Ramen werken van het een op het andere moment niet meer.

_Winnetou_

Nieuw lid
Heb je de oplossing inmiddels gevonden?

Mijn Fabia I uit 2006 heeft momenteel exact hetzelfde probleem: de elektrische ramen (voor) reageren niet meer op de schakelaars.

Evenals jij heb ik gecheckt:
- zekering heel
- raammotoren doen helemaal niets
- de doorvoer tule bewogen terwijl de schakelaar ingedrukt was (draadbreuk uitsluiten)
- de spiegels zijn nog te verstellen
- deurvergrendeling knopje werkt nog
- verlichting in schakelaar brandt
 

geestje

Nieuw lid
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ... ik heb hier de zelfde verschijnselen ... een tijdje terug deden ze het spontaan even maar mijn vrouw (die meestal met de Fabia rijdt) vroeg mij pas om toch de ramen na te kijken.

Alle vorige punten zijn inderdaad gechecked ... nu is even de accupool los gekoppeld om uit te proberen
 

webber

Lid
Hier hetzelfde probleem met het rechter voorraam wat niet meer open wil, dat tezamen met een defecte Microswitch in de achterklep zou volgens de monteur 400 euro kosten om te repareren.... Iemand een suggestie voor het raam?
 

Kiswum

Forumguru
Gaan de ramen omhoog/omlaag als je de zelftest start?
Sleutel in het slot steken en 5 sec op open of op dicht draaien. Als dat goed werkt dan is de motor in orde.

Steek dan het stekkertje van de knop er opnieuw in bij beide kapjes van de armsteun.

p.s. wellicht is o.a. dit topic wel interessant als het "raammechanisme" defect zou zijn. Kosten zijn 215 euro incl. kosten van de Skoda monteur.

http://www.skodaforum.nl/forum/thre...-niet-naar-beneden-drukken.12359/#post-214194
 

webber

Lid
Kwisum,
Als ik die zelf-test doe dan gebeurd er niets bij zowel het linkerraam wat wel werkt als het "kapotte" Rechterraam.
Wist niet dat dit een optie was, werkt dit bij elke Fabia zo?
 

Kiswum

Forumguru
Mijn Fabia HB kwam uit 08-2001 en daarop lukte het, ik weet niet of dit een optie was in die tijd. Ik denk/hoop dat dit standaard was. Aangezien jij een F2 hebt, mag ik hopen dat dit er gewoon op zit. Waarom het niet werkt durf ik niet te zeggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Fabia HB kwam uit 08-2001 en daarop lukte het, ik weet niet of dit een optie was in die tijd. Ik denk/hoop dat dit standaard was.
Op mijn Fabia uit 2002 werkte het ook, net als op allerlei andere VAG-auto's uit die tijd en later.
Overigens niet zozeer als zelftest, maar gewoon een functie om in één keer alle ramen tegelijk te kunnen openen of sluiten. Heel prettig als hij een tijdje in de zon heeft staan bakken; of als er ramen openstaan terwijl het begint te regenen en jij zelf de regensensor bent...
:D
 

webber

Lid
Zit nu bij de Dago in Doetinchem en zal het zo eens vragen aan de monteur... Ben hier overigens om een storing uit te laten lezen nadat er 2 weken terug een bijna nieuwe (14.000 km) motor is geplaatst als vervanging van mijn in de soep gelopen motor met 340.000 km... Wel goede service hier en lekkere koffie
 
Nou het lijkt wel een mode die kwaal.
Mijn vader heeft een superb met het zelfde kwaaltje in combinatie met spiegelverlichting blijft branden of de binnenverlichting.
Verder werken de ramen soms wel soms niet net las boven beschreven.

Hij gaat zo uit elkaar en kan ik jullie straks vertellen met zekerheid wat eruit kwam bij deze kwaal.
 
nou.......centrale aansturingsmodule defect....daarbij het antwoord van de monteur dat de schakelaars punten snel verbranden:nono:.

Heb het gezien en klopt idd .....erg @$!*#@^)+?<
 

jandeman1980

Nieuw lid
hoi iedereen ben nieuw hiero maar heb t zelfde probleem met aankoop gingen beide ramen voor ook niet open.ff na gesnuffeld de bedrading tussen deur en dashboard kleine haar scheurtjes in onder het rubber.komt van t openen en sluiten van het portier dus dit is mijn probleem mvg jan
 
Heb hetzelfde gehad: open raam wilde plots niet meer dicht of open. Andere kant zelfde probleem. Werkte af en toe terug na herstarten van de wagen totdat ie uiteindelijk helemaal de geest gaf.
bleek achteraf de comfortschakelaar te zijn in de bestuurdersdeur die cv en ramen bedient en wordt in 1 stuk vervangen. Kostte iets van 35 euro en is makkelijk zelf te vervangen.
Waar zit dat onderdeel dan? Op de motor van de deur LV of ergens ter hoogte van de schakelaars?
Prijs verschilt namelijk nogal als ik het lees.Die motor+module is iets van 180 euro en die schakelaarsmodule 35...

Iemand foto' of YouTube? Voor zo'n veel voorkomend probleem zie ik maar weinig beeldende info.

Edit:
Vanmiddag alles eens uit elkaar gehaald.
De printplaat op de motor zag er niet gek uit. Toen ik hem door gemeten had werkte alle ramen opeens weer. Het was van korte duur.
Resultaat is wel dat het raam aan de passagierskant weer werkt. Helaas alleen met het knopje aan die zijde.
Maar dat raam werkt ook als aan de bestuurderszijde alles is losgekoppeld.

Morgen eens kijken op de sloop of ik een setje schakelaars of printplaat voor de motor kan vinden.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ronnie heeft lang geleden een schema van alle zekeringen inclusief die op de accubak geplaatst in he downloadcentrum van het forum

In de kennisbank is dit niet terug te vinden.
Zou welkom zijn om dit te kunnen inzien.
Aanbieder van onze mogelijk toekomstige Fabia worstelt nog steeds met de ramen die niet open willen, en gelukkig dicht zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar Er zijn al gevallen geweest dat er houten latjes onder de ramen geplaatst waren, om de ramen dicht te houden (duidelijk gevalletje oplichting dus), maar ik heb het bestand ook in een Word document staan. Als je mij een conversatieberichtje stuurt met je email, dan mail ik je het bestand wel (is overzicht zekeringen en relais).
 
Ik heb de schakelaarunit uitgewisseld met eentje van de sloop geen effect.
De unit op de motor was niet voorhanden helaas.

Wel heb ik ontekt dat het rechterraam af en toe wel werkt na het 'resetten' door de bovenste stekker in de deurconnector even los te halen.
Dit werkt alleen als de stekkers in de motormodule erin zitten. Zodra het rechterraam dan werkt kan je de linker motor wel weer ontkoppelen terwijl de rechterkant blijft werken.

Helaas het bestuurdersraam werkt nog steeds niet. Ook de beide schakelaars aan die kant niet.

Vraag:
Welke modules kunnen dit probleem nu precies veroorzaken. Die op de motor is bekend.
Zit er in de schakelaars ook nog wat? En evt onder het dashboard?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan