'Project 3L'

laagvlieger

Forumguru
Neen, daar zijn geen kan en klare oplossingen voor. Acrylaat kunststoffen zijn redelijk flexibel en goed te snijden. Waar ik ook al aan dacht is om die bumperholte vol te spuiten met PUR schuim: neemt groot volume in, weegt niets en is nadien makkelijk in aerodynamische vorm te snijden. Daarbij nog eens lekker zacht voor een eventuele onoplettende achterligger ... ? :banghead:
 

Canon-Eye

Forumguru
Is dat PUR-schuim wel te vertrouwen qua ongewenste vochtopname? Ik zou geneigd zijn om daar flink wat verf overheen te rollen zodat alle poriën goed gevuld zijn. Van onderen af omhoog spuiten met een spuitbus lijkt me namelijk nogal een uitdaging...
...(en om je auto daarvoor nou op z'n kant te leggen is ook weer zo wat :( )
 

Tees

Donateur
Er is wel watervast PUR schuim met een gesloten celstructuur, dat wordt ook gebruikt in maritieme toepassingen. Maar ik zou zelf eerder aan een of ander plaatmateriaal denken dan aan PUR schuim. ABS is vaak gebruikt voor dit soort toepassingen, maar dat moet je volgens wel in een mal spuiten, dus misschien niet zo handig voor jouw toepassing. Misschien iets laten 3D printen in een FabLab oid? Al heb je misschien een grotere 3D printer nodig dan de meeste FabLabs hebben staan...
 

Berrychello

Forumguru
Er zijn tools waarmee je de bandenmaten kan vergelijken. Die correctie kan je dan toepassen op de gereden kilometers.
 

laagvlieger

Forumguru
@Peter-036
Zelfs dat kun je vrij goed nagaan met deze configurator: https://tiresize.com/comparison/
Bandenslijtage kan je meten en met de berekeningstool kun je een beetje spelen.
Bijvoorbeeld het verschil tussen de versleten 195/55/15, die met 2mm profiel in werkelijkheid nog maar 195/52 meet. Als je dat ingeeft krijg je de afwijking tussen nieuw en gebruikt van dezelfde band. Tellerafwijking wordt op termijn dus 1.7% groter.

Naamloos1.png


En als ik die versleten 195/52/15 naast de nieuwe grotere bandenmaat zet, krijgen we dit:

Naamloos.png
 

laagvlieger

Forumguru
@Canon-Eye & @Tees
Plaatmateriaal zal inderdaad de betere oplossing zijn. Vanaf de achteras, rondom de uitsparing van het reservewiel tot aan de achterbumper. 3D printen zou ideaal zijn maar wellicht wat te kostelijk :greedy:
 

laagvlieger

Forumguru
@Peter-036
Ik ging uit van de afwijking bij 100km/u op de afbeelding, die 1,7 km/u bedraagt. De band die met 8mm profiel begint, en als die op is inderdaad 6mm lager staat. Het zijn marginale verschillen over een vrij lange periode.
 

laagvlieger

Forumguru
Verder zit ik na te denken over chiptuning. Met het idee dat de motor bij gelijke rijstijl minder verbruikt omdat die minder hard hoeft te werken. Ook zal de EGR wat vaker uitgeschakeld worden (niet volledig omdat ik de DPF wel wil behouden) en ook dat zal te merken zijn. Bijkomend natuurlijk ook om de karakteristiek van de nukkige driecilinder wat te verbeteren.
Ik wil uiteraard niet voor een maximaal piekvermogen gaan, daar gaat dit project niet om, wel voor een zo vlak mogelijke curve bij een zo laag mogelijk toerental. Ik zie hier en daar wel mooie curves, zoals die van VAGtechniek, waarbij er wel winst wordt behaald bij lage toerentallen. Ook de andere waarden zijn spectaculair voor zo'n kleine motor: constant +240 Nm tussen 2200 en 2800 toeren en al 100 pk bij 3000 toeren bijvoorbeeld.
Is een chip op maat dan de betere optie? Iemand ervaringen?
 

Duijzer

Donateur
Ik zou die vraag eens bij bijvoorbeeld VAGtechniek neerleggen. Want ondanks dat een turbo zelf geen brandstof verbruikt is hij wel degelijk van invloed op het verbruik. Vroeger zeiden ze ‘als ie blaast dan zuipt ie’ maar dat kwam vooral doordat men ze gebruikte om sneller te gaan. Theoretisch zou dezelfde motor met hetzelfde gewicht en dezelfde rijstijl minder moeten verbruiken. Ook omdat je sneller op kruissnelheid bent. Maar als men dan door tuning meer brandstof inspuit (omdat er ook meer lucht de motor in wordt geperst) ben je dat voordeel op kruissnelheid weer kwijt. Allemaal theoretisch dan...
Ik zou dat op een rollenbank wel eens uit willen vogelen, maar daar mis je weer de invloed van rijwind en bijvoorbeeld hoogteverschil. Je zou dan eigenlijk rijdend moeten meten, hetzelfde parcours, dezelfde rijstijl, dezelfde omstandigheden. En dan voor en na tuning...
 

Tees

Donateur
Ik denk dat er wel wat winst te halen is met tuning idd. En dan niet de 'standaard' tuning, maar eentje gericht op het verbruik. Het zal vast niet alledaags werk zijn voor VAGtechniek, maar ik denk dat ze dat prima kunnen. Het effect van rijwind is prima mee te nemen in de berekening, ze kunnen uitgaan van een bepaalde Cw waarde en dan dat effect meepakken. Hoogteverschil is ook wel te doen, maar de vraag is hoeveel je dat mee wil nemen. Maakt nogal uit of @laagvlieger in de Ardennen of in Brabant woont.

Ik zou trouwens denken dat de originele 3L's ook wel getuned waren door VAG om het verbruik ietsjes te temperen?
 

laagvlieger

Forumguru
Aankomende vrijdag wordt er op mijn Fabia chiptuning uitgevoerd door VAGtechniek. Ik heb de vraag gesteld welke tuning het meeste rendement geeft voor mijn doel. Ze raden hiervoor gewoon de stage 1 tuning aan. Ook deze wordt afgestemd op mijn auto, VAGtechniek maakt geen gebruik van standaard programma's.
Stage 1+ chiptuning 'op maat' is eigenlijk alleen voordelig in combinatie met andere aanpassingen aan de motor, en zorgt ervoor dat echt alles uit de motor wordt gehaald. Maar zoals eerder gezegd ben ik niet op zoek naar piekwaarden.

Tip: voor wie ook interesse heeft in chiptuning, VAGtechniek geeft momenteel 30% korting.
 
Lees ook mee vanaf hier. Ben benieuwd welke nummers daadwerkelijk haalbaar zijn. Heb 2 fabias uit 2010 gehad waarvan 1 op dit moment. Beide zelfde bouwjaar, niet aangepast in de software. Toch was de eerste zuiniger en kon ik 1op28 halen op een tank terwijl ik bij de huidige goed m'n best moet doen 1 op 24 te halen.

Enige verschil, de eerste had geen dakrails en was zo ongeveer Ferrari rood. Wellicht dat dat iets geholpen heeft.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1603921353813.jpg
    FB_IMG_1603921353813.jpg
    40,9 KB · Weergaven: 29

45069

Senior Member
Ja zonder dakrails is idd zuiniger , dat hadden wij hier ook met 2 fabia's. Daarnaast het onderstel, de banden (maten) en bandenspanning, daarnaast ook de vormgeving van de velgen
 

45069

Senior Member
De 3L autos hadden magnesium velgen, super licht. Smalle bandjes 145 met lichte rolweerstand. De audi a2 had daar ook nog speciale vlakke wieldoppen overheen.

Er waren ook 3l rijders die hun auto nog lichter maakten Door een aantal dingen uit de auto te verwijderen....reservewiel gereedschap, achterbank etc....
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
@45069
Een beetje zoals dit? Dat was deze zomer toen ik zowat het hele interieur achter had verwijderd. Het scheelde zo'n 75 kg en dat voel je. Maar wel veel rijgeluiden zonder bekleding. En enorm stuiterig (toen nog op standaard veren). Kortom, de rijervaring van een leeg bestelbusje :D

DSC_0607.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
Off topic, maar toch naar aanleiding van die foto een ervaringstip: zo'n los navigatiesysteem heb ik ook altijd bovenop het dashboard staan maar dan links, zo ongeveer voor of net tegen de A-stijl aan. Daar zit het ook dicht bij de "rechtuit-kijklijn", maar toch een stuk minder in de weg omdat alleen het linker onderzoekje van de voorruit (dus minder nuttige beeldruimte) wordt geblokkeerd.
 

laagvlieger

Forumguru
@Canon-Eye
Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Echter laat ik het navigeren vaak aan m'n vrouw over en is het voor de passagier een kwestie van er aan te kunnen. Ik ben iemand die liever ouderwets naar de borden langs/boven de weg kijkt. Puur toeval dat die navigatie op de foto staat, want 95% van de tijd ligt die opgeborgen.
 
Bovenaan Onderaan