Rdw terugroepactie

bobracing

Forumguru
EN nog steeds kan niemand dit bewijzen enof bevestigen.
Vandaag uitgevoerd en je merkt 0.00 verschil met rijden. Daarnaast kreeg ik wel gratis APK voor de volgende keer als service mee.

Die EGR kleppen gaan al als bosjes kapot ook al voor de update :) en ik heb er 2x ervaring mee gehad helaas.
 

CDK

Forumguru
@bobracing, er zijn ook mensen die na de update flink vermogen missen. Is zelfs aangetoond op een rollenbank voor en na. Anderen klagen over een hoger verbruik. Ieder z'n ding, maar als het goed zou zijn voor de motor en aanverwante onderdelen dan had VW AG de auto's op voorhand met deze software de weg op gestuurd.
 

wigwam

Nieuw lid
In de brief noemen ze de VCA, in Nederland is het de RDW die de typegoedkeuring doet.
Ik laat de update niet uitvoeren. Bij bosjes komen de auto's binnen met defecte EGR's. "Downgrade" zorgt voor het langer openen van de EGR klep, met als gevolg sneller aankoeken van roet op de klep. Defecte klep betekend DAG +/- 500 euro!
Leuk dat de auto nu wel aan de norm zal voldoen.
Alleen...... betalen we deze "update" niet alsnog aan extra brandstof en snellere DURE reparaties?

Update = vaker en langer openen van EGR klep = meer roet aan de EGR klep (= sneller defecte klep) = meer roet in DPF = vaker regenereren = meer brandstof verbruik.

Het bovenstaande lees je op internet heel vaak. Waarom blijft skoda de update dan nog steeds uitrollen? Met alle gevolgen (slechte naam/onnodige risico's)
 

eriktv

Forumguru
@bobracing, er zijn ook mensen die na de update flink vermogen missen. Is zelfs aangetoond op een rollenbank voor en na. Anderen klagen over een hoger verbruik. Ieder z'n ding, maar als het goed zou zijn voor de motor en aanverwante onderdelen dan had VW AG de auto's op voorhand met deze software de weg op gestuurd.

Dit is precies mijn gevoel. Als de factoren (1) prestatie, (2) verbruik gelijk blijven, maar (3) de emissie verbetert, moet er toch ergens een nadeel zijn? Dat zal 'm dan in de interne vervuiling zitten. Of stoppen ze een stukje magie in de auto?
 

skodasuperb94

Forumguru
Ik heb de update wel laten uitvoeren:lezen:, maar met in het achterhoofd dat over 4 weken Rico van TVS weinig van de update heel zal gaan laten :D:D.

Ook mijn superb heeft idd een hoger verbruik, hoeveel weet ik niet maar het is meer.
 

octavia99

Senior Member
Ik heb mijn F2c GL 6 jaar geleden nieuw gekocht en hij loopt nu tegen de 145k km. Geen last meer van garantie dus, tot heden ook nog niet van EGR-problemen trouwens.
Ik denk dat ik het maar even aankijk totdat er wat ervaringen bekend zijn...


Inderdaad 2 jaar extra garantie is wel heel vaag.
2 jaar +2 is 4 jaar. Volgens mij zijn dan alle 1.2 TDI b.v al bijna uit de garantie.
En wat als er extra garante is bijgekocht is het dan 2 + 2 +2 = 6 jaar garantie.
Of word er 2 jaar garantie gegeven naar de update in het laatste geval snel naar de dealer.
En wat als je b.v. 2e eigenaar bent.
En wat word de maximale kilometer stand.
Dit bericht van extra garantie ter compensatie zegt helemaal niks.
 
Laatst bewerkt:

Alexskoda

Nieuw lid
OK, voor zover bekend kan de software update drie mogelijke gevolgen hebben

- EGR klep voortijdig kapot
- Hoger brandstof gebruik
- prestatieproblemen

Mijn vraag is: kan het ook zijn dat een dealer de software update uitvoert zonder vooraf te vragen en/of later te informeren?

Dit is het geval namelijk: Ik heb nu ruim 6 jaar een Fabia 2 GL in bezit (nieuw gekocht), en die laat ik bij de dealer onderhouden. De eerste vijf jaar ging het prima, maar sinds het voorjaar van 2016 (ik weet niet precies wanneer) begon hij meer brandstof te gebruiken. Ongeveer 5 tot 10% meer. In die periode had ik wel een volledig set nieuwe zomerbanden gekregen. Weliswaar zelfde merk/type, maar ik kon geen andere verklaring bedenken. Tevens wordt in in die periode de APK keuring gedaan door dezelfde dealer.
Maar in Oktober vorig jaar ging mijn EGR klep ook stuk, na 112000 KM. De dealer heeft hem vervangen en de rekening volledig gepresenteerd. Ik heb er niet eerder iets achter gezocht en de prestatieproblemen heb ik niet, maar met de aflevering van Radar wil toch wel even een aluminium hoedje opzetten.

Herkent iemand dit? Mogen dealers de update doen zonder hun klanten te vragen?
 

Arjann

Forumguru
Nee ze zullen het altijd vragen. Daarnaast is de update voor de 1.2 tdi pas onlangs vrijgegeven voor Skoda, dus dat zal niet de oorzaak zijn.
 

GJS

Senior Member
Je kan het ook controleren bij de RDW, zoek je eigen kenteken op en kijk of de terugroepactie nog open staat.
Ik en vele met mij hebben pas onlangs een brief gehad om die update te laten uitvoeren dus lijkt mij ook zoals Arjann zegt onwaarschijnlijk dat jij die update er al ruim een jaar in hebt zitten.
 

Gerjo

Senior Member
Gisteren is mijn auto voor de grote beurt, update en nieuwe distributieriem geweest. Ik laat jullie weten wat mijn bevindingen zijn...
 

bobracing

Forumguru
UPDATE!

3 weken terug laten uitvoeren, echt nu een bak problemen!
EGR Lampje aan, extreem hoog verbruik etc.
 

bobracing

Forumguru
GEINTJE GEINTJE GEINTJE :D

De auto rijdt gewoon gelijk als hiervoor, verbruik is niet minder geworden of wat dan ook. Echt je merkt er 0.000 wat van.
Het mooie is dat ik de APK direct bij de dealer liet doen a 25 euro, en als service krijg ik de volgende APK ook gratis, bon meegekregen :)
Tevens hadden ze netjes wat lampjes vervangen en kreeg ik een 2017 fabia mee als leen auto die dag :)
Heb het verbruik bekeken ervoor en nu erna 2 tanks en echt 0.000 verschil.

Niks op aan te merken. Ik durf te zeggen dat als men de update uitvoert en het niet meld dat niemand hier nu over gezeurt had :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
De 1,6 TDI in mijn bedrijfscaddy heeft alweer tijdje terug de sjoemelsoftware update genoten.
Geen merkbaar verlies in vermogen hierdoor.
Verbruik leek en is wel wat opgelopen is nu de conclusie ,zijn geen tientallen liters maar verbruik is wel toegenomen.
En daar ik voorheen nog nooit tussen de 30K beurten olie hoefde bij te vullen heb ik nu tussen die beurten in al een ruime liter olie moeten bijvullen.
Al met degene die over de wagens gaat erover gehad en we gaan het nu in de gaten houden.
Andere collega's die ook een 1,6TDI rijden worden ook op hoogte gebracht om het eens in de gaten te houden...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Gerjo

Senior Member
Na de eerste week zo heb ik geen extra verbruik gemerkt en geen vermogensverlies. Dus ik denk dat het allemaal wel mee valt. Nu staat mijn auto nog de komende anderhalve week stil, maar ik ga er daarna ook niet vanuit dat ik tegen problemen aan ga lopen.
 

Simon2604

Donateur
Net mijn Skoda Fabia Greenline naar de garage gebracht voor de jaarlijkse beurt. Hierbij ook de vraag of ik de update wil doen. Heb gezegd dat ik hier nog even mee wil wachten.

Zit te twijfelen of ik de klep weg wil laten schrijven icm met wat extra paardjes. Dit ook gemeld bij de garage. De monteur zei dat dit niet verstandig was. Tevens zei hij dat dit vanaf 2019/2020 een APK afkeur punt kan worden. Is dit waar of niet?
 
Bovenaan Onderaan