Rdw terugroepactie

Huibdos

Senior Member
Dan snap ik nou waarom mijn auto nog steeds aangemerkt staat als:
"Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen"
Bij de RDW wisten ze dat er een vervolg op komt :(
 

duimp

Lid
update

mijn egr wordt kosteloos vervangen, had dit niet verwacht maar uiteraard erg blij mee.
Nette service van Volkswagen/Skoda
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik doe dus voorlopig even helemaal niets aan de Fabia-motor, eerst maar eens rustig afwachten wat er uiteindelijk aan totaalupdates uitkomt en dan zien we wel weer.

Tenzij... er zich de in financieel opzicht Gouden Gelegenheid aandient om hem in te ruilen voor iets anders dat aan mijn nu geldende wensenpakket voldoet:
  • geen diesel meer (benzine of hybride, eventueel vol-elektrisch maar dan wel minstens 500 km bereik zonder aanhanger),
  • voldoende trekgewicht (minimaal 1200kg geremd),
  • automaat (voorkeur voor klassieke koppelomvormer - die dsg-achtige vertrouw ik niet meer zo),
  • dakhoogte beperkt ivm tillen kajaks (dus liever geen suv-achtige).
Kortom, die Fabia blijft nog wel even denk ik...:pardon:
 
Fabia greenline uit maart 2011 hier. Tijdje geleden 'de brief' ontvangen maar net als velen deze maar even op de grote stapel gelegd. Inmiddels is het tijd voor een kleine onderhoudsbeurt en ik kreeg van de dealer de aanbieding om tegelijkertijd de update te laten uitvoeren. Dealer gaf aan dat het geen problemen zou moeten geven dus ik ben akkoord gegaan.

Na telefoongesprek toch hier maar even een kijkje genomen en ik zie veel wisselende berichten. Vervolgens de dealer teruggebeld om aan te geven dat ik de update toch maar even wil afwachten.

Dealer zei mij dat ik 2 jaar garantie krijg op 11 onderdelen (waaronder EGR, maar ook andere 'brandstofonderdelen') als ik de update laat uitvoeren. Doe ik de update niet moet ik formulieren ondertekenen waarin ik bevestig dat ik heb afgezien van de update. De garantie krijg ik niet als ik de update niet uit laat voeren. Had ook al wel iets gelezen over deze 'nieuwe garantie':

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2017/schade-door-update-komt-voor-rekening-volkswagen

Dealer zegt dat ze al honderden updates hebben gedaan en niemand is teruggekomen met klachten. Waarop ik zei dat het natuurlijk aan de andere kant ook wel een naïeve gedachte is dat men wel 2 jaar extra garantie geeft als er volgens VAG geen gevolgen zijn voor EGR e.d. gaf de dealer aan dat dat gewoon ter verzekering is. De media (radar, consumentenbond) blaast enkele probleemgevallen op en door de garantie te bieden wil VAG alleen maar alle onderzekerheid wegnemen...

Hoe kijken jullie tegen deze garantie?
 

Huibdos

Senior Member
Een EGR storing kan lang wegblijven, maar eens komt hij toch.
Na de 'update' heb je 2 jaar garantie, ofwel de gelegenheid te overwegen of je de Fabia laat tunen en de EGR dicht te laten schrijven.
Als je daartoe besluit, weet ik zeker dat je het al veel eerder had willen laten doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
moet ik formulieren ondertekenen waarin ik bevestig dat ik heb afgezien van de update
Zoiets zou ik op dit moment onder geen enkele voorwaarde ondertekenen. Ik zou nu nog niet definitief willen afzien van de update, maar ik verbied de dealer wel om deze nu (al) uit te voeren. Gewoon onderhoud plegen en verder overal afblijven - mijn eindbeslissing komt later...
 

oco1979

Forumguru
elk zijn ding,maar laat deze update niet uitvoeren,al hier genoeg gepost waarom niet.
Zijn er met geen problemen ja,maar ook genoeg met problemen.
 
Heb de update wel laten doen, maar sta nu al voor de tweede keer bij de dealer in één week tijd. Vorige week de EGR-klep al laten vervangen (onder garantie), vandaag weer een storing motormanagement. Ben benieuwd wat het nu weer is.
Volgende week maar even langs VVT in Marum.

Update: de melding komt van het roetfilter. Er wordt nu eerst een dis-melding gedaan bij PON?
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Chatslet

Forumguru
De afweging is heel simpel:
Nu werkt je auto naar behoren. Hij loopt zuinig en benaderd zelfs de fabrieksopgave, je hebt voldoende koppel en als je veel snelweg kilometers maakt komt die EGR klep nog lang niet in zicht. Dat er bij de RDW een terugroepactie staat aangemeld maakt niet dat jouw auto ineens minder presteert. Je krijgt ook geen problemen of iets.

Laat je hem wel updaten dan heb je ten eerste minder vermogen en ten tweede een hoger verbruik. Dat staat sowieso vast. Daarnaast heb je de onzekerheid over de EGR klep. En twee jaar garantie of niet, wat als het na 2 jaar en 1 maand gebeurt?

Ofwel, je hebt een goed werkende auto. Waarom wil je daar aan laten kloten met alle nadelen en onzekerheden die daarbij horen?
 
Collega van me heeft m toch laten uitvoeren, stond binnen twee weken met een kapotte EGR-klep weer bij de garage. Onder garantie vervangen gelukkig. Andere collega deed er zes weken over. Daarna stond ie ineens langs de kant.
Kan allemaal toeval zijn, maar ik waag het er nog steeds niet op, sorry.

Overigens rijden beide auto's wel een stukje zuiniger sindsdien, maar beiden merken beduidend minder vermogen te hebben.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zuiniger volgens de boordcomputer, of gemeten aan de pomp? Mijn O2, 1.6TDI rijdt namelijk sinds het ontsjoemelen volgens de boordcomputer veel zuiniger, zo'n 10%. In werkelijkheid is het verbruik niet meetbaar veranderd. Het vermogen is ook niet merkbaar veranderd. Wat de EGR klep betreft, die heeft het na het ontsjoemelen nog zo'n 9 maanden volgehouden, en 30.000 kilometer. In totaal bijna 260.000km, da's toch al twee keer zo veel als m'n vorige auto (Opel), dus of die kapotte klep nu met het ontsjoemelen te maken heeft, ik zou het niet durven zeggen.
 

Frebel

Nieuw lid
Na veel wikken en wegen onlangs mijn Fabia 1.2 tdi uit 2012 met 225000 km. laten ontsjoemelen, en na ongeveer 3 weken had de EGR klep de geest al gegeven.

De dealer in Winschoten heeft mij goed voorgelicht over de garantie na de update, en toen ik met mijn kapotte EGR klep bij de garage kwam was er ook geen enkele discussie en de klep werd binnen 1 dag onder garantie vervangen.

Met het gedrag van de motor na de update ben ik minder tevreden, de auto rijd niet "vlot en soepel" meer en het verbruik is ook hoger.
De reactie van Pon betreffende deze klachten is ronduit stuitend "Uw gevoel over het rijgedrag komt door de vele negatieve berichten over de update".
Met ca. 35000 km. per jaar zal ik toch inmiddels wel weten hoe mijn auto rijd? ( begin ik toch bijna aan mezelf te twijfelen).

Ze zullen wel met een hele goede aanbieding moeten komen voordat ik mij nog eens door VAG/PON in de maling laat nemen. Jammer want de dealer heeft er alles aan gedaan om het probleem op te lossen.
 

MacManiac78

Forumguru
Duidelijk verhaal van Frebel. Wat ook in de overweging meegenomen dient te worden is dat de "garantie" alleen van toepassing is als de altijd dealer onderhouden is geweest. Het is niet dat VW zijn naam hoog moet houden, VW is VERPLICHT de auto's te laten voldoen aan de regelgeving. Die garantie geven ze ook niet uit coulance, die garantie geven ze af omdat er een HELE VETTE claim boven hun hoofd hangt. Bieden van garantie is dus domweg "indekken".
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Moest je weten hoeveel injectoren,egrklep-koelers,gasklep enz... tegen betaling hebben gestoken na software update waar mensen niet weten dat een soort garantie op zit na sjoemelsoftware te vervangen en mogelijks garages die onder garantie toch doorrekenen naar klant, 2 x aan de kassa passeren noem ik dat, deden ze vroeger al en gaan ze nu verzekers ook nog doen......
 

laagvlieger

Forumguru
Hier ook twee weken geleden laten ontsjoemelen. 500 km verder en ik merk tussen 1300 en 1800 toeren zelfs verbetering. Na het overschakelen neemt die motor merkbaar beter op. Daarna (in het middengebied) lijkt die inderdaad wat minder gretig, maar voor mij niet storend. Over het verbruik kan ik nog niets zinnigs vertellen.
 

duimp

Lid
ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk, bij mijn vorige fabia bouwjaar 2011 was dit wel zo maar bij de huidge fabia merk ik niets. Hopelijk blijft dit ook zo.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toch wel opvallend, al die verschillende reacties en ervaringen, zou dat nou toch een bepaalde mate van subjectiveit zijn, of reageren niet alle auto's hetzelfde op zo'n update?
 

duimp

Lid
ik geloof wel dat veel mensen die dit allemaal lezen en dan onbewust beinvloed worden. Misschien stellen ze elke auto toch nog iets anders af of zou dat echt niet kunnen na de update?
 

oco1979

Forumguru
zal afhankelijk zijn van de staat van het voertuig of deze al dan niet al reeds vervuild is.
individueel gaan ze in garage wel niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan