Ramen werken van het een op het andere moment niet meer.

ibibi

Nieuw lid
Heey guys,

Vrouwtje komt thuis en zegt tegen me, beide ramen gaan ook niet meer op en neer (handig in de parkeergarage)
1e instantie dacht ik aan een zekering , maar deze is nog gewoon heel.

Heel wat afgegoogled in de auto (handig zo'n smartphone), maar nog geen oplossing.

Wat ik heb ontdekt tot nu toe, begon te regenen dus kon het deurpaneel niet meer demonteren.
- zekering heel
- motoren doen helemaal niks
- de doorvoer tule bewogen terwijl de schakelaar ingedrukt was (draadbreuk uitsluiten)
- de spiegels zijn nog te verstellen
- deur vergrendeling knopje werkt nog
- verlichting in schakelaar brand (dus wel spanning)

Iemand suggesties?

Las ook iets van smerige contacten op de module op de raammotor?

Dit dan nog maar ff checken , wanneer het ooit weer eens droog word. :icon_smile_dead:
 

Cordoba

Forumguru
Logische verdachten zijn voor mij de ramenmodule (die de bediening van de ramen regelt) of een zekering op de accubak. (Ronnie heeft lang geleden een schema van alle zekeringen inclusief die op de accubak geplaatst in he downloadcentrum van het forum)
 

arjants

Nieuw lid
Bij de golf 4 en 5 heb ik een aantal keren meegemaakt dat na het wissen van de foutcode's met VCDS de raambediening ineens weer werkte.
Misschien een ideee om deze eens uit te lezen?
 

ibibi

Nieuw lid
Niks aan de zekeringen te zien op de accu.... hmmm word toch echt een serieuse operatie . hihi
 

Cordoba

Forumguru
Begin met uitlezen, misschien dat er een foutmelding in staat, die je direct op het goede spoor zet. En anders gewoon stap voor stap gaan checken.
 

Ron_2

Senior Member
Heey guys,

Vrouwtje komt thuis en zegt tegen me, beide ramen gaan ook niet meer op en neer (handig in de parkeergarage)

Beter bij de slagboom even uitstappen om het kaartje in de automaat te stoppen dan je auto daar moeten laten staan omdat hij anders vol regent :laugh:
 
Om met het meest simpele als eerste te beginnen, de bediening van de andere deur aan de passagierskant werkt ook niet meer?
 

Antera

Donateur
gebruik je sleutel eens om de ramen te openen en te sluiten ( comfort functie indien actief) of met het deurslot. Anders de accu even een half uurtje eraf en dan weer koppelen. Soms mag dit ook helpen
 

ibibi

Nieuw lid
Passagiers kant doet 't ook niet meer en het truukje met de sleutel mocht ook al niet helpen.

Dat van die accu ga ik morgen ff proberen, mocht dit niet helpen dan zaterdag maar ff uitlezen @ VVT en daarna de deurbekleding eraf...

Faab go's back too orginele hoogten..... :(
 
Voor dat je ongenuanceerd de deurbekleding er af gaat slopen of meer enge dingen omdat anderen een paar gissingen doen, zou ik eerst maar eens hier de vraag stellen na je geregistreerd te hebben:

Problemcar / Skoda (Particulieren)

Dat is een forum voor professionele automonteurs en particulieren.
De profs lezen ook de vragen van particulieren en helpen met tips.
Omschrijf je probleem zo uitvoerig mogelijk, omschrijf om wat voor auto het gaat en omschrijf wat je al gedaan hebt enz.
 

ibibi

Nieuw lid
Vandaag weer ff met de faab bezig geweest. 1st de schroefset vervangen voor het originele onderstel.
Toen dit geklaard was de auto maar eens uitgelezen op foutcode's , niks dus...
Toen de deurbekleding er maar afgehaald, alles was nog goed.
Geen gecorrodeerde contacten of los zittende draden...

Tja blijft er nog maar 1 mogelijkheid over en dat is een nieuwe motor/module proberen.

Iemand nog een goede te liggen? (om te proberen)
 

Cordoba

Forumguru
Motoren en raammechanismen zijn onwaarschijnlijk omdat het probleem bij beide ramen tegelijk begonnen is. Aansturende module of de bekabeling daarvan lijken mij veel logischer als oorzaak.
 

ibibi

Nieuw lid
Nog ff vraagje, welke module moet ik nu hebben, de 1 heeft het over diezelfde in de deur en een ander over 1 in het dashboard?
 

Cordoba

Forumguru
Verschilt volgens mij per model, maar ik dacht (weet het niet zeker), dat de module bij de Fabia I in het bestuurdersportier zit. Misschien even vragen, aan echte kenners zoals Ronnie of Monteurtje.
 

ibibi

Nieuw lid
Wegens diversen , hier nog niet echt weer aan toe gekomen, maar iemand nog een idee wat het eventueel zou kunnen zijn en waar de comfortmodule zit?
 

Ronnie

Forumguru
Even de deurkaart erafhalen, dan de stekker op de raammotor even grondig inspecteren op "bloemkool" ; dit zijn groen uitgeslagen pennen in de stekker (vochtinwerking); Het comfortmodule zit in de aanstuurelectronica van de raammotor van het bestuurdersportier (is dus links) verwerkt, en is dus een geheel.
Succes!
 

KWc

Lid
Heb hetzelfde gehad: open raam wilde plots niet meer dicht of open. Andere kant zelfde probleem. Werkte af en toe terug na herstarten van de wagen totdat ie uiteindelijk helemaal de geest gaf.
bleek achteraf de comfortschakelaar te zijn in de bestuurdersdeur die cv en ramen bedient en wordt in 1 stuk vervangen. Kostte iets van 35 euro en is makkelijk zelf te vervangen.
 
Bovenaan Onderaan