'Project 3L'

laagvlieger

Forumguru
Welke VAG liefhebber kent nu niet de VW Lupo en de Audi A2 3L van 20 jaar geleden. Best een misleidende naam, het gaat namelijk niet om motorinhoud maar over het verbruik. Gek genoeg heb ik altijd sympathie gehad voor dit soort auto's, vooral door de eigenzinnige techniek die erachter zit. Ik heb ondertussen gemerkt dat de basis van mijn eigen Fabia 1.2 TDI zich goed leent voor een project waarbij de nadruk ligt op het verlagen van het verbruik. Het is nog steeds mijn eerste auto, 9 jaar in bezit en wellicht in de helft van z'n rijdend leven - de midlife crisis dringt zich op! Tijd om wat aanpassingen door te voeren, temeer omdat ik heb beslist om deze Skoda helemaal op te rijden.

Hoe is het begonnen:
Sinds begin dit jaar ben ik de uitdaging met een vriend (en ook mezelf) aangegaan om het verbruik richting 3l/100km te krijgen. Zo berucht als de NEDC cijfers zijn, en daarbovenop gaat het om een sjoemeldiesel die in de praktijk een pak meer verbruikt. Nu is die sjoemelsoftware middels de update ook al verholpen, dus mijn slaagkansen werd door mijn omgeving erg laag ingeschat. Toch had ik er best vertrouwen in. Ik ken de auto nu door en door en zat ervoor, met een normale rijstijl, al op een verbruik van 1 op 23. Waarbij het opgegeven verbruik van 1 op 25,9 - mijn Fabia is namelijk geen Greenline - wel eens gehaald werd in de zomer. Maar 1 op 33 is natuurlijk andere koek, we hebben het hier niet over een kleine 4-zits Lupo van 800 kg.

Na een lente en zomer lang 1 op 27 tot 1 op 30 te hebben gehaald, is het mij laatst in ideale omstandigheden gelukt om 1 op 32,3 te scoren, aan de pomp gemeten. Omgerekend is dat 3.09l/100. De enige aanpassingen die hiervoor nodig waren zijn een andere rijstijl, gewichtsreductie en een verhoogde bandenspanning. Stuk voor stuk gratis.

Nu ik weet dat het mogelijk is, wil ik aanpassingen doen aan de auto, waarbij het verbruik ook onder normale (lees: minder gunstige) omstandigheden tegen 3L blijft aanleunen. Want er zijn best wat zaken die je als eigenaar kan verbeteren. Het is zeker niet rendabel, maar je krijgt er wel een beter rijdende auto voor terug.

Ik heb overigens reeds een 'Mijn Auto' topic
https://www.skodaforum.nl/forum/i/eindelijk-skoda-fabia-combi-1-2-tdi-ambiente.12471/
en zelfs een 'How to' voor het ombouwen naar een eenvoudige kampeerauto.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-combi-campi-bouw-je-eigen-campertje.40650/

In dit topic wil ik alle relevante update's posten die te maken hebben met het verbeteren van de efficiëntie, waarbij ik ook het esthetische belangrijk blijf vinden.

Het lijdend voorwerp:
DSC_06101.JPG
 

turboturbo

Forumguru
kent nu niet de VW Lupo en de Audi A2 3L van 20 jaar geleden.
Ik ken het autootje zeker! Ik heb met interesse het model een tijdje gevolgd om er een keer een aan te schaffen. Echter hielden de hoge aanschafprijzen me tegen, zeker toen die ook nog eens volledig wegenbelasting vrij werd. Er bloeide een levendige (woeker?)handel zodoende werd het niet meer leuk. Daarna kwamen er kinderen en toen werd kofferbak ruimte weer een ding.

Ook belandden de 3L’s (dankzij de fiscale voordelen?) al snel in de zgn prachtwijken en werd er zichtbaar beknibbeld op onderhoud. Er werd vooral goedkoop in gereden. Terwijl die dingen stuk gaan van uitblijven van regulier en preventief onderhoud (en zelfs specialistisch; ze zouden op 1 vinger te tellen zijn die in NL de techniek van deze auto doorgrondt) Denk bijv aan de regelmatige afstelling van de gangsteller die voorkomt dat de gerobotiseerde handbak niet al vroegtijdig overlijdt.


Hoe dan ook. De Fabia 1.2TDI ging idd verder in deze traditie. Had een Duitser er niet al eens 1:45 in gereden?

EDIT, het was een Oostenrijker:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/zuinigheidsrecord-voor-skoda-fabia-greenline-1-44-5.12455/
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Wat tips:
-rechter buitenspiegel demonteren
- de naden van de motorkap en spatschermen afplakken met transparante tape
- op 4 thuiskomers gaan rijden. Dat je niet harder dan 80 mag komt alleen maar ten goede aan het verbruik

Dat laatste is een geintje, hoor 4 thuiskomers is niet toegestaan.

Maar je kunt rendement halen door de rolweerstand en de luchtweerstand te verlagen.
 

Tees

Donateur
Erg cool project! Ik heb die 3L auto's (toevallig nog een Lupo vlak nadat ik dit topic las) wel eens zien rijden, maar nooit geweten dat dat stond voor een verbruik van 3L / 100 km.
Aanvullend op hierboven: het type banden maken natuurlijk ook enorm uit voor t verbruik, niet alleen de druk. Ik vroeg me ook af of je net 3 bar rondom niet overmatige slijtage in het midden van je banden krijgt? Ik zet m'n F1c altijd op de bandendruk voor volle belading, hoger durf ik niet vanwege die slijtage.

Motorkap aftapen dacht ik ook al aan, dat soort dingen zijn precies de trucjes die ze uithaalden voor die NEDC verbruikstesten. Verlagen zou misschien ook nog wel wat kunnen doen voor het verbruik leek me. Maar misschien weet @Antera daar meer over?
 
Op tdiclub.nl heeft er een aantal jaren geleden iemand een Golf IV helemaal aangepast om zo zuinig mogelijk te rijden.
Die had lichtgewicht Audi pepperpots velgen met hele smalle "eco" banden achterbank, radio en reservewiel eruit om gewicht te sparen, een kleinere accu er in. Was zelfs eco tuned door VAG Techniek dus minder gericht op vermogen en meer op laag verbruik. Meen dat die toen een tocht gereden heeft naar Scandinavië of zo en gemiddeld 1op 27 gereden heeft.
 

laagvlieger

Forumguru
Is Laagvlieger dan nog wel een toepasselijke nickname? :pieker:

Een beetje zelfspot is wel zo bescheiden :D

Hoe dan ook. De Fabia 1.2TDI ging idd verder in deze traditie. Had een Duitser er niet al eens 1:45 in gereden?

EDIT, het was een Oostenrijker:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/zuinigheidsrecord-voor-skoda-fabia-greenline-1-44-5.12455/

Ja inderdaad, die kreeg het voor elkaar om 2000 km te rijden op een 45 liter tankje met een Fabia Greenline. Best indrukwekkend, maar gebruikte ook bepaalde rijtechnieken waar ik mij niet aan ga wagen. Zoals lange stukken uitrollen met uitgeschakelde motor uit. Volgens mij werd hij ook geëscorteerd met een snelheid tussen 80 en 90 km/u. En wie weet had VW bij die auto de NEDC-herkennende sjoemelsoftware geactiveerd. Hoe dan ook, dat zijn echt hard-core hypermilers. :rockon:
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Maar je kunt rendement halen door de rolweerstand en de luchtweerstand te verlagen.

Je slaat de nagel op de kop!

Ik vroeg me ook af of je net 3 bar rondom niet overmatige slijtage in het midden van je banden krijgt? Ik zet m'n F1c altijd op de bandendruk voor volle belading, hoger durf ik niet vanwege die slijtage.?

Je moet het inderdaad in het oog houden, de ene band is de andere niet. Mijn vorige band 195/55 kon die 3 bar goed hebben waarbij het profiel goed op de weg bleef plakken. Maar je hebt andere, vooral smallere banden die dan wat bol kunnen gaan staan. Wat de veiligheid betreft is 3 bar nog ruim in de marge.

Op tdiclub.nl heeft er een aantal jaren geleden iemand een Golf IV helemaal aangepast om zo zuinig mogelijk te rijden.

Die had lichtgewicht Audi pepperpots velgen met hele smalle "eco" banden

Ja die heb ik toendertijd ook op Autoweek.nl gevolgd, die was overal blijkbaar. Deed het ook met sponsoring, best slim.
Die pepperpots en smalle banden, jij slaat de nagel helemaal op de kop!
 

laagvlieger

Forumguru
De eerstvolgende stap zijn de wielen. Morgen leg ik de nieuwe wielen onder de Fabia. Het zijn inderdaad gesmede Audi 'pepperpot' of wahlscheibe' velgen. Met een gewicht van 5.5 kg per stuk wordt het onafgeveerde gewicht drastisch verlaagd. Goed voor het rijgedrag, acceleratie en remmerij. Ben echt benieuwd hoeveel dit in de praktijk zal schelen. Ik vind ze ook best mooi.

De banden, zeker zo belangrijk, zijn een stukje smaller dan wat de Fabia gewoon is. Minder contact op de weg is automatisch minder rolweerstand. Maar de band is ook groter. De omtrek wijkt 3% naar boven af van de standaardmaat waardoor de overbrenging ook gewijzigd wordt.

DSC_0270.JPG
 

EdK

Forumguru
Mooie Retro velg !
En kijk maar wat ze doen bij de E wagens, smaller en grotere diameter !
Bij de I3 van BMW is dat trouwens erg goed zichtbaar
 

laagvlieger

Forumguru
@EdK

Dat is inderdaad de trend, bij zowat alle nieuwe auto's. Zeer grote omtrek waarbij de breedte gelijk blijft. Ook worden de velgopeningen steeds kleiner, koeling van de remmen wordt namelijk langs de onderkant van de auto verzorgd. Open velgen veroorzaken veel turbulentie in en om de wielkasten.
 

Tees

Donateur
Mooie velgen inderdaad, ben benieuwd hoeveel dat scheelt in gevoel en verbruik!
Maar nu zie ik dat je er Dunlop Sports op gezet hebt? Die krijgen een label C voor brandstofverbruik, moet je dan eigenlijk geen ecosave banden met een A label monteren? Volgens mij is t verschil zo'n 1.5% per label, dus dan zou je al 3% winnen op je banden!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb ze ook al eens overwogen die pepperpots. Ik vind ze ook erg mooi. En @Cordoba had ze ook onder zijn Fabia I.
Helaas zijn er geen Skoda naafkappen voor te verkrijgen.

ik vroeg me wel af of de ET waarden dan nog kloppen want het zijn vzv ik weet Audi A3 velgen = C segmenter. En de Fabia is een B segmenter. Daar zit verschil in de bandenmaten maar ik dacht ook velg waardes (behalve de steekmaat dan)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Enige verschil met deze velgen is de ET-waarde die gaat van 43 naar 38, dus komt de auto 1 cm (2 x 5 mm) breder op de banden te staan, en 5 mm afwijking is algemeen geaccepteerd omdat dit verschil nog vrij klein is in het krachtenspel op de wiellagers. Ik heb destijds ook gewoon mijn banden van het originele staal over laten leggen naar dit lichtmetaal (bandenmaat 195/50 x 15). Ik had trouwens ook mijn reservewiel vervangen door een identieke 5e velg.

@laagvlieger Waarom niet gekozen voor een standaard bandenmaat voor de Fabia (bijv. 185/60 x 15)? (geeft toch ook wat meer grip/veiligheid)
Overigens als je veel op bochtige lokale wegen rijdt, heeft wat extra grip ook een voordeel: je kunt veilig iets harder door de bocht, blijft dus beter op snelheid waardoor je zuiniger rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan