik begrijp ook niet waarom dit gedaan is. Op een of ander Škoda forum, ik weer niet welke, heb ik ergens een heel verhaal gelezen over iemand die ook een Engelse spiegel had gemonteerd. Het ding bleek gewoonweg niet af te stellen omdat het binnenwerk met afrekening was afgesteld op rechts stuur. Het kon ook niet veranderd worden... Ergens aan het eind van de discussie werd als oplossing een "Pariser taxi Seitenspiegel" genoemd. Die zouden dan in Duitsland te krijgen zijn.
Nogmaals geen idee wat dit is en óf het wat is. Hoe dan ook, als iemand een oplossing weet voor deze rare minispiegel dan hou ik mij aanbevolen. Ik heb nog nooit een Škoda Fabia rechter buitenspiegel uit elkaar geplukt. Misschien is het binnenwerk aan te passen. Iemand een kapotte r.buiten spiegel om te experimenteren liggen?
 

Cordoba

Forumguru
En ook bij Seats van deze generatie hetzelfde probleem, achterliggende gedachte is dat kleinere buitenspiegel minder verstoring van de luchtstroom langs de auto oplevert, dus een betere Cw-waarde en lager brandstofverbruik.
 

EdK

Forumguru
Het is een lange periode heel normaal in het VAG concern geweest om een wagen met normale en kleine spiegel af te leveren.
Of het met de CW waarde te maken had of gewoon met een stukje bezuiniging weet ik niet, ben alleen blij dat ze er ook weer vanaf zijn gestapt en nu 2 indentiek grote spiegels op de wagen monteren
 

Canon-Eye

Forumguru
Weet iemand waarom het merk met de slogan "Simply Clever" dit heeft gedaan?
Is een tijdje in de mode geweest, daar hadden meer merken last van. De linkerspiegel werd vermoedelijk belangrijker geacht vanwege het inhalen.
Het is op te lossen door een rechterspiegel van Engels model te bestellen - die was dáár juist groter... :pardon:
 

Bas Jansen

Senior Member
Waarom is de vraag iid, veel vag autots hebben dit gehad in het verleden.
Op hey volksforum waar op zat toen ik nog een golf had waren er ook leden die engelse spiegels erop zette.

Nu rij ik al ongeveer 8 jaar skoda, zelf vorig jaar een combi erbij gekocht en de vrouw rijd nu in de hatchback.
En die kwam vorige week pas tot de conclusie dat de rechterspiegel kleiner was :maakmegek:
 

Bas Jansen

Senior Member
@Rallye

Een jaar?
Die skoda hebben we al bijna acht jaar en ze rijd er ookal 8 jaar mee.
Alleen sinds 2 jaar trouwens is het "haar" auto en rijd ze er dagelijks in.

Vrouwen en auto's zeggen ze dan hé.

Net zoiets als "er branden ALLEMAAL lampjes op het dash" ik: "welke lampjes dan en hoe lang (al)?" Vrouw: "nou na het starten branden ALLE lampjes, en dat heeft ie nog nooit gedaan" ik: "en ze gaan ook weer uit?" Vrouw: "ja heel eventjes en dan gaan ze uit, gisteren zag ik het en vanmorgen ook en vanmiddag deed die het ook weer. Wat kan dat betekenen, is dat erg?" ik: ":banghead:"

Verder een schat van een vrouw hoor!
 

EdK

Forumguru
Waarschijnlijk heeft ze nu na 8 jaar het licht gezien......:pieker:
Maar zou maar uitkijken, binnenkort gaat ze zien hoe lelijk je bent en welke fout ze hiermee heeft gemaakt....:deuk::deuk::dankje:
 
Het schijnt trouwens zo te zijn dat links een "gewone" spiegel is en dat er rechts nog 'n extra stuk dodehoekspiegel aangeplakt zit, waardoor deze groter is. Geen idee of dat klopt, maar wie weet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij was (en is) juist de linkerspiegel voorzien van een dodehoeksectie: de buitenste centimeters zijn iets extra gekromd.
Als ik me goed herinner waren de kleinere rechterspiegels in hun geheel iets boller, daardoor dus met een beperkt groothoekeffect.
 
Volgens mij was (en is) juist de linkerspiegel voorzien van een dodehoeksectie: de buitenste centimeters zijn iets extra gekromd.
Als ik me goed herinner waren de kleinere rechterspiegels in hun geheel iets boller, daardoor dus met een beperkt groothoekeffect.

Links. Rechts. Blijft lastig....
 

Sportline

Senior Member
Er staat mij iets van bij dat het te maken heeft met de comfort van de bijrijder, als je op de bijrijdersstoel zit heb je geen last van de koplampen van de auto achter je. Of dit echt zo is weet ik ook niet...
 
Bovenaan Onderaan