'Project 3L'

Canon-Eye

Forumguru
Met wat middelbareschoolwiskunde kun je wel uitrekenen wat er gebeurt met de liggende rechthoekzijde (bereik van de dimlichtbundel) als je de staande rechthoekzijde (hoogte dimlichtbundel bij het verlaten van de koplamp) met 4 cm vermindert.
 

laagvlieger

Forumguru
Zolang de neus van de auto niet verder naar beneden duikt dan voorheen, zal de lichtbundel in dezelfde hellingsgraad blijven schijnen, maar wel een stuk minder ver: een veelvoud van 4 cm! Zelfs een minimale aanpassing aan de auto kan dus een groot effect hebben in de lichtbundel die tientallen meter verder schijnt. Ik ga geen risico nemen en heb voor vanmiddag een afspraak gemaakt voor een correcte afstelling ... Een grote kost is het niet voor wat zekerheid.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Rekenvoorbeeld bij post #83: stel de dimlichtbundel begint op 74cm boven de grond en reikt 50 meter ver.
Dimbundel.jpg
Als de hoek a niet verandert, dan blijft ook de Tangens-a gelijk (= overstaande zijde / aanliggende zijde).
Vóór verlaging: 0,74 / 50 = 0,0148
Na verlaging: 0,70 / X = 0,0148 >> X = 0,7 / 0,0148 = 47,2970 (meter)
Het kan natuurlijk ook simpeler ;): (70 / 74) x 50 = 47,2970

Geen wereldschokkend verschil dus - maar omdat je niet bij voorbaat zeker weet of de verlaging voor en achter daadwerkelijk precies even veel is (andere veerkarakteristiek dan de oude veren bij een verschillende asbelasting voor en achter) weet je ook niet zeker of hoek a écht gelijk is gebleven. Daarom is opnieuw afstellen inderdaad dringend aan te raden.
 

Antera

Donateur
Soms zijn de lampen al zo krap afgesteld dat na verlagen het lichtbeeld minder ver komt dat het echt nog maar net voor je auto schijnt. Dit komt niet vaak voor maar heel soms wel. Zolang de auto evenredig zakt komt het lichtbeeld vaak nog goed uit. Maar nameten is altijd het beste
 

laagvlieger

Forumguru
@Canon-Eye
Goede tip, ik heb dit dan ook gevraagd, vereist echter wat demontage om daaraan te kunnen. Wordt ook niet systematisch gedaan bij verlagingen, zo heb ik mij laten vertellen, in tegenstelling tot de dimlichten.

Mistlampen zijn niet verplicht, maar als ze er op zitten moeten ze wel werken én mag het licht niet boven een bepaalde markering komen. Ook moet het waarschuwingslampje op het dashboard werken. Dat zijn de vereisten. Die van mij zullen nu 3 a 4 cm lager schijnen - de achterkant is zeker niet lager gegaan dan de voorkant - dus er werd met de verlaging extra marge gecreëerd. We zullen het zien, ik mocht gratis terug komen als ik hierdoor afgekeurd zou worden ... :pardon:

Wat betreft de dimlichten, deze hadden toch wat correctie nodig. Zoals @Antera zegt, hebben ze ze een aanzienlijk stuk naar boven moeten afstellen. Maar mijn indruk was dat de lampjes van mijn Fabia voorheen al te laag stonden. Wel gewoon gekeurd, dus er zal toch wat marge op zitten.
 

Desperado

Forumguru
Idd :thumbsup: Zijn ook echte hebbedingetjes en beginnen zeldzaam te worden. In goede staat worden ze duur verkocht!



Die zijn ook echt mooi, is toch allemaal wat dezelfde stijl. Net zoals de typische Mini en BMW 'pepperpot' velgen. Maar passen stuk voor stuk niet op de Fabia.

Daarom zei ik het ook. Ik herkende de 205 GTI velgen erin
 

Canon-Eye

Forumguru
Mistlampen zijn niet verplicht, maar als ze er op zitten moeten ze wel werken én mag het licht niet boven een bepaalde markering komen.
Als ze te laag schijnen heb je er gewoon niks aan omdat de beide bermen dan over een nutteloos korte afstand worden aangestraald. En als ze te hoog staan heb je er bij mist of zware regen/sneeuwval alleen maar last van omdat je dan tegen een ondoorzichtige muur aan zit te kijken.
Destijds (2015) heb ik hulpveren onder de F2c laten plaatsen vanwege de toen aangeschafte caravan. De achterkant kwam dus een eindje omhoog en men had keurig de koplampen bijgesteld. Weken later had ik een keer de breedstralers nodig (onverlichte wegen rond het dorp waar nog wel eens een roedel reeën plotseling oversteekt) en toen zag ik dat die niet meer dan een meter of 10 vóór de auto reikten. Dus gebeld en teruggegaan - veel werk of niet interesseert me niet, het had gewoon meteen correct afgesteld moeten worden dus zonder extra kosten afgehandeld. Moest er alleen 2x 20km voor rijden.
 

laagvlieger

Forumguru
@Canon-Eye
Ik kan me voorstellen dat zelfs het lichtbeeld van een breedstraler erg gaat afwijken als de achterkant van de auto omhoog wordt gezet. Ik verwacht in mijn geval geen dramatisch probleem, maar blijf het opvolgen.

De ervaring met de lichtgewicht wielen, verlaging, uitlijning: compleet andere auto. Zo lijkt het alsof de auto voorheen leek te deinen en bij belading heel ver door de veren zakte (dus hulpveren zijn ook wel te begrijpen). Nu is het net een kart: precies en strak. Zonder dat het keihard wordt, al moet ik nu liever niet meer met 40 per uur over drempels heen...

Ik wist voorheen goed waar de grenzen van mijn Fabia lagen, maar die moet ik toch echt opnieuw gaan zoeken -> ze liggen in ieder geval verder ... :jaja:
 

Sjoerdb

Forumguru
Een tijd terug was er wat getest met schaatspakken en strips die ze er op plakje, ik denk zelf nog dat het zelfs op auto's getest werd. Wellicht dat het wat oplevert als je daar naar gaat zoeken, en wie weet uitproberen!
 

Cordoba

Forumguru
@Sjoerdb Ik schat dat je het over ruim 22 jaar terug hebt, misschien nog wel een Olympisch wintertoernooi eerder. Die strips gaan uit van een pak over een lichaam dat niet in de windtunnel is ontworpen, en bovendien moet je die strips dan ook nog eens heel accuraat op de juiste plaats plakken. Ik sluit dan ook niet uit dat op goed geluk strips plakken de luchtweerstand mogelijk zelfs verhogen.

Edit: klopt dus precies wat ik al schreef, zie dit linkje.
 

Berrychello

Forumguru
Een tijd terug was er wat getest met schaatspakken en strips die ze er op plakje, ik denk zelf nog dat het zelfs op auto's getest werd. Wellicht dat het wat oplevert als je daar naar gaat zoeken, en wie weet uitproberen!
Autoweek had dat getest, met een Porsche 911 (996), samen met Rintje Ritsma. Het resultaat weet ik niet meer.

Leuk project overigens! Hoe meet je het verbruik? Want als de omtrek van je banden is toegenomen, doet de teller er ietsjes langer over om één kilometer te rijden waardoor je verbruik is verslechterd als je op de door de auto weergegeven kilometerstand afgaat.
 

Tees

Donateur
Het effect van die strips waar @Cordoba het ook over had is overigens erg omstreden. Dat Wikipedia-artikel heeft het over een paar procent winst, maar dat is de situatie in de windtunnel. De praktijk blijkt weerbarstiger, zoals hij als schreef kan t ook verlies opleveren. Maar de mentale winst indertijd was zo groot, dat die sowieso opwoog tegen de potentiele nadelen.

Op een auto zou ik er niet zomaar aan beginnen (zeker niet zonder windtunnel), behalve als @laagvlieger het voor z'n mentale toestand doet ;). Maar het principe van turbulente flow veroorzaken op bepaalde plekken is natuurlijk wel een bewezen methode om luchtweerstand te verlagen. Maar ik denk dat de winst bij een auto niet enorm gaat zijn.

In dat kader bedacht ik me nog iets anders: ik vermoed dat er in deze auto geen vlakke bodemplaat zit toch? Mijn Fabia is iig verre van vlak aan de onderkant... Qua turbulentie is daar behoorlijk wat te winnen lijkt me (en hier wil je, voor de duidelijkheid, juist géén turbulentie hebben).
 

laagvlieger

Forumguru
Leuk project overigens! Hoe meet je het verbruik? Want als de omtrek van je banden is toegenomen, doet de teller er ietsjes langer over om één kilometer te rijden waardoor je verbruik is verslechterd als je op de door de auto weergegeven kilometerstand afgaat.

Ik meet het uit aan de pomp. Ik zal moeten zien welk effect de toegenomen wielomtrek zal hebben op de acuraatheid van de BC. Tot nu was de BC steeds 0.1 tot 0.2 l/100km te positief. Een groter wiel heeft enkel voordeel op constante snelheid. Doordat de overbrenging iets langer wordt gemaakt zal de motor inderdaad wat harder moeten werken om een bepaalde snelheid te halen. Daarom heb ik ook voor een lichter wiel gekozen. Dat heeft dan weer voordeel bij acceleratie. Ik merk onder 2000 toeren geen verschil met de standaard wielen (grotere omtrek en kleiner gewicht zullen elkaar ongeveer opheffen), maar boven 2000 toeren duidelijk snellere acceleratie.
 

laagvlieger

Forumguru
als het niet om een opname in het Guinness book of records gaat :D.

Dat zie ik niet zo gauw gebeuren, dan zou ik een stuk beter moeten doen dan Gerhard Plattner, een Oostenrijker die 2.2l/100 km heeft gehaald en 2000 km op één tankvulling met een standaard Fabia Greenline. Ik heb hiervoor ook geen zin om 2 dagen lang aan 80 km/u voort te hobbelen op de snelweg! :nailbiting:

In dat kader bedacht ik me nog iets anders: ik vermoed dat er in deze auto geen vlakke bodemplaat zit toch? Mijn Fabia is iig verre van vlak aan de onderkant... Qua turbulentie is daar behoorlijk wat te winnen lijkt me (en hier wil je, voor de duidelijkheid, juist géén turbulentie hebben).

Er is een bodemplaat tot achter de vooras. Die plaat ligt met de verlaging al vrij dicht tegen de grond (heb deze zelfs moeten verwijderen voor de keuring). Daarna is de bodem aan beide zijden van middentunnel vrij vlak tot aan de achterwielen. De hele uitlaat wil ik graag vrijhouden. Maar vanaf de achterwielen wordt de onderkant grilliger, grote holtes achter de wielen en vooral de achterbumper is open aan de binnenkant, dat ding werkt volgens mij als een parachute. Dat moet inderdaad gedicht worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

laagvlieger

Forumguru
Ik heb hier nog een fotootje van de voorkant, dateert van vóór de verlaging. Zal van de achterkant ook nog eens een foto maken.

DSC_0256.JPG
 

Tees

Donateur
Ah, dat ziet er in ieder geval al een stuk beter uit dan bij mijn F1c, die heeft geen afdekplaat onder de motorruimte. Pas achter de vooras is de zaak redelijk vlak (met uitzondering van het uitlaattraject, net als bij jou). Kan me idd voorstellen dat de achterbumper wel een windzak is, daar valt vast nog wel winst te halen. Al is dat misschien nog niet heel makkelijk om dat netjes af te dichten, denk niet dat daar kant en klare oplossingen voor op de markt zijn?
 
Bovenaan Onderaan