Radar zoekt auto's met hoog olieverbruik

De Stip

Forumguru
Ik kijk per toeval naar dit topic en heb mij afgelopen weekend (wederom) verbaasd over het olieverbruik van mijn Octavia 1.8 TSI. Even op en neer naar München en ik kon er zomaar 1 later bij gooien. Er lichtte zelfs een icoon in mijn display op, welke ik nog niet eerder gezien had. Namelijk een geel oliekannetje. Dat de 1.8 TSI een flinke slok brandstof lust, is helaas iets waarmee ik moet leren leven zolang ik die auto in mijn bezit hou, maar dat er nu ook nog voor zo'n €25,- aan olie bijkomt per 1000k, is mij toch wel erg gortig :(
 

Schippersss

Forumguru
100% zekerheid heb je nooit, maar wel een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid @Schippersss ;)
Klopt corne, maar als ik het wil laten verhelpen dan wil ik het goed doen en niet na een aantal jaar weer met het zelfde zitten.

Begrijp me niet verkeerd. Hartog doet er tenminste er wat aan en bieden een betaalbare oplossing, kunnen we van de dealers/pon niet zeggen. Alleen jammer dat op langer termijn nog niet veel bekend is met de oplossing van de hartog.
 
Laatst bewerkt:

plaza

Forumguru
Ik kijk per toeval naar dit topic en heb mij afgelopen weekend (wederom) verbaasd over het olieverbruik van mijn Octavia 1.8 TSI. Even op en neer naar München en ik kon er zomaar 1 later bij gooien.

Supersjors :
In Radar gaf men aan dat het voornamelijk tfsi motoren betrof van 2009 t/m 2012.
Ik weet dat mijn vorige Superb 1.8 tfsi 2010 ook na ruim 100.000 km heel veel olie ging gebruiken , gelukkig ruilde ik hem in met 85.000 km op de teller........:)
 

Zespri

Forumguru
De hartog kan die garantie niet geven omdat er natuurlijk meer speelt dan alleen de zuiger en zuigerveren.

Het olie probleem begint bij het zeefje , ketting en ketting spanners en dan zuiger , zuiger veren en drijfstangen en dan ook nog de sensoren die zich zelfstandig maken en daarnaast is er ook nog een klein dingetje met de kop van de motor..


Dus als je alles laat aanpakken dan zal je in de meer waarschijnlijkheid komen dat het goed blijft gaan. Het blijft een mechanisch ding.
 

dvon

Actief lid
Jammer dat ik dit nu pas lees, na net de uitzending te hebben gezien. Lampje van de olie van mijn S2 ging net vandaag weer branden, na ongeveer 1000 km. Kan er weer zo'n 2 liter olie bij. Da's inmiddels 1 liter op 500 km. :mad: 't Wordt echt alleen maar erger (Km stand ca. 130.000).
Dure hobby zo. Hopelijk wordt de nieuwe S3 nu snel geleverd.
 

RogerS

Forumguru
Klopt corne, maar als ik het wil laten verhelpen dan wil ik het goed doen en niet na een aantal jaar weer met het zelfde zitten.

Begrijp me niet verkeerd. Hartog doet er tenminste er wat aan en bieden een betaalbare oplossing, kunnen we van de dealers/pon niet zeggen. Alleen jammer dat op langer termijn nog niet veel bekend is met de oplossing van de hartog.

A.s. zaterdag breng ik mijn S2 naar Hartog toe voor de reparatie. Tja dat Hartog geen garantie kan geven voor langere tijd, hij geeft 1 jaar garantie, vind ik begrijpelijk. Zelf wil ik nog zo'n 3 jaar en 75.000 KM met de auto rijden en ik ga ervan uit dat de gereviseerde motor dat wel moet halen. Niets is zeker in het leven... (wel dat je eens dood gaat...)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pedro

Lid
Langetermijnervaring inderdaad nog niet, dat is er met de nieuwe zuigers van Skoda ook nog niet. In het filmpje zie je een oude, nieuwe Skoda-upgrade en een zuiger van ons langskomen. Als je naar de verschillen kijkt, met name in de schraapveer dan kun je wel inschatten welke oplossing beter werkt op lange termijn. Het is niet zo dat dit type schraapveer opnieuw uitgevonden is, deze werkt bewezen al een jaar of 20.
Wat wel goed in te schatten is, is dat de originele upgrade over 100.000km. weer exact dezelfde problemen krijgt, de marginaal grotere afvoergaatjes gaan gewoon niet werken als je naar de mate van vervuiling kijkt.

De 1.8T20v, de voorganger had ook nooit schraapveerproblemen, en een grotere afvoer. Het is niet zo dat de zuiger die wij gebruiken een totaal nieuwe uitvinding is, zo werkt het al ruim 100 jaar.

Die mooie gesmede zuigers gaan een autoleven + mee en zijn de beste manier om olieverbruik zo goed als uit te sluiten.

Het benzineverbruik zal niet merkbaar stijgen, er zijn al diverse mensen die 60K zo gereden hebben en die hebben nog geen klachten.
 

Neptukker

Forumguru
Heb even site de site http://www.audiclaim.nl/ bekeken.

Ik snap dat het laagdrempelig moet zijn voor jan met de pet maar de FAQ is teleurstellend. Er staat niets over motorcodes en dergelijke en vanaf welk olieverbruik zij een claim kansvol achten. Ze vermelden enkel wat voor kan komen maar wat als je daar niet in valt? Moet je nu al schade hebben gehad of een olieverbruik vanaf een bepaalde waarde? Ik lees het niet! Gewoon lekker inschrijven en die 25,-€ overmaken.

Er staat ook:
  • Door gebruik te maken van het online formulier kunt u uw auto selecteren. Indien uw auto niet voorkomt in deze selectie, heeft het geen zin om een claim in te dienen. Wel mag u ons een email sturen met de gegevens van uw voertuig en details van het defect. Indien er meer mensen zijn met vergelijkbare klachten kunnen we besluiten om deze klachten alsnog mee te nemen.

Voor Skoda staat er op dit moment enkel een Fabia RS in de keuzelijst. Het zal mij benieuwen over er dan genoeg OII en SII's aangemeld worden om mee te kunnen doen.

Veel vragen, weinig antwoorden. Ze staan duidelijk nog aan het begin van het proces. Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
 
Laatst bewerkt:

plaza

Forumguru
Neptukker :

Dat is dan wel apart dat alleen de Fabia RS er tussen staat , die hoort er juist NIET tussen te staan , omdat het de 1.8 en 2.0 Tfsi blokken betreft.
 

Jese8

Ex-lid
Aandelen kopen bij de olieboeren. Nee, zou snel de auto inruilen wanneer je kans denkt te maken op problemen. Al had je dat beter voor de uitzending kunnen doen. Ik heb mijn 1.8 uit 2012 ook weggedaan toen er bij een km stand van 22500 al een verbruik van 1 op 750 begon op te treden.
 

CDK

Forumguru
Ik heb mijn 1.8 uit 2012 ook weggedaan toen er bij een km stand van 22500 al een verbruik van 1 op 750 begon op te treden.

@Jese8, als je een dergelijk verbruik had, dan was dat hoger als de het gestelde normverbruik en was je gewoon in aanmerking gekomen voor een revisie of een nieuw blok binnen de garantie......
 

plaza

Forumguru
Neptukker :

Klopt , daarom is het ook vreemd , het betreft volgens Radar de 1.8 en de 2.0 Tfsi blokken .
 

ertromp

Forumguru
Zie de onkunde van zo'n programma als Radar waar de 1.4TSI motoren op 1 grote bult geschoven worden.
Wat een paniekvoetbal zeg want in deze gaat het specifiek om het 160pk blok (gecombineerd compressor/turbo blok)
 

Jese8

Ex-lid
Aandelen kopen bij de olieboeren. Nee, zou snel de auto inruilen wanneer je kans denkt te maken op problemen. Al had je dat beter voor de uitzending kunnen doen. Ik heb mijn 1.8 uit 2012 ook weggedaan toen er bij een km stand van 22500 al een verbruik van 1 op 750 begon op te treden.

Was er net binnen gevallen inderdaad, echter had ik al geen zin in dergelijk gesleutel (lees proces)aan mn wagen en versnelde dat mijn nieuwe bestelling. Toen die geleverd werd leek de superb wel een olieput.
 
Bovenaan Onderaan