Ramen werken van het een op het andere moment niet meer.

FabiaCombi05

Nieuw lid
Helaas is bij mijn Fabia het kwaaltje nu ook naar boven gekomen... (Skoda Fabia Combi uit 2005 - Elegance - 1.2 HTP).

De beide elektrische ramen (voorzijde) gaan niet meer open.

Wat ik heb gecheckt / geprobeerd:
- Elekt. ramen van zowel de bestuurders- als passagierszijde werken niet (ramen achter zijn handmatig);
- Elektrische spiegels en centrale vergrendeling werkt wel;
- Verlichting op de bediendingsknopjes van de elekt. ramen werkt ook;
- Zekering 46 en 58 zijn in orde;
- Kabeldoorvoer deur bestuurderszijde --> stekkers losgemaakt en contactpray ingespoten (geen kabelbreuk zichtbaar);
- Kabeldoorvoer deur passagierszijde --> stekkers losgemaakt en contactpray ingespoten (geen kabelbreuk zichtbaar);
- Bedieningsschakelaar bestuurderszijde, de stekker losgemaakt en met contactpray ingespoten (lijkt verder in orde).

Nadat ik de stekkers had losgehaald (kabeldoorvoer deur) van de passagierszijde, werkte het elektrische raam ineens aan de passagierszijde, maar alléén met de bedieningsschakelaar in die deur.
Aan de bestuurderszijde werkte nog steeds niks.....
Na het opnieuw starten van de auto werkte de beide ramen niet meer..... heel vreemd.

Zijn er tips / ervaringen waar ik verder kan zoeken?

@dopski Ik lees dat jij hetzelfde probleem hebt (gehad) met de elekt. ramen.
Heb je dit kunnen oplossen, en hoe ?

Alvast erg bedankt!

Fabia 1.jpg

Fabia 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ook de andere zijde van de manchet losgehaald en gecontroleerd op draad breuk of beschadiging ?
Want wel niet doen lijkt erg op dat draden nog niet geheel door zijn en af en toe elkaar nog raken waardoor het raam het opeens weer doet
En dan deur even bewegen en draden raken mekaar niet meer en dus raam doet het niet meer...
En misschien aan bestuurders zijde het deurpaneel losnemen om het nog beter te kunnen bekijken
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
@EdK Ik zal bij de bestuurderszijde de manchet ook aan de andere zijde eens loshalen + deurpaneel om de bekabeling nog beter te kunnen checken.
De bekabeling had bij 2 kabels wel kleine scheurtjes in de buitenmantel (het plastic) maar was niet gebroken...


Fabia 3.jpg
 

Hakar

Donateur
Filmpje YT hoe je niet alleen de hoezen terug schuift, maar ook de stekkers er uit kunt halen.
Wanneer je ze er uit hebt kun je de bedrading doormeten.
Op de foto misschien niet door, maar weet je zeker dat het ergens anders niet zichtbaar wel door is?
Linkje filmpje
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Opgelost!
Vandaag eindelijk de tijd gehad om het deurpaneel te verwijderen en de kabels door te meten. Ik heb één voor één alle kabels per stekker doorgemeten. Eén van de kabels gaf geen contact. Een kabelbreuk was niet zichtbaar... maar nadat ik nu ook de stekkers achter het deurpaneel met contactpray had ingespoten, werkte de elektrische ramen ineens weer.

De blauw/gele kabel die vanuit de witte stekker (deurzijde) naar de het grote stekkerblok gaat (op de raammotor), die gaf in eerste instantie geen signaal door. Na de contactspray in het stekkerblok dus wel. Opgelost!
 

Bijlagen

  • 20240309_104800.jpg
    20240309_104800.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 21
  • Screenshot_20240309_230241_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20240309_230241_WhatsApp.jpg
    347,1 KB · Weergaven: 20
  • 20240309_104304.jpg
    20240309_104304.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan