Rdw terugroepactie

eriktv

Forumguru
De regels kunnen altijd veranderen natuurlijk, maar een gerennomeerde tuner kan hem ook met hetzelfde gemak weer 'terugschrijven'.

Sowieso vraag ik mij af hoe mijn simpele dorpsgarage dan in de software moet gaan uitvinden of de EGR-klep weggeschreven is :sterretjes:. Moet dan haast al met aanvullende emissiemetingen gaan gebeuren, wat vast weer grote investeringen in apparatuur vereist.
 

GJS

Senior Member
Hier ook niet maar ik heb de update dan ook niet uit laten voeren.
Vind het trouwens vreemd dat er nu ineens zoveel mensen zijn die geen verschil merken en waarbij ook het verbruik hetzelfde is.
Kan bijna niet of zou er nu ook al gesjoemeld worden met de ontsjoemel update?
 

bobracing

Forumguru
Of het zit gewoon tussen de oren !?!?

Eerlijk waar heb al in vele auto's gereden en gehad prive. Als ik wat rubbertjes of stangen vervang aan de ophanging voel ik dat, je merkt ook verschil in de zomer en winter met verbruik en vermogen. Maar met deze update die puur wat test regels eruit gooit merk ik geen verschil. Dit is ook gewoon getest door het RDW e.d. anders mag de terugroep actie niet eens uitgevoerd worden.

echt ik zeg niet dat het niet kan zijn maar ik zeg puur dat vele mensen niet verder kijken dan hun neus lang is!
Als voorbeeld.

Mijn 1.2TDI is van 2013 en heeft nu 163.000km erop zitten en nog de eerste EGR klep. Tja dit ding gaat een keer kapot!! Bij mijn vorige fabia pas bij 224.000km! Bij andere eerder. Ik heb de terugroep bij 161.500 ongeveer laten doorvoeren schat ik. De kans dat mijn EGR nu na de aanpassing kapot gaat is GROTER dan ervoor, logisch want al die rot dingen gaan een keer kapot! Dus als mijn EGR nu kapot gaat bij 172.000km ligt dat puur aan de software??? Dus niet he... Die dingen gaan gewoon kapot doordat ze by design slecht zijn gemaakt en vuil worden en dus kapot en vast lopen. Daar hebben de 161.500km meer schade bij aangericht dan na de software update :)

Althans zo kijk ik er tegen aan, en als je EGR tegen zijn einde loopt kan je vebruik inderdaad meer worden auto minder vermogen hebben... en nee dit heeft dan niks met de sjoemel software te maken :)
 

CharlesTucker

Forumguru
De mijne (weliswaar een O2, met de 1.6TDi) een weekje voor de vakantie laten ontsjoemelen, en ook tot nu toe geen problemen. Geen merkbaar vermogensverlies. Voor wat betreft brandstofverbruik moet ik een slag om de arm houden, vanwege de vakantie was de manier van rijden, omstandigheden en zo, kompleet anders dan mijn normale gebruik. Vermogen zal wel goed zijn, er komen behoorlijk steile hellingen voor in Cornwall. Vanaf de supermarkt terug naar de camping bijvoorbeeld, zeker 10% omhoog, en dan bovenaan een stoplicht wat meestal rood was, de O2 gaf geen krimp. Onderweg ook wel hellingen van 16% gezien, en sommigen, zonder waarschuwing, wel meer schat ik in. Alles bij elkaar sinds de update zo'n 4000 km gereden, waarvan 3000 vakantie en 1000 normaal woon/werkverkeer voor de vakantie. Geen problemen (in totaal heeft de auto er nu 240.000 km opzitten).
 
Een bekende heeft momenteel ook de update gedaan maar daar blijkt vermogen van 75 pk naar 60 pk te zijn gegaan. Hij heeft nu wel gelijk chiptunning laten plaatsen en kreeg als tip om de EGR weg te laten schrijven.
 

ertromp

Forumguru
Een bekende heeft momenteel ook de update gedaan maar daar blijkt vermogen van 75 pk naar 60 pk te zijn gegaan. Hij heeft nu wel gelijk chiptunning laten plaatsen en kreeg als tip om de EGR weg te laten schrijven.
Vreemd verhaal zeg
Is de auto voor en na op de rollenbank geweest?
 

oco1979

Forumguru
Mijn ervaring en deze van collega's.
Gezien wij service/assistance voor niet nader genoemde importeur doen ;).
Merken we toch dat er na update er wagens langs de kant staan.
egr is een probleem en ga zeker defect binnen bepaalde tijd.
Maar deze werkt meer(sta bijna altijd open en blijft zo) gevolg van de "reeds" vervuilde egrklep deze nog meer zal vervuilen en "eerder" defect is.
Moest je deze bij een nieuwe voertuig toepassen kan dat wel enig verschil geven.

Mijn briefje lig op de kast,lig daar goed,nog geen update uitvoeren,wel ga die binnen voor een andere update :D

Men is gewaarschuwd om het beter niet te doen.
 
Hij is er pas achtergekomen mbt vermogen bij vagtechniek....wilde graag meer power en kreeg ie te horen dat er maar 60 pk opzat en hoogstwaarschijnlijk door de update zou komen. Daar kreeg ie ook te horen om de EGR weg te laten schrijven en samen goedkoop zou zijn. Betaalde 300 euro.
 

Huibdos

Senior Member
Mijn Octavia 1.6 TDI is nu ook ontsjoemeld. Geen merkbaar prestatieverlies, zelfs de verbruikswaarden lijken hetzelfde.
Het enige dat me opviel was een (zacht) diep brommetje. Maar de ontsjoemeling ging tegelijk met grote beurt/APK/nwe distributie, dus daar kan het ook in zitten.
Zou het kunnen dat met de nieuwe software de turbodruk iets verhoogd is, om klachten over prestaties te voorkomen? Zo zou ik het waarschijnlijk hebben opgelost?
 

oco1979

Forumguru
Mijn Octavia 1.6 TDI is nu ook ontsjoemeld. Geen merkbaar prestatieverlies, zelfs de verbruikswaarden lijken hetzelfde.
Het enige dat me opviel was een (zacht) diep brommetje. Maar de ontsjoemeling ging tegelijk met grote beurt/APK/nwe distributie, dus daar kan het ook in zitten.
Zou het kunnen dat met de nieuwe software de turbodruk iets verhoogd is, om klachten over prestaties te voorkomen? Zo zou ik het waarschijnlijk hebben opgelost?

dat zal roetprobleem in egr niet oplossen
 
Ik heb zelf mijn briefje mbt update weggegooid en zolang de auto nu goed loopt en niet verplicht is om de update uit te voeren laat ik het gewoon zo staan...zekere voor het onzekere
 

duimp

Lid
2 weken mijn skoda fabia naar de garage gebracht voor de update, sinds afgelopen een storingslampje van het motormanagement. Laten uitlezen bij een beunhaas en nu komt storing P0405 naar voren. Heb gisteren een heel stuk gelezen van de consumentenbond (dat er meer mensen last hebben van problemen) en nu blijkt er een soort garantie te zijn van VW. Moet volgende week auto laten uitlezen bij de dealer en dan gaan ze beslissen of dit onder de garantie valt.

Zal mij benieuwen.
 

bobracing

Forumguru
Echt mensen denken jullie nu echt dat VAG groep zo dom is om een update te doen waardoor er meer kapot gaat, zij hebben ook een naam hoog te houden e.d. Echt gewoon dikke onzin van de meeste die hier zogenaamd na de updates problemen ervaren echt ik gok dat als je de wagen voor de update uit elkaar had gehaald en gekeken had naar de vervuiling dat vele dingen als slecht waren en het gewoon een kwestie van tijd voordat bv je EGR of wat dan ook kapot gaat. ZELFS voor de update hadden mensen dit al na bv 10.000km bij een nieuwe auto terwijl mijn fabia nog de eerste heeft en nu 165.000km heeft en 4 jaar oud is net.

En het vermogen verliezen is een absurd vreemd verhaal en zal het met een korreltje zout nemen mensen. Echt doe gewoon niet moeilijk update je wagen en al doen jullie dat puur voor je garantie voorwaarde dar dus hier een onderdeel van is. De meeste hier brengen hun auto toch al naar de dealer of garage voor onderhoudt en doen niks zelf.

Stel je EGR gaat kapot jammer dan helaas doe je niks aan dat gebeurt toch een keer, dan heb je dus 3 opties:

1 je gaat hem vervangen zelf kan het voor 275 euro ongeveer met nieuwe onderdelen zonder uurloon of de dealer of garage voor 650/1100 euro.
2 je koopt a 100 euro een EGR emulator, inbouwen kost 30/45 minuten en weg storing en komt niet meer terug zelfs niet na software update :)
3 je gaat naar een vag expert die je ECU aanpast a 150/300 euro ? Helaas na een update bij de dealer etc je oude ECU modus terug en ook je EGR fout.

Voor de rest kan er weinig aan kapot bij deze wagentjes is mijn ervaring.
 
nou....waarom zou het onzin moeten zijn, alleen omdat het bij jou en sommige goed is afgelopen en de meeste niet, wilt niet zeggen dat de er bij de meeste dus fabel is mbt de problemen na de update. als het een fabel oftewel "onzin" zou zijn , zou het niet zo groot op de media terecht zijn gekomen, dat er bij de meeste ( dus niet iedereen) wel redelijk problemen zijn geconstateerd na de update. er is zelfs inhoudelijk getest na de update etc. en wel redelijk meer verbruik en soms het vermogen is gereduceerd etc.. genoeg te lezen op nl/de en FR fora's.

VAG groep heeft inderdaad een naam hoog te houden, zeker na de software gesjoemel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: GJS

GJS

Senior Member
@bobracing
Welke naam hooghouden, dat hebben ze allang verspeelt in mijn ogen.
De VAG groep was ook zo dom om er sjoemelsoftware in te stoppen en ze hebben ook niet eens alles toegegeven want gisteren las ik dat in Duitsland de Porsche Cayenne 3 liter TDI's niet meer verkocht mogen worden omdat daar ook sjoemel software in is ontdekt.
Jij had er toch gelijk een EGR emulator tussen gezet https://www.skodaforum.nl/forum/i/bobracing-is-terug.33266/, dat je daarmee nu geen problemen hebt is dus niet zo vreemd.
En dat vind ik echt het domste argument waar mensen mee komen, ik heb geen problemen dus de rest kan dat ook niet hebben.
 

Wouter1

Forumguru
:maakmegek:haha, heb je net je auto laten ontsjoemelen en vervolgens laten tunen, kun je weer opnieuw beginnen...
 
Bovenaan Onderaan