Radar zoekt auto's met hoog olieverbruik

Bakkertje

Forumguru
Omdat mijn schoonouders op zoek zijn naar een auto met hoge instap even een vraagje over dit onderwerp.

Momenteel rijden de mensen in een A4 uit 2001 en dat wordt steeds lastiger. De kogel is (eindelijk) door de kerk en ik ben een speurtocht begonnen naar een voor hun passende auto. Om een lang verhaal niet te lang te maken, de keuze is eigenlijk gevallen op de Q3 maar de betaalbare versies daarvan zijn allemaal uitgerust met een 2.0 TFSI. Liever zou je een 1.4 willen wellicht, maar die liggen pas vanaf 2013 in de Q3 en die zijn nogal stevig aan de prijs heb ik gemerkt in mijn speurtocht.

Het motortype wat in de Q3 ligt (de 170pk TFSI) is volgens mij een CCZC, mijn vraag is dan ook of dit 1 van de beruchte motoren is die ook gebukt gaan onder het olie zuip probleem?

Ik heb er zelf een mailtje aan Hartog aan gewaagd die geven aan dat deze motoren (liggen ook in de Golf 6 GTI) er minder last van hebben, maar uiteindelijk ook aan de beurt komen. Maar ja, wanneer is dan de grote vraag. Mijn schoonouders hebben in 15 jaar tijd 100.000 km gereden met hun huidige Audi. Stel ze kopen een Q3 met 70.000 km op de klok en het olie verbruik begint bij 130.000 km, dan ben je voorlopig nog niet aan de beurt om het zo maar te stellen..

Laatste vraagje hierover, hoe is het met eventuele coulance als een auto uit Duitsland komt? (tricky vraag ik weet het..)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb twee Octavia II's gehad met de 200pk-versie van de 2.0T(F)SI. De eerste, bouwjaar 2006, begon pas na de ton olie te gebruiken. Overigens niet heel veel, maar ik moest wel af en toe bijvullen tussen twee beurten. Zeg elke 5 á 6.000 kilometer. Auto verkocht bij 127.000 kilometer.

Mijn tweede Octavia RS, uit 2012, heeft eerst elke 5.000 kilometer, later elke 4.000 kilometer om olie gevraagd. Na omschakelen van Longlife-service naar elke 15.000 vaste interval (en dus dikkere olie) nam het olieverbruik af. Die omschakeling was bij 85.000 kilometer en volgens mij heb ik daarna nog één keer moeten bijvullen (maar dat weet ik niet zeker). De auto verkocht bij 95.000.
 
Bovenaan Onderaan